Hård mage - hjälp!!
_0508 Augustibarn
  1. Stina m Moa och Petter
    #1

    Hård mage - hjälp!!

    Petter äter mjölkfritt - han äter bra (tjihooo) - havregrynsgröt på morgonen m katrinplommonpure, frukt till mellanmål, en stor burk till lunch + katrinplommonpure, pulvergröt till mellanmål, stor burk till middag + katrinplommonpure samt välling på kvällen (och så drar han en flaska välling på natten).
    Men han är så hård i magen - idag skrek han i en halvtimme innan jag hjälpte till med tempen och magmassage då kom det ut en hel del. Men vad ska jag ge honom - det går ju en burk katrinplommonpure per dag - finns det nåt annat som man kan ge - har funderingar på om jag ska börja med Laktulos - någon med erfarenhet. Och hur är det nu med banan - omogen eller mogen ger hård mage?
  2. 1
    Hård mage - hjälp!! Petter äter mjölkfritt - han äter bra (tjihooo) - havregrynsgröt på morgonen m katrinplommonpure, frukt till mellanmål, en stor burk till lunch + katrinplommonpure, pulvergröt till mellanmål, stor burk till middag + katrinplommonpure samt välling på kvällen (och så drar han en flaska välling på natten).
    Men han är så hård i magen - idag skrek han i en halvtimme innan jag hjälpte till med tempen och magmassage då kom det ut en hel del. Men vad ska jag ge honom - det går ju en burk katrinplommonpure per dag - finns det nåt annat som man kan ge - har funderingar på om jag ska börja med Laktulos - någon med erfarenhet. Och hur är det nu med banan - omogen eller mogen ger hård mage?
  3. Medlem sedan
    Nov 1999
    #2

    Hej

    Vilgot hade hård mage länge och jag testade det mesta.
    Jag varierade katrinplommionen med rivet päron och uåpptäckte också att kiwi är jättebra! Jag brukar tillsätta lite messmör i ersättningen/vällingen och i en period då det var som värst använde jag laktulos. För laktulosen fick jag rådet att börja med 1 ml på morgon och kväll och öka om det inte gav utslag, men max till 5 ml per dygn. För Vilgot fungerade det inte att fördela dosen på två ggr men när han fick 3-4 ml på morgonen så släppte det och sedan minskade jag långsamt och gav honom en \"underhållsdos\" i ett par veckor. Därefter har det räckt med frukt och messmör för att hålla magen i trim.
    Hoppas Petter mår bättre snart:-)
  4. 2
    Hej Vilgot hade hård mage länge och jag testade det mesta.
    Jag varierade katrinplommionen med rivet päron och uåpptäckte också att kiwi är jättebra! Jag brukar tillsätta lite messmör i ersättningen/vällingen och i en period då det var som värst använde jag laktulos. För laktulosen fick jag rådet att börja med 1 ml på morgon och kväll och öka om det inte gav utslag, men max till 5 ml per dygn. För Vilgot fungerade det inte att fördela dosen på två ggr men när han fick 3-4 ml på morgonen så släppte det och sedan minskade jag långsamt och gav honom en \"underhållsdos\" i ett par veckor. Därefter har det räckt med frukt och messmör för att hålla magen i trim.
    Hoppas Petter mår bättre snart:-)
  5. Annelie
    #3

    Kanske får han inte i sig ...

    tillräckligt med vätska, då blir man hård i magen. Prova att byta ut gröten mot välling eller liknande och bjud mer vatten.
  6. 3
    Kanske får han inte i sig ... tillräckligt med vätska, då blir man hård i magen. Prova att byta ut gröten mot välling eller liknande och bjud mer vatten.
  7. Medlem sedan
    Oct 2001
    #4

    Ett tips

    är blodpudding, som är lösande för de flesta. GEA:s (heter de väl?) är mjölkfri. Man kan laga den med en skvätt havremjölk på i micron för våra småttingar, det är supersmidigt och brukar ge rejäla blöjomgångar...;-)
    Sedan tror jag mer dryck kan behövas, för gröt är ju ofta lite stoppande.
  8. 4
    Ett tips är blodpudding, som är lösande för de flesta. GEA:s (heter de väl?) är mjölkfri. Man kan laga den med en skvätt havremjölk på i micron för våra småttingar, det är supersmidigt och brukar ge rejäla blöjomgångar...;-)
    Sedan tror jag mer dryck kan behövas, för gröt är ju ofta lite stoppande.

Liknande trådar

  1. Hjälp mot hård mage!!!
    By tingla_bu in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-09, 11:01
  2. HJälp, hård mage!
    By Maline med 2 in forum _0605 Majbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 20:35
  3. Hård mage - hjälp!
    By Stina m Moa och Petter in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-14, 19:49
  4. hård mage-hjälp
    By Blubben in forum _05 Höstbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 08:21
  5. Hård mage -hjälp!
    By marilin in forum _05 Höstbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 22:02
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar