Anropar: "Mamma till 5-åring"
_00/01 Vinterbarn
  1. Mamma till annan 5-åring
    #1

    Anropar: \"Mamma till 5-åring\"

    Här har vi en 5-åring till som är som förbytt. Från att ha lyssnat, varit på bra humör osv blir han nu istället vrålilsken, gör precis som han vill, skriker åt oss (alla fula ord han kan), surar o morrar. Från o till undrar jag om det kan vara någon form av damp som smyger sig på eller om det är någon typ av 5-årstrots. Till saken är att han aldrig hade någon 3-årstrots så det kanske har kommit nu istället??
  2. 1
    Anropar: \"Mamma till 5-åring\" Här har vi en 5-åring till som är som förbytt. Från att ha lyssnat, varit på bra humör osv blir han nu istället vrålilsken, gör precis som han vill, skriker åt oss (alla fula ord han kan), surar o morrar. Från o till undrar jag om det kan vara någon form av damp som smyger sig på eller om det är någon typ av 5-årstrots. Till saken är att han aldrig hade någon 3-årstrots så det kanske har kommit nu istället??
  3. Medlem sedan
    May 2000
    #2

    Åhh, typisk trots....

    kallar dom förresten inte 5-6 års åldrarna för \"lilla tonåren\" eller något liknande?
    Hannah kan också bli som helt förbytt emellanåt då hon varken hör vad man säger eller tittar på en och gör precis allt tvärtemot vad man säger eller ber henne om...nu har det dock varit lugnt ett bra tag, som \"värst\" var hon i slutet av november förra året...då var det nästan så att man funderade över hur det skulle kunna bli då hon fick syskon...*s*...och om man skulle orka med både ett trotsmonster och en bebis :-)

    Hannah har för övrigt inte heller haft någon \"riktig\" trotsperiod förränn den här svängen i höstas/vintras...det kan även komma slängar av trots även nu men långt i från så som det var då.
  4. 2
    Åhh, typisk trots.... kallar dom förresten inte 5-6 års åldrarna för \"lilla tonåren\" eller något liknande?
    Hannah kan också bli som helt förbytt emellanåt då hon varken hör vad man säger eller tittar på en och gör precis allt tvärtemot vad man säger eller ber henne om...nu har det dock varit lugnt ett bra tag, som \"värst\" var hon i slutet av november förra året...då var det nästan så att man funderade över hur det skulle kunna bli då hon fick syskon...*s*...och om man skulle orka med både ett trotsmonster och en bebis :-)

    Hannah har för övrigt inte heller haft någon \"riktig\" trotsperiod förränn den här svängen i höstas/vintras...det kan även komma slängar av trots även nu men långt i från så som det var då.
  5. Medlem sedan
    Jul 2000
    #3

    Skojar du?

    Alltså, arga åldern vid 4 år var ju jättelindrig i jämförelse vad vi går igenom nu.
    Idag har varit fruktansvärd. Alla tre ungarna är otroligt billiga just nu. Idag har de varit fast i gnällträsket allihop, och jag har INGEN lust att vara mamma till någon av dem mer!
    Ja ja, snart läggdags och då är de gulliga och rara igen *s*.
    Nog är det trots alltid, och ni är INTE ensamma om att ha fått er 5-åring utbytt!

    Kramisar
  6. 3
    Skojar du? Alltså, arga åldern vid 4 år var ju jättelindrig i jämförelse vad vi går igenom nu.
    Idag har varit fruktansvärd. Alla tre ungarna är otroligt billiga just nu. Idag har de varit fast i gnällträsket allihop, och jag har INGEN lust att vara mamma till någon av dem mer!
    Ja ja, snart läggdags och då är de gulliga och rara igen *s*.
    Nog är det trots alltid, och ni är INTE ensamma om att ha fått er 5-åring utbytt!

    Kramisar
  7. Mamma till 5-åring
    #4

    Jag känner igen det där...

    ...förutom att hon aldrig säger fula ord, för då vet hon att vi blir som \"galna\" och väldigt arga på henne.
    Men just det där med humöret som är så förändrat, det känner jag igen.
    Just nu är vi faktiskt inne i en period av lite lugnare humör, så skönt!!
    Man får försöka uppbringa ännu mer tålamod, men ändå kunna säga åt dom när det går överstyr, bara för att man är i trotsåldern ska man inte få göra vad man vill. (så tänkte vi i alla fall)
    Hoppas verkligen att han lugnar ner sig snart, här njuter vi just nu av det kanske tillfälliga lugnet...
    Kram på dig!
  8. 4
    Jag känner igen det där... ...förutom att hon aldrig säger fula ord, för då vet hon att vi blir som \"galna\" och väldigt arga på henne.
    Men just det där med humöret som är så förändrat, det känner jag igen.
    Just nu är vi faktiskt inne i en period av lite lugnare humör, så skönt!!
    Man får försöka uppbringa ännu mer tålamod, men ändå kunna säga åt dom när det går överstyr, bara för att man är i trotsåldern ska man inte få göra vad man vill. (så tänkte vi i alla fall)
    Hoppas verkligen att han lugnar ner sig snart, här njuter vi just nu av det kanske tillfälliga lugnet...
    Kram på dig!
  9. Medlem sedan
    Sep 2002
    #5

    Så jag är inte ensam

    min femåring därhemma är sur och grinig. Inget vi gör är bra. Det ska gråtas och grälas över minsta småsak. Jag velar mellan att sätta hårt mot hårt och att sitta och vara inlyssnande och allt det där. Inget av dem är framgångsrika vägar känns det som.

    Har funderat mkt kring hur samspelet mellan dottern och mig är och maken bara skrattar och skakar på huvudet och konstaterar att \"ni är så lika varandra, om ni bara visste hur lika ni är\". Kanske är det det som gör att hon och jag jämt är i luven på varandra?

    Just nu är jag världens sämsta mamma, elak, ljuger och är DUM! Enligt Lillan då alltså.

    Men det är en liten tröst att höra att fler barn i samma ålder agerar likadant. Då kanske man kan tro och hoppas på att det är en fas vi ska igenom bara?

  10. 5
    Så jag är inte ensam min femåring därhemma är sur och grinig. Inget vi gör är bra. Det ska gråtas och grälas över minsta småsak. Jag velar mellan att sätta hårt mot hårt och att sitta och vara inlyssnande och allt det där. Inget av dem är framgångsrika vägar känns det som.

    Har funderat mkt kring hur samspelet mellan dottern och mig är och maken bara skrattar och skakar på huvudet och konstaterar att \"ni är så lika varandra, om ni bara visste hur lika ni är\". Kanske är det det som gör att hon och jag jämt är i luven på varandra?

    Just nu är jag världens sämsta mamma, elak, ljuger och är DUM! Enligt Lillan då alltså.

    Men det är en liten tröst att höra att fler barn i samma ålder agerar likadant. Då kanske man kan tro och hoppas på att det är en fas vi ska igenom bara?

Liknande trådar

  1. Tv-inslag om mamma till 8-åring med DS
    By Tina Enström in forum Downs Syndrom
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-04, 20:41
  2. Mamma till en 3-åring
    By Tiger_Lux in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-05, 12:44
  3. Anropar!! Gordons mamma
    By morran in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-29, 08:10
  4. Desperat mamma till 6 åring
    By Vinecooler in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-27, 22:13
  5. Nu är jag mamma till en 2-åring!
    By BusigaLisa in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-30, 18:00
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar