Språket
Tonåringar
  1. mamma till4
    #1

    Språket

    Hej. har ett bonusbarn som är 13 år samt tre småttingar. 13-åringen har ett språk som stör mig mycket. Hon tycker att det är notmalt att kalla sin bästa väninna för hora och att bli kallad för det själv också. Hon svär åt lärarna i skolan och kallar dom allt möjligt som det har blivit möten om. Men hon bara skrattar åt det och tycker vi är gammelmodiga och att alla pratar så idag. Vi har pratat, dragit in på barnbidrag gett utegångsförbud. Hon blir helt hysterisk då men vi har inte vikit oss. Jag tror ändå inte att det hjälper. Är det så bland tonåringar idag? Hur ska vi få henne till att förstå att hon inte visar någon respekt när hon svär och kallar oss och andra för en massa saker?
  2. 1
    Språket Hej. har ett bonusbarn som är 13 år samt tre småttingar. 13-åringen har ett språk som stör mig mycket. Hon tycker att det är notmalt att kalla sin bästa väninna för hora och att bli kallad för det själv också. Hon svär åt lärarna i skolan och kallar dom allt möjligt som det har blivit möten om. Men hon bara skrattar åt det och tycker vi är gammelmodiga och att alla pratar så idag. Vi har pratat, dragit in på barnbidrag gett utegångsförbud. Hon blir helt hysterisk då men vi har inte vikit oss. Jag tror ändå inte att det hjälper. Är det så bland tonåringar idag? Hur ska vi få henne till att förstå att hon inte visar någon respekt när hon svär och kallar oss och andra för en massa saker?
  3. Anonym
    #2

    nej..

    Att kalla människor för hora och att förvänta sig att bli kallad det,så upplever inte jag att det är idag och jag hade blivit helt hysterisk om jag bara hörde min dotter bli kallad det eller säga det.
    Dock förekommer det fler svordommar än idag,men om lärarna och andra kompisar inte vill bli kallad hora etc så måste man ju respektera det!
    Kanske vore det bra att inte visa någon respekt till henne ett tag så att hon får se hur det är?
  4. 2
    nej.. Att kalla människor för hora och att förvänta sig att bli kallad det,så upplever inte jag att det är idag och jag hade blivit helt hysterisk om jag bara hörde min dotter bli kallad det eller säga det.
    Dock förekommer det fler svordommar än idag,men om lärarna och andra kompisar inte vill bli kallad hora etc så måste man ju respektera det!
    Kanske vore det bra att inte visa någon respekt till henne ett tag så att hon får se hur det är?
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3

    Aldrig i livet!

    Jag har aldrig, och kommer aldrig, att acceptera sånt språkbruk här hemma. Markerat varje gång (tonåringarna är nu 16 och 19 i år), och det har varit lätträknade tillfällen de testat, kan jag säga. Jag har från allra första början varit glasklar med att vi _inte_ talar till varandra på det viset. Numera är det den lille (4 år) som är språkpolis i huset, han påpekar varje gång en svordom förekommer (riktigt _så_ hård har jag inte varit, det är det respektlösa och nedsättande sättet att tala jag faktiskt inte tillåtit!), och de stora inser att de är förebilder... Vilket jag passar på att utnyttja i alla möjliga sammanhang, då.
    Du får vara stenhård och konsekvent i hur ni tilltalar varandra i er familj - vad hon gör i skolan eller på andra ställen kan du tyvärr inte styra, men hemma hos er kan du det!
    Att \"alla andra\" talar så är inte bara lögn, det är inte i närheten av ett okejande av uppförandet, ens.
    Det är bara att sätta ner foten, och upplysa fröken om att hur hon väljer att framställa sej utanför era väggar är hennes egen sak, men _ni_ accepterar inte ett så otroligt korkat beteende när ni vet att hon inte _är_ sådan...
  6. 3
    Aldrig i livet! Jag har aldrig, och kommer aldrig, att acceptera sånt språkbruk här hemma. Markerat varje gång (tonåringarna är nu 16 och 19 i år), och det har varit lätträknade tillfällen de testat, kan jag säga. Jag har från allra första början varit glasklar med att vi _inte_ talar till varandra på det viset. Numera är det den lille (4 år) som är språkpolis i huset, han påpekar varje gång en svordom förekommer (riktigt _så_ hård har jag inte varit, det är det respektlösa och nedsättande sättet att tala jag faktiskt inte tillåtit!), och de stora inser att de är förebilder... Vilket jag passar på att utnyttja i alla möjliga sammanhang, då.
    Du får vara stenhård och konsekvent i hur ni tilltalar varandra i er familj - vad hon gör i skolan eller på andra ställen kan du tyvärr inte styra, men hemma hos er kan du det!
    Att \"alla andra\" talar så är inte bara lögn, det är inte i närheten av ett okejande av uppförandet, ens.
    Det är bara att sätta ner foten, och upplysa fröken om att hur hon väljer att framställa sej utanför era väggar är hennes egen sak, men _ni_ accepterar inte ett så otroligt korkat beteende när ni vet att hon inte _är_ sådan...
  7. Lotta
    #4

    Vi hade

    föräldramöte i min sons (13 år)enhet i förra veckan.
    Då kom just det här upp med språkbruket hos ungdomarna idag. De hade gjort en enkät bland eleverna där varje elev anonymt fick skriva ner på en lapp de ord som de hörde i princip dagligen i skolan.
    De hade sen sammanställt den och visade den på overhead på mötet... ALLA tappade mer eller mindre andan och satte kaffet i halsen då vi såg den. Det var de mest skrämmande, hemska ord man kan tänka sig, däribland hora, slyna, fi--a osvosv. Kan säga att dessa ord var de \"mildaste\"... Vi bestämde som så här att eleverna skulle också få se listan i sin helhet och sedan ta hem den och vi skulle skriva under den för att visa att vi var medvetna om vilket språk de använder. Samtidigt skulle vi prata med barnen om det, om kränkning mm. Vi tolererar ABSOLUT inte att
    de använder såna här fula ord!
  8. 4
    Vi hade föräldramöte i min sons (13 år)enhet i förra veckan.
    Då kom just det här upp med språkbruket hos ungdomarna idag. De hade gjort en enkät bland eleverna där varje elev anonymt fick skriva ner på en lapp de ord som de hörde i princip dagligen i skolan.
    De hade sen sammanställt den och visade den på overhead på mötet... ALLA tappade mer eller mindre andan och satte kaffet i halsen då vi såg den. Det var de mest skrämmande, hemska ord man kan tänka sig, däribland hora, slyna, fi--a osvosv. Kan säga att dessa ord var de \"mildaste\"... Vi bestämde som så här att eleverna skulle också få se listan i sin helhet och sedan ta hem den och vi skulle skriva under den för att visa att vi var medvetna om vilket språk de använder. Samtidigt skulle vi prata med barnen om det, om kränkning mm. Vi tolererar ABSOLUT inte att
    de använder såna här fula ord!
  9. Hosanna
    #5

    En tanke

    Du skriver att hon tycker att det är \"normalt\" att uttrycka sig på det sätt du beskriver.
    Kanske är det faktiskt så att det är en norm som förekommit kring henne. Då tar det tid att förändra. I ett första skede behöver hon inte alls förstå att hon inte får säga som hon gör. Vad hon skall lära sig är att anpassa sig efter rådande situation. I er familj uttrycker man sig inte så. Att kunna anpassa sig efter rådande situation tillhör vuxenlivet och om hon vill närma sig det under sin tonårsperiod får hon liksom alla andra lära sig att anpassa sig.
  10. 5
    En tanke Du skriver att hon tycker att det är \"normalt\" att uttrycka sig på det sätt du beskriver.
    Kanske är det faktiskt så att det är en norm som förekommit kring henne. Då tar det tid att förändra. I ett första skede behöver hon inte alls förstå att hon inte får säga som hon gör. Vad hon skall lära sig är att anpassa sig efter rådande situation. I er familj uttrycker man sig inte så. Att kunna anpassa sig efter rådande situation tillhör vuxenlivet och om hon vill närma sig det under sin tonårsperiod får hon liksom alla andra lära sig att anpassa sig.

Liknande trådar

  1. Språket
    By mej76 in forum _1002 Februaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 17:58
  2. Språket....
    By Engla in forum _0307 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 09:06
  3. Ang språket
    By Orolig ? in forum _0408 Augustibarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 09:51
  4. Språket
    By Hekla in forum Autismspektrum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 08:17
  5. Det här med språket...
    By Äpple in forum _03 Vårbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-03, 09:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar