Fort, fort! Tårthjälp!
Mat & dryck
  1. Medlem sedan
    Apr 1999
    #1

    Fort, fort! Tårthjälp!

    Jag håller på att lägga ihop tårtan till han som fyller 4 år idag... Jag har köpt en sån där spindelmannen i oblat som ska ligga ovanpå, men ska jag lägga dit den nu eller hinner den bli förstörd innan vi ska äta tårtan på em eller kvällen???

    Kanske man ska lägga dit den senare? Jag får för mig att den kanske blöttnas upp. Jag har haft grädde på översta botten nu, alltså där spindelmannen ska ligga.

    Tacksam för hjälp!
  2. 1
    Fort, fort! Tårthjälp! Jag håller på att lägga ihop tårtan till han som fyller 4 år idag... Jag har köpt en sån där spindelmannen i oblat som ska ligga ovanpå, men ska jag lägga dit den nu eller hinner den bli förstörd innan vi ska äta tårtan på em eller kvällen???

    Kanske man ska lägga dit den senare? Jag får för mig att den kanske blöttnas upp. Jag har haft grädde på översta botten nu, alltså där spindelmannen ska ligga.

    Tacksam för hjälp!
  3. Medlem sedan
    Feb 2001
    #2

    Vänta

    jag skulle inte riskerat något utan väntat tills precis innan gästerna kommer. Det är väl ändå bara att lägga på den och inget extrapill väl?
    Hoppas fyraåringen blir nöjd! :)
  4. 2
    Vänta jag skulle inte riskerat något utan väntat tills precis innan gästerna kommer. Det är väl ändå bara att lägga på den och inget extrapill väl?
    Hoppas fyraåringen blir nöjd! :)
  5. Medlem sedan
    Apr 1999
    #3

    Precis vad jag misstänkte

    Tack för supersnabbt svar!

    Jag väntar med att lägga på honom då. Nej, det blir inget pill, bara att klofsa dit honom. Ska ha hallon och blåbär också (han har beställt det, även soltorkade tomater men det struntade elaka mamman i) men det lägger jag som sagt på sen. Tack snälla!
  6. 3
    Precis vad jag misstänkte Tack för supersnabbt svar!

    Jag väntar med att lägga på honom då. Nej, det blir inget pill, bara att klofsa dit honom. Ska ha hallon och blåbär också (han har beställt det, även soltorkade tomater men det struntade elaka mamman i) men det lägger jag som sagt på sen. Tack snälla!
  7. Karamella
    #4

    Lägg inte på i förväg!!!

    Håller med ovanstående talare (eh... skrivare); lägg inte på i förväg. Jag har gjort sådana tårtor och tycker att vissa motiv flyter ut _väldans_ snabbt efter att man lagt på dem. Så vänta in i det sista! Hipp hipp hurra för födelsedagsbarnet!
  8. 4
    Lägg inte på i förväg!!! Håller med ovanstående talare (eh... skrivare); lägg inte på i förväg. Jag har gjort sådana tårtor och tycker att vissa motiv flyter ut _väldans_ snabbt efter att man lagt på dem. Så vänta in i det sista! Hipp hipp hurra för födelsedagsbarnet!
  9. Medlem sedan
    May 2004
    #5

    Säger emot lite då. Bara för att.

    Jag tycker inte att tårtan går att skära bra när man precis lagt på oblaten. Oblaten är ju hård då och spricker sönder totalt. Jag tycker att det blir bättre när oblaten \"smält\", men såklart inte runnit ut.

    Hur lång tid det tar på grädde vet jag dock inte. Gissar på att det går rätt snabbt? Jag har bara haft oblater på marsipanlock.
  10. 5
    Säger emot lite då. Bara för att. Jag tycker inte att tårtan går att skära bra när man precis lagt på oblaten. Oblaten är ju hård då och spricker sönder totalt. Jag tycker att det blir bättre när oblaten \"smält\", men såklart inte runnit ut.

    Hur lång tid det tar på grädde vet jag dock inte. Gissar på att det går rätt snabbt? Jag har bara haft oblater på marsipanlock.
  11. Karamella
    #6

    Och jag har bara...

    ... tastat på grädde. Kan tänka mig att det säkert funkat bättre om jag haft marsipan! :o)
  12. 6
    Och jag har bara... ... tastat på grädde. Kan tänka mig att det säkert funkat bättre om jag haft marsipan! :o)
  13. Medlem sedan
    Mar 2002
    #7

    redan fått svar men

    jag bidrar ändå med min åsikt :-)
    Jag hade fotobild på tårta för ett par veckor sedan och bilden \"smälter\" in i grädden på bara ett par få minuter, så lägg på den innan du bär ut tallrikarna :-D
  14. 7
    redan fått svar men jag bidrar ändå med min åsikt :-)
    Jag hade fotobild på tårta för ett par veckor sedan och bilden \"smälter\" in i grädden på bara ett par få minuter, så lägg på den innan du bär ut tallrikarna :-D
  15. Medlem sedan
    May 2004
    #8

    Ja

    Bilden är jättefin även dagen efter med marsipan under. Fast jag gillar inte marsipan, tycker att det är s--täckligt faktiskt, i motsats till övriga i familjen. Därför har jag uppfunnit att man på födelsedagar serverar en födelsedagsbarnstårta som väljs av jubilaren och en/flera konditortårtor som väljs av den som bakar (dvs jag).
  16. 8
    Ja Bilden är jättefin även dagen efter med marsipan under. Fast jag gillar inte marsipan, tycker att det är s--täckligt faktiskt, i motsats till övriga i familjen. Därför har jag uppfunnit att man på födelsedagar serverar en födelsedagsbarnstårta som väljs av jubilaren och en/flera konditortårtor som väljs av den som bakar (dvs jag).
  17. Medlem sedan
    May 2005
    #9

    hej hallå!

    oblat att lägga på med mönster??? vart köper man det? har jag aldrig hört talas om...
  18. 9
    hej hallå! oblat att lägga på med mönster??? vart köper man det? har jag aldrig hört talas om...
  19. Karamella
    #10

    Jag har köpt...

    .... bland annat här (se länk). De blev en Dora Utforskaren samt en motorcykelbild. Jättefina.
    http://www.ziboomba.se/
  20. 10
    Jag har köpt... .... bland annat här (se länk). De blev en Dora Utforskaren samt en motorcykelbild. Jättefina.
    http://www.ziboomba.se/
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    wow!

    fasiken att ingen jag känner fyller år snart!
  22. 11
    wow! fasiken att ingen jag känner fyller år snart!
  23. Medlem sedan
    Apr 1999
    #12

    Summan av kardemumman

    blev att jag la på oblatmannen direkt före den skulle serveras. Det gick bra att sköra i den då när den var hård.

    Idag tog jag fram resterna av tårtan, vilket var ca halva... Inga hungriga gäster igår, och alla barn hade gått påskkärringar och redan tryckt i sig godis så de var inte tårtsugna.

    Spindelmannen var lika fin idag! Han hade inte flutit ut eller blöttnats upp eller så. Däremot var oblaten alldeles seeeg och därmed jättesvår att skära i tyckte jag.

    Glad påsk till alla!
  24. 12
    Summan av kardemumman blev att jag la på oblatmannen direkt före den skulle serveras. Det gick bra att sköra i den då när den var hård.

    Idag tog jag fram resterna av tårtan, vilket var ca halva... Inga hungriga gäster igår, och alla barn hade gått påskkärringar och redan tryckt i sig godis så de var inte tårtsugna.

    Spindelmannen var lika fin idag! Han hade inte flutit ut eller blöttnats upp eller så. Däremot var oblaten alldeles seeeg och därmed jättesvår att skära i tyckte jag.

    Glad påsk till alla!

Liknande trådar

  1. Rösta vad jag ska se! Fort fort!
    By Åsa med tjejtriss in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 22:43
  2. Ge mig stesolid, fort, fort...
    By mamzen64 in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-05, 16:57
  3. Ge mig stesolid, fort, fort...
    By mamzen64 in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 17:24
  4. Fort fort fort! Presenthjälp
    By ~liten~ in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 13:17
  5. Paketkalenderhjälp, fort fort!
    By Mme_Knorr in forum Hem & fritid
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 08:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar