Hur ser era gravstenar ut?
Änglabarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    Hur ser era gravstenar ut?

    Ni som har gravstenar till era änglar, hur ser dom ut? Vad står det på dom? Har ni någon symbol? Födelse-och dödsdag?

    Vi sitter här hemma och försöker komma på nåt fint till Theodors sten, men kommer inte längre än:

    Vår älskade
    THEODOR
    *30/3 2006
    +31/3 2006

    Vi älskar dig!

    Men jag vet inte om det känns helt bra, känns som jag kört fast i tänket liksom. Vi ska även försöka få hans hand- och fotavtryck på stenen.

    kram
  2. 1
    Hur ser era gravstenar ut? Ni som har gravstenar till era änglar, hur ser dom ut? Vad står det på dom? Har ni någon symbol? Födelse-och dödsdag?

    Vi sitter här hemma och försöker komma på nåt fint till Theodors sten, men kommer inte längre än:

    Vår älskade
    THEODOR
    *30/3 2006
    +31/3 2006

    Vi älskar dig!

    Men jag vet inte om det känns helt bra, känns som jag kört fast i tänket liksom. Vi ska även försöka få hans hand- och fotavtryck på stenen.

    kram
  3. Medlem sedan
    Apr 2002
    #2

    Vi ska så småning om

    ha så här:
    Robin
    *20 17/10 00+

    Vet inte hur det blev om vi ska ha namnet över eller under??? svåååårt.
    och en fot den högra på kortet i albumet längst upp till höger. handavtrycken blev inte så bra tyvärr =(( *Saknar*
    Känns som jag vill ändra lite. äh jag vet inte. suck. Måste prata om stenen i helgen med mor o far..

    Det är en rosaröd natursten. slät. Jag och pappa åkte till ett stentag. Där bara vände jag på huvudet i bilen och såg stenen. Den ska vi ha. perfekt... magnus blev oxå nöjd med stenen.
    Nu vill jag bara ha den på plats! Bums. Så man kan gå vidare.. kraaaam
  4. 2
    Vi ska så småning om ha så här:
    Robin
    *20 17/10 00+

    Vet inte hur det blev om vi ska ha namnet över eller under??? svåååårt.
    och en fot den högra på kortet i albumet längst upp till höger. handavtrycken blev inte så bra tyvärr =(( *Saknar*
    Känns som jag vill ändra lite. äh jag vet inte. suck. Måste prata om stenen i helgen med mor o far..

    Det är en rosaröd natursten. slät. Jag och pappa åkte till ett stentag. Där bara vände jag på huvudet i bilen och såg stenen. Den ska vi ha. perfekt... magnus blev oxå nöjd med stenen.
    Nu vill jag bara ha den på plats! Bums. Så man kan gå vidare.. kraaaam
  5. Medlem sedan
    Feb 2005
    #3

    Hej

    Vad synd att handavtrycket inte blev så bra, men ni har lilla foten iaf :)

    Låter fint med en rosaröd sten! Jag skulle allra helst vilja hitta en som nästan är hjärtformad (hur lätt det nu är på en skala!). Såg en sådan i stenlunden, den var formad nästan som ett hjärta fast på ett naturligt sätt. Såå fin! Vi får väl se om vi hittar nån som faller oss i smaken i helgen...

    Har ni väntat länge på er sten?
  6. 3
    Hej Vad synd att handavtrycket inte blev så bra, men ni har lilla foten iaf :)

    Låter fint med en rosaröd sten! Jag skulle allra helst vilja hitta en som nästan är hjärtformad (hur lätt det nu är på en skala!). Såg en sådan i stenlunden, den var formad nästan som ett hjärta fast på ett naturligt sätt. Såå fin! Vi får väl se om vi hittar nån som faller oss i smaken i helgen...

    Har ni väntat länge på er sten?
  7. Anna-Karin m ÄnglaLilly
    #4

    Vi har

    inte bestämt oss än, jag tycker det känns så svårt för jag vet inte hur vi vill ha det. Först ville vi ha en liggande sten, men så upptäckte jag att de inte syns när det snöar, och jag vill att Lillys sten ska synas.

    Hand och fotavtryck på stenen låter jättefint tycker jag. Vi funderar på om vi ska ha samma prinsesskrona på stenen som vi hade i annonsen och så vill vi att det ska stå några rader, men vad vet jag inte. Jag tror att det kommer ta tid innan det har vuxit fram hos oss hur vi vill ha det, Så tills vidare får korset stå kvar. Fast det är fint det också och så har hon en massa nallar där och lite godis..

    Kram
  8. 4
    Vi har inte bestämt oss än, jag tycker det känns så svårt för jag vet inte hur vi vill ha det. Först ville vi ha en liggande sten, men så upptäckte jag att de inte syns när det snöar, och jag vill att Lillys sten ska synas.

    Hand och fotavtryck på stenen låter jättefint tycker jag. Vi funderar på om vi ska ha samma prinsesskrona på stenen som vi hade i annonsen och så vill vi att det ska stå några rader, men vad vet jag inte. Jag tror att det kommer ta tid innan det har vuxit fram hos oss hur vi vill ha det, Så tills vidare får korset stå kvar. Fast det är fint det också och så har hon en massa nallar där och lite godis..

    Kram
  9. Medlem sedan
    Jan 2006
    #5

    Vi har en

    skrovlig natursten som är lite rund i formen.Längst upp har vi inhugget en regnbåge med en bebis som vilar på den.Sen står namnet och datumet.Vår sten har blivit en viktig del av vårt liv för hela familjen.Vi åker dit och pysslar med blommor,barnen har burit dit nån leksak ibland.Storebror blir arg på oss om han får höra att vi \"hälsat på lillasyster\" utan honom.Låt stenen växa fram ,det är bättre att det tar tid och ni känner er nöjda än att ni ska ångra nåt!
    Jag har läst om er och vill både gratulera till er son och béklaga att han inte fick stanna.Jag förstår att ni har dubbel sorg eftersom läkarna har avrått er från en till graviditet.Tänker på er och hoppas att ni hittar en bra lösning på er sten.
  10. 5
    Vi har en skrovlig natursten som är lite rund i formen.Längst upp har vi inhugget en regnbåge med en bebis som vilar på den.Sen står namnet och datumet.Vår sten har blivit en viktig del av vårt liv för hela familjen.Vi åker dit och pysslar med blommor,barnen har burit dit nån leksak ibland.Storebror blir arg på oss om han får höra att vi \"hälsat på lillasyster\" utan honom.Låt stenen växa fram ,det är bättre att det tar tid och ni känner er nöjda än att ni ska ångra nåt!
    Jag har läst om er och vill både gratulera till er son och béklaga att han inte fick stanna.Jag förstår att ni har dubbel sorg eftersom läkarna har avrått er från en till graviditet.Tänker på er och hoppas att ni hittar en bra lösning på er sten.
  11. Medlem sedan
    Apr 2002
    #6

    Du, vi har en

    natursten som nästan är hjärtformad som vi valde mellan. Den ligger hemma hos mor o far i trädgården. Men hur lätt är det att skicka en sten på posten? hmmm :) En lite turkosgrå färg. Fast lite liten..
    Rosaröd är ju oktobermånadens stenfärg oxå, så det passar ju perfekt. hittade stenen förra året vid denna tiden ca. Så ett tag.. men nu pratade jag med pappa och hon skulle göra i ordning stenen inom 2 veckor ungefär. Vill ha en liten fotoserie med, typ före och efter å så... Ska kolla så allt ser bra ut innan hon börjar hugga med.
    kraaam
  12. 6
    Du, vi har en natursten som nästan är hjärtformad som vi valde mellan. Den ligger hemma hos mor o far i trädgården. Men hur lätt är det att skicka en sten på posten? hmmm :) En lite turkosgrå färg. Fast lite liten..
    Rosaröd är ju oktobermånadens stenfärg oxå, så det passar ju perfekt. hittade stenen förra året vid denna tiden ca. Så ett tag.. men nu pratade jag med pappa och hon skulle göra i ordning stenen inom 2 veckor ungefär. Vill ha en liten fotoserie med, typ före och efter å så... Ska kolla så allt ser bra ut innan hon börjar hugga med.
    kraaam
  13. Medlem sedan
    Feb 2005
    #7

    Åh!

    Då kanske vi också kan ha lite tur med vårt stenletande imorgon :)

    Vad skönt att hon börjar på stenen snart, ni har ju väntat ett bra tag! Hoppas den blir precis så som ni hoppas!

    kram
  14. 7
    Åh! Då kanske vi också kan ha lite tur med vårt stenletande imorgon :)

    Vad skönt att hon börjar på stenen snart, ni har ju väntat ett bra tag! Hoppas den blir precis så som ni hoppas!

    kram
  15. Medlem sedan
    Feb 2005
    #8

    Vill inte heller ha för bråttom!

    Jag är rädd att om vi har för bråttom med stenen, att vi kanske då ska ångra oss eller komma på nåt ännu bättre längre fram.

    Här får de bara nåt fult \"kors\" (inte ens det liknar det) i rostfritt stål med siffror på tills stenen är på plats. Det ser så himla tråkigt och fult ut, så därför känner jag att jag inte vill vänta för länge heller...

    Vi måste ha liggande sten, eftersom det är naturstenslund han ska ligga i (här är det så iaf att alla stenar ska vara liggande).

    Låter jättefint ut med en prinsesskrona! Det är ju er lilla prinsessa som ligger där.

    Vi hade fotavtrycket i Theos dödsannons, och hans mor-och farföräldrar hade hans lilla hand. Därför känns det bra att ha det på stenen också. Och det är ju HANS hand o fot, ingen annan har precis samma. Lite så tänker vi.

    Kram
  16. 8
    Vill inte heller ha för bråttom! Jag är rädd att om vi har för bråttom med stenen, att vi kanske då ska ångra oss eller komma på nåt ännu bättre längre fram.

    Här får de bara nåt fult \"kors\" (inte ens det liknar det) i rostfritt stål med siffror på tills stenen är på plats. Det ser så himla tråkigt och fult ut, så därför känner jag att jag inte vill vänta för länge heller...

    Vi måste ha liggande sten, eftersom det är naturstenslund han ska ligga i (här är det så iaf att alla stenar ska vara liggande).

    Låter jättefint ut med en prinsesskrona! Det är ju er lilla prinsessa som ligger där.

    Vi hade fotavtrycket i Theos dödsannons, och hans mor-och farföräldrar hade hans lilla hand. Därför känns det bra att ha det på stenen också. Och det är ju HANS hand o fot, ingen annan har precis samma. Lite så tänker vi.

    Kram
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9

    Hej!

    Som du ser ovan har jag skrivit att vi inte heller vill ha för bråttom, av precis de anledningarna du nämner. Man vill ju verkligen inte \"ångra\" sig senare! Vad som känns som en bra idé nu kanske blir ännu bättre längre fram med små justeringar.

    Kram
  18. 9
    Hej! Som du ser ovan har jag skrivit att vi inte heller vill ha för bråttom, av precis de anledningarna du nämner. Man vill ju verkligen inte \"ångra\" sig senare! Vad som känns som en bra idé nu kanske blir ännu bättre längre fram med små justeringar.

    Kram
  19. Anna m.2+Hanna
    #10

    Hej!

    Vi har också en natursten, men ingen vi \"plockat\" själva, utan beställt. Vi fick några broschyrer från begravningsbyrån. Sen gjorde vi en egen ritning. Den är lite rödaktig (röd granit? kan det heta så, kanske?), och lite rund och bullig.

    På det lilla området på kyrkogården där Hanna ligger måste det vara liggande \"natursten\". Men jag tror att \"natursten\" är ett begrepp på stenhuggeriet. Vissa av stenarna där ser helt \"naturliga\" ut, andra mer tillfixade. Kolla vad som gäller!

    Vi ville ha en ganska enkel sten. Vi tog faktiskt med måttband och mätte på stenarna vid gravarna runtomkring. Det är svårt att tänka sig hur stort/litet det ser ut när man sitter hemma vid köksbordet och funderar.

    Det står så här:

    Älskade lilla
    Hanna
    25/5 2005

    Ovanför texten är det ett enkelt hjärta, samma som vi hade i dödsannonsen.
    Var noga med att ni är nöjda innan ni ger klartecken! Vi skickade ritningen fram och tillbaka tre gånger innan det blev som vi ville. Förta var det fel form på hjärtat, sen fel storlek och stil på texten.

    Vi funderade en hel del på det där med stjärna och kors vid datumet. Men Hanna dog ju först och föddes sen, så det kändes konstigt...då struntade vi i det och tog bara datumet.

    Här fungerade det så att vi beställde, sen gör de stenen (tog ca 1 månad från beställningen). Sen skickar de brev hem när stenen är på plats. Vi bad dem också ringa dan innan, för eftersom vi gick till graven varje dag ville vi inte bli överraskade med att en lastbil och gubbar som grävde och donade när vi kom.

    Så blev det för oss och vi är jättenöjda!

    Lycka till, kram!
  20. 10
    Hej! Vi har också en natursten, men ingen vi \"plockat\" själva, utan beställt. Vi fick några broschyrer från begravningsbyrån. Sen gjorde vi en egen ritning. Den är lite rödaktig (röd granit? kan det heta så, kanske?), och lite rund och bullig.

    På det lilla området på kyrkogården där Hanna ligger måste det vara liggande \"natursten\". Men jag tror att \"natursten\" är ett begrepp på stenhuggeriet. Vissa av stenarna där ser helt \"naturliga\" ut, andra mer tillfixade. Kolla vad som gäller!

    Vi ville ha en ganska enkel sten. Vi tog faktiskt med måttband och mätte på stenarna vid gravarna runtomkring. Det är svårt att tänka sig hur stort/litet det ser ut när man sitter hemma vid köksbordet och funderar.

    Det står så här:

    Älskade lilla
    Hanna
    25/5 2005

    Ovanför texten är det ett enkelt hjärta, samma som vi hade i dödsannonsen.
    Var noga med att ni är nöjda innan ni ger klartecken! Vi skickade ritningen fram och tillbaka tre gånger innan det blev som vi ville. Förta var det fel form på hjärtat, sen fel storlek och stil på texten.

    Vi funderade en hel del på det där med stjärna och kors vid datumet. Men Hanna dog ju först och föddes sen, så det kändes konstigt...då struntade vi i det och tog bara datumet.

    Här fungerade det så att vi beställde, sen gör de stenen (tog ca 1 månad från beställningen). Sen skickar de brev hem när stenen är på plats. Vi bad dem också ringa dan innan, för eftersom vi gick till graven varje dag ville vi inte bli överraskade med att en lastbil och gubbar som grävde och donade när vi kom.

    Så blev det för oss och vi är jättenöjda!

    Lycka till, kram!
  21. Anna m.2+Hanna
    #11

    Kom på en sak till...

    Jo, ville bara säga att jag och min man gick runt mycket på kyrogården och tittade på andra gravstenar. Jag tycker att man lättare kan få en känsla för vad man gillar/inte gillar om man ser stenarna på riktigt. Bara ett litet tips...
  22. 11
    Kom på en sak till... Jo, ville bara säga att jag och min man gick runt mycket på kyrogården och tittade på andra gravstenar. Jag tycker att man lättare kan få en känsla för vad man gillar/inte gillar om man ser stenarna på riktigt. Bara ett litet tips...
  23. Medlem sedan
    Aug 1999
    #12

    hejsan

    jag har en bild på våran sten i albumet,,
  24. 12
    hejsan jag har en bild på våran sten i albumet,,
  25. Medlem sedan
    May 2003
    #13

    http://momartens.se/Bildspel/Graven

    På länken ovan kan du se Hugos gravsten. Han har text, foto, och röda hjärtan målade på stenen. Endast fantasin (och pengarna förstås) sätter begränsningar. Det behöver inte heller vara mindre fint med bara lite på. Man kan ta hjälp av ett stenhuggeri. De har ofta förslag och hjälper till att ta fram något personligt när man själv kört fast. Men ett tips... ta tid på er. Det är bättre att det tar lite tid än att ni kommer på att ni ville haft ngt annat. Lycka till!
    Kram
    Mia
  26. 13
    http://momartens.se/Bildspel/Graven På länken ovan kan du se Hugos gravsten. Han har text, foto, och röda hjärtan målade på stenen. Endast fantasin (och pengarna förstås) sätter begränsningar. Det behöver inte heller vara mindre fint med bara lite på. Man kan ta hjälp av ett stenhuggeri. De har ofta förslag och hjälper till att ta fram något personligt när man själv kört fast. Men ett tips... ta tid på er. Det är bättre att det tar lite tid än att ni kommer på att ni ville haft ngt annat. Lycka till!
    Kram
    Mia
  27. Medlem sedan
    Feb 1999
    #14

    Svart

    blankpoletad och upprättstående ganska stor sten har vi. I högra hörnet finns en sol och man ser en fågel flyga mot den. Text och bilddekoration är i guld. Nedanför detta står

    Förnamn & Efternamn
    Födelsedata & dödsdata

    och inget mer just nu. Där ska finnas plats för mitt och Mannens namn när den tiden är inne har vi tänkt oss.

    Men ta god tid på Er och tänk efter hur ni vill ha det. Stenen ska stå där i många, många år och det ska kännas bra. Så det är viktigt att det blir rätt.
  28. 14
    Svart blankpoletad och upprättstående ganska stor sten har vi. I högra hörnet finns en sol och man ser en fågel flyga mot den. Text och bilddekoration är i guld. Nedanför detta står

    Förnamn & Efternamn
    Födelsedata & dödsdata

    och inget mer just nu. Där ska finnas plats för mitt och Mannens namn när den tiden är inne har vi tänkt oss.

    Men ta god tid på Er och tänk efter hur ni vill ha det. Stenen ska stå där i många, många år och det ska kännas bra. Så det är viktigt att det blir rätt.
  29. Medlem sedan
    Feb 2005
    #15

    Tack för tipset

    Har faktiskt inte tänkt på det... Man kan ju få en del idéer och se olika stenar med olika stilar. Bra idé!

    Jag frågade om maxmåtten på stenen och det var 50x50 cm, så det är ganska stort, tror inte vi kommer ha en så stor sten.

    kram
  30. 15
    Tack för tipset Har faktiskt inte tänkt på det... Man kan ju få en del idéer och se olika stenar med olika stilar. Bra idé!

    Jag frågade om maxmåtten på stenen och det var 50x50 cm, så det är ganska stort, tror inte vi kommer ha en så stor sten.

    kram
  31. Medlem sedan
    Feb 2005
    #16

    Jättefin!

    Måste kännas bra att ha ritat allt själv också!

  32. 16
    Jättefin! Måste kännas bra att ha ritat allt själv också!

  33. Medlem sedan
    Feb 2005
    #17

    Så fin!

    Foto skulle jag också vilja ha, vet inte om man får det där Theodor ska ligga bara... Ska kolla upp det!

    Du har så rätt i att man inte ska ha för bråttom, det känns som om man vill ha ALLT klart NU men vissa saker är det nog bra om det tar tid.

    kram
  34. 17
    Så fin! Foto skulle jag också vilja ha, vet inte om man får det där Theodor ska ligga bara... Ska kolla upp det!

    Du har så rätt i att man inte ska ha för bråttom, det känns som om man vill ha ALLT klart NU men vissa saker är det nog bra om det tar tid.

    kram
  35. Medlem sedan
    Feb 2005
    #18

    Låter fint!

    Kan se stenen framför mig, den är säkert jättefin!

    Vi ska försöka ta god tid på oss, även om jag känner att jag ibland är lite för otålig. Men jag vill verkligen inte ångra mig när man väl bestämt sig för hur stenen ska se ut!

  36. 18
    Låter fint! Kan se stenen framför mig, den är säkert jättefin!

    Vi ska försöka ta god tid på oss, även om jag känner att jag ibland är lite för otålig. Men jag vill verkligen inte ångra mig när man väl bestämt sig för hur stenen ska se ut!

  37. Lilli_77
    #19

    smaksak

    hej... på våran gravsten till Andreas är det en liten sol mellan 2 liljekonvaljer, under det står det Andreas Lundqvist, under det när han fösses och när han dog och under det är det en nalle puh som kramar ett hjärta. Allt detta är i guld... JÄTTE fint..
  38. 19
    smaksak hej... på våran gravsten till Andreas är det en liten sol mellan 2 liljekonvaljer, under det står det Andreas Lundqvist, under det när han fösses och när han dog och under det är det en nalle puh som kramar ett hjärta. Allt detta är i guld... JÄTTE fint..
  39. Medlem sedan
    Feb 2005
    #20

    Låter jättefint!

    Så gulligt med Nalle Puh och hjärtat!
  40. 20
    Låter jättefint! Så gulligt med Nalle Puh och hjärtat!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. En massa gravstenar ligger ner
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 10:47
  2. gravstenar, någon bra hemsida?
    By petronela in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-03-15, 17:41
  3. sett tjejnamn på gravstenar..
    By noggra in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-24, 13:06
  4. Fullt med gravstenar i hallen...
    By Tove m. pojkarna in forum _0605 Majbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-03, 20:57
  5. Gravstenar på nätet! Var?
    By Anna - änglamamma in forum Änglabarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 13:45
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar