Slå i bakhuvudet
_0511 Novemberbarn
  1. Punktster + liten 8/11
    #1

    Slå i bakhuvudet

    Hej!

    Lilla E har börjat sitta själv (men det är vi som sätter henne). Men jag vet inte om man ska skydda huvudet eller inte? Även om hon sitter på en matta och har mössa på huvudet så får hon ont och blir jätteledsen när hon trillar omkull.

    Hur ska man göra egentligen? Hittills har jag suttit brevid och tagit emot, men det känns som hon nu börjat tippa med vilje ibland.

    Förutom att hon blir så ledsen så är jag orolig att hon ska skaka sönder de få hjärnceller hon har...
  2. 1
    Slå i bakhuvudet Hej!

    Lilla E har börjat sitta själv (men det är vi som sätter henne). Men jag vet inte om man ska skydda huvudet eller inte? Även om hon sitter på en matta och har mössa på huvudet så får hon ont och blir jätteledsen när hon trillar omkull.

    Hur ska man göra egentligen? Hittills har jag suttit brevid och tagit emot, men det känns som hon nu börjat tippa med vilje ibland.

    Förutom att hon blir så ledsen så är jag orolig att hon ska skaka sönder de få hjärnceller hon har...
  3. KAJO
    #2

    Jag har alltid

    (läs med dottern) suttit bredvid och tagit emot alternativt pallrat upp på olika sätt tills hon var stadig nog att sitta själv utan att tippa stup i kvarten, samt stor nog att sätta sig själv. (Då blev det ju dessutom svårare att \"vara med\". En och annan smäll i skallen hann det nog bli ändå men jag försökte nog faktiskt minimera dem.
  4. 2
    Jag har alltid (läs med dottern) suttit bredvid och tagit emot alternativt pallrat upp på olika sätt tills hon var stadig nog att sitta själv utan att tippa stup i kvarten, samt stor nog att sätta sig själv. (Då blev det ju dessutom svårare att \"vara med\". En och annan smäll i skallen hann det nog bli ändå men jag försökte nog faktiskt minimera dem.
  5. Punktster + liten 8/11
    #3

    Ja, det blir ju en naturlig gräns

    Jag har också funderat lite om det där med att sätta sig själv. Så länge det är jag som sätter henne så känns det som det är lite mitt ansvar att se till att hon inte skadar sig.

    Hur lång tid tog det för dottern att sätta sig själv? Och hur gör de det egentligen, som en sit-up eller?
  6. 3
    Ja, det blir ju en naturlig gräns Jag har också funderat lite om det där med att sätta sig själv. Så länge det är jag som sätter henne så känns det som det är lite mitt ansvar att se till att hon inte skadar sig.

    Hur lång tid tog det för dottern att sätta sig själv? Och hur gör de det egentligen, som en sit-up eller?
  7. KAJO
    #4

    Näe

    ingen situp utan tvärtom snarare. Min dotter ålade sig ofta upp från magläge, sidoläge eller krypläge, puttade liksom rumpan på plats och matade sedan vidare med armarna tills kroppen var i upprätt läge. Hon satt utan stöd vid fem månader men var stadig nog, samt kom upp själv först vid sju månader.
  8. 4
    Näe ingen situp utan tvärtom snarare. Min dotter ålade sig ofta upp från magläge, sidoläge eller krypläge, puttade liksom rumpan på plats och matade sedan vidare med armarna tills kroppen var i upprätt läge. Hon satt utan stöd vid fem månader men var stadig nog, samt kom upp själv först vid sju månader.
  9. Jost med Busfröna
    #5

    Vaddera

    med kuddar runt om. Eller om du har en sådandär risamningskudde så är det ju toppen. Dísa är helt farlig när hon halvligger i soffan. Ibland har hon satt sig upp och tippat över framåt....Varför kunde de små inte dela med sig lite av sina magmuskler. Eller varför kan mamma inte tycka det är lika roligt att träna sin sladderpåse..
  10. 5
    Vaddera med kuddar runt om. Eller om du har en sådandär risamningskudde så är det ju toppen. Dísa är helt farlig när hon halvligger i soffan. Ibland har hon satt sig upp och tippat över framåt....Varför kunde de små inte dela med sig lite av sina magmuskler. Eller varför kan mamma inte tycka det är lika roligt att träna sin sladderpåse..
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    Har du någon ammningskudde?

    Perfekt att ha som fallskydd när de börjar sitta, och som stöd. :-)

    Annars så får ni lägga kuddar runt omkring.
  12. 6
    Har du någon ammningskudde? Perfekt att ha som fallskydd när de börjar sitta, och som stöd. :-)

    Annars så får ni lägga kuddar runt omkring.
  13. Punktster + liten 8/11
    #7

    Tyvärr inte! :-)

    Såg att Jost tipsat om det också...

    Fast jag tycker gott hon kan sitta utan stöd, eftersom hon nu kan det. Annars kan hon ju sitta i matstolen. Men den kanske är stor nog för det också?

    Nä, det får nog bli kuddar ett tag. (Vet att några av mina släktingar tycker att det är att hönsa med barnen, och de tycker nog redan att jag är en hönsmamma, men men.)
  14. 7
    Tyvärr inte! :-) Såg att Jost tipsat om det också...

    Fast jag tycker gott hon kan sitta utan stöd, eftersom hon nu kan det. Annars kan hon ju sitta i matstolen. Men den kanske är stor nog för det också?

    Nä, det får nog bli kuddar ett tag. (Vet att några av mina släktingar tycker att det är att hönsa med barnen, och de tycker nog redan att jag är en hönsmamma, men men.)
  15. Medlem sedan
    Jan 2004
    #8

    Låt henne...

    sitta på en filt eller mjukt underlag och lägg ett par kuddar omrkring, man kan ju inte låta dem slå sig bara för att heller! ;-)

    Men allvarligt, ammningskudden är suverän som falluppfångare för nybörjarsittare. Det är det enda min varit bra till. *s*
  16. 8
    Låt henne... sitta på en filt eller mjukt underlag och lägg ett par kuddar omrkring, man kan ju inte låta dem slå sig bara för att heller! ;-)

    Men allvarligt, ammningskudden är suverän som falluppfångare för nybörjarsittare. Det är det enda min varit bra till. *s*

Liknande trådar

  1. Knöl på bakhuvudet?
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 21:42
  2. Bulor i bakhuvudet.
    By -maja- in forum Barnsjukdomar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 20:57
  3. KNÖL i bakhuvudet..
    By Norrlands-mamma in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-15, 22:30
  4. Jack i bakhuvudet
    By Pallasita in forum _0404 Aprilbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 12:29
  5. Knölar i bakhuvudet?
    By -Nike- in forum _0507 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 08:37
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar