HB värde?
_0606 Junibarn
  1. Hanna m Henrik + bf 23/6
    #1

    HB värde?

    Ni som äter järntabletter vilket HB värde hade ni när ni började? Jag har varit hos BM idag (gjort glukosbelastning blä) och hade värde 125 och min BM tyckte jag skulel börja ta järntabletter men det är väl inte så lågt eller?
  2. 1
    HB värde? Ni som äter järntabletter vilket HB värde hade ni när ni började? Jag har varit hos BM idag (gjort glukosbelastning blä) och hade värde 125 och min BM tyckte jag skulel börja ta järntabletter men det är väl inte så lågt eller?
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2

    Va??

    Det låter konstigt. Sist hade jag HB 129 och som lägst denna gång har jag haft 124 och jag får beröm för mitt HB och behöver inte alls äte järntabletter.

    Tycker att det låter som ett helt OK Hb-värde.
  4. 2
    Va?? Det låter konstigt. Sist hade jag HB 129 och som lägst denna gång har jag haft 124 och jag får beröm för mitt HB och behöver inte alls äte järntabletter.

    Tycker att det låter som ett helt OK Hb-värde.
  5. anne med 2an
    #3

    konstigt

    jag hade 119 sist o då tyckte min BM jag skulle börja ta, men egentligen mer för mina restless legs.
    Jag tog järn i tre dar sen slängde jag burken, orkar inte med förstoppningen! Ska försöka äta mer järnrik mat i stället.
  6. 3
    konstigt jag hade 119 sist o då tyckte min BM jag skulle börja ta, men egentligen mer för mina restless legs.
    Jag tog järn i tre dar sen slängde jag burken, orkar inte med förstoppningen! Ska försöka äta mer järnrik mat i stället.
  7. Medlem sedan
    Jul 2000
    #4

    Jag håller med Anna

    125 i Hb låter väl rätt bra för en gravid kvinna?! Själv äter jag tabletter eftersom jag gick ner från 133 vid inskrivningen till 113 i v24 (eller vad det var...).
  8. 4
    Jag håller med Anna 125 i Hb låter väl rätt bra för en gravid kvinna?! Själv äter jag tabletter eftersom jag gick ner från 133 vid inskrivningen till 113 i v24 (eller vad det var...).
  9. evan83
    #5

    knasigt!

    Jag hade 117 på inskrivningen o så tyckte bm att det va lika bra o börja eftersom det brukar bli lägre runt 4-5 mån då de flesta brukar få börja! 120 säg ju va bra, särskilt om man är gravid! Konstigt! har vart nere runt 100 m järnvärdet trots att jag åt dubel dos niferex, men nu börjar det bli bättre!
  10. 5
    knasigt! Jag hade 117 på inskrivningen o så tyckte bm att det va lika bra o börja eftersom det brukar bli lägre runt 4-5 mån då de flesta brukar få börja! 120 säg ju va bra, särskilt om man är gravid! Konstigt! har vart nere runt 100 m järnvärdet trots att jag åt dubel dos niferex, men nu börjar det bli bättre!
  11. Medlem sedan
    Jul 2000
    #6

    Jag började också då

    Jag har normalt ett hb på runt 135-140. jag fick också börja med järntabletter när jag låg på 125.
    Det kan vara så att din barnmorska inte vill att du ska tömma dina järndepåer i kroppen. Dessa tömms ju först innan ditt hb går ner. Hon resonerar säkert så att det är bättre att förebygga ett lågt hb för det är svårare att höja det när järndepåerna redan blivit tömmda.
  12. 6
    Jag började också då Jag har normalt ett hb på runt 135-140. jag fick också börja med järntabletter när jag låg på 125.
    Det kan vara så att din barnmorska inte vill att du ska tömma dina järndepåer i kroppen. Dessa tömms ju först innan ditt hb går ner. Hon resonerar säkert så att det är bättre att förebygga ett lågt hb för det är svårare att höja det när järndepåerna redan blivit tömmda.
  13. Pui med lilla ui bf 2/6
    #7

    Det kan variera

    Jag tar niferex och började med det vid mitt andra bm-besök. Då var mitt hb 116, men den största anledningen till att jag skulle börja då var att det hade sjunkit från 142. Nu senast hon tog var mitt hb 124 och jag skulle då fortsätta med tabletterna. Nu senast tog inget hb men jag är övertygad att det höjts rejält. Mitt sug efter leverpastejsmörgåsar har helt försvunnit och jag är nu otroligt pigg.

    Så en anledning kan vara i förebyggande syfte att du ska slippa få väldigt lågt hb. Det kanske hade sjunkit mycket så att dina järndepåer i kroppen kan antas vara tömda.
  14. 7
    Det kan variera Jag tar niferex och började med det vid mitt andra bm-besök. Då var mitt hb 116, men den största anledningen till att jag skulle börja då var att det hade sjunkit från 142. Nu senast hon tog var mitt hb 124 och jag skulle då fortsätta med tabletterna. Nu senast tog inget hb men jag är övertygad att det höjts rejält. Mitt sug efter leverpastejsmörgåsar har helt försvunnit och jag är nu otroligt pigg.

    Så en anledning kan vara i förebyggande syfte att du ska slippa få väldigt lågt hb. Det kanske hade sjunkit mycket så att dina järndepåer i kroppen kan antas vara tömda.
  15. Anonym
    #8

    Hanna!!

    125 är ju ett jättebra värde, iallafall om man jämför med de flesta. Själv ligger jag runt 105-110, om jag har tur.. Ta det du lugnt med tabletterna. Risken är ju att du istället får kludd med magen:)
    Krama magen!!!
  16. 8
    Hanna!! 125 är ju ett jättebra värde, iallafall om man jämför med de flesta. Själv ligger jag runt 105-110, om jag har tur.. Ta det du lugnt med tabletterna. Risken är ju att du istället får kludd med magen:)
    Krama magen!!!
  17. Medlem sedan
    Mar 2006
    #9

    hb

    Jag hade ett värde på 114 i vecka 24, bm sa då att hon ville att jag åtminstone skulle ha 120 för att hon skulle vara nöjd... Vet inte vad jag har för värde normalt.
  18. 9
    hb Jag hade ett värde på 114 i vecka 24, bm sa då att hon ville att jag åtminstone skulle ha 120 för att hon skulle vara nöjd... Vet inte vad jag har för värde normalt.
  19. Medlem sedan
    Feb 2002
    #10

    Har ätit i flera år...

    ...mitt ligger aldrig över 125... Nu sist var det nere på 103 och det verkar inte som om min kropp tar emot järn. Det var tal om att jag skulle få injektioner istället. Får se vad det blir av det.

    125 är ett helt ok värde. Men jag kan förstå att din bm vill att du ska börja äta för nu tar barnet oerhört mycket av dina reserver. Därför är det bra att fylla på dem. Och att äta järn när man har ditt värde är absolut inget fel. En normal kvinna brukar ligga mellan 130-150 i hb.

    Kramis Petra
  20. 10
    Har ätit i flera år... ...mitt ligger aldrig över 125... Nu sist var det nere på 103 och det verkar inte som om min kropp tar emot järn. Det var tal om att jag skulle få injektioner istället. Får se vad det blir av det.

    125 är ett helt ok värde. Men jag kan förstå att din bm vill att du ska börja äta för nu tar barnet oerhört mycket av dina reserver. Därför är det bra att fylla på dem. Och att äta järn när man har ditt värde är absolut inget fel. En normal kvinna brukar ligga mellan 130-150 i hb.

    Kramis Petra
  21. Pettson bf 5/6
    #11

    Jag skulle vara försiktig... *långt

    Niferex 100 mg (om det är dessa du blivit rekommenderad) innehåller betydligt mer järn per tablett än vad Svenska Näringsrekommendationer har satt som övre gräns för ett säkert dagsintag (25 mg). Problemet med ett högt järnintag är förutom att magen kan bli knas, att det kan påverka upptaget av andra mineraler (dvs att man tar upp mindre av tex zink) samt att järn i viss mån ansamlas i kroppen. Höga mängder av järn i kroppen är inte bra, man kan till och med bli järnförgiftad! Tex små barn skulle bli akut förgiftade med fara för livet om de åt några Niferex-tabletter. Det är naturligtvis en helt annan sak om man har dokumenterad järnbrist! Då bör man följa de rekommendationer man får. När man är så pass långt gången i graviditeten sjunker Hb mer eller mindre per automatik eftersom man får en ökad blodvolym (Hb är ett mått på koncentrationen av järn, samma mängd järn i större mängd blod = lägre värde). Precis som någon nämde ovan är dessutom Hb ett ganska dåligt mått på järnstatus, det kan vara både falskt lågt och falskt högt. Med ett Hb på 125 i 7:e månaden tycker inte jag att det finns någon anledning att börja med stora doser järn. I alla fall inte utan att kolla upp järnstatus i kroppen med ett annat mått, tex serumferritin som visar på lagerstatus av järn. Vill man gardera sig så kan man äta tex en tablett Niferex var 3:e dag, eller äta Mitt Val Kvinna eller annan multivitamin+mineralpreparat som innehåller dagsbehovet av järn (18 mg), samt att tänka på att äta järnrik mat. Inom forskningen idag diskuteras om det inte kan finnas en vits med att järnvärdet sjunker hos gravida (naturligtvis inom vissa gränser, man ska inte behöva påverkas med trötthet och så), men jag är inte så insatt i detta att jag kan säga på vilket sätt det skulle vara positivt med sjunkande nivåer.
    Jag är själv dietist och forskare, och fick ungefär samma råd som du av min bm vilket jag tyckte kändes fel. Kollade därför upp med mina kollegor som arbetar inom kostvetenskap vad de tyckte och trodde, och det är deras och mina åsikter jag försökt beskriva. Min uppfattning är att många bm inte vet så mycket om detta med kosten, och min bm visade stor okunskap när hon sa att \"blir det för mycket järn så bajsar du ut det\" (vilket man alltså inte gör!). Jag begärde vid mitt följande besök att få kolla mitt serumferritinvärde, och det visade sig vara bra, så mitt låga Hb var alltså falskt. Men som sagt, har man en dokumenterad järnbrist ska man följa de råd som man får.
  22. 11
    Jag skulle vara försiktig... *långt Niferex 100 mg (om det är dessa du blivit rekommenderad) innehåller betydligt mer järn per tablett än vad Svenska Näringsrekommendationer har satt som övre gräns för ett säkert dagsintag (25 mg). Problemet med ett högt järnintag är förutom att magen kan bli knas, att det kan påverka upptaget av andra mineraler (dvs att man tar upp mindre av tex zink) samt att järn i viss mån ansamlas i kroppen. Höga mängder av järn i kroppen är inte bra, man kan till och med bli järnförgiftad! Tex små barn skulle bli akut förgiftade med fara för livet om de åt några Niferex-tabletter. Det är naturligtvis en helt annan sak om man har dokumenterad järnbrist! Då bör man följa de rekommendationer man får. När man är så pass långt gången i graviditeten sjunker Hb mer eller mindre per automatik eftersom man får en ökad blodvolym (Hb är ett mått på koncentrationen av järn, samma mängd järn i större mängd blod = lägre värde). Precis som någon nämde ovan är dessutom Hb ett ganska dåligt mått på järnstatus, det kan vara både falskt lågt och falskt högt. Med ett Hb på 125 i 7:e månaden tycker inte jag att det finns någon anledning att börja med stora doser järn. I alla fall inte utan att kolla upp järnstatus i kroppen med ett annat mått, tex serumferritin som visar på lagerstatus av järn. Vill man gardera sig så kan man äta tex en tablett Niferex var 3:e dag, eller äta Mitt Val Kvinna eller annan multivitamin+mineralpreparat som innehåller dagsbehovet av järn (18 mg), samt att tänka på att äta järnrik mat. Inom forskningen idag diskuteras om det inte kan finnas en vits med att järnvärdet sjunker hos gravida (naturligtvis inom vissa gränser, man ska inte behöva påverkas med trötthet och så), men jag är inte så insatt i detta att jag kan säga på vilket sätt det skulle vara positivt med sjunkande nivåer.
    Jag är själv dietist och forskare, och fick ungefär samma råd som du av min bm vilket jag tyckte kändes fel. Kollade därför upp med mina kollegor som arbetar inom kostvetenskap vad de tyckte och trodde, och det är deras och mina åsikter jag försökt beskriva. Min uppfattning är att många bm inte vet så mycket om detta med kosten, och min bm visade stor okunskap när hon sa att \"blir det för mycket järn så bajsar du ut det\" (vilket man alltså inte gör!). Jag begärde vid mitt följande besök att få kolla mitt serumferritinvärde, och det visade sig vara bra, så mitt låga Hb var alltså falskt. Men som sagt, har man en dokumenterad järnbrist ska man följa de råd som man får.

Liknande trådar

  1. HB-Värde
    By hannisen80 in forum _0901 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-16, 20:49
  2. PSA värde på 9
    By anonymt namn in forum Allvarligt sjuka
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-14, 21:18
  3. HB-värde!
    By celi in forum _0706 Junibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-18, 07:37
  4. TSH-värde?
    By Barnlösa jag in forum Kropp & hälsa
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 12:00
  5. Hb-värde
    By aaaa in forum _0706 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 10:58
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar