Hon kom inte in
Språk- och talstörningar
  1. Medlem sedan
    Jun 2005
    #1

    Hon kom inte in

    Jag skrev tidigare om ansökan till en språkskola för dottern. I dag fick vi beskedet att hon inte kom in. Motiveringen var att hon tillhör fel kommun :(
    Nu är det bara att ta nya tag och försöka göra det så bra som möjligt i en helklass på 25 elever och en lärare *suck*
  2. 1
    Hon kom inte in Jag skrev tidigare om ansökan till en språkskola för dottern. I dag fick vi beskedet att hon inte kom in. Motiveringen var att hon tillhör fel kommun :(
    Nu är det bara att ta nya tag och försöka göra det så bra som möjligt i en helklass på 25 elever och en lärare *suck*
  3. Lotta
    #2

    Oj vad jobbigt

    Så konstigt det kan vara, att man tillhör fel kommun.
    Det gjorde vi med.
    Vi undrade först om vi var tvungna att flytta.
    Men nu ska det startas upp en ny grupp för femåringar i vår kommun som vi har ansökt till.
    Hoppas att ni kan hitta något bra.
    Vad har eran kommun att erbjuda?
    Något måste det väl finnas i er kommun eller kan de ordna något?
    Vår Kevin har fått resurs i förskolan tills det här dök upp och nu får vi vänta på svar om han får plats.
    Hoppas att det ordnar sig för er.
    /Lotta och Kevin
  4. 2
    Oj vad jobbigt Så konstigt det kan vara, att man tillhör fel kommun.
    Det gjorde vi med.
    Vi undrade först om vi var tvungna att flytta.
    Men nu ska det startas upp en ny grupp för femåringar i vår kommun som vi har ansökt till.
    Hoppas att ni kan hitta något bra.
    Vad har eran kommun att erbjuda?
    Något måste det väl finnas i er kommun eller kan de ordna något?
    Vår Kevin har fått resurs i förskolan tills det här dök upp och nu får vi vänta på svar om han får plats.
    Hoppas att det ordnar sig för er.
    /Lotta och Kevin
  5. Medlem sedan
    Jun 2005
    #3

    Jag hoppas...

    också på att vi hittar en lösning, men hon börjar bli rätt stor och inget finns uppbyggt ännu. Det vi i dagsläget har att välja mellan är helklass utan assistent eller särskolan. Inget känns som ett alternativ för någon med grav språkstörning.
    Hoppas att ni kommer in med eran son. Det är så bra om man kan hitta rätt i tidig ålder. Lycka till :)
  6. 3
    Jag hoppas... också på att vi hittar en lösning, men hon börjar bli rätt stor och inget finns uppbyggt ännu. Det vi i dagsläget har att välja mellan är helklass utan assistent eller särskolan. Inget känns som ett alternativ för någon med grav språkstörning.
    Hoppas att ni kommer in med eran son. Det är så bra om man kan hitta rätt i tidig ålder. Lycka till :)
  7. Katah
    #4

    hämta

    nu dessa franska ungdomar...
    skulle hon få plats om ni hade bott i den kommunen?
    Har ni möjligheter att flytta? jag vet det är oftas omöjligt...

    Som jag förstår du måste du nu ta strid på riktigt.
    På autismsidan var en mamma som skrev igår hur hon hade bemött skolans förslag att inte ha assistet för hennes barn.
    hon hade skrivit 13 olika situationer och bett om att få en skriftlig svar från skolan. Det hade fått dom att röra på sig!

    Om jag vore dig så skulle jag ta fram alla utredningar och råd från Hällsbo och påpeka brister på skolans agerande SKRIFLIGT!
    Att de har nekat hjälp och inte velat fördjupa sig i hennes problematik. För det är skolans skyldighet, speciellt rektorns! be om att få en skriftlig svar innom 10 dagar ( skriv ett datum) och att om du inte får någon tillfräställande svar så skriver du till skolan att du kommer då anmäla situationen till skolverket!
    Visst man ska samarbeta med skolan så gott det går ,för ett strid gynnar sällan relationen mellan läraren och barnet, men Det måste finnas andra lösningar än särkola eller storklass utan assistent!!! Det bara måste!!!!!!!!
    har du vårdbidrag ?
    skrik så mycket du vill här.... du har all rätt att göra det!!!!!!!!!!!!!!!!
    fyyyyyyy, att jag är arg för en sådan okompetens!
  8. 4
    hämta nu dessa franska ungdomar...
    skulle hon få plats om ni hade bott i den kommunen?
    Har ni möjligheter att flytta? jag vet det är oftas omöjligt...

    Som jag förstår du måste du nu ta strid på riktigt.
    På autismsidan var en mamma som skrev igår hur hon hade bemött skolans förslag att inte ha assistet för hennes barn.
    hon hade skrivit 13 olika situationer och bett om att få en skriftlig svar från skolan. Det hade fått dom att röra på sig!

    Om jag vore dig så skulle jag ta fram alla utredningar och råd från Hällsbo och påpeka brister på skolans agerande SKRIFLIGT!
    Att de har nekat hjälp och inte velat fördjupa sig i hennes problematik. För det är skolans skyldighet, speciellt rektorns! be om att få en skriftlig svar innom 10 dagar ( skriv ett datum) och att om du inte får någon tillfräställande svar så skriver du till skolan att du kommer då anmäla situationen till skolverket!
    Visst man ska samarbeta med skolan så gott det går ,för ett strid gynnar sällan relationen mellan läraren och barnet, men Det måste finnas andra lösningar än särkola eller storklass utan assistent!!! Det bara måste!!!!!!!!
    har du vårdbidrag ?
    skrik så mycket du vill här.... du har all rätt att göra det!!!!!!!!!!!!!!!!
    fyyyyyyy, att jag är arg för en sådan okompetens!
  9. Medlem sedan
    Jun 2005
    #5

    flytta är inget alternativ

    just nu, och på något skumt sätt så vill jag inte att kommunen ska komma undan heller. Det känns som om det inte bara är min dotter jag slåss för längre.

    Ska träffa skolan i lugn och ro i dag. Vi ska prata om vad som vore bäst utan att titta på det ekonomiska, och jag har gjort precis som du säger. Jag har tagit kopier på utredning, strykit över med färgpenna på alla brister och skrivit dit en egen markering som t ex här behövs assistent, eller anpassade läromedel osv. Har även gjort ett tillägg där det står: Framtid - en EVK med specialpedagog- åtgärdsprogram med Hällsboskolans resultat som grund. Vad har skett sedan 2003. Vilka åtgärder/stöd har skolan get xxxxx utifrån hennes behov efter alla utredningar. Även en individuell plan - kartläggning och analys av xxxxxxx hela skolsituation.

    Hon hade säkert kommit in om vi bodde i kommunen för hon fyllde verkligen upp alla kriterier. Tidigare har den skolan sagt att de inte tar emot elever från andra kommuner pga överbelastning, men när hab ringde och pratade med dem så var det inte alls så. Därför skickade vi in och gick och hoppades i flera månader. Till råga på allt så ringde jag våran skola igår för att boka av ett större möte pga att vi inte hade fått besked från språkklassen. Det blev alldesles tyst i telefonen. Då visade det sig att skolan hade fått avslaget redan den 4 april och inget har skickats till oss föräldrar :(

    Ibland tror man inte att allt är sant. Något måste väl kunna flyta på smidigt någon gång *suck*
  10. 5
    flytta är inget alternativ just nu, och på något skumt sätt så vill jag inte att kommunen ska komma undan heller. Det känns som om det inte bara är min dotter jag slåss för längre.

    Ska träffa skolan i lugn och ro i dag. Vi ska prata om vad som vore bäst utan att titta på det ekonomiska, och jag har gjort precis som du säger. Jag har tagit kopier på utredning, strykit över med färgpenna på alla brister och skrivit dit en egen markering som t ex här behövs assistent, eller anpassade läromedel osv. Har även gjort ett tillägg där det står: Framtid - en EVK med specialpedagog- åtgärdsprogram med Hällsboskolans resultat som grund. Vad har skett sedan 2003. Vilka åtgärder/stöd har skolan get xxxxx utifrån hennes behov efter alla utredningar. Även en individuell plan - kartläggning och analys av xxxxxxx hela skolsituation.

    Hon hade säkert kommit in om vi bodde i kommunen för hon fyllde verkligen upp alla kriterier. Tidigare har den skolan sagt att de inte tar emot elever från andra kommuner pga överbelastning, men när hab ringde och pratade med dem så var det inte alls så. Därför skickade vi in och gick och hoppades i flera månader. Till råga på allt så ringde jag våran skola igår för att boka av ett större möte pga att vi inte hade fått besked från språkklassen. Det blev alldesles tyst i telefonen. Då visade det sig att skolan hade fått avslaget redan den 4 april och inget har skickats till oss föräldrar :(

    Ibland tror man inte att allt är sant. Något måste väl kunna flyta på smidigt någon gång *suck*
  11. Alexanders mamma
    #6

    Många kramar

    till er. Kämpa på. Vi stöttar och stöder genom datorn!!!

  12. 6
    Många kramar till er. Kämpa på. Vi stöttar och stöder genom datorn!!!

  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Tack! (IMT)

    :)
  14. 7
    Tack! (IMT) :)
  15. Medlem sedan
    Feb 2006
    #8

    Fy så nedrigt

    kan hon inte få en exra fröken?PÅ med handskarna och fightas det borde hon ha rätt till.
  16. 8
    Fy så nedrigt kan hon inte få en exra fröken?PÅ med handskarna och fightas det borde hon ha rätt till.
  17. Katah
    #9

    jag är stolt över dig

    som orkar kämpa emot sådan jätteaparat!!!!
    Jag hoppas innerligen att ni kan komma fram till en vettig lösning !
  18. 9
    jag är stolt över dig som orkar kämpa emot sådan jätteaparat!!!!
    Jag hoppas innerligen att ni kan komma fram till en vettig lösning !
  19. Medlem sedan
    Jun 2005
    #10

    vi försöker :)

    Jag har fått ett besked att dottern kommer att bli lat med för mycket hjälp, men jag ger mig inte. I ett möte i går så var jag väldigt tydlig med att jag inte tvekar att anmäla till skolverket.
  20. 10
    vi försöker :) Jag har fått ett besked att dottern kommer att bli lat med för mycket hjälp, men jag ger mig inte. I ett möte i går så var jag väldigt tydlig med att jag inte tvekar att anmäla till skolverket.
  21. Medlem sedan
    Jun 2005
    #11

    idag

    fick jag tipset om att öppna en egen friskola med inrikting tal och språk. Det kanske kunde vara något :)
  22. 11
    idag fick jag tipset om att öppna en egen friskola med inrikting tal och språk. Det kanske kunde vara något :)
  23. Medlem sedan
    Feb 2006
    #12

    Vadå lat?

    har dom blitt skvatt galna??? Ingen kan väl bli lat av att få rätt hjälp,och jag tror att alla på den här jorden vill kunna tala för sig själv även om det kan ta lite mer tid för vissa.Om man inte lever med eller känner någon med en språkstörning har man nog svårt att fatta hur jobbigt det är.Att varje dag bli påmind och utfrågad för att folk inte begriper vad man sagt är ju oerhört frustrerande.Tussan var med till min kusin idag och dom har en pojk som är tre år,Han frågade henne hela tiden va sa du va sa du tillslut så blev hon så lessen och ville inte vara kvar där,hon tyckte att hon var störst 5 år i maj och han sprang och rättade och frågade hela tiden,det är synd om dom och dom ska ha all hjälp dom kan få,Slå näven i bordet oc ifrågasätt var tog kön vägen ? ramlade hon bort eller hur fungerar det.tala med skolverket ögonaböj en rådfrågning är aldrig fel.KÄMPA KÄMPA jag håller på dig.
  24. 12
    Vadå lat? har dom blitt skvatt galna??? Ingen kan väl bli lat av att få rätt hjälp,och jag tror att alla på den här jorden vill kunna tala för sig själv även om det kan ta lite mer tid för vissa.Om man inte lever med eller känner någon med en språkstörning har man nog svårt att fatta hur jobbigt det är.Att varje dag bli påmind och utfrågad för att folk inte begriper vad man sagt är ju oerhört frustrerande.Tussan var med till min kusin idag och dom har en pojk som är tre år,Han frågade henne hela tiden va sa du va sa du tillslut så blev hon så lessen och ville inte vara kvar där,hon tyckte att hon var störst 5 år i maj och han sprang och rättade och frågade hela tiden,det är synd om dom och dom ska ha all hjälp dom kan få,Slå näven i bordet oc ifrågasätt var tog kön vägen ? ramlade hon bort eller hur fungerar det.tala med skolverket ögonaböj en rådfrågning är aldrig fel.KÄMPA KÄMPA jag håller på dig.
  25. Medlem sedan
    Mar 1999
    #13

    Åh, tänk om vi

    bodde nära så man kunde få vara med!
    Jag är inne på att byta inriktning men har inte hittat riktigt vad jag ska göra när jag blir stor.
    Mitt stora intresse är tecken till tal och språkutveckling, så det skulle kanske vara nå´t.
  26. 13
    Åh, tänk om vi bodde nära så man kunde få vara med!
    Jag är inne på att byta inriktning men har inte hittat riktigt vad jag ska göra när jag blir stor.
    Mitt stora intresse är tecken till tal och språkutveckling, så det skulle kanske vara nå´t.
  27. Medlem sedan
    Jun 2005
    #14

    visst...

    tänk vilken stor samlad kunskap vi skulle få ihop :)
  28. 14
    visst... tänk vilken stor samlad kunskap vi skulle få ihop :)
  29. Medlem sedan
    Jun 2005
    #15

    tack :)

    Jag sa lite spydigt till skolan att jag förutsatte att de skulle anställa en kompetent assistent som inte gjorde elevens jobb. Det är så dumt så det knappt är värt att bemöta :(

    Nu har jag taggat upp mig lite och kommer fortsätta att kämpa med alla medel. I går ringde jag till habiliteringen, specialpedagogiska institutet, talknuten, skolverket och en lokal politiker.

    Den lokala politikern vet jag sedan tidigare att han gärna arbetar för de svaga, och han blev väldigt intresserad av det jag sa. Eftersom han inte visste något om själva funktionshindret så har jag skickat massor av informationsblad till honom.

    Han kommer att ta upp min fråga om en språkklass i hemkommunen vid nästa BU-möte :) Då är i alla fall frågan väckt. Om jag sedan behöver gå till skolverket, så har jag nog visat att jag verkligen har försökt med det mesta.
  30. 15
    tack :) Jag sa lite spydigt till skolan att jag förutsatte att de skulle anställa en kompetent assistent som inte gjorde elevens jobb. Det är så dumt så det knappt är värt att bemöta :(

    Nu har jag taggat upp mig lite och kommer fortsätta att kämpa med alla medel. I går ringde jag till habiliteringen, specialpedagogiska institutet, talknuten, skolverket och en lokal politiker.

    Den lokala politikern vet jag sedan tidigare att han gärna arbetar för de svaga, och han blev väldigt intresserad av det jag sa. Eftersom han inte visste något om själva funktionshindret så har jag skickat massor av informationsblad till honom.

    Han kommer att ta upp min fråga om en språkklass i hemkommunen vid nästa BU-möte :) Då är i alla fall frågan väckt. Om jag sedan behöver gå till skolverket, så har jag nog visat att jag verkligen har försökt med det mesta.
  31. Medlem sedan
    Feb 2006
    #16

    Bra jobbat

    och jag tycker att man får lite nya krafter när solen och våren kommer,nya kämpar kramar från oss.
  32. 16
    Bra jobbat och jag tycker att man får lite nya krafter när solen och våren kommer,nya kämpar kramar från oss.

Liknande trådar

  1. Inte några långa pass idag inte
    By Gabricia in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-08, 20:59
  2. Jag vill inte snacka skit, absolut inte
    By EllaNora in forum Ordet är fritt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-07-25, 13:37
  3. Brittan SJUNGER inte LIVE, OK eller inte
    By lea-m in forum Ordet är fritt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-07-14, 20:59
  4. Nej, vill inte, hoppas inte, får inte
    By Es mamma in forum Vikt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-27, 22:27
  5. Kryper inte, står inte, går inte, MEN...
    By -Annie- in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-03, 10:22
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar