Matilda...
_98 Alla barn
  1. Medlem sedan
    Aug 1999
    #1

    Matilda...

    stjäl... 2 gånger på kort tid har vi kommit på henne (eller vi hon har blivit påkommen) med att plocka på sig grejor som inte är hennes, första gången i skolan Fröken hade sett hur hon pulade ner något i sin skolväska och frågade vad det var, Matilda hade bara svarat att det var ett papper, men Fröken kunde inte riktigt släppa det där, efter en stund kommer en pojke och säger att han har blivit av med sin pärlplatta som han gjort till sin morfar som ska komma och hämta honom på skolan. Då går fröken och kikar i Matildas väska, och där ligger pärlplattan. Matilda blånekar först när fröken frågar men efter mycket lirkande så erkänner hon, men säger att hon hittat den på golvet och inte visste vems den var. Hon får lämna tillbaka pärlplattan till pojken och be om ursäkt. Idag hittade Micke en \"mobiltelefon\" (utan bakstycke, batteri och simkort) i väskan, den har hon när han frågar hittat på grillplatsen på skolan, men glömt visa oss. Men idag när vi åt kvällsmat så kryper det fram att hon tagit den igår morse när hon var på Theas förskola (lämnades tidigt igår och då är dom på förskolan båda tills fritids öppnar). Mycket gråt och tandagnisslan har det varit ikväll, imorgon ska hon få gå till förskolan och lämna tillbaka och be om ursäkt. Hur i hela friden ska jag få henne att förstå att man inte får stjäla???
  2. 1
    Matilda... stjäl... 2 gånger på kort tid har vi kommit på henne (eller vi hon har blivit påkommen) med att plocka på sig grejor som inte är hennes, första gången i skolan Fröken hade sett hur hon pulade ner något i sin skolväska och frågade vad det var, Matilda hade bara svarat att det var ett papper, men Fröken kunde inte riktigt släppa det där, efter en stund kommer en pojke och säger att han har blivit av med sin pärlplatta som han gjort till sin morfar som ska komma och hämta honom på skolan. Då går fröken och kikar i Matildas väska, och där ligger pärlplattan. Matilda blånekar först när fröken frågar men efter mycket lirkande så erkänner hon, men säger att hon hittat den på golvet och inte visste vems den var. Hon får lämna tillbaka pärlplattan till pojken och be om ursäkt. Idag hittade Micke en \"mobiltelefon\" (utan bakstycke, batteri och simkort) i väskan, den har hon när han frågar hittat på grillplatsen på skolan, men glömt visa oss. Men idag när vi åt kvällsmat så kryper det fram att hon tagit den igår morse när hon var på Theas förskola (lämnades tidigt igår och då är dom på förskolan båda tills fritids öppnar). Mycket gråt och tandagnisslan har det varit ikväll, imorgon ska hon få gå till förskolan och lämna tillbaka och be om ursäkt. Hur i hela friden ska jag få henne att förstå att man inte får stjäla???
  3. Medlem sedan
    Sep 2004
    #2

    Jag tror

    att ni gör helt rätt i att hon får gå tillbaka med mobilen och erkänna och be om ursäkt, sånt svider och brukar ju hjälpa. Har hon sagt nåt om varför hon tar grejer, för hon vet ju säkert att man inte får göra det egentligen. Kanske hon vill ha uppmärksamhet? Bara en tanke...
    Jag minns när jag var liten och hade tatt en kola, jag fick sååå dåligt samvete att jag lämnade tillbaka den (oäten) och sen gör man ju aldrig om det!
  4. 2
    Jag tror att ni gör helt rätt i att hon får gå tillbaka med mobilen och erkänna och be om ursäkt, sånt svider och brukar ju hjälpa. Har hon sagt nåt om varför hon tar grejer, för hon vet ju säkert att man inte får göra det egentligen. Kanske hon vill ha uppmärksamhet? Bara en tanke...
    Jag minns när jag var liten och hade tatt en kola, jag fick sååå dåligt samvete att jag lämnade tillbaka den (oäten) och sen gör man ju aldrig om det!
  5. Medlem sedan
    Aug 1999
    #3

    Nää

    pärlplattan vill hon bara ha för den var fin och den låg ju på golvet... mobilen tog hon för att lillasyster vill ha den...
  6. 3
    Nää pärlplattan vill hon bara ha för den var fin och den låg ju på golvet... mobilen tog hon för att lillasyster vill ha den...
  7. Medlem sedan
    Dec 2000
    #4

    tror inte

    att du faktiskt behöver oroa dig jättemycket. Det är en fas som många barn går igenom. Rebecca har hade en mycket kort förra året när hon tog några pokemonkort och några hårspännen tror jag och det är bara att prata om det samt att hon får lämna tillbaka och be om ursäkt. Tror inte att de riktigt förstår vidden av det de gör. Jag snattade tuggummin som liten, innan mamma kom på mig. Men ha ett allvarligt samtal om att hon faktiskt är en tjuv, men som sagt, jag tror inte att man behöver oroa sig jättemycket, och med det menar jag INTE att man inte ska ha ögonen öppna osv, men det hoppas jag du förstår.
  8. 4
    tror inte att du faktiskt behöver oroa dig jättemycket. Det är en fas som många barn går igenom. Rebecca har hade en mycket kort förra året när hon tog några pokemonkort och några hårspännen tror jag och det är bara att prata om det samt att hon får lämna tillbaka och be om ursäkt. Tror inte att de riktigt förstår vidden av det de gör. Jag snattade tuggummin som liten, innan mamma kom på mig. Men ha ett allvarligt samtal om att hon faktiskt är en tjuv, men som sagt, jag tror inte att man behöver oroa sig jättemycket, och med det menar jag INTE att man inte ska ha ögonen öppna osv, men det hoppas jag du förstår.
  9. Medlem sedan
    Jun 1998
    #5

    Jobbigt vännen

    men ni gör helt rätt som tvingar henne att gå tillbaka med mobilen och be om ursäkt. Det är jätteskämmigt och det gör förhoppningsvis att hon tycker att det var så jobbigt att hon drar sig för att ta något igen. Eller så får ni försöka förklara för henne att om någon tar något av henne som hon tycker jättemycket om, hur skulle hon uppleva det? Jättejobbigt, men jag tror också att det är nåt som barn gör utan att egentligen reflektera över varför. Grejerna är ju fina och hon vill ha dem, alltså tar hon dem.
  10. 5
    Jobbigt vännen men ni gör helt rätt som tvingar henne att gå tillbaka med mobilen och be om ursäkt. Det är jätteskämmigt och det gör förhoppningsvis att hon tycker att det var så jobbigt att hon drar sig för att ta något igen. Eller så får ni försöka förklara för henne att om någon tar något av henne som hon tycker jättemycket om, hur skulle hon uppleva det? Jättejobbigt, men jag tror också att det är nåt som barn gör utan att egentligen reflektera över varför. Grejerna är ju fina och hon vill ha dem, alltså tar hon dem.
  11. Medlem sedan
    Aug 1999
    #6

    Nu har Matilda

    varit och lämnat tillbaka och bett om ursäkt på förskolan, men det var under stora protester och hon skämdes massor! Jo vi har försökt att förklara att om någon tar ngt från henne så skulle hon ju bli lessen osv, men hon säger bara att det är det ingen som gör. Vi har oxå förklarat att om man stjäl så är man en tjuv och att man kan hamna i fängelse, och att om man är en tjuv och även om man är liten kan man få åka med polisen osv. Hon tycker det är läskigt och gråter, men sen rinner det lixom av henne och hon glömmer bort hur läskigt det var.

    Det gick bra på förskolan i alla fall och ingen blev arg utan sa att dom tyckte att det var bra att hon kom och lämnade tillbaka telefonen och att hon var modig som gjorde det.
  12. 6
    Nu har Matilda varit och lämnat tillbaka och bett om ursäkt på förskolan, men det var under stora protester och hon skämdes massor! Jo vi har försökt att förklara att om någon tar ngt från henne så skulle hon ju bli lessen osv, men hon säger bara att det är det ingen som gör. Vi har oxå förklarat att om man stjäl så är man en tjuv och att man kan hamna i fängelse, och att om man är en tjuv och även om man är liten kan man få åka med polisen osv. Hon tycker det är läskigt och gråter, men sen rinner det lixom av henne och hon glömmer bort hur läskigt det var.

    Det gick bra på förskolan i alla fall och ingen blev arg utan sa att dom tyckte att det var bra att hon kom och lämnade tillbaka telefonen och att hon var modig som gjorde det.
  13. Linda, Oscar & Saga
    #7

    Jättebra

    att de inte skuldbela henne när hon lämnade tillbaka mobilen. Det gör, tror jag, att den positiva upplevelsen av att man kan göra fel och bli förlåten kommer hon bära med sig och kanske också hur skämmigt det var innan. Det är svårt med rätt och fel helt klart, men det är väl som med allt annat med barnuppfostran och i livet, tjat och gnat.
  14. 7
    Jättebra att de inte skuldbela henne när hon lämnade tillbaka mobilen. Det gör, tror jag, att den positiva upplevelsen av att man kan göra fel och bli förlåten kommer hon bära med sig och kanske också hur skämmigt det var innan. Det är svårt med rätt och fel helt klart, men det är väl som med allt annat med barnuppfostran och i livet, tjat och gnat.
  15. semla
    #8

    Usch

    vad jobbigt för er alla. Jag tror också att det är något övergående. Tror att Johanna också har haft en sån period. Tycker det är helt rätt att hon får gå och be om ursäkt. Det är sånt som känns. Hoppas det går över.
  16. 8
    Usch vad jobbigt för er alla. Jag tror också att det är något övergående. Tror att Johanna också har haft en sån period. Tycker det är helt rätt att hon får gå och be om ursäkt. Det är sånt som känns. Hoppas det går över.

Liknande trådar

  1. Matilda är här!!
    By tess-79 in forum _0803 Marsbarn
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-03-21, 19:39
  2. Matilda med 3!
    By wina in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-02-07, 22:30
  3. Matilda med 3
    By Neta in forum _0707 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-29, 20:23
  4. Matilda m 2!
    By mixie71 in forum _0707 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-07-06, 13:55
  5. Matilda
    By Orolig Milla in forum _0402 Februaribarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 13:44
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar