Exempel på munmotorikövningar?
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Apr 2001
    #1

    Exempel på munmotorikövningar?

    Hej!

    Min son är snart 2,5 år, har inte kommit igång med talet än, säger mamma, pappa, nej och några enstaka ord till. Vi har haft en specialpedagog inkopplad via dagis och fått rekommendationen att de ska få en extra resurs till gruppen, OBS inte till sonen utan till gruppen, så att personal som han känner kan jobba mer med honom ensam eller tillsammans med några få barn till. De vill också att vi hemma ska ska göra munmotorikövningar, tex dricka i sugrör, bubbla med vatten, bli kittlad kring munnen med fjäder. Finns det fler övningar man kan göra?

    För övrigt så har vi själva sett att när vi är lediga en längre tid tillsammans så gör han framsteg med talet, men när dagisvardagen kommer tillbaka så tappar han. Nu ser vi fram emot ett 7 veckor långt sommarlov tillsammans och hoppas på att vi kan få igång talet då.
  2. 1
    Exempel på munmotorikövningar? Hej!

    Min son är snart 2,5 år, har inte kommit igång med talet än, säger mamma, pappa, nej och några enstaka ord till. Vi har haft en specialpedagog inkopplad via dagis och fått rekommendationen att de ska få en extra resurs till gruppen, OBS inte till sonen utan till gruppen, så att personal som han känner kan jobba mer med honom ensam eller tillsammans med några få barn till. De vill också att vi hemma ska ska göra munmotorikövningar, tex dricka i sugrör, bubbla med vatten, bli kittlad kring munnen med fjäder. Finns det fler övningar man kan göra?

    För övrigt så har vi själva sett att när vi är lediga en längre tid tillsammans så gör han framsteg med talet, men när dagisvardagen kommer tillbaka så tappar han. Nu ser vi fram emot ett 7 veckor långt sommarlov tillsammans och hoppas på att vi kan få igång talet då.
  3. mamma till 4 kottar
    #2

    Eltandborste, ramsor, grimaser

    Vi har ett litet program man ska göra med eltanborse - borstar runt minnen och på tungan på lite olika sätt. Även ett massage program där man använder fingrarna.
    Jag har en massa roliga remsor/sagor (titta in på Lek&lär här på AFF där kom många förslag upp för en liten tid sedan).
    Sedan har vi bilder på grimaser; dels som spel, dels som småkort framför spegeln, dels som \"veckans grimas\" i badrummet.
  4. 2
    Eltandborste, ramsor, grimaser Vi har ett litet program man ska göra med eltanborse - borstar runt minnen och på tungan på lite olika sätt. Även ett massage program där man använder fingrarna.
    Jag har en massa roliga remsor/sagor (titta in på Lek&lär här på AFF där kom många förslag upp för en liten tid sedan).
    Sedan har vi bilder på grimaser; dels som spel, dels som småkort framför spegeln, dels som \"veckans grimas\" i badrummet.
  5. Medlem sedan
    Mar 1999
    #3

    Blåsa

    Hej
    Vi har oxå kort som vi fått från hab där det är bilder på ett ansikte som pekar med tungan åt olika håll, rör tungan på olika ställen i och utanför munnen, göra pussmun med läte som när man pussas.

    Men det roligaste Felix fet är att blåsa papperstussar på golvet.
    Hela familjen kan kräla omkring och \"tävla\" genom att blåsa papperstussarna mot varandra.

    Vid tandborstningen (ej el) så leker vi härmningsleken medan jag borstar hans tänder.
    Jag säger AAAaaaaa med stor öppen mun och Felix härmar efter, sedan OOOOoooooOOO där han ska försöka hålla fast tandborsten med läpparna, IIIIiiiiiiIIIII när man borstar utsidan på tänderna.
    Innan denna härmningslek så gillade han inte att borsta tänderna, men nu har vi jättekul och skrattar medan vi leker/busar med tandborsten.
    Göra olika munrörelser framför spegel är oxå bra då han kan se både din och hans mun
  6. 3
    Blåsa Hej
    Vi har oxå kort som vi fått från hab där det är bilder på ett ansikte som pekar med tungan åt olika håll, rör tungan på olika ställen i och utanför munnen, göra pussmun med läte som när man pussas.

    Men det roligaste Felix fet är att blåsa papperstussar på golvet.
    Hela familjen kan kräla omkring och \"tävla\" genom att blåsa papperstussarna mot varandra.

    Vid tandborstningen (ej el) så leker vi härmningsleken medan jag borstar hans tänder.
    Jag säger AAAaaaaa med stor öppen mun och Felix härmar efter, sedan OOOOoooooOOO där han ska försöka hålla fast tandborsten med läpparna, IIIIiiiiiiIIIII när man borstar utsidan på tänderna.
    Innan denna härmningslek så gillade han inte att borsta tänderna, men nu har vi jättekul och skrattar medan vi leker/busar med tandborsten.
    Göra olika munrörelser framför spegel är oxå bra då han kan se både din och hans mun
  7. Medlem sedan
    Apr 2001
    #4

    Bra tips, följdfråga

    det här med eltandborste. Har tandborsten i sig nån funktion eller är det för att man ska göra speciella övningar med den? Tack för ditt svar!
  8. 4
    Bra tips, följdfråga det här med eltandborste. Har tandborsten i sig nån funktion eller är det för att man ska göra speciella övningar med den? Tack för ditt svar!
  9. Medlem sedan
    Apr 2001
    #5

    Tack snälla du

    .... jag suger åt mig allt! Tack för ditt svar!
  10. 5
    Tack snälla du .... jag suger åt mig allt! Tack för ditt svar!
  11. Andrea
    #6

    Gumman städar

    Kommer inte riktigt ihåg hur sen går men det är en historia om en gumma som städar.

    Hon tvättar fönstren uppe (tvättar tänderna med tungan) och nere, in och utsida.
    Hon svabbar golven (tungan förs fram och tillbaka över underläppen/hakan) och torkar taken.
    Hon tvättar väggarna (insidan av kinden) osv.

    Du kanske kan hitta på en historia själv, hoppas att du fick lite hjälp :-)
  12. 6
    Gumman städar Kommer inte riktigt ihåg hur sen går men det är en historia om en gumma som städar.

    Hon tvättar fönstren uppe (tvättar tänderna med tungan) och nere, in och utsida.
    Hon svabbar golven (tungan förs fram och tillbaka över underläppen/hakan) och torkar taken.
    Hon tvättar väggarna (insidan av kinden) osv.

    Du kanske kan hitta på en historia själv, hoppas att du fick lite hjälp :-)
  13. Alexanders mamma
    #7

    Hejsan

    Munmotorik övningar är både kul och bra. Men det verkar som er samvaro är det gagnar honom. Lek med honom. Linda med M och twinsen (tror) har en väldigt bra hemsida. Vad är han intresserade av? Bekräfta och benämn det som intresserar honom. En logopedkontakt är oxå bra som stöd.
  14. 7
    Hejsan Munmotorik övningar är både kul och bra. Men det verkar som er samvaro är det gagnar honom. Lek med honom. Linda med M och twinsen (tror) har en väldigt bra hemsida. Vad är han intresserade av? Bekräfta och benämn det som intresserar honom. En logopedkontakt är oxå bra som stöd.
  15. Medlem sedan
    Apr 2001
    #8

    Bra...

    det här är ju helt nytt för mig! Tack för hjälpen!
  16. 8
    Bra... det här är ju helt nytt för mig! Tack för hjälpen!
  17. Medlem sedan
    Apr 2001
    #9

    Sagopåse

    Ja det är så att vår samvaro är det som hjälper honom mest. Munmotoriska övningar blev vi tipsade om från dagiskontakten. På dagis jobbar de mycket med sagopåsar, jag ska börja med det hemma och precis som du säger, ta framförallt såna saker som han tycker om. Tack för ditt svar!!
  18. 9
    Sagopåse Ja det är så att vår samvaro är det som hjälper honom mest. Munmotoriska övningar blev vi tipsade om från dagiskontakten. På dagis jobbar de mycket med sagopåsar, jag ska börja med det hemma och precis som du säger, ta framförallt såna saker som han tycker om. Tack för ditt svar!!
  19. Linda med M och twinsen
    #10

    Man masserar...

    ...med tandborsten (påslagen såklart) på läppar, runt munnen och på tungan. Det är vibrationerna man vill åt tror jag. Vi tyckte det var enkelt eftersom vi redan använde eltandborsten för att borta tänderna.
  20. 10
    Man masserar... ...med tandborsten (påslagen såklart) på läppar, runt munnen och på tungan. Det är vibrationerna man vill åt tror jag. Vi tyckte det var enkelt eftersom vi redan använde eltandborsten för att borta tänderna.
  21. mamma till 4 kottar
    #11

    Tänka tänka

    ... vilken sida tänker hon på?

    Aha! Det måste vara:
    www.appelklyftig.com/samspel/

    ...eller hur?
  22. 11
    Tänka tänka ... vilken sida tänker hon på?

    Aha! Det måste vara:
    www.appelklyftig.com/samspel/

    ...eller hur?
  23. Alexanders mamma
    #12

    stämmer (imt)

    vV
  24. 12
    stämmer (imt) vV

Liknande trådar

  1. Här är ett exempel på
    By KAJO! in forum Ordet är fritt
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-09-06, 20:56
  2. Ge mig exempel på
    By lördagsKAJO in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 17:54
  3. Ett exempel på..
    By Marmelad in forum Ordet är fritt
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 16:51
  4. Ett exempel
    By Valerina in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-29, 11:13
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar