Malin (eller andra bilstolskunniga)
_0404 Aprilbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2003
    #1

    Malin (eller andra bilstolskunniga)

    Skulle behöva lite råd och tips angående Oliver i bilen. Han kan inte sitta i britaxen längre, den är tokigt trång nu! Vi tror han är för liten för att vändas framåt till sån där kudde med ryggstöd så vad gör vi? Tänkte på denna framåtvänd, kan det vara bra kanske?:

    http://www.akta.se/cosmicXTP2.asp?value=2

    Fast kanske lite dyrt att slänga ut massa pengar när det inte gäller mer än kanske 2 år till eller nåt? Råd, tips, idéer?
  2. 1
    Malin (eller andra bilstolskunniga) Skulle behöva lite råd och tips angående Oliver i bilen. Han kan inte sitta i britaxen längre, den är tokigt trång nu! Vi tror han är för liten för att vändas framåt till sån där kudde med ryggstöd så vad gör vi? Tänkte på denna framåtvänd, kan det vara bra kanske?:

    http://www.akta.se/cosmicXTP2.asp?value=2

    Fast kanske lite dyrt att slänga ut massa pengar när det inte gäller mer än kanske 2 år till eller nåt? Råd, tips, idéer?
  3. Medlem sedan
    Aug 2003
    #2

    Glömde

    Oliver är 99 cm lång, mätte honom nu. Han har ökat i vikt och väger nu ca 14 kilo! Blir 4 i november. :-)
  4. 2
    Glömde Oliver är 99 cm lång, mätte honom nu. Han har ökat i vikt och väger nu ca 14 kilo! Blir 4 i november. :-)
  5. Medlem sedan
    Aug 2003
    #3

    Läste nu

    på en annan sida här på aff att vändbara stolarna inte var lika bra att ha framåtvända. Vilka stolar finns då som är bara för framåtvänt åkande då? Usch vad svårt det är! Oliver kanske inte är för liten för kudde med ryggstöd... *funderar* Att låta honom prova är svårt eftersom han är lite \"egen\". Han skriker för fulla muggar och den stolen vi provar måste det nog bli.
  6. 3
    Läste nu på en annan sida här på aff att vändbara stolarna inte var lika bra att ha framåtvända. Vilka stolar finns då som är bara för framåtvänt åkande då? Usch vad svårt det är! Oliver kanske inte är för liten för kudde med ryggstöd... *funderar* Att låta honom prova är svårt eftersom han är lite \"egen\". Han skriker för fulla muggar och den stolen vi provar måste det nog bli.
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    Säger bara

    Britax Two Way Plus!

    Oliver är alldeles för liten för att sitta framåt i bilen.
    Det får de göra från MINST 4 år, helst ska de sitta bakåt så länge det bara går.
    Love är nästan 110cm och har fram tills nu suttit bakåt i en Akta/Graco Duoflex, den kändes trång och liten så vi bytte för någon vecka till en Britax Two Way Plus och han sitter jättebra bakåt fortfarande :-)
    Kan också meddela Malins största flicka sitter också i en Britax Two Way, bakåtvänd! :-)

    Love blir 4 i juni och Malins största blev 4 i mars. Både Love och Is är stora 4-åringar på sina 110 cm och 18 respektive 20 kg. Så jag tror att Oliver på 99cm/14kg kan sitta bakåt ett bra tag till.

    :-)
    Så, åk nu till affären och köp en Britax Two Way plus, Oliver är liten och nätt (inget illa menat) och jag tror det blir bäst för honom att sitta bakåt ett braaa tag till :-)

    Lycka till!

  8. 4
    Säger bara Britax Two Way Plus!

    Oliver är alldeles för liten för att sitta framåt i bilen.
    Det får de göra från MINST 4 år, helst ska de sitta bakåt så länge det bara går.
    Love är nästan 110cm och har fram tills nu suttit bakåt i en Akta/Graco Duoflex, den kändes trång och liten så vi bytte för någon vecka till en Britax Two Way Plus och han sitter jättebra bakåt fortfarande :-)
    Kan också meddela Malins största flicka sitter också i en Britax Two Way, bakåtvänd! :-)

    Love blir 4 i juni och Malins största blev 4 i mars. Både Love och Is är stora 4-åringar på sina 110 cm och 18 respektive 20 kg. Så jag tror att Oliver på 99cm/14kg kan sitta bakåt ett bra tag till.

    :-)
    Så, åk nu till affären och köp en Britax Two Way plus, Oliver är liten och nätt (inget illa menat) och jag tror det blir bäst för honom att sitta bakåt ett braaa tag till :-)

    Lycka till!

  9. Medlem sedan
    Aug 2003
    #5

    Ok

    Jag vet att man ska gå på längd och vikt, inte ålder, därför la jag till Olivers ovan. Ja, jag vill ha honom bakåt så läääänge det bara går. Jag har läst många gånger att Isadora är 4 år och 110 cm, men visste inte att din gosse var lika, kul. :-)

    Man kan alltså ha Britax twoway plus både bakåt och framåt? Jag läste på 0211 novemberbarn att de inte ens rekommenderas, att de inte är lika bra som de som BARA är avsedda för framåtvät åkande. Jag vet inte, men blev så osäker...

    Tack så jättemycket för tipset, kollade på britax sida och den var riktigt fin! :-)))
  10. 5
    Ok Jag vet att man ska gå på längd och vikt, inte ålder, därför la jag till Olivers ovan. Ja, jag vill ha honom bakåt så läääänge det bara går. Jag har läst många gånger att Isadora är 4 år och 110 cm, men visste inte att din gosse var lika, kul. :-)

    Man kan alltså ha Britax twoway plus både bakåt och framåt? Jag läste på 0211 novemberbarn att de inte ens rekommenderas, att de inte är lika bra som de som BARA är avsedda för framåtvät åkande. Jag vet inte, men blev så osäker...

    Tack så jättemycket för tipset, kollade på britax sida och den var riktigt fin! :-)))
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6

    Beror ju lite på var den är trång!

    Är det bara benen som är långa och måste sitta böjda så hade jag behållt den stolen ni har. Vi hade Two-Way till Axel innan han fick bältesstol vid 4,5 års ålder. Den var fortfarande rymlig på bredden, men benen var ju ordentligt böjda för att han skulle få plats. Men som de säger bättre lite obekvämt för benen än en bruten nacke. Mitt tips är bakåtvänt antingen i er nuvarande stol eller i en Two-Way om Oliver behöver mer plats på bredden.
  12. 6
    Beror ju lite på var den är trång! Är det bara benen som är långa och måste sitta böjda så hade jag behållt den stolen ni har. Vi hade Two-Way till Axel innan han fick bältesstol vid 4,5 års ålder. Den var fortfarande rymlig på bredden, men benen var ju ordentligt böjda för att han skulle få plats. Men som de säger bättre lite obekvämt för benen än en bruten nacke. Mitt tips är bakåtvänt antingen i er nuvarande stol eller i en Two-Way om Oliver behöver mer plats på bredden.
  13. Anonym
    #7

    han ska inte sitta framåt

    och den stolen , cosmic är kortast i rygen på marknanden.
    Vi har ISadora bakåtvänd och hon är 110cm lång, och Oliver somär så liten ska definitivt sitta bakåtvänd.
    Måste du absolut vända honom så köp en kudde med rygg det är det enda alternativet. Kombistolar är aldrig brq framåtvända, bältet kommer fel osv...
  14. 7
    han ska inte sitta framåt och den stolen , cosmic är kortast i rygen på marknanden.
    Vi har ISadora bakåtvänd och hon är 110cm lång, och Oliver somär så liten ska definitivt sitta bakåtvänd.
    Måste du absolut vända honom så köp en kudde med rygg det är det enda alternativet. Kombistolar är aldrig brq framåtvända, bältet kommer fel osv...
  15. Anonym
    #8

    glömde hälften...

    Britax two way är den största stolen på marknaden så den rekommenderar jag varmt.
    Däremot rekommenderar jag ingen sk vändbarstol framåt.
    DESSUTOM finns det ingen framåtvänd stol som ens är godkänd så länge han väger under 15 kilo.
    Kan du inte förklarar varför det är så trångt så kan jag se om jag kommer på något alternativ.
    Läs mer här:

    http://www.ntf.se/konsument/fraga675.asp?katid=1&katnamn=B arn%20i%20bil%20-%20bilbarnstolar&bildfil=/bilder/frageikoner/stol32.jpg
  16. 8
    glömde hälften... Britax two way är den största stolen på marknaden så den rekommenderar jag varmt.
    Däremot rekommenderar jag ingen sk vändbarstol framåt.
    DESSUTOM finns det ingen framåtvänd stol som ens är godkänd så länge han väger under 15 kilo.
    Kan du inte förklarar varför det är så trångt så kan jag se om jag kommer på något alternativ.
    Läs mer här:

    http://www.ntf.se/konsument/fraga675.asp?katid=1&katnamn=B arn%20i%20bil%20-%20bilbarnstolar&bildfil=/bilder/frageikoner/stol32.jpg
  17. Medlem sedan
    Aug 2003
    #9

    Oki

    Det är inte bara benen utan även bredden, inte längden. Denna stolen är \"känd\" för att vara smal så det är ju inte så konstigt att den börjar bli liten.
  18. 9
    Oki Det är inte bara benen utan även bredden, inte längden. Denna stolen är \"känd\" för att vara smal så det är ju inte så konstigt att den börjar bli liten.
  19. Medlem sedan
    Aug 2003
    #10

    Jag provade

    att sätta honom i stolen med ryggstöd, så här blev det (2 bilder och OBS han skrek som en olycka, han gör det för ALLT som är nytt! plus att jag fick ta ena bilden genom framrutan, men man ser i alla fall):

    http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/Oliver1.jpg

    http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/Oliver2.jpg

    JÄTTEtacksam för att ni svarar! Tar tacksamt emot alla åsikter, detta är ju viktiga saker för våra små barn. Jag tycker han sitter bra i stolen på bilderna, men man vet ju inte, är rådvill i bland, även en trebarnsmor. :-)
  20. 10
    Jag provade att sätta honom i stolen med ryggstöd, så här blev det (2 bilder och OBS han skrek som en olycka, han gör det för ALLT som är nytt! plus att jag fick ta ena bilden genom framrutan, men man ser i alla fall):

    http://files.upl.silentwhisper.net/upload0/Oliver1.jpg

    http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/Oliver2.jpg

    JÄTTEtacksam för att ni svarar! Tar tacksamt emot alla åsikter, detta är ju viktiga saker för våra små barn. Jag tycker han sitter bra i stolen på bilderna, men man vet ju inte, är rådvill i bland, även en trebarnsmor. :-)
  21. Medlem sedan
    Oct 2002
    #11

    men

    när det väl blir dags för Oliver att sitta framåt i en annan stol som är enbart för framåtvänt bruk så kan ju faktiskt Alicia ärva Olivers Two Way Plus... Så det är INTE att slänga pengar i sjön ;-)

    Du ser, nu har du fått många argument från flera av oss, så det är bara att - köpa! ;-D
    Allvarligt talat, vänd honom INTE framåt!

    Kram
  22. 11
    men när det väl blir dags för Oliver att sitta framåt i en annan stol som är enbart för framåtvänt bruk så kan ju faktiskt Alicia ärva Olivers Two Way Plus... Så det är INTE att slänga pengar i sjön ;-)

    Du ser, nu har du fått många argument från flera av oss, så det är bara att - köpa! ;-D
    Allvarligt talat, vänd honom INTE framåt!

    Kram
  23. Medlem sedan
    Aug 2003
    #12

    Det är

    trångt för benen, sitter som en fällkniv. Och bredden, jag trodde det skulle bli bättre när overallerna åkte av och man bara tog på jacka, men tji fick jag! Som jag skrev till någon ovan så är denna stolen känd för att vara smal. Längden är inga problem, huvudet når preciiis upp till kanten men inte öronen, så för längdens skull behöver vi inte byta.
  24. 12
    Det är trångt för benen, sitter som en fällkniv. Och bredden, jag trodde det skulle bli bättre när overallerna åkte av och man bara tog på jacka, men tji fick jag! Som jag skrev till någon ovan så är denna stolen känd för att vara smal. Längden är inga problem, huvudet når preciiis upp till kanten men inte öronen, så för längdens skull behöver vi inte byta.
  25. Medlem sedan
    Oct 2002
    #13

    men

    jag skulle hellre vilja se hur han sitter i sin egen bakåtvända stol som han har nu.
    Att se hur han sitter i en framåtvänd stol är ganska ointressant, eftersom det inte är aktuellt för Oliver (som är så liten) att sitta framåt än på länge...

    Förstår du vad jag menar?
  26. 13
    men jag skulle hellre vilja se hur han sitter i sin egen bakåtvända stol som han har nu.
    Att se hur han sitter i en framåtvänd stol är ganska ointressant, eftersom det inte är aktuellt för Oliver (som är så liten) att sitta framåt än på länge...

    Förstår du vad jag menar?
  27. Medlem sedan
    Aug 2003
    #14

    He he!

    Är du lika bra på att övertala min man? ;-) Skojar bara, detta är SVÅÅÅRT och jag är så glad för alla era svar! Tänkte inte på att de ärver, toppen!!
  28. 14
    He he! Är du lika bra på att övertala min man? ;-) Skojar bara, detta är SVÅÅÅRT och jag är så glad för alla era svar! Tänkte inte på att de ärver, toppen!!
  29. Medlem sedan
    Aug 2003
    #15

    Aha ok

    jag visade en bild på det här inne på detta snacket för ett tag sen, du kanske inte såg den? Minns inte vad jag skrev i rubriken heller. Ska duscha Alexander nu och tänka. :-)
  30. 15
    Aha ok jag visade en bild på det här inne på detta snacket för ett tag sen, du kanske inte såg den? Minns inte vad jag skrev i rubriken heller. Ska duscha Alexander nu och tänka. :-)
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16

    Hmmm

    övertala vaddå?! Övertala honom att Oliver ska fortsätta sitta framåt???
    Ganska lätt... Hellre brutna ben än bruten nacke!

    Sen att en ny stol kostar pengar, ja, det tror jag ni båda är överens om att ert barns liv är värt :-) En bra investering, skulle jag kalla det.
  32. 16
    Hmmm övertala vaddå?! Övertala honom att Oliver ska fortsätta sitta framåt???
    Ganska lätt... Hellre brutna ben än bruten nacke!

    Sen att en ny stol kostar pengar, ja, det tror jag ni båda är överens om att ert barns liv är värt :-) En bra investering, skulle jag kalla det.
  33. Mica
    #17

    Britax twoway

    är en rymlig stol. Jag gissar att det är freeway eller midway ni har nu?

    Vi har haft Britax twoway till de två äldsta och de satt bakåtvända tills de var 4½ år.

    Barnen ska åka bakåt så länge det är möjligt, och det är då ålder som räknas, inte vikt och längd. Detta pga att barnets huvud är stort i förhållande till kroppen och ju yngre barnet är desto oproportionerligare är det. Det handlar om att barnets nackmuskulatur ska orka bära huvudet vid krock för att inte nacken ska brytas.

    Mitt råd är alltså att köpa en Britax twoway.

    När det är dags att åka framåt så rekommenderar jag en bältesstol, alltså en bälteskudde med rygg. De har lite sidoskydd och barnet har skönt stöd för kroppen. Jag har Maxi Cosi Rodi till mina äldsta och den är toppen tycker jag!

    Vad har ni för stolar till Alicia och Alexander?
  34. 17
    Britax twoway är en rymlig stol. Jag gissar att det är freeway eller midway ni har nu?

    Vi har haft Britax twoway till de två äldsta och de satt bakåtvända tills de var 4½ år.

    Barnen ska åka bakåt så länge det är möjligt, och det är då ålder som räknas, inte vikt och längd. Detta pga att barnets huvud är stort i förhållande till kroppen och ju yngre barnet är desto oproportionerligare är det. Det handlar om att barnets nackmuskulatur ska orka bära huvudet vid krock för att inte nacken ska brytas.

    Mitt råd är alltså att köpa en Britax twoway.

    När det är dags att åka framåt så rekommenderar jag en bältesstol, alltså en bälteskudde med rygg. De har lite sidoskydd och barnet har skönt stöd för kroppen. Jag har Maxi Cosi Rodi till mina äldsta och den är toppen tycker jag!

    Vad har ni för stolar till Alicia och Alexander?
  35. Medlem sedan
    Oct 2002
    #18

    äsch

    menar ju att Oliver ska fortsätta sitta bakåt, såklart. Blev fel... :-)
  36. 18
    äsch menar ju att Oliver ska fortsätta sitta bakåt, såklart. Blev fel... :-)
  37. Medlem sedan
    Aug 2003
    #19

    Nej övertala

    honom att köpa en FRAMÅTVÄND bilstol, typ two way eller vad den hette. Han blir sååå tjurig när det kommer till pengar, även att vi INTE har pengaproblem. Tvärtom, skattelappen kom ju i veckan. ;-)
  38. 19
    Nej övertala honom att köpa en FRAMÅTVÄND bilstol, typ two way eller vad den hette. Han blir sååå tjurig när det kommer till pengar, även att vi INTE har pengaproblem. Tvärtom, skattelappen kom ju i veckan. ;-)
  39. Medlem sedan
    Oct 2002
    #20

    men

    okej, det blev rörigt.

    Britax Two Way Plus är en BAKÅTVÄND stol och det är ju det ni bör köpa...
  40. 20
    men okej, det blev rörigt.

    Britax Two Way Plus är en BAKÅTVÄND stol och det är ju det ni bör köpa...
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. malin o Dina o andra ang läkarb & Sparks
    By A_Cei in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 09:08
  2. Malin 2 och Abbie och ev andra
    By Åsa med E och e in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-23, 09:58
  3. Malin (och andra med såklart)
    By Marie_AOA in forum _0404 Aprilbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-10-24, 20:11
  4. Malin, Anja å ni andra som svarat
    By Sandra m S&N in forum _0506 Junibarn
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 10:34
  5. CillaE eller Malin
    By Indra in forum _0506 Junibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-01, 21:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar