Eget bibliotekskort?
_99 Alla barn
  1. Lite anonym
    #1

    Eget bibliotekskort?

    Har era barn det? Min sexåring fick med sig en lapp från skolan med en talong som man \"måste\" fylla i så barnet får sitt bibliotekskort! VARFÖR behöver en sexåring ett eget kort? För att de ska till bibblan med skolan gissar jag?

    Jag antar att det är på MITT ansvar som h*n får låna böcker då jag skrivit på, men tänk om jag inte vill ta det ansvaret då? Min sexåring är nämligen väääldigt duktig på att slarva bort saker och jag har ingen som helst lust att ersätta eventuella bortkomna böcker som jag kanske inte ens vet om att h*n lånat!

    Vi är på bibblan rätt ofta med barnen och då lånar jag såklart de böcker h*n vill ha - det räcker bra tycker jag! Varför skriver de att man MÅSTE fylla i och skriva på talongen? Är jag ovanligt \"gnällig\" som inte tycker att min sexåring är stor nog att själv ta ansvar för bibliotekskort och lånade böcker? H*n lär ju inte få gå till bibblan _helt_ själv på länge, är det då inte vettigare att skolan tar ansvar för det h*n lånar på skoltid och jag för det h*n lånar på fritiden?
  2. 1
    Eget bibliotekskort? Har era barn det? Min sexåring fick med sig en lapp från skolan med en talong som man \"måste\" fylla i så barnet får sitt bibliotekskort! VARFÖR behöver en sexåring ett eget kort? För att de ska till bibblan med skolan gissar jag?

    Jag antar att det är på MITT ansvar som h*n får låna böcker då jag skrivit på, men tänk om jag inte vill ta det ansvaret då? Min sexåring är nämligen väääldigt duktig på att slarva bort saker och jag har ingen som helst lust att ersätta eventuella bortkomna böcker som jag kanske inte ens vet om att h*n lånat!

    Vi är på bibblan rätt ofta med barnen och då lånar jag såklart de böcker h*n vill ha - det räcker bra tycker jag! Varför skriver de att man MÅSTE fylla i och skriva på talongen? Är jag ovanligt \"gnällig\" som inte tycker att min sexåring är stor nog att själv ta ansvar för bibliotekskort och lånade böcker? H*n lär ju inte få gå till bibblan _helt_ själv på länge, är det då inte vettigare att skolan tar ansvar för det h*n lånar på skoltid och jag för det h*n lånar på fritiden?
  3. Kiddan m E99 o S06
    #2

    Hej

    Intressant fråga. Tänkte inte svara först eftersom du är anonym.

    Jag tycker att barn behöver och mår bra av att ta ansvar. Vi föräldrar får nog ta några smällar nu och då men till syvene och sist så får barnen lära sig att de faktiskt inte kan slarva bort saker.

    Sen kan man ju diskutera om en sexåring ska behöva ta ansvar. Oftast tycker pojkmammor inte det.
  4. 2
    Hej Intressant fråga. Tänkte inte svara först eftersom du är anonym.

    Jag tycker att barn behöver och mår bra av att ta ansvar. Vi föräldrar får nog ta några smällar nu och då men till syvene och sist så får barnen lära sig att de faktiskt inte kan slarva bort saker.

    Sen kan man ju diskutera om en sexåring ska behöva ta ansvar. Oftast tycker pojkmammor inte det.
  5. Medlem sedan
    Oct 1999
    #3

    Här

    behövde ingen förälder skriva på. Det fixade fröknarna.
    Han var mäkta stolt över sitt kort, nu har han samma som fabian & mamma :) Han hade även lånat 3 st Alfons böcker.
    De växer med ansvar.
  6. 3
    Här behövde ingen förälder skriva på. Det fixade fröknarna.
    Han var mäkta stolt över sitt kort, nu har han samma som fabian & mamma :) Han hade även lånat 3 st Alfons böcker.
    De växer med ansvar.
  7. Medlem sedan
    Feb 1999
    #4

    Är det inte för skolans bibbla?

    Så är det här. Matilda har ett eget för skolans lån. Och de böeckerna får de inte ta hem. Till kommunens bibbla har de inga kort.
    Har du inte kollat skillnaden?
  8. 4
    Är det inte för skolans bibbla? Så är det här. Matilda har ett eget för skolans lån. Och de böeckerna får de inte ta hem. Till kommunens bibbla har de inga kort.
    Har du inte kollat skillnaden?
  9. LottaO
    #5

    Men Kiddan!

    Har du fördomar? Det kanske är tjejmammorna som uppfostrar sina döttrar till att bli alldeles för duktiga?! Det kan jag iaf tycka att min mamma gjort med mig.

    En sak vet jag iaf. Jag ska verkligen försöka uppfostra min söner till att bli så bra sambosar/pappor/män det bara går. OCH de ska kunna se det som lättaste sak i världen att stryka sin skjorta, städa eller varför inte köra symaskinen? Jag har väldigt bra förebilder på den fronten :) - Min föräldrar. Det ska inte vara nåt konstigt att morsan tvättar bilen och pappsen dammsuger....

    För att svara på anonyms fråga: Vi lånar sällan på Biblan men då vi gör det så lånar vi på våra kort. Inte tycker jag att det är dags att hålla koll på kort än på ett tag.
  10. 5
    Men Kiddan! Har du fördomar? Det kanske är tjejmammorna som uppfostrar sina döttrar till att bli alldeles för duktiga?! Det kan jag iaf tycka att min mamma gjort med mig.

    En sak vet jag iaf. Jag ska verkligen försöka uppfostra min söner till att bli så bra sambosar/pappor/män det bara går. OCH de ska kunna se det som lättaste sak i världen att stryka sin skjorta, städa eller varför inte köra symaskinen? Jag har väldigt bra förebilder på den fronten :) - Min föräldrar. Det ska inte vara nåt konstigt att morsan tvättar bilen och pappsen dammsuger....

    För att svara på anonyms fråga: Vi lånar sällan på Biblan men då vi gör det så lånar vi på våra kort. Inte tycker jag att det är dags att hålla koll på kort än på ett tag.
  11. Medlem sedan
    Feb 1999
    #6

    Fabian

    fick precis som ni en lapp hem från skolan. Jag tycker det var kul för honom, han är jättestolt över att ha det. När dom fick korten på biblioteket så hade dom även pratat om regler kring utlåningen - och det var han inte sen att tala om för mej hur det var *s*

    Han går ju ändå bara på bibblan med oss, så vi har koll på vad han lånar.
  12. 6
    Fabian fick precis som ni en lapp hem från skolan. Jag tycker det var kul för honom, han är jättestolt över att ha det. När dom fick korten på biblioteket så hade dom även pratat om regler kring utlåningen - och det var han inte sen att tala om för mej hur det var *s*

    Han går ju ändå bara på bibblan med oss, så vi har koll på vad han lånar.
  13. Medlem sedan
    Feb 1999
    #7

    Alltså

    nu tycker jag verkligen att du generaliserar. Vadå att pojkmammor inte tycker det? Har du frågat varje pojkmamma i hela världen? Hur kan du säga en sån sak - nu gick du verkligen över gränsen tycker jag.
  14. 7
    Alltså nu tycker jag verkligen att du generaliserar. Vadå att pojkmammor inte tycker det? Har du frågat varje pojkmamma i hela världen? Hur kan du säga en sån sak - nu gick du verkligen över gränsen tycker jag.
  15. lite anonym
    #8

    Tack...

    Jag vet inte varför jag är anonym, bara blev så för att jag inte ville lämna ut min DOTTER! Ja för hon ÄR en tjej faktiskt.
  16. 8
    Tack... Jag vet inte varför jag är anonym, bara blev så för att jag inte ville lämna ut min DOTTER! Ja för hon ÄR en tjej faktiskt.
  17. lite anonym
    #9

    Nej...

    ...det är den vanliga kommunala (?) som ligger i centrum.
  18. 9
    Nej... ...det är den vanliga kommunala (?) som ligger i centrum.
  19. LottaO
    #10

    För mig får

    folk gärna vara anonyma, OM det inte är påhopp, för då brukar jag inte svara
  20. 10
    För mig får folk gärna vara anonyma, OM det inte är påhopp, för då brukar jag inte svara
  21. Medlem sedan
    Oct 1999
    #11

    Oasett kön

    ska alla ha någon form av ansvar, oavsett ålder! Men såklart skall ansvaret vara anpassat efter ålder men inte efter könet. Tycker jag & jag är 2* pojkmamma :)
    Fabian tex. ansvarar för att det blir damsuget på övervåningen varje fredag, hålla sitt rum någolunda städat, gympaväska, fotbollsträningen/innebandyn, läxor i viss mån etc.
    Linus ansvara för sin gympa väska (om han inte vill ha blöt handduk & kläder med dagen efter, sitt rum, tallrik osv.
  22. 11
    Oasett kön ska alla ha någon form av ansvar, oavsett ålder! Men såklart skall ansvaret vara anpassat efter ålder men inte efter könet. Tycker jag & jag är 2* pojkmamma :)
    Fabian tex. ansvarar för att det blir damsuget på övervåningen varje fredag, hålla sitt rum någolunda städat, gympaväska, fotbollsträningen/innebandyn, läxor i viss mån etc.
    Linus ansvara för sin gympa väska (om han inte vill ha blöt handduk & kläder med dagen efter, sitt rum, tallrik osv.
  23. Ylva
    #12

    Oj

    Hanna lånar i skolans bibliotek UTAN kort, sen när hon och jag åker till stora bibblan så lånar vi på mitt kort.
    Vad gäller ersättning så vet jag att förseningsavg behöver man INTE betala för barnens lån men om de slarvar bort en bok vet jag inte om man måste betala. Rent generellt tycker jag att skolan frånträder en hel del numera som föräldrar får gå in och ta.... Tjing!
  24. 12
    Oj Hanna lånar i skolans bibliotek UTAN kort, sen när hon och jag åker till stora bibblan så lånar vi på mitt kort.
    Vad gäller ersättning så vet jag att förseningsavg behöver man INTE betala för barnens lån men om de slarvar bort en bok vet jag inte om man måste betala. Rent generellt tycker jag att skolan frånträder en hel del numera som föräldrar får gå in och ta.... Tjing!
  25. Eva
    #13

    Johan fick eget kort för flera år

    sedan. Men det var ju ett annat läge eftersom han inte direkt var där själv och lånade. Men det var så att han fick eget kort på Värmdö med dagis och då tyckte vi att han skulle ha eget kort i Nacka också då vi brukar åka dit. Ett plus var att man slipper förseningsavgift på barnböcker om de lånat på eget kort. Men jag tycker inte du är gnällig för det är inte kul att bli ersättningsskyldig för böcker man inte har kontroll över.
  26. 13
    Johan fick eget kort för flera år sedan. Men det var ju ett annat läge eftersom han inte direkt var där själv och lånade. Men det var så att han fick eget kort på Värmdö med dagis och då tyckte vi att han skulle ha eget kort i Nacka också då vi brukar åka dit. Ett plus var att man slipper förseningsavgift på barnböcker om de lånat på eget kort. Men jag tycker inte du är gnällig för det är inte kul att bli ersättningsskyldig för böcker man inte har kontroll över.
  27. Kiddan m E99 o S06
    #14

    Hej!

    Härligt att höra din inställning till detta att alla barn så småningom ska bli fungerande vuxna!

    Sen kan jag tycka att killar ska kunna stryka sin EGEN skjorta medans tjejjer ska kunna stryka en mans skjorta... vad jag menar är att karlar ska kunna klara sig själva medans kvinnor ska kunna klara en hel familj dvs inte bara sig själva.

    Kul att få lite reaktioner om detta med just manligt och kvinnlig. Lite provocerade jag - kul att du var med ;o)
  28. 14
    Hej! Härligt att höra din inställning till detta att alla barn så småningom ska bli fungerande vuxna!

    Sen kan jag tycka att killar ska kunna stryka sin EGEN skjorta medans tjejjer ska kunna stryka en mans skjorta... vad jag menar är att karlar ska kunna klara sig själva medans kvinnor ska kunna klara en hel familj dvs inte bara sig själva.

    Kul att få lite reaktioner om detta med just manligt och kvinnlig. Lite provocerade jag - kul att du var med ;o)
  29. Kiddan m E99 o S06
    #15

    Jepp!

    Har frågat alla!!

    Skämt och sido - klart jag raljerar och generaliserar.
  30. 15
    Jepp! Har frågat alla!!

    Skämt och sido - klart jag raljerar och generaliserar.
  31. Kiddan m E99 o S06
    #16

    Just det

    med ansvar har jag märkt att Elsa riktigt gillar. Hon gillar att ha en uppgift som är hennes (hon tömmer diskmaskinen) och gör det med glädje och får höra glada tillrop från oss. Det gör henne stolt och hon lär sig att i en familj hjälps man åt - det är det som är kul - inte att bli servad.

    Sedan har hon ju sina EGNA privata saker att ansvara för t ex skolväskan med gympakläder etc.
  32. 16
    Just det med ansvar har jag märkt att Elsa riktigt gillar. Hon gillar att ha en uppgift som är hennes (hon tömmer diskmaskinen) och gör det med glädje och får höra glada tillrop från oss. Det gör henne stolt och hon lär sig att i en familj hjälps man åt - det är det som är kul - inte att bli servad.

    Sedan har hon ju sina EGNA privata saker att ansvara för t ex skolväskan med gympakläder etc.
  33. Kiddan m E99 o S06
    #17

    He he

    Men jag skrev inget om att du hade en tjej eller kille. Jag generaliserade. Läs igen.

    Men ÄR hon faktiskt en tjej - ÄR du verkligen säker ;o)
  34. 17
    He he Men jag skrev inget om att du hade en tjej eller kille. Jag generaliserade. Läs igen.

    Men ÄR hon faktiskt en tjej - ÄR du verkligen säker ;o)
  35. Medlem sedan
    Oct 1999
    #18

    Det roliga

    är att man nästan ser hur de växer när de har ett ansvar över nåt.
    När de större grabbarna här i kring (13-14 år) skall göra nåt med min & grannens grabbar (11år) så talar vi om lite om ansvar till de äldre (som annars kanske är riktiga busar!!. Oj va de sköter sig då ENBART för att de har yngre grabbar med. De vill ansvara lite & blir inga busar (för den gången ;O))
    Lite kul att de även växer i den åldern med ansvar!
  36. 18
    Det roliga är att man nästan ser hur de växer när de har ett ansvar över nåt.
    När de större grabbarna här i kring (13-14 år) skall göra nåt med min & grannens grabbar (11år) så talar vi om lite om ansvar till de äldre (som annars kanske är riktiga busar!!. Oj va de sköter sig då ENBART för att de har yngre grabbar med. De vill ansvara lite & blir inga busar (för den gången ;O))
    Lite kul att de även växer i den åldern med ansvar!
  37. Medlem sedan
    Oct 2000
    #19

    Inget kort

    Här lånar barnen böcker 1 gång i månaden. De behöver inga kort utan skolan fixar det. Jag tycker det är alldeles för tidigt för en 7-åring att hålla reda på ett eget kort.
  38. 19
    Inget kort Här lånar barnen böcker 1 gång i månaden. De behöver inga kort utan skolan fixar det. Jag tycker det är alldeles för tidigt för en 7-åring att hålla reda på ett eget kort.
  39. Medlem sedan
    Jun 1998
    #20

    Inte än...

    De har inte börjat gå till \"Bibblan\" med skolan ännu.Bara till skolans eget lilla bibliotek.
    Jag vill inte att Pontus ska få ett låne kort som står i hans namn ännu enkom för att jag vet att han är en riktig liten slarver.
    Storebror har ett eget kort och jag har redan fått betala för en bok som \"vi\" tappade bort...*suck*

    Men visst kommer de en dag som jag måste ge med mig och då kommer det säkert att gå bra*håller tummarna*
  40. 20
    Inte än... De har inte börjat gå till \"Bibblan\" med skolan ännu.Bara till skolans eget lilla bibliotek.
    Jag vill inte att Pontus ska få ett låne kort som står i hans namn ännu enkom för att jag vet att han är en riktig liten slarver.
    Storebror har ett eget kort och jag har redan fått betala för en bok som \"vi\" tappade bort...*suck*

    Men visst kommer de en dag som jag måste ge med mig och då kommer det säkert att gå bra*håller tummarna*
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Eget rum..
    By Zalander in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-08, 21:26
  2. eget rum
    By mina123 in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 12:45
  3. Eget rum???
    By liwe in forum _0605 Majbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 11:56
  4. Eget rum
    By JHFO in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-02-06, 20:37
  5. Eget rum?
    By ylvham in forum _0506 Junibarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-02-04, 18:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar