Dagiscyklar!?
Hjärnskador
  1. Sofia
    #1

    Dagiscyklar!?

    Är det någon som vet ifall man kan köpa en sån cykel privat? Har en väninna vars som är cp-skadad, och är så lycklig när han kan cykla på skolan, just på en sån trehjuling. Nu vill de ju självklart köpa en sådan till honom, någon som har nåt tips?
  2. 1
    Dagiscyklar!? Är det någon som vet ifall man kan köpa en sån cykel privat? Har en väninna vars som är cp-skadad, och är så lycklig när han kan cykla på skolan, just på en sån trehjuling. Nu vill de ju självklart köpa en sådan till honom, någon som har nåt tips?
  3. Medlem sedan
    Aug 2002
    #2

    Vet inte riktigt vad du menar

    Eller rättare sagt var man får tag på en sådan. Vi får sonens cyklar genom hjälpmedelscentralen. Trehjulingen kan du se på www.skeppshult.se kolla under trehjulingar. Sen har vi en tandemcykel också, askul både för barnet och den vuxna som får följa med. Kolla här:

    http://www.trident.se/produkter/cyklar/tvahjulstandem.html

    Hur gammal är han?
  4. 2
    Vet inte riktigt vad du menar Eller rättare sagt var man får tag på en sådan. Vi får sonens cyklar genom hjälpmedelscentralen. Trehjulingen kan du se på www.skeppshult.se kolla under trehjulingar. Sen har vi en tandemcykel också, askul både för barnet och den vuxna som får följa med. Kolla här:

    http://www.trident.se/produkter/cyklar/tvahjulstandem.html

    Hur gammal är han?
  5. Susanne *på besök*
    #3

    Min son

    som har ett kromosomfel och därför har en del problem har genom hjälpmedelscentralen fått en underbar liten cykel. Den är som en riktig cykel fast den har två hjul bak.
    Dina vänners barn borde väl vara inskrivet på barnhabiliteringen så säg till dem att säga till deras sjukgymnast att de vill få en cykel utprovad. De har olika cyklar beroende på hur svårt barnets funktionshinder är av cyklar och anpassar cyklarna något helt makalöst! Vår son är överlycklig för sin cykel! Man kan få så att fötterna sitter fast eller med en extra \"platta\" på pedalen, man kan få stöd för midja/bålen om man har lite svårt att sitta, man kan få antingen fast nav eller frihjulsnav, styret kan anpassas på många vis...ja, man kan få anpassat på hur många sätt som helst.
    Här finns en länk
    http://80.80.24.87/r4x.asp?include=00000&linktype =iso&linkinfo=121806
    Det här med att kunna cykla är en enorm känsla för mitt barn och jag har aldrig sett honom så lycklig som när han fick sin cykel...ja, det skulle väl vara den dagen han för första gången lyckades cykla på en sån där dagiscykel som du pratar om.
  6. 3
    Min son som har ett kromosomfel och därför har en del problem har genom hjälpmedelscentralen fått en underbar liten cykel. Den är som en riktig cykel fast den har två hjul bak.
    Dina vänners barn borde väl vara inskrivet på barnhabiliteringen så säg till dem att säga till deras sjukgymnast att de vill få en cykel utprovad. De har olika cyklar beroende på hur svårt barnets funktionshinder är av cyklar och anpassar cyklarna något helt makalöst! Vår son är överlycklig för sin cykel! Man kan få så att fötterna sitter fast eller med en extra \"platta\" på pedalen, man kan få stöd för midja/bålen om man har lite svårt att sitta, man kan få antingen fast nav eller frihjulsnav, styret kan anpassas på många vis...ja, man kan få anpassat på hur många sätt som helst.
    Här finns en länk
    http://80.80.24.87/r4x.asp?include=00000&linktype =iso&linkinfo=121806
    Det här med att kunna cykla är en enorm känsla för mitt barn och jag har aldrig sett honom så lycklig som när han fick sin cykel...ja, det skulle väl vara den dagen han för första gången lyckades cykla på en sån där dagiscykel som du pratar om.
  7. Sofia
    #4

    Tack för era svar!

    Ja, de får vagn och rullstol från hjälpmedelscentralen, men jag tror inte de tänkt på att de kanske kan få hjälp till en cykel. Ska genast ringa henne. Pojken är sju år och såå lycklig för att han kan cykla:-)
  8. 4
    Tack för era svar! Ja, de får vagn och rullstol från hjälpmedelscentralen, men jag tror inte de tänkt på att de kanske kan få hjälp till en cykel. Ska genast ringa henne. Pojken är sju år och såå lycklig för att han kan cykla:-)
  9. Medlem sedan
    Aug 2002
    #5

    Oj då

    Vi har haft cykel sen han var ca 3 år. Konstigt att inte hab har förslagit det. Cykling är jättebra träning.
  10. 5
    Oj då Vi har haft cykel sen han var ca 3 år. Konstigt att inte hab har förslagit det. Cykling är jättebra träning.
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    I en del landsting

    får man inte cyklar från Hjälpmedelscentralen, eftersom det räknas som \"fritidshjälpmedel\". Har varit så i Stockholm t ex, men nu är det ändrat från 1/1, tror jag.
  12. 6
    I en del landsting får man inte cyklar från Hjälpmedelscentralen, eftersom det räknas som \"fritidshjälpmedel\". Har varit så i Stockholm t ex, men nu är det ändrat från 1/1, tror jag.
  13. Medlem sedan
    Aug 2002
    #7

    Uttryckte mig fel, vi FÅR dem inte

    gratis. 3-hjulingen hyr vi för x antal hundra kr per år, och tandemcykeln köpte vi för 3500:- förra året. Det var ju ett subventionerat pris, och jag vet att det är omgjort tills i år. Jag TROR att man får hyra tandemcyklarna också, precis som 3-hjulingarna, men jag vet inte säkert. Vi hör till Södermanlands landsting.
  14. 7
    Uttryckte mig fel, vi FÅR dem inte gratis. 3-hjulingen hyr vi för x antal hundra kr per år, och tandemcykeln köpte vi för 3500:- förra året. Det var ju ett subventionerat pris, och jag vet att det är omgjort tills i år. Jag TROR att man får hyra tandemcyklarna också, precis som 3-hjulingarna, men jag vet inte säkert. Vi hör till Södermanlands landsting.
  15. Susanne *på besök*
    #8

    Vår son

    \"fick\" sin cykel några månader före sin 3-års dag. Och, vi har också fått betala för den. Fast en engångssumma på 500 kr.
  16. 8
    Vår son \"fick\" sin cykel några månader före sin 3-års dag. Och, vi har också fått betala för den. Fast en engångssumma på 500 kr.
  17. Sofia
    #9

    Nej, de fick inte det:-(

    Min väninna ringde dit igår, men de har slutat upp med cykelbidrag, eller cykelhyra. Usch, en cykel kostar ju över fyra tusen, så det blir nog ingen. Blä, vad arg jag blir!
  18. 9
    Nej, de fick inte det:-( Min väninna ringde dit igår, men de har slutat upp med cykelbidrag, eller cykelhyra. Usch, en cykel kostar ju över fyra tusen, så det blir nog ingen. Blä, vad arg jag blir!
  19. Medlem sedan
    Aug 2002
    #10

    Det gäller att bo i rätt landsting

    när det gäller hjälpmedel, tyvärr är det så. Cyklar kan gå att köpa begagnade, man kan tex sätta upp en lapp på hab eller annonsera i RBU-tidningen.
  20. 10
    Det gäller att bo i rätt landsting när det gäller hjälpmedel, tyvärr är det så. Cyklar kan gå att köpa begagnade, man kan tex sätta upp en lapp på hab eller annonsera i RBU-tidningen.
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar