Nattning?
Småbarn
  1. Mini
    #1

    Nattning?

    Jag undrar hur ni nattar era 3-åringar och vad ni gör om dom vaknar på natten? Min son vill helst inte sova i sin säng men det går bra om jag ligger brevid honom tills han somnar och sen går ut därifrån. På natten har jag en lampa tänd i hans rum. När han vaknar så tar han sin kudde och nalle och kommer in till mig. Det kan handla om att han sover endast några timmar i sin säng o resten hos mig. Jag har börjat sova dåligt nu med honom i sängen, vi får inte plats helt enkelt. Hur gör ni?
  2. 1
    Nattning? Jag undrar hur ni nattar era 3-åringar och vad ni gör om dom vaknar på natten? Min son vill helst inte sova i sin säng men det går bra om jag ligger brevid honom tills han somnar och sen går ut därifrån. På natten har jag en lampa tänd i hans rum. När han vaknar så tar han sin kudde och nalle och kommer in till mig. Det kan handla om att han sover endast några timmar i sin säng o resten hos mig. Jag har börjat sova dåligt nu med honom i sängen, vi får inte plats helt enkelt. Hur gör ni?
  3. Medlem sedan
    Feb 2000
    #2

    Vår 3½-åring...

    somnar själv i sitt rum (det trodde jag aldrig skulle inträffa eftersom hon varit svår att natta sen hon föddes, men en dag bara funkade det!)
    Ibland sover hon där hela natten, men ofta komme rhon in till oss. Då får hon ligga i lillasysters säng, antingen åt \"rätt håll\" om lillasyster avancerat upp i vår säng eller så sover det skavfötters... Hon får inte heller plats mellan oss (160-säng) för då sover ingen gott.
    Det har dock hänt att hon kommit in till oss, men sen valt att gå tillbaka till sitt rum och sova där istället!

    Det ger sig med tiden, men kan vara nog så jobbigt under tiden...
    Du kan inte ha en madrass på golvet brevid din säng där han kan sova? Då är han ju nära, men ni hra gott om plats...
  4. 2
    Vår 3½-åring... somnar själv i sitt rum (det trodde jag aldrig skulle inträffa eftersom hon varit svår att natta sen hon föddes, men en dag bara funkade det!)
    Ibland sover hon där hela natten, men ofta komme rhon in till oss. Då får hon ligga i lillasysters säng, antingen åt \"rätt håll\" om lillasyster avancerat upp i vår säng eller så sover det skavfötters... Hon får inte heller plats mellan oss (160-säng) för då sover ingen gott.
    Det har dock hänt att hon kommit in till oss, men sen valt att gå tillbaka till sitt rum och sova där istället!

    Det ger sig med tiden, men kan vara nog så jobbigt under tiden...
    Du kan inte ha en madrass på golvet brevid din säng där han kan sova? Då är han ju nära, men ni hra gott om plats...
  5. a
    #3

    Har haft jättejobb...

    Men nu funkar allt bra..

    Försök att inte ligga kvar i sängen hos honom tills han somnar. Försök att gå ut innan dess. Detta funkar inte över en natt utan det är något man får jobba på länge.

    Sedan att han kommer till er säng. Lyft tillbaka honom när han har somnat..

    Måste lampan vara tänd på natten, det kanske är den som väcker honom..? Testa att släck den efter han har somnat..
  6. 3
    Har haft jättejobb... Men nu funkar allt bra..

    Försök att inte ligga kvar i sängen hos honom tills han somnar. Försök att gå ut innan dess. Detta funkar inte över en natt utan det är något man får jobba på länge.

    Sedan att han kommer till er säng. Lyft tillbaka honom när han har somnat..

    Måste lampan vara tänd på natten, det kanske är den som väcker honom..? Testa att släck den efter han har somnat..
  7. cissi
    #4

    Tips

    Vår dotter nu 4 år, var väldigt svår att få att somna i 3-årsåldern. Vi låg bredvid henne och det kunde ta upp till en timme... pust. En dag bestämde vi oss för att nu får hon somna själv. Vi berättade kvällen före att från och med i morgon, så får du sova själv. Nu är du en stor tjej etc. Dagen efter blev hon jätteledsen, men vi la henne, gick ut, gick in efter en stund och sa att nej du ska sova själv... en väldigt jobbig kväll, men sen den kvällen så somnar hon själv. inga problem om man bara visar att man har bestämt sig. Nu kommer hon tom själv och säger att hon vill lägga sig i sin mysiga säng. UNDERBART! Ångrar bara att jag inte gjorde så med hennes storebröder som jag slet med i många år ;) Lycka till, för det är värt det. Nu tar det ca 5 minuter hela sovprocessen. Cissi
  8. 4
    Tips Vår dotter nu 4 år, var väldigt svår att få att somna i 3-årsåldern. Vi låg bredvid henne och det kunde ta upp till en timme... pust. En dag bestämde vi oss för att nu får hon somna själv. Vi berättade kvällen före att från och med i morgon, så får du sova själv. Nu är du en stor tjej etc. Dagen efter blev hon jätteledsen, men vi la henne, gick ut, gick in efter en stund och sa att nej du ska sova själv... en väldigt jobbig kväll, men sen den kvällen så somnar hon själv. inga problem om man bara visar att man har bestämt sig. Nu kommer hon tom själv och säger att hon vill lägga sig i sin mysiga säng. UNDERBART! Ångrar bara att jag inte gjorde så med hennes storebröder som jag slet med i många år ;) Lycka till, för det är värt det. Nu tar det ca 5 minuter hela sovprocessen. Cissi
  9. Lena
    #5

    Vi

    ...har alltid legat bredvid när sonen somnat, han är 4 idag. På natten vaknar han och ropar in pappa, så sover de vidare där. Funkar bra och vi trivs. Om du tycker det är för trångt kanske du kan skaffa en madrass på golvet han kan lägga sig på, då är han nära men ni slipper trängas.
  10. 5
    Vi ...har alltid legat bredvid när sonen somnat, han är 4 idag. På natten vaknar han och ropar in pappa, så sover de vidare där. Funkar bra och vi trivs. Om du tycker det är för trångt kanske du kan skaffa en madrass på golvet han kan lägga sig på, då är han nära men ni slipper trängas.

Liknande trådar

  1. Nattning
    By FinlandsSofia in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-05, 20:16
  2. Nattning
    By pingeling79 in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 10:35
  3. Hur går nattning för er?
    By peggypoo in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-27, 21:00
  4. Nattning
    By Heidi.P in forum _0706 Junibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 17:14
  5. Nattning
    By Maiden in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-05-16, 20:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar