Kan era barn rimma?
_01 Sommarbarn
  1. Medlem sedan
    Sep 2002
    #1

    Kan era barn rimma?

    Jag o A var till logopeden igår och då fick han bla para ihop bilder som rimmar. Tex svan - gran. Han förstod inte vad övningen gick ut på. Han sa gran - ved - eld istället =)) Jag tycker det verkade vara en väldigt svår uppgift för en 4-5åring. Tycker att det räcker att kanske leka med orden så han märker att ord kan låta rätt lika.. Men vi ska träna mera på rimord till nästa besök.

    Berättade på dagis och dom tryckte att det är en alldeles för svår uppgift för så här små barn.

    Hur är det med era barn? Kan dom rimma och förstår dom vad det innebär? Svårt att förklara.. hoppas ni förstår vad jag menar =)
  2. 1
    Kan era barn rimma? Jag o A var till logopeden igår och då fick han bla para ihop bilder som rimmar. Tex svan - gran. Han förstod inte vad övningen gick ut på. Han sa gran - ved - eld istället =)) Jag tycker det verkade vara en väldigt svår uppgift för en 4-5åring. Tycker att det räcker att kanske leka med orden så han märker att ord kan låta rätt lika.. Men vi ska träna mera på rimord till nästa besök.

    Berättade på dagis och dom tryckte att det är en alldeles för svår uppgift för så här små barn.

    Hur är det med era barn? Kan dom rimma och förstår dom vad det innebär? Svårt att förklara.. hoppas ni förstår vad jag menar =)
  3. Medlem sedan
    Oct 1999
    #2

    Arvid kan rimma

    och han både rimmar mycket och förstår. Jag vet inte alls om de \"ska\" kunna det nu eller ej.
  4. 2
    Arvid kan rimma och han både rimmar mycket och förstår. Jag vet inte alls om de \"ska\" kunna det nu eller ej.
  5. njila
    #3

    Beppe Wolgers

    Jag är sällan här inne numera. Var en gång med i denna väntabarngrupp, men spanar lite på gamla kändisar här. Tänkte bara ge ett tips som just barn i våra barns ålder brukar tycka är jättekul, när första chocken lagt sig.
    Beppe Wolgers har spelat in en skiva som heter \"Sagan som hörs bra, och andra sagor\". Där vänder han, på typiskt Beppe Wolgersmanér upp och ner på våra föreställningar, han pratar baklänges, rimmar, säger fel, får hicka. Min son har lyssnat intensivt på denna skiva i över ett år, och leker lite med vad som rimmar, först nu börjar han höra vad som rimmar, och då har jag läst mycket Lennart Hellsing för honom. Så nog tycker jag testet verkar lite för avvancerat, din son är däremot väldigt bra på associationer tycker jag.
    Skivan rekomenderar jag till alla som har barnasinnet kvar!
  6. 3
    Beppe Wolgers Jag är sällan här inne numera. Var en gång med i denna väntabarngrupp, men spanar lite på gamla kändisar här. Tänkte bara ge ett tips som just barn i våra barns ålder brukar tycka är jättekul, när första chocken lagt sig.
    Beppe Wolgers har spelat in en skiva som heter \"Sagan som hörs bra, och andra sagor\". Där vänder han, på typiskt Beppe Wolgersmanér upp och ner på våra föreställningar, han pratar baklänges, rimmar, säger fel, får hicka. Min son har lyssnat intensivt på denna skiva i över ett år, och leker lite med vad som rimmar, först nu börjar han höra vad som rimmar, och då har jag läst mycket Lennart Hellsing för honom. Så nog tycker jag testet verkar lite för avvancerat, din son är däremot väldigt bra på associationer tycker jag.
    Skivan rekomenderar jag till alla som har barnasinnet kvar!
  7. Medlem sedan
    Feb 2001
    #4

    Ja det kan han

    fast ibland blir det fel
    Vi går hos logoped och som del i test/förståelse var det just rimma vid sista besöket och vad bra tänkte jag att han kunde det det underlättade ju det hela.
    Farmor har ett \"rimpussel\" så det är därifrån han lärt sig det och han frågar ofta \"vad rimmar på.... frågor\"
    Men att kunna eller ej tror jag ligger mycket i intresset säkert inte alls ovanligt att barn i den åldern inte kan fast jag vet inte Daniel är ju inte direkt tidig med språket så ja jag kanske inte var rätt person att svara :)
  8. 4
    Ja det kan han fast ibland blir det fel
    Vi går hos logoped och som del i test/förståelse var det just rimma vid sista besöket och vad bra tänkte jag att han kunde det det underlättade ju det hela.
    Farmor har ett \"rimpussel\" så det är därifrån han lärt sig det och han frågar ofta \"vad rimmar på.... frågor\"
    Men att kunna eller ej tror jag ligger mycket i intresset säkert inte alls ovanligt att barn i den åldern inte kan fast jag vet inte Daniel är ju inte direkt tidig med språket så ja jag kanske inte var rätt person att svara :)
  9. Medlem sedan
    Feb 2001
    #5

    lägger till

    jag tror inte övningen handlar om att barnet ska kunna rimma utan övningen är som en ljudträning
    att om barnet med hjälp av bild får höra ordet svan.. sedan ser bild på en gran ska kunna ha möjlighet att själv tänka sig det rätta uttalet på ordet med hjälp av rimmleken.
    så uppfattade jag övningen vi hade ialla fall det var inte som kunskap hur mycket kan ditt barn rimma utan mer som försök få rätt på ordens uttal med hjälp.
  10. 5
    lägger till jag tror inte övningen handlar om att barnet ska kunna rimma utan övningen är som en ljudträning
    att om barnet med hjälp av bild får höra ordet svan.. sedan ser bild på en gran ska kunna ha möjlighet att själv tänka sig det rätta uttalet på ordet med hjälp av rimmleken.
    så uppfattade jag övningen vi hade ialla fall det var inte som kunskap hur mycket kan ditt barn rimma utan mer som försök få rätt på ordens uttal med hjälp.
  11. Medlem sedan
    Dec 2000
    #6

    japp

    han kan rimma och gör det ofta. De gör det ofta på dagis.
  12. 6
    japp han kan rimma och gör det ofta. De gör det ofta på dagis.
  13. Helen m E&A bf8/9
    #7

    Ja

    Det har hon kunnat sedan minst förra sommaren om inte ännu längre. Och hon vet absolut vad hon gör. Men hon har ju en storasyrra att lära sig av också. Agnes har ju varit hemskt sen med pratet men inte med förståelsen, sas. Inte helt lätt... I alla fall så är vi en väldigt språkintresserad familj, så det och det faktum att hon har en delvis idolförklarad storasyster att härma har nog hjälpt till båda, sas.
  14. 7
    Ja Det har hon kunnat sedan minst förra sommaren om inte ännu längre. Och hon vet absolut vad hon gör. Men hon har ju en storasyrra att lära sig av också. Agnes har ju varit hemskt sen med pratet men inte med förståelsen, sas. Inte helt lätt... I alla fall så är vi en väldigt språkintresserad familj, så det och det faktum att hon har en delvis idolförklarad storasyster att härma har nog hjälpt till båda, sas.
  15. evaOregon
    #8

    Ike älskar att rimma och...

    har gjort det länge! Vi läser böcker med lustiga rim, t ex alla dessa dr Seuss böcker som är väldigt älskade här i USA. \"Cat in the hat\" är en favorit. Även på svenska finns bra böcker med rim, t ex Elsa Beskows \"Hattstugan\". Att kunna rimma är ett steg i språkutvecklingen.

    Här är lite info ifrån nätet

    \"Behöver man arbeta särskilt med barns språkutveckling? Räcker det inte att föra samtal med barnen? Ja, det räcker långt MEN om man önskar öka barnens språkliga medvetenhet så krävs det mer än så. Vi arbetar målmedvetet på samtliga avdelningar därför att en väl planerad språkträning ökar barnens förmåga och underlättar den framtida läs- och skrivinlärningen.
    Barnen förstår VAD man säger men det krävs extra tankearbete för att kunna flytta uppmärksamheten från ordets betydelse till dess form. Man kallar detta för ett uppmärksamhetsskifte. Ordet kan betyda en sak men ordets form kan vara helt annorlunda. Låt oss ge ett exempel: Att rimma är svårt för ett barn som ännu inte lärt sig bortse från betydelsen. Hatt rimmar på katt (då har vi noterat ordens formsida) men hatt har samma användningsområde som mössa! För ett barn som inte hunnit därhän i sin språkutveckling att det förstår vad begreppet rimma står för, är det naturligt att hatt och mössa hör ihop.

    Vi arbetar på följande sätt:
    Vi har regelbundna språksamlingar där följande urval kan ingå beroende på hur långt barnen har kommit i sin utveckling:

    Rim och ramsor
    Stavelselekar, vi klappar rytmen till ord och namn mm
    Identifiering av långa/ korta ord, till exempel järnvägsstation contra tåg
    Vi hjälps åt att höra vilket ljud orden börjar/slutar på
    Delar på och sammanfogar olika ord, till exempel gummi-boll, nalle-björn osv.
    Vi dansar ring och danslekar
    Minneslekar till exempel Ett skepp kommer lastat
    Vi sjunger gamla och nya sånger
    Sagoberättande ingår också som en väsentlig del av arbetet.
    Vi uppmuntrar barnens nyfikenhet inför bokstäver och stimulerar barnens begynnande skrivintresse. Vi för språkjournal på samtliga barn och språkjournalen följer med barnet till förskoleklassen, självklart med föräldrarnas samtycke, där den sedan ligger till grund för det fortsatta arbetet med den språkliga utvecklingen.\"

    Hämtat på

    http://www.nykvarn.se/vanstermeny/barnomsorg/gammeltorpsforskola/rorelseochsprak/sprakutveckling.4.1cc531210345 26492280002112.html
  16. 8
    Ike älskar att rimma och... har gjort det länge! Vi läser böcker med lustiga rim, t ex alla dessa dr Seuss böcker som är väldigt älskade här i USA. \"Cat in the hat\" är en favorit. Även på svenska finns bra böcker med rim, t ex Elsa Beskows \"Hattstugan\". Att kunna rimma är ett steg i språkutvecklingen.

    Här är lite info ifrån nätet

    \"Behöver man arbeta särskilt med barns språkutveckling? Räcker det inte att föra samtal med barnen? Ja, det räcker långt MEN om man önskar öka barnens språkliga medvetenhet så krävs det mer än så. Vi arbetar målmedvetet på samtliga avdelningar därför att en väl planerad språkträning ökar barnens förmåga och underlättar den framtida läs- och skrivinlärningen.
    Barnen förstår VAD man säger men det krävs extra tankearbete för att kunna flytta uppmärksamheten från ordets betydelse till dess form. Man kallar detta för ett uppmärksamhetsskifte. Ordet kan betyda en sak men ordets form kan vara helt annorlunda. Låt oss ge ett exempel: Att rimma är svårt för ett barn som ännu inte lärt sig bortse från betydelsen. Hatt rimmar på katt (då har vi noterat ordens formsida) men hatt har samma användningsområde som mössa! För ett barn som inte hunnit därhän i sin språkutveckling att det förstår vad begreppet rimma står för, är det naturligt att hatt och mössa hör ihop.

    Vi arbetar på följande sätt:
    Vi har regelbundna språksamlingar där följande urval kan ingå beroende på hur långt barnen har kommit i sin utveckling:

    Rim och ramsor
    Stavelselekar, vi klappar rytmen till ord och namn mm
    Identifiering av långa/ korta ord, till exempel järnvägsstation contra tåg
    Vi hjälps åt att höra vilket ljud orden börjar/slutar på
    Delar på och sammanfogar olika ord, till exempel gummi-boll, nalle-björn osv.
    Vi dansar ring och danslekar
    Minneslekar till exempel Ett skepp kommer lastat
    Vi sjunger gamla och nya sånger
    Sagoberättande ingår också som en väsentlig del av arbetet.
    Vi uppmuntrar barnens nyfikenhet inför bokstäver och stimulerar barnens begynnande skrivintresse. Vi för språkjournal på samtliga barn och språkjournalen följer med barnet till förskoleklassen, självklart med föräldrarnas samtycke, där den sedan ligger till grund för det fortsatta arbetet med den språkliga utvecklingen.\"

    Hämtat på

    http://www.nykvarn.se/vanstermeny/barnomsorg/gammeltorpsforskola/rorelseochsprak/sprakutveckling.4.1cc531210345 26492280002112.html
  17. Medlem sedan
    Sep 2002
    #9

    Oj då...

    vad många det är som kan det =) Vi får väll plocka fram böckerna och köra igång... om han nu är intresserad vill säga.. Vi läser mycket men inte rim och jag får nog skylla på mig i det fallet för jag tycker det är så tråkigt att läsa på rim *s* Tack allihopa!
  18. 9
    Oj då... vad många det är som kan det =) Vi får väll plocka fram böckerna och köra igång... om han nu är intresserad vill säga.. Vi läser mycket men inte rim och jag får nog skylla på mig i det fallet för jag tycker det är så tråkigt att läsa på rim *s* Tack allihopa!
  19. evaOregon
    #10

    Rim verkar...

    populärt hos barn. En av Thoras (hon blir 2 år nästa månad) favoritböcker är just en av dessa dr Seuss böcker där man rimmar... De böckerna är väldigt roliga att läsa även för vuxna, men jag tror inte att de finns översatta till svenska.
  20. 10
    Rim verkar... populärt hos barn. En av Thoras (hon blir 2 år nästa månad) favoritböcker är just en av dessa dr Seuss böcker där man rimmar... De böckerna är väldigt roliga att läsa även för vuxna, men jag tror inte att de finns översatta till svenska.
  21. Medlem sedan
    Nov 2001
    #11

    Rimma kan hon, men

    från det till att förstå den övningen är det långt. Det förutsätter ju att barnet förstår instruktionen som blir i flera led. Det kan ju lika gärna vara att säga vad som är på bilden.
  22. 11
    Rimma kan hon, men från det till att förstå den övningen är det långt. Det förutsätter ju att barnet förstår instruktionen som blir i flera led. Det kan ju lika gärna vara att säga vad som är på bilden.
  23. Medlem sedan
    Oct 1999
    #12

    Hej njila !

    Vad roligt att se dig igen. Hur har ni det nuförtiden?

    *kram*
  24. 12
    Hej njila ! Vad roligt att se dig igen. Hur har ni det nuförtiden?

    *kram*
  25. EOL
    #13

    Ja oftast

    Men de rimmar mycket på dagis så det är knappast vår förtjänst ;-)
  26. 13
    Ja oftast Men de rimmar mycket på dagis så det är knappast vår förtjänst ;-)
  27. Helen m E&A bf 8/9
    #14

    Sånger och ramsor

    är ju ofta rimmade. Jag har inte läst mycket böcker på rim, för jag tycker precis som du... Men Rut och Knut är roliga. Och vilda bebin, men de är svårlästa för de har inte samma rytm i raderna.
  28. 14
    Sånger och ramsor är ju ofta rimmade. Jag har inte läst mycket böcker på rim, för jag tycker precis som du... Men Rut och Knut är roliga. Och vilda bebin, men de är svårlästa för de har inte samma rytm i raderna.
  29. Medlem sedan
    Jun 2001
    #15

    Jovars....

    ....hon älskar att rimma. Ett tag rimmade hon så fort man sa något. Hon gillar också att vi läser Beskows Hattstugan för henne, då rimmar hon...*s*
  30. 15
    Jovars.... ....hon älskar att rimma. Ett tag rimmade hon så fort man sa något. Hon gillar också att vi läser Beskows Hattstugan för henne, då rimmar hon...*s*
  31. Medlem sedan
    Nov 1999
    #16

    Men, SÅ kan man väl inte säga!!!

    *fniss* (för er som inte hört skivan säger Bebbe så i en av sagorna... superrolig!!!)
  32. 16
    Men, SÅ kan man väl inte säga!!! *fniss* (för er som inte hört skivan säger Bebbe så i en av sagorna... superrolig!!!)
  33. Medlem sedan
    Nov 1999
    #17

    Japp!

    Mycket tack vare dagis, de jobbar jättemycket med språket (mångkulturell grupp) och har egentillverkade memoryspel m.m. med bland annat rimord. Så Ida är ganska haj på det :-)
  34. 17
    Japp! Mycket tack vare dagis, de jobbar jättemycket med språket (mångkulturell grupp) och har egentillverkade memoryspel m.m. med bland annat rimord. Så Ida är ganska haj på det :-)
  35. njila med Noah och Simon
    #18

    vattkoppor

    annars är det bra. Lillebror fyller snart tre så tiden går fort. Noah travar på och klarar nästan allt barn i hans ålder klarar trots cp-skadan, mycket går bara lite långsammare. Och klarar han det inte skickar han lillebror!
    Munlädret är det inget fel på, och stöddig är han också. Han vinner redan i argumenteringen mot pappa (mamma fixar han inte än : ) ) De har nyss bytt dagis och det nya dagiset är bra, säger han, för ingen slår lillebror (ansvarskännande storebror) och han får rita själv, fröknarna ritar inte åt honom (!) och han har ingen resurs som följer efter honom överallt. \"Jag behöver inte hjälp\" har han sagt på sitt nya dagis. Och vi alla omkring honom håller med. Nu, snart fem år efter hans olycksaliga födelse på Kreta, kan jag säga, (med glimten i ögat) att får han problem i livet längre fram, så inte handlar det om hans cp-skada. (Trots att han haltar ganska rejält finns det många på både gamla och nya dagiset som inte alls märkt av det! Det är annat folk ser. Det är bara folk på stan som vänder sig om!)
    Så han är som femåringar är mest, rimmar och ramsar, vill leka med skjutvapen, Batman, och ritar bananfolk. Och fixerad vid kläder är han fortfarande, fast numera har han bytt Bajenkläderna mot Batman och Spiderman, och drömmer om en stålmannen-kostym. Och varje morgon ritar han komplicerade skattkartor som hans kompisar ska följa på hans födelsedag. varje minut är inplanerad (han fyller vid midsommar.) Och om jag får skryta: Han läser och skriver redan enklare texter som trafikskyltar, mjölkpaket, djurnamn. Och lillebror härmar och är mycket frustrerad över att inte han kan åstadkomma bananfolk, utan bara massa igelkottar (huvudfotingar med massor av ben)och han kan bara skriva S och N och O i sitt namn helt själv (med mycket fantasi hos läsaren).
    I sommar ska jag försöka få Noah att lära sig cykla på en tvåhjuling med stödhjul, han lärde sig cykla på en trehjuling i höstas. (lillebror klämde både trehjulingen och tvåhjulingen på en månad) Han tycker inte om att lära sig nya saker, föredrar gammalt och invant. Men jag är en fena på att locka och pocka efter dessa år.
    Hoppas allt är väl med er alla här!

    kram
  36. 18
    vattkoppor annars är det bra. Lillebror fyller snart tre så tiden går fort. Noah travar på och klarar nästan allt barn i hans ålder klarar trots cp-skadan, mycket går bara lite långsammare. Och klarar han det inte skickar han lillebror!
    Munlädret är det inget fel på, och stöddig är han också. Han vinner redan i argumenteringen mot pappa (mamma fixar han inte än : ) ) De har nyss bytt dagis och det nya dagiset är bra, säger han, för ingen slår lillebror (ansvarskännande storebror) och han får rita själv, fröknarna ritar inte åt honom (!) och han har ingen resurs som följer efter honom överallt. \"Jag behöver inte hjälp\" har han sagt på sitt nya dagis. Och vi alla omkring honom håller med. Nu, snart fem år efter hans olycksaliga födelse på Kreta, kan jag säga, (med glimten i ögat) att får han problem i livet längre fram, så inte handlar det om hans cp-skada. (Trots att han haltar ganska rejält finns det många på både gamla och nya dagiset som inte alls märkt av det! Det är annat folk ser. Det är bara folk på stan som vänder sig om!)
    Så han är som femåringar är mest, rimmar och ramsar, vill leka med skjutvapen, Batman, och ritar bananfolk. Och fixerad vid kläder är han fortfarande, fast numera har han bytt Bajenkläderna mot Batman och Spiderman, och drömmer om en stålmannen-kostym. Och varje morgon ritar han komplicerade skattkartor som hans kompisar ska följa på hans födelsedag. varje minut är inplanerad (han fyller vid midsommar.) Och om jag får skryta: Han läser och skriver redan enklare texter som trafikskyltar, mjölkpaket, djurnamn. Och lillebror härmar och är mycket frustrerad över att inte han kan åstadkomma bananfolk, utan bara massa igelkottar (huvudfotingar med massor av ben)och han kan bara skriva S och N och O i sitt namn helt själv (med mycket fantasi hos läsaren).
    I sommar ska jag försöka få Noah att lära sig cykla på en tvåhjuling med stödhjul, han lärde sig cykla på en trehjuling i höstas. (lillebror klämde både trehjulingen och tvåhjulingen på en månad) Han tycker inte om att lära sig nya saker, föredrar gammalt och invant. Men jag är en fena på att locka och pocka efter dessa år.
    Hoppas allt är väl med er alla här!

    kram
  37. njila med Noah och Simon
    #19

    Det ligger en polis i lingonsylten!

    Den är favoriten!
  38. 19
    Det ligger en polis i lingonsylten! Den är favoriten!
  39. Medlem sedan
    Jan 2001
    #20

    Oliver rimmar på allt

    men inte alltid med riktiga ord utan det kan vara påhitade ord men uppbyggnaden är som den ska vara.

    Jag tror att det är mycket övning. Jag inbillar mig att de rimmar en hel del på förskolan. Det är en stor del i språkutvecklingen o används ofta i förskolan/förskoleklassen och skolan.

    Men har man aldrig kommit i kontakt med rimm så blir det nog konstigt när man frågas om det.
  40. 20
    Oliver rimmar på allt men inte alltid med riktiga ord utan det kan vara påhitade ord men uppbyggnaden är som den ska vara.

    Jag tror att det är mycket övning. Jag inbillar mig att de rimmar en hel del på förskolan. Det är en stor del i språkutvecklingen o används ofta i förskolan/förskoleklassen och skolan.

    Men har man aldrig kommit i kontakt med rimm så blir det nog konstigt när man frågas om det.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Barn som inte kan rimma?
    By anonymt namn in forum Barn som yrke
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 13:47
  2. Kan ni rimma ?
    By Sharingan in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 17:18
  3. Rimma? Kan nån det här?
    By callan in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-11-09, 23:20
  4. Nån som är bra på att rimma?
    By AnneF med 3 busar in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-12-13, 12:02
  5. nån som kan rimma?!
    By Anna in forum Hem & fritid
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-19, 22:20
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar