sova middag
_02 Sommarbarn
  1. Anna med L -02 & R -05
    #1

    sova middag

    sover era barn fortfarande middag, min tjej (-02) är
    jätte trött på dagarna och somnar
    vi går inte på dagis så det blir ju inte direkt så mycke stoj på dagarna, vaknar gör hon vid 6-7,30...

    nyfiken om det bara är här det fortfarande sovs på dagarna...
  2. 1
    sova middag sover era barn fortfarande middag, min tjej (-02) är
    jätte trött på dagarna och somnar
    vi går inte på dagis så det blir ju inte direkt så mycke stoj på dagarna, vaknar gör hon vid 6-7,30...

    nyfiken om det bara är här det fortfarande sovs på dagarna...
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Simone slutade med

    det för 2½ år sedan. Hon sover från 19:15-19:30 till 6:30 ungefär (längre de dagar hon inte ska till dagis).
    Min stora tjej slutade sova middag när hon var runt 3 år, medan Simone bara var 1½ år ungefär när hon slutade.
    Lillebror som nu är 20 månader måste sova 2 timmar varje dag.
    Det är väldig skillnad i sömnbehovet *ler*.

    Kramisar
  4. 2
    Simone slutade med det för 2½ år sedan. Hon sover från 19:15-19:30 till 6:30 ungefär (längre de dagar hon inte ska till dagis).
    Min stora tjej slutade sova middag när hon var runt 3 år, medan Simone bara var 1½ år ungefär när hon slutade.
    Lillebror som nu är 20 månader måste sova 2 timmar varje dag.
    Det är väldig skillnad i sömnbehovet *ler*.

    Kramisar
  5. Medlem sedan
    Dec 2001
    #3

    Min snart 4-åring....

    ....slutade sova strax innan 2-års ålder, för annars gick det inte att få henne i säng på kvällarna. Hon sover ca20:00-06:30 (helgerna ca08:00).
  6. 3
    Min snart 4-åring.... ....slutade sova strax innan 2-års ålder, för annars gick det inte att få henne i säng på kvällarna. Hon sover ca20:00-06:30 (helgerna ca08:00).
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Nej

    Rebecka har inte sovit middag på väldigt länge. Om det är 1 eller 1½ år sen minns jag inte riktigt.
    Hon sover 19-07 ungefär.
  8. 4
    Nej Rebecka har inte sovit middag på väldigt länge. Om det är 1 eller 1½ år sen minns jag inte riktigt.
    Hon sover 19-07 ungefär.
  9. Medlem sedan
    Feb 2004
    #5

    Ingen middagssömn här

    det är nog 1½ år sedan Vanja slutade med det, om inte mer. Hon somnade för sent på kvällen till slut så vi tog bort den. Hon vilar på dagis, för att alla\"måste\" vila!*suck* men somnar inte
  10. 5
    Ingen middagssömn här det är nog 1½ år sedan Vanja slutade med det, om inte mer. Hon somnade för sent på kvällen till slut så vi tog bort den. Hon vilar på dagis, för att alla\"måste\" vila!*suck* men somnar inte
  11. Kristina S
    #6

    Agnes slutade

    sova middag för ungefär ett år sedan (till sommaruppehållet förra året). På slutet sov hon en halvtimme. Efter sommaren bytte hon och alla hennes kompisar avdelning, och där finns det inte tillgång till något sovrum. Men hon är ofta VÄLDIGT trött och gnällig på eftermiddagar och kvällar, speciellt på tisdagar, då verkar hon känna av att det blev lite senare kvällar på helgerna.
  12. 6
    Agnes slutade sova middag för ungefär ett år sedan (till sommaruppehållet förra året). På slutet sov hon en halvtimme. Efter sommaren bytte hon och alla hennes kompisar avdelning, och där finns det inte tillgång till något sovrum. Men hon är ofta VÄLDIGT trött och gnällig på eftermiddagar och kvällar, speciellt på tisdagar, då verkar hon känna av att det blev lite senare kvällar på helgerna.
  13. Gafsan m. Axel & Kalle
    #7

    Kalle sover ibland...

    ...både på dagis (där de har liggvila för alla barn. De som behöver sova somnar och resten ligger och tar det lugnt och lyssnar på band - jättebra tycker jag!) och hemma.

    Det märks rejält när han inte har sovit, då är han sur och grinig hela eftermiddagen och vaktar man honom inte så går han och lägger sig på eget bevåg och slocknar medan man lagar middag... inte så lyckat för nattsömnen.

    Kalle lägger sig vid 18.30 och vaknar vid ca 6.30. En trött liten grabb jämfört med många andra barn men han brås väl på sin trötta mor :-) Jag själv slutade sova middag i 3.5-årsåldern helt enkelt för att min 1.5-åriga syster höll mig vaken... hon var jättepigg men jag skulle säkert ha behövt sova middag ett tag till egentligen, enligt vår mamma. Så sömnbehovet kan vara ganska olika, även mellan syskon.
  14. 7
    Kalle sover ibland... ...både på dagis (där de har liggvila för alla barn. De som behöver sova somnar och resten ligger och tar det lugnt och lyssnar på band - jättebra tycker jag!) och hemma.

    Det märks rejält när han inte har sovit, då är han sur och grinig hela eftermiddagen och vaktar man honom inte så går han och lägger sig på eget bevåg och slocknar medan man lagar middag... inte så lyckat för nattsömnen.

    Kalle lägger sig vid 18.30 och vaknar vid ca 6.30. En trött liten grabb jämfört med många andra barn men han brås väl på sin trötta mor :-) Jag själv slutade sova middag i 3.5-årsåldern helt enkelt för att min 1.5-åriga syster höll mig vaken... hon var jättepigg men jag skulle säkert ha behövt sova middag ett tag till egentligen, enligt vår mamma. Så sömnbehovet kan vara ganska olika, även mellan syskon.
  15. Medlem sedan
    May 2000
    #8

    Nej,

    Amanda slutade sova middag förra sommaren, när hon skulle börja på storbarnsavdelningen. I början var hon jättetrött på eftermiddagarna, och somnade alltid om man tex åkte bil.
    Även nu kan hon lätt somna om hon får möjlighet, kan tex smyga och lägga sig i soffan, och somnar då... :-(

    Jag tyckte det var svårast att hålla henne vaken de första dagarna, men om man klarar tex. en vecka utan middagssömn går det rätt lätt sedan, för då har de börjat sova fler timmar på natten. Nackdelen är att man får anpassa livet lite den första veckan, för att hjälpa till! Vi tittade tex på en film på förmiddagen, för att vila, men aldrig på em, för då somnade hon. Var vi tvungna att åka bil hade vi sångtävling och åt godis. På eftermiddagarna fick vi ha ständig passning på henne, och turas om att hitta på skojiga saker.
  16. 8
    Nej, Amanda slutade sova middag förra sommaren, när hon skulle börja på storbarnsavdelningen. I början var hon jättetrött på eftermiddagarna, och somnade alltid om man tex åkte bil.
    Även nu kan hon lätt somna om hon får möjlighet, kan tex smyga och lägga sig i soffan, och somnar då... :-(

    Jag tyckte det var svårast att hålla henne vaken de första dagarna, men om man klarar tex. en vecka utan middagssömn går det rätt lätt sedan, för då har de börjat sova fler timmar på natten. Nackdelen är att man får anpassa livet lite den första veckan, för att hjälpa till! Vi tittade tex på en film på förmiddagen, för att vila, men aldrig på em, för då somnade hon. Var vi tvungna att åka bil hade vi sångtävling och åt godis. På eftermiddagarna fick vi ha ständig passning på henne, och turas om att hitta på skojiga saker.
  17. Medlem sedan
    Jan 2004
    #9

    Ibland

    Jag tror han är tröttare än han utger sig för att vara för hämtar vi honom i bil så somnar han på vägen hem.
    Oftast sover han middag innan ahn blir sjuk.
  18. 9
    Ibland Jag tror han är tröttare än han utger sig för att vara för hämtar vi honom i bil så somnar han på vägen hem.
    Oftast sover han middag innan ahn blir sjuk.
  19. Medlem sedan
    Feb 2002
    #10

    Nej

    Hon slutade för ungefär ett år sedan. Då var det jättesvårt att få henne att somna på dagen (coh på kvällen men det har det alltid varit ochär fortfarande) men när hon väl somnade kunde hon sova flera timmar. Eftersom jag då hade en liten bebis hemma, blev det så att hon fick liggaoch lyssna på band och somnade om hon behövde det. Ibland somnade hon på en minut och ibland kom hon upp efter tio minuter en kvart och sa att hon inte ville lyssna mer och så var det bra med det.

    Efter några veckor somnade hon aldrig pådagen, men vilade lite. Man fick passa sig vid middagstid för då kunde hon somna om hon inte gjorde något aktivt.

    Nu kan hon somna i bilen på väg hem om vi varit i väg någonstans, men aldrig hemma.
  20. 10
    Nej Hon slutade för ungefär ett år sedan. Då var det jättesvårt att få henne att somna på dagen (coh på kvällen men det har det alltid varit ochär fortfarande) men när hon väl somnade kunde hon sova flera timmar. Eftersom jag då hade en liten bebis hemma, blev det så att hon fick liggaoch lyssna på band och somnade om hon behövde det. Ibland somnade hon på en minut och ibland kom hon upp efter tio minuter en kvart och sa att hon inte ville lyssna mer och så var det bra med det.

    Efter några veckor somnade hon aldrig pådagen, men vilade lite. Man fick passa sig vid middagstid för då kunde hon somna om hon inte gjorde något aktivt.

    Nu kan hon somna i bilen på väg hem om vi varit i väg någonstans, men aldrig hemma.
  21. ulrika m hampus
    #11

    hampus slutade själv

    då han hellre ville leka än sova, men ibland är han trött efter dagis och somnar i soffan medan han väntar på att bolibompa ska börja...inte bra...

    Vaknar gör han runt 6:30 - 7:00 även på lediga dagar. Någon gång har han slappat kvar i sängen till 8 en lördag..
  22. 11
    hampus slutade själv då han hellre ville leka än sova, men ibland är han trött efter dagis och somnar i soffan medan han väntar på att bolibompa ska börja...inte bra...

    Vaknar gör han runt 6:30 - 7:00 även på lediga dagar. Någon gång har han slappat kvar i sängen till 8 en lördag..
  23. mathilda
    #12

    ibland

    sover sonen om vi tex ska få besök på kvällen eller om vi ska åka bort och han ska vara uppe längre än vanligt. Men då sover han max 20 min.
    Oftast somnar han 19.00-19.45 och vaknar vi 06 på morgonen. Tycker att han sover lite, men det har han nästan alltid gjort. Nackdelen är att han aldrig tar sovmorgon även om vi är lediga....
  24. 12
    ibland sover sonen om vi tex ska få besök på kvällen eller om vi ska åka bort och han ska vara uppe längre än vanligt. Men då sover han max 20 min.
    Oftast somnar han 19.00-19.45 och vaknar vi 06 på morgonen. Tycker att han sover lite, men det har han nästan alltid gjort. Nackdelen är att han aldrig tar sovmorgon även om vi är lediga....
  25. Medlem sedan
    Feb 2002
    #13

    Ida slutade med det för länge sen, tror hon var knappt 2,5 år. Hon somnar ca 21 på kvällarna och vaknar ca 7-8. Vad olika det verkar vara vilket sömnbehov dom har.
  26. 13
    Nä Ida slutade med det för länge sen, tror hon var knappt 2,5 år. Hon somnar ca 21 på kvällarna och vaknar ca 7-8. Vad olika det verkar vara vilket sömnbehov dom har.
  27. Medlem sedan
    Oct 2002
    #14

    När hon vill

    Elma tar ansvar för sin sömn själv..alltså, när hon behöver det så sover hon;)
  28. 14
    När hon vill Elma tar ansvar för sin sömn själv..alltså, när hon behöver det så sover hon;)
  29. Medlem sedan
    Jul 1998
    #15

    Nej...

    ...Casper slutade förra sommaren. Han går upp kl 6 varje morgon och lägger sig vid sjutiden på kvällen
  30. 15
    Nej... ...Casper slutade förra sommaren. Han går upp kl 6 varje morgon och lägger sig vid sjutiden på kvällen
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16

    Nej,

    Nathalie slutade sova middag förra våren.

    Men åker man bil mitt på dagen så somnar hon automatiskt.

    Hon lägger sig 19-19,30 och vaknar runt 7 på mornarna helt ok tycker jag.
  32. 16
    Nej, Nathalie slutade sova middag förra våren.

    Men åker man bil mitt på dagen så somnar hon automatiskt.

    Hon lägger sig 19-19,30 och vaknar runt 7 på mornarna helt ok tycker jag.
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17

    Nej...

    Simon sover inte middag längre. Det slutade h an med ungefär när lillebror kom vid 21 månaders ålder. Visst händer det någon gång att han somnar i bilen eller så men det är sällan numer.

    Av mina fyra så har tre stycken slutat sova middag runt 18 månaders åldern. Minstingen är ju bara knappa 6 mån så vi får väl se hur han gör.
  34. 17
    Nej... Simon sover inte middag längre. Det slutade h an med ungefär när lillebror kom vid 21 månaders ålder. Visst händer det någon gång att han somnar i bilen eller så men det är sällan numer.

    Av mina fyra så har tre stycken slutat sova middag runt 18 månaders åldern. Minstingen är ju bara knappa 6 mån så vi får väl se hur han gör.

Liknande trådar

  1. Sova middag
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-26, 14:36
  2. Sova middag eller sova tidigt?
    By mariamed4 in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 15:48
  3. Kan man sova middag...
    By ÅJ67 m 3 kidz in forum Ordet är fritt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-02-26, 14:09
  4. Sova middag?
    By -ME- in forum _0309 Septemberbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 21:02
  5. Att sova middag
    By mia* in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 13:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar