Måla med vattenbaserad färg +gravid
_0606 Junibarn
  1. Nenne m-02&-04 och bf25/6
    #1

    Måla med vattenbaserad färg +gravid

    Hej på er!

    Jag och min man håller på att fixa ett barnrum. Är det ok att jag målar med vattenbaserad färg (märket är Nordsjö)? Någon som hört eller vet något om detta. Om sanningen ska fram så har jag redan målat en omgång men blev nu i efterhand lite osäker kring detta. Har hört att andra gjort det men vad säger expertisen/barnmorskor mm. Väldigt tacksam för svar eftersom jag tänkte måla ikväll eller imorgon söndag. Bäst att passa på när det är helg...
    Tapetsera måste väl vara helt ok iallafall...?

    /Nenne
  2. 1
    Måla med vattenbaserad färg +gravid Hej på er!

    Jag och min man håller på att fixa ett barnrum. Är det ok att jag målar med vattenbaserad färg (märket är Nordsjö)? Någon som hört eller vet något om detta. Om sanningen ska fram så har jag redan målat en omgång men blev nu i efterhand lite osäker kring detta. Har hört att andra gjort det men vad säger expertisen/barnmorskor mm. Väldigt tacksam för svar eftersom jag tänkte måla ikväll eller imorgon söndag. Bäst att passa på när det är helg...
    Tapetsera måste väl vara helt ok iallafall...?

    /Nenne
  3. Anja m 2+bf28/6
    #2

    Jag

    vet att det finns rätt mycket ämnen i målar färg som inte är allt för nyttiga(även vattenbaserad färg , olje baserad ska vara värre) som avdunstar och frigörs när färgen torkar, ju mer man exponerar sig, ger ju mer påverkan också. Du ska nog dock inte oroa dig för det du redan gjort, men tycker inte du ska måla mer. Men det är ju ett val som du själv gör.
    Jag har gått utbildning inom kemi på högskolan, jobbar visserligen inte nu som kemist.
  4. 2
    Jag vet att det finns rätt mycket ämnen i målar färg som inte är allt för nyttiga(även vattenbaserad färg , olje baserad ska vara värre) som avdunstar och frigörs när färgen torkar, ju mer man exponerar sig, ger ju mer påverkan också. Du ska nog dock inte oroa dig för det du redan gjort, men tycker inte du ska måla mer. Men det är ju ett val som du själv gör.
    Jag har gått utbildning inom kemi på högskolan, jobbar visserligen inte nu som kemist.
  5. lilla my 9/6
    #3

    min kompis tapelserade, men

    jag vet inte vad bm säger...

    ring rådgivningen eller gift sentralen (heter de så??)
    å hör vad de säger..
  6. 3
    min kompis tapelserade, men jag vet inte vad bm säger...

    ring rådgivningen eller gift sentralen (heter de så??)
    å hör vad de säger..
  7. Medlem sedan
    Feb 2003
    #4

    Vattenbaserad färg ska vara ok

    Däremot bör man akta sig för oljebaserad när man är gravid. Jag slarvade lite och målade med oljebaserad färg litegrann i höstas och hoppas att det ska vara ok ändå. Samtidigt är det ju en relativt begränsad exponering om man målar en gång. Det är ju skillnad om man är målare till yrket till exempel.

    Hur blir barnrummet förresten? Vad har ni valt för färg och möblemang?

    Mvh,
    Susanne
  8. 4
    Vattenbaserad färg ska vara ok Däremot bör man akta sig för oljebaserad när man är gravid. Jag slarvade lite och målade med oljebaserad färg litegrann i höstas och hoppas att det ska vara ok ändå. Samtidigt är det ju en relativt begränsad exponering om man målar en gång. Det är ju skillnad om man är målare till yrket till exempel.

    Hur blir barnrummet förresten? Vad har ni valt för färg och möblemang?

    Mvh,
    Susanne
  9. Medlem sedan
    Dec 2004
    #5

    Det är helt ok....

    Vid min första grav jobbade jag med målarfärger hela dagarna och jag hade folk som kom och mätte på ångor osv och det var långt under minimirisk till och med. Visst det blir ångor men de är inte farligt för dig och bebisen. Det du kan göra för att göra dig helt säker är dricka ett glas med mjölk efter avslutad målning och vädra ordentligt. Mjölken samlar upp ev. gifter i kroppen. Det är 1000000 gånger farligare att röka under en grav än att måla fick jag berättat för mig under mötet. Så jag tycker du kan vara helt lugn men är du ändå orolig kontakta MVC.

    PS jag håller själv på att måla just nu, målning, tapetsering m.m
  10. 5
    Det är helt ok.... Vid min första grav jobbade jag med målarfärger hela dagarna och jag hade folk som kom och mätte på ångor osv och det var långt under minimirisk till och med. Visst det blir ångor men de är inte farligt för dig och bebisen. Det du kan göra för att göra dig helt säker är dricka ett glas med mjölk efter avslutad målning och vädra ordentligt. Mjölken samlar upp ev. gifter i kroppen. Det är 1000000 gånger farligare att röka under en grav än att måla fick jag berättat för mig under mötet. Så jag tycker du kan vara helt lugn men är du ändå orolig kontakta MVC.

    PS jag håller själv på att måla just nu, målning, tapetsering m.m
  11. Medlem sedan
    Feb 2003
    #6

    Skönt att höra

    Annars är jag ju rätt van vid att bedöma säkerhetsrisker med kemilkaliehantering eftersom jag jobbar på ett lab och hanterar vissa ämnen som kan vara fosterskadande om man blir exponerad på ett felaktigt sätt, till exempel flera olika sorters antibiotika. Men målarfärg har jag inte konfronterats med på ett sådant sätt.

    Mvh,
    Susanne
  12. 6
    Skönt att höra Annars är jag ju rätt van vid att bedöma säkerhetsrisker med kemilkaliehantering eftersom jag jobbar på ett lab och hanterar vissa ämnen som kan vara fosterskadande om man blir exponerad på ett felaktigt sätt, till exempel flera olika sorters antibiotika. Men målarfärg har jag inte konfronterats med på ett sådant sätt.

    Mvh,
    Susanne

Liknande trådar

  1. Måla om, vilken färg?
    By poesi in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 14:03
  2. måla på canvas, vilken färg?
    By eject in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-12-27, 17:52
  3. Måla-huset-tagen.. Vilken färg?
    By Åsa in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 14:41
  4. Måla över vattenbaserad färg m oljefärg?
    By Babaria in forum Hem & fritid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 14:13
  5. Måla med oljebaserad färg ??
    By Malin in forum Hem & fritid
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 09:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar