Påsk=vanlig helg=OK?
Vårdnad - gemensam/enskild
  1. Eva E
    #1

    Påsk=vanlig helg=OK?

    Måste ställa en fråga för att få lite utomståendes syn på detta: är det jag eller ex:et som är knäppt?

    Mina barn var hos sin pappa denna påsk. Förra påsken var de hos mig, och här är det traditionellt firande med gömda påskägg på påskafton (tradition sedan de var små), måla ägg, fixa med påskris, påskmiddag med mormor mfl osv osv osv.

    Dottern åkte till pappa redan på måndag i förra veckan, sonen var dock kvar hos mig till på skärtorsdagen (hans eget val). När ex:et kom och hämtade sonen på skärtorsdagens kväll så hade jag gjort i ordning varsitt stort påskägg till sonen o dottern som jag skickade med sonen med hälsning om glad påsk från mamma och att det gick bra att börja tjuvstarta redan på en gång :-). Allt gott o väl så långt.

    I tisdags kom barnen till mig igen. Jag frågade hur påsken hade varit och allt hade varit bra. Farfar hade varit sjuk så de hade inte haft nån påskmiddag, men annars hade allt varit bra. OK, det lät ju bra.

    Idag kommer dottern hem efter skolan och är på ett jättedåligt humör. Senare åker hon o min sambo iväg och handlar och i affären får dottern syn på påskäggen som reas ut och ber min sambo att han ska köpa det så att hon ska få åtminstone två påskägg den här påsken. Sambon säger att påsken är över, det där får vi ta nästa år etc, och så handlar de vidare.

    När de kommer hem brister det för ledsna dottern och hon börjar storgråta. När jag frågar vad det är så säger hon att hon är ledsen för att hon inte fått mer än ett påskägg - det hon fick från mig på skärtorsdagen. Anledningen till att hon varit ledsen efter skolan var att hon var hemma hos en kompis och kompisen påskägg stått uppradade i rummet - och min dotter blev då ledsen för att hon inte fått leta påskägg den här påsken och att hon inte fick några fler påskägg än mitt enda. Då kommer det fram att det egentligen inte bara var påskmiddagen med farfar som ställdes in i påsk - de har öht inte haft något påskfirande _alls_ med pappa. Det var en vanlig långhelg, bara.

    Med tanke på hur jag själv såg fram emot påsken när jag var liten med påskägg, påskpresent, prydnader osv så förstår jag MYCKET VÄL att hon känner sig ledsen. Ungefär som om julen ställdes in, förstås!

    Jag ringde mitt ex och frågade om de stämde att de inte hade haft något påskfirande alls och i så fall varför?? Han sa att han hade ställt fram en skål med godis på påsk och tyckte inte att barnen skulle ha mer godis. Dessutom hade barnen fått varsin hundralapp, räckte det inte med det, va??

    Alltså, en skål med godis - det har vi en _vanlig_ lördagkväll. Men på påsk är det väl självklart att barnen ska få påskägg! Det är ju inte bara godiset som är grejen, det är ju en speciell känsla att få påskägg. Och en hundralapp att handla nåt för - men gud så oengagerat och opersonligt! Jag kunde inte låta bli att fråga om han tänkte avskaffa julklapparna o granen också, men det var larvigt sagt av mig bjäbb bjäbb bjäbb.

    Och så fick jag som vanligt stoppat i halsen att på HANS TID så har jag inte ett dugg med att göra vad han väljer att göra. Att mina barns barndom blir helt urlakad och grå är i vanlig ordning inget jag har att göra med.

    OK, jag VET att jag inte kan göra något. Jag vet att jag får acceptera att han struntar i att göra något speciellt av påsken som mina barn kan bära med sig i minne från sin barndom. Det känns trist men jag tänker inte låta detta som jag inte kan påverka förpesta mitt liv, så jag släpper detta här och nu.

    Men jag vill bara veta vad ni andra tycker: är det OK av en förälder att totalt strunta i att göra något speciellt av högtider och helger? Att få med sig vackra minnen och traditioner från barndomen och få samma firande som sina kamrater - är det något \"icke-nödvändigt\" för ett barn och därför något som är helt OK som förälder att strunta i? Om barnen är vana vid vissa traditioner - är det OK att helt plötsligt upphöra med dem även om barnen blir ledsna?
  2. 1
    Påsk=vanlig helg=OK? Måste ställa en fråga för att få lite utomståendes syn på detta: är det jag eller ex:et som är knäppt?

    Mina barn var hos sin pappa denna påsk. Förra påsken var de hos mig, och här är det traditionellt firande med gömda påskägg på påskafton (tradition sedan de var små), måla ägg, fixa med påskris, påskmiddag med mormor mfl osv osv osv.

    Dottern åkte till pappa redan på måndag i förra veckan, sonen var dock kvar hos mig till på skärtorsdagen (hans eget val). När ex:et kom och hämtade sonen på skärtorsdagens kväll så hade jag gjort i ordning varsitt stort påskägg till sonen o dottern som jag skickade med sonen med hälsning om glad påsk från mamma och att det gick bra att börja tjuvstarta redan på en gång :-). Allt gott o väl så långt.

    I tisdags kom barnen till mig igen. Jag frågade hur påsken hade varit och allt hade varit bra. Farfar hade varit sjuk så de hade inte haft nån påskmiddag, men annars hade allt varit bra. OK, det lät ju bra.

    Idag kommer dottern hem efter skolan och är på ett jättedåligt humör. Senare åker hon o min sambo iväg och handlar och i affären får dottern syn på påskäggen som reas ut och ber min sambo att han ska köpa det så att hon ska få åtminstone två påskägg den här påsken. Sambon säger att påsken är över, det där får vi ta nästa år etc, och så handlar de vidare.

    När de kommer hem brister det för ledsna dottern och hon börjar storgråta. När jag frågar vad det är så säger hon att hon är ledsen för att hon inte fått mer än ett påskägg - det hon fick från mig på skärtorsdagen. Anledningen till att hon varit ledsen efter skolan var att hon var hemma hos en kompis och kompisen påskägg stått uppradade i rummet - och min dotter blev då ledsen för att hon inte fått leta påskägg den här påsken och att hon inte fick några fler påskägg än mitt enda. Då kommer det fram att det egentligen inte bara var påskmiddagen med farfar som ställdes in i påsk - de har öht inte haft något påskfirande _alls_ med pappa. Det var en vanlig långhelg, bara.

    Med tanke på hur jag själv såg fram emot påsken när jag var liten med påskägg, påskpresent, prydnader osv så förstår jag MYCKET VÄL att hon känner sig ledsen. Ungefär som om julen ställdes in, förstås!

    Jag ringde mitt ex och frågade om de stämde att de inte hade haft något påskfirande alls och i så fall varför?? Han sa att han hade ställt fram en skål med godis på påsk och tyckte inte att barnen skulle ha mer godis. Dessutom hade barnen fått varsin hundralapp, räckte det inte med det, va??

    Alltså, en skål med godis - det har vi en _vanlig_ lördagkväll. Men på påsk är det väl självklart att barnen ska få påskägg! Det är ju inte bara godiset som är grejen, det är ju en speciell känsla att få påskägg. Och en hundralapp att handla nåt för - men gud så oengagerat och opersonligt! Jag kunde inte låta bli att fråga om han tänkte avskaffa julklapparna o granen också, men det var larvigt sagt av mig bjäbb bjäbb bjäbb.

    Och så fick jag som vanligt stoppat i halsen att på HANS TID så har jag inte ett dugg med att göra vad han väljer att göra. Att mina barns barndom blir helt urlakad och grå är i vanlig ordning inget jag har att göra med.

    OK, jag VET att jag inte kan göra något. Jag vet att jag får acceptera att han struntar i att göra något speciellt av påsken som mina barn kan bära med sig i minne från sin barndom. Det känns trist men jag tänker inte låta detta som jag inte kan påverka förpesta mitt liv, så jag släpper detta här och nu.

    Men jag vill bara veta vad ni andra tycker: är det OK av en förälder att totalt strunta i att göra något speciellt av högtider och helger? Att få med sig vackra minnen och traditioner från barndomen och få samma firande som sina kamrater - är det något \"icke-nödvändigt\" för ett barn och därför något som är helt OK som förälder att strunta i? Om barnen är vana vid vissa traditioner - är det OK att helt plötsligt upphöra med dem även om barnen blir ledsna?
  3. 4 barn å 30
    #2

    Man behöver inte fira trad...

    .i mina ögon firas det på tok för mycket!!! Paket hit o dit godis hit o dit, du kanske omedvetet projicerar din besvikelse på barnet. sade du till dottern, ja men tänk va roligt att du kunde vara med din pappa lite längre och med en stor skål med godis det var väl mysigt, ellerhur? \"Glorifiera\" den händelsen istället för att bygga upp barnets besvikelse med din frustration....jag tycker att det var en helt duglig påsk i mina ögon. sen finns det ju barn som är \"lyckligt lottade\" med uppradade påskägg-är de lyckligare för det? de kanske somnar av ljudet till grälande föräldrar. jag tror att vi många av oss måste tänka om när det gäller allt det materiella! sen får du ha din åsikt och värdering men många påskägg är inte riktig lycka-tro mig!
  4. 2
    Man behöver inte fira trad... .i mina ögon firas det på tok för mycket!!! Paket hit o dit godis hit o dit, du kanske omedvetet projicerar din besvikelse på barnet. sade du till dottern, ja men tänk va roligt att du kunde vara med din pappa lite längre och med en stor skål med godis det var väl mysigt, ellerhur? \"Glorifiera\" den händelsen istället för att bygga upp barnets besvikelse med din frustration....jag tycker att det var en helt duglig påsk i mina ögon. sen finns det ju barn som är \"lyckligt lottade\" med uppradade påskägg-är de lyckligare för det? de kanske somnar av ljudet till grälande föräldrar. jag tror att vi många av oss måste tänka om när det gäller allt det materiella! sen får du ha din åsikt och värdering men många påskägg är inte riktig lycka-tro mig!
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Ett ärligt svar

    Fråga dig varför det blev så här. Jag tänker på två saker och nu är jag väldigt ärlig:
    1. Om man separerar så innebär det att det blir två familjer med två olika traditioner och sätt att leva på många sätt. Kan man leva på liknande sätt med sådant är det förstås bra, men jag tycker att man ska räkna med motsatsen, i synnerhet om man efter en separation träffar nya respektive och etablerar sitt liv tillsammans med dem. Alltså tycker jag helt ärligt att du ska vara lite mer försiktig med traditioner, särskilt som du nu ser att dina barn blir besvikna om det inte alltid blir som det alltid har varit. Personligen är jag av den anledningen till viss del motståndare till traditioner. Livet förändras, så det är dumt att ha för många saker som måste vara på ett visst sätt eftersom verkligheten ibland förhindrar att det kan bli så. I synnerhet barn anammar ju gärna traditioner, rutiner och annat, så varför etablera onödiga sådana? Risken är stor att de blir ännu mer besvikna framöver. Du har satt en nivå bara du kommer att hålla och om pappan gjort så, hur hade du tyckt då? Att du och en eventuell ny familj ska anpassa er helt efter hans idéer eller att det skulle finnas utrymme för egna?

    2. Om min son skulle vara besviken för att han bara fick ett påskägg skulle jag ta mig en rejäl funderare över hur jag hade kunnat skämma bort honom på det viset. Jag vill inte att han ska växa upp och tro att man ska få mycket och sedan ännu mer och annars ha rätt att bli besviken. Jag vill att han ska uppskatta det han får. När han någon gång visat otacksamhet så drar jag i bromsen eftersom jag inte vill ha ett så bortskämt barn som i förlängningen kommer att få onödigt svårt i livet.

    Alltså tycker jag att det är mest du som skapat denna situation för dina barn.

    Slutligen kan jag säga att om mitt ex seriöst ringt och skällt på mig för att barnet bara fått ett påskägg, att vi inte haft traditioner inrutade som han vill att det ska vara, så hade jag också blivit ganska arg. Och att dra upp julklappar i sammanhanget är ju inte relevant. Det skapar bara konflikt. Att bli påhoppad och anklagad för något man inte gjort gör väl vem som helst arg?

    Fokusera på det som de facto är problem och bara på de som är viktiga problem så undviker du onödiga konflikter och har bättre möjlighet att klara att reda ut eventuella problem som uppstår.
  6. 3
    Ett ärligt svar Fråga dig varför det blev så här. Jag tänker på två saker och nu är jag väldigt ärlig:
    1. Om man separerar så innebär det att det blir två familjer med två olika traditioner och sätt att leva på många sätt. Kan man leva på liknande sätt med sådant är det förstås bra, men jag tycker att man ska räkna med motsatsen, i synnerhet om man efter en separation träffar nya respektive och etablerar sitt liv tillsammans med dem. Alltså tycker jag helt ärligt att du ska vara lite mer försiktig med traditioner, särskilt som du nu ser att dina barn blir besvikna om det inte alltid blir som det alltid har varit. Personligen är jag av den anledningen till viss del motståndare till traditioner. Livet förändras, så det är dumt att ha för många saker som måste vara på ett visst sätt eftersom verkligheten ibland förhindrar att det kan bli så. I synnerhet barn anammar ju gärna traditioner, rutiner och annat, så varför etablera onödiga sådana? Risken är stor att de blir ännu mer besvikna framöver. Du har satt en nivå bara du kommer att hålla och om pappan gjort så, hur hade du tyckt då? Att du och en eventuell ny familj ska anpassa er helt efter hans idéer eller att det skulle finnas utrymme för egna?

    2. Om min son skulle vara besviken för att han bara fick ett påskägg skulle jag ta mig en rejäl funderare över hur jag hade kunnat skämma bort honom på det viset. Jag vill inte att han ska växa upp och tro att man ska få mycket och sedan ännu mer och annars ha rätt att bli besviken. Jag vill att han ska uppskatta det han får. När han någon gång visat otacksamhet så drar jag i bromsen eftersom jag inte vill ha ett så bortskämt barn som i förlängningen kommer att få onödigt svårt i livet.

    Alltså tycker jag att det är mest du som skapat denna situation för dina barn.

    Slutligen kan jag säga att om mitt ex seriöst ringt och skällt på mig för att barnet bara fått ett påskägg, att vi inte haft traditioner inrutade som han vill att det ska vara, så hade jag också blivit ganska arg. Och att dra upp julklappar i sammanhanget är ju inte relevant. Det skapar bara konflikt. Att bli påhoppad och anklagad för något man inte gjort gör väl vem som helst arg?

    Fokusera på det som de facto är problem och bara på de som är viktiga problem så undviker du onödiga konflikter och har bättre möjlighet att klara att reda ut eventuella problem som uppstår.
  7. Medlem sedan
    Jan 2006
    #4

    Jag tycker....

    ... faktiskt att ditt ex har rätt till att göra vad å\' hur han vill kring å\' med sitt eventuella påskfirande, oavsett om barnen är där eller inte.

    Att du väljer ett annat sätt hemma hos dig är din ensak och inget du kan \"tvinga\" på honom.

    En bekant till mig handlade skor till barnen(1200:-) samma vecka som påsken inföll. Det blev deras \"påskägg\". De fick inte ens smulor från en skål....
    Å\' jag lovar, de va jätteglada över sina skor och varken grär eller bråkade över uteblivit godis.

    Nä, jag tycker istället att det verkar som om jakten på \"få mest\" eller \"få/göra som hos mamma\" är mer betydande för era barn(dig?), än att pappan nu valt att göra som han gjorde.
    Att du sedan håller med din dotter i att det är synd om dom som \"bara\" fick ett ägg.... hujeda mig, jag hade varken hönor eller tuppar framme i år. Och varför? Jag orkade helt enkelt inte.

    Du får ursäkta, men jag får en krypande känsla av du och dina barn måste inse att livet ser olika ut för oss alla. HUR vi gör(oavsett om ditt ex är inblandat eller inte) och vilken FÖRMÅGA vi har då det gäller \"roliga\" upptåg för/med våra barn, eller MÖJLIGHETER till många påskägg, är från hem till hem.

    Mina barns mormor är inte mindre mormor för att hon inte har råd att köpa påskägg till barnbarnen, min vän är lika god förälder trots att hennes barn inte ens fick godis, å\' jag, jag skulle flyga i taket om mitt ex ringde å\' ifrågasatte mitt eventuella påskfirande!
  8. 4
    Jag tycker.... ... faktiskt att ditt ex har rätt till att göra vad å\' hur han vill kring å\' med sitt eventuella påskfirande, oavsett om barnen är där eller inte.

    Att du väljer ett annat sätt hemma hos dig är din ensak och inget du kan \"tvinga\" på honom.

    En bekant till mig handlade skor till barnen(1200:-) samma vecka som påsken inföll. Det blev deras \"påskägg\". De fick inte ens smulor från en skål....
    Å\' jag lovar, de va jätteglada över sina skor och varken grär eller bråkade över uteblivit godis.

    Nä, jag tycker istället att det verkar som om jakten på \"få mest\" eller \"få/göra som hos mamma\" är mer betydande för era barn(dig?), än att pappan nu valt att göra som han gjorde.
    Att du sedan håller med din dotter i att det är synd om dom som \"bara\" fick ett ägg.... hujeda mig, jag hade varken hönor eller tuppar framme i år. Och varför? Jag orkade helt enkelt inte.

    Du får ursäkta, men jag får en krypande känsla av du och dina barn måste inse att livet ser olika ut för oss alla. HUR vi gör(oavsett om ditt ex är inblandat eller inte) och vilken FÖRMÅGA vi har då det gäller \"roliga\" upptåg för/med våra barn, eller MÖJLIGHETER till många påskägg, är från hem till hem.

    Mina barns mormor är inte mindre mormor för att hon inte har råd att köpa påskägg till barnbarnen, min vän är lika god förälder trots att hennes barn inte ens fick godis, å\' jag, jag skulle flyga i taket om mitt ex ringde å\' ifrågasatte mitt eventuella påskfirande!
  9. Eva E
    #5

    Hmm

    Jag vet att jag inte har projicerat någonting, eftersom jag öht inte ens tänkte i de här banorna innan min dotter började gråta. För mig var pratet om påsken avslutad iom att barnen kom till mig i tisdags och jag frågade - förbigående, vid middagsbordet - hur deras påsk hade varit. Sedan dess har jag inte ens nämnt ordet påsk. Jag frågade inte då hur många påskägg de fick av pappa och farmor&farfar, jag utgick från att de fått några påskägg så jag hade ingen anledning att fråga något. Min fråga var mer artig \"Hur var det i påsk, då?\". Jag blev helt tagen på sängen och överraskad över hennes ledsenhet över den uteblivna påsken när hon började gråta. Jag fattade inte varför hon grät, jag trodde nåt hade hänt i skolan... Så jag har svårt att tro att jag har projicerat min besvikelse på henne.

    Fråga: i vilken mening var det \"en helt duglig påsk\" i dina ögon? Det var alltså _ingen påsk alls_ hos hennes pappa. Jag drar slutsatsen att \"en helt duglig påsk\" för dig innebär noll påskinnehåll? En helt duglig påsk betyder för dig \"en helt vanlig helg hos pappa\"? En helt duglig jul - betyder det också \"en helt vanlig helg hos pappa\"?

  10. 5
    Hmm Jag vet att jag inte har projicerat någonting, eftersom jag öht inte ens tänkte i de här banorna innan min dotter började gråta. För mig var pratet om påsken avslutad iom att barnen kom till mig i tisdags och jag frågade - förbigående, vid middagsbordet - hur deras påsk hade varit. Sedan dess har jag inte ens nämnt ordet påsk. Jag frågade inte då hur många påskägg de fick av pappa och farmor&farfar, jag utgick från att de fått några påskägg så jag hade ingen anledning att fråga något. Min fråga var mer artig \"Hur var det i påsk, då?\". Jag blev helt tagen på sängen och överraskad över hennes ledsenhet över den uteblivna påsken när hon började gråta. Jag fattade inte varför hon grät, jag trodde nåt hade hänt i skolan... Så jag har svårt att tro att jag har projicerat min besvikelse på henne.

    Fråga: i vilken mening var det \"en helt duglig påsk\" i dina ögon? Det var alltså _ingen påsk alls_ hos hennes pappa. Jag drar slutsatsen att \"en helt duglig påsk\" för dig innebär noll påskinnehåll? En helt duglig påsk betyder för dig \"en helt vanlig helg hos pappa\"? En helt duglig jul - betyder det också \"en helt vanlig helg hos pappa\"?

  11. Reddis
    #6

    Håller med dig...

    det är helt upp till var och en hur man firar påsk eller Jul eller vad det nu är.

    I vår familj är Julen JÄTTESTOR för mig och min man. Inte för att vi överöser våra barn med paket utan för att få mysa och stöka bara vi, en riktig familjehögtid - precis som jag vad jag är uppväxt med.

    Hon min ss mamma är Julen ingen mer än en vanlig \"lördag\" fast med en J-A massa paket. Inget mys eller stök alls!
    Ss säger själv att Julen är bättre hos oss!

    Men det ger väl inte min man rätten att ifrågasätta sitt ex Julfirande för det?
    Hon har kanske andra dagar/tillfällen hon sätter mer värde på än just Julen?


    Vad vet du (Eva E) igentligen om hur det firades hos ditt ex?
    De kanske satt alla i soffan och myste och tittade på film - med en skål godis?

    Att få ett påskägg säger ju inte att man är mer älskad eller mer viktig?
  12. 6
    Håller med dig... det är helt upp till var och en hur man firar påsk eller Jul eller vad det nu är.

    I vår familj är Julen JÄTTESTOR för mig och min man. Inte för att vi överöser våra barn med paket utan för att få mysa och stöka bara vi, en riktig familjehögtid - precis som jag vad jag är uppväxt med.

    Hon min ss mamma är Julen ingen mer än en vanlig \"lördag\" fast med en J-A massa paket. Inget mys eller stök alls!
    Ss säger själv att Julen är bättre hos oss!

    Men det ger väl inte min man rätten att ifrågasätta sitt ex Julfirande för det?
    Hon har kanske andra dagar/tillfällen hon sätter mer värde på än just Julen?


    Vad vet du (Eva E) igentligen om hur det firades hos ditt ex?
    De kanske satt alla i soffan och myste och tittade på film - med en skål godis?

    Att få ett påskägg säger ju inte att man är mer älskad eller mer viktig?
  13. 4 barn å 30
    #7

    Ja...

    ..håller med nedanskrivande...

    Som sagt jag tycker många lägger alt för stor tonvikt vid dessa alla högtider, det blir som någon masspsykos..\"Åååå nu är det ju nu skall alla vara snälla o glada så vi får paket\"...alla andra dagar på året då. Komersialismen....säger jag bara....konsumera,konsumera någon vill ha något av dig och skapar dina behov....trot eller ej!
  14. 7
    Ja... ..håller med nedanskrivande...

    Som sagt jag tycker många lägger alt för stor tonvikt vid dessa alla högtider, det blir som någon masspsykos..\"Åååå nu är det ju nu skall alla vara snälla o glada så vi får paket\"...alla andra dagar på året då. Komersialismen....säger jag bara....konsumera,konsumera någon vill ha något av dig och skapar dina behov....trot eller ej!
  15. Reddis
    #8

    Hej...

    Jag tycker det är helt ok att ha traditioner. Och jag kan förstå Eva E att hon tycker det är viktigt - liksom jag tycker Julen är viktig för mig.

    Traditioner är bra och något fint man kan föra vidare till sina barn och barnbarn.

    Det jag vänder mig i mot i Eva E´s resonemang är att hon kräver samma firande runt påsk av sitt ex. Han firar väl som han vill och han har kanske inga speciella traditioner runt just påsk.

    Alla är olika och har olika värderingar!
  16. 8
    Hej... Jag tycker det är helt ok att ha traditioner. Och jag kan förstå Eva E att hon tycker det är viktigt - liksom jag tycker Julen är viktig för mig.

    Traditioner är bra och något fint man kan föra vidare till sina barn och barnbarn.

    Det jag vänder mig i mot i Eva E´s resonemang är att hon kräver samma firande runt påsk av sitt ex. Han firar väl som han vill och han har kanske inga speciella traditioner runt just påsk.

    Alla är olika och har olika värderingar!
  17. liten myra
    #9

    Underbara människa!

    Vad lycklig jag blir när jag förstår hur klokt du tänker! Kram på dig!
    Visst är det trist att dottern blev besviken, men nog borde det vara helt ok att pappan/mamman firar på sitt sätt...
    Här har vi ett X som bestämmer HUR vi ska fira OCH på vilken tid (!) allt skall ske dessutom.
    Därav blev detINGET firande i år alls *skäms* :(
    Tyvärr var den krassa verkligheten att jag inte längre orkar bli \"toppstyrd\".
    Vilket gick ut över MINA barn. X:ets hade ju \"påskat\" där innan de dök upp på fredagen...
  18. 9
    Underbara människa! Vad lycklig jag blir när jag förstår hur klokt du tänker! Kram på dig!
    Visst är det trist att dottern blev besviken, men nog borde det vara helt ok att pappan/mamman firar på sitt sätt...
    Här har vi ett X som bestämmer HUR vi ska fira OCH på vilken tid (!) allt skall ske dessutom.
    Därav blev detINGET firande i år alls *skäms* :(
    Tyvärr var den krassa verkligheten att jag inte längre orkar bli \"toppstyrd\".
    Vilket gick ut över MINA barn. X:ets hade ju \"påskat\" där innan de dök upp på fredagen...
  19. Eva E
    #10

    Och svar till dig

    1. Dessa traditioner är för mig inget märkvärdigt. Jag kräver inte att ex:et ska gå i kyrkan eller laga komplicerade rätter eller dylikt. Jag trodde att det var _normalt_ att måla ägg, ge påskägg och ha påskris??

    Jag ser det i affärer, på bilder, hos vänner o bekanta - ja, ex:ets föräldrar firar påsk på likartat sätt :-)! Jag firar påsk på _exakt_ samma sätt som när vi var gifta. DÅ passade det ex:et utmärkt att ha dessa påsktraditioner. Som sagt, han är själv uppväxt i ett hem där påsk firas på detta sätt. Men han _orkar_ inte fixa något när han är själv nu. Och då släpper han det bara, med följd att barnen vartannat år missar olika högtider. Påsken går förbi, utan att det var någon påsk...

    Likadant är det när barnen är hos honom på Valborg - ingen brasa och \"Våren rasat ut...\" - de sitter hemma o kollar på TV.

    Likadant på midsommar - när de är hos mig så går vi till någon festplats med midsommarstång - jag har ringt till dottern när hon varit hos pappa på midsommarafton och det har varit jättesoligt och varmt och vad gör hon - sitter och tittar på TV. Midsommarafton kommer o går, det är bara en dag som alla andra...

    Tidigare år har ex:et fixat påskägg och de har varit hos hans föräldrar och ätit påskmiddag = barnen har åtminstone _märkt av_ att det varit påsk. I år hade han avskaffat detta - en skål godis till TVn och en hundring per skalle fick duga. En helg som alla andra, alltså.

    Näst på tur står väl julen - gran har han redan avskaffat vet jag, så härnäst ryker väl julklapparna. Det blir kanske en skrynklig femhundring direkt ur plånboken var till barnen framför TVn? Men det är väl OK - eller?

    Men ditt råd är alltså att JAG ska avskaffa påskägg, Valborgsmässoeld, midsommarfirande - kanske julkappar, i förebyggande syfte?? - för att barnen ska lära sig att inte förvänta sig något alls? För om de inte har några förväntningar så kan de ju heller inte bli besvikna? Har jag förstått dig rätt? Det är bättre att barnen växer upp i okunnighet och omedvetenhet om vad t ex ett svenskt Valborgsmässofirande med eld och körsång och allt innebär, och sitter hemma och tittar på TV? Hur ska jag hindra att de hör av sina kamrater hur DE firar olika högtider, har du något tips?

    2. Ang bortskämdhet - mina barn får i normalfallet 3 påskägg i varierande storlek av mig (för att de tycker att det är kul att leta efter några stycken, godiset ryms i ett av dem, de brukar hälla över i ett ägg när de hittat äggen) och ibland ett litet ägg av mormor. Men oftast köper hon någon påskpresent istället - typ en fotboll, hopprep, jojo, hopphagekritor eller andra uteleksaker man kan ha på våren. Det är alltså inga dyra prylar som dataspel etc eller godis i överflöd som figurerar här, firandet är helt klart mer på det symboliska planet. \"Nåt litet för att man ska känna att det är påsk\" - på den nivån ligger det.

    Jag ler lite när du kallar det _bortskämt_ att bli ledsen över att detta _lilla_ firande är saknat av dottern. Jag vill påminna om att de faktiskt fick varsin hundralapp av pappan och _kan_ alltså själva köpa både godis och leksak själva, så det kan inte ha varit förlusten av _godiset_ som dottern grät över. Det kan hon köpa ändå!

    Varför var hon ledsen då? Tja, alla barn gillar presenter och överraskningar. Det är en särskild sak att få ett klätt påskägg och inte veta vad det innehåller och få lyfta på locket och se vilka tablettaskar, chokladkycklingar, tuggummipaket osv som ligger där. Varför tror du att man slår in presenter - jo, för överraskningsmomentet. Likaså är påskäggen \"klädda\", för att det också är en sorts \"presentkänsla\" och överraskningsmoment i detta. Min dotter var alltså inte _sur_ för att hon inte fick tillräckligt med fina presenter och godis=bortskämd, hon var _ledsen_ över att påsken inte innehöll det här \"killet i magen\" som klädda påskägg innebär för ett barn.

    Men som jag förstår på dig så är det egentliga problem det att JAG lärt henne att se fram emot ett litet kill i magen till påsk, liksom hundratusentals andra svenska barn gör?
  20. 10
    Och svar till dig 1. Dessa traditioner är för mig inget märkvärdigt. Jag kräver inte att ex:et ska gå i kyrkan eller laga komplicerade rätter eller dylikt. Jag trodde att det var _normalt_ att måla ägg, ge påskägg och ha påskris??

    Jag ser det i affärer, på bilder, hos vänner o bekanta - ja, ex:ets föräldrar firar påsk på likartat sätt :-)! Jag firar påsk på _exakt_ samma sätt som när vi var gifta. DÅ passade det ex:et utmärkt att ha dessa påsktraditioner. Som sagt, han är själv uppväxt i ett hem där påsk firas på detta sätt. Men han _orkar_ inte fixa något när han är själv nu. Och då släpper han det bara, med följd att barnen vartannat år missar olika högtider. Påsken går förbi, utan att det var någon påsk...

    Likadant är det när barnen är hos honom på Valborg - ingen brasa och \"Våren rasat ut...\" - de sitter hemma o kollar på TV.

    Likadant på midsommar - när de är hos mig så går vi till någon festplats med midsommarstång - jag har ringt till dottern när hon varit hos pappa på midsommarafton och det har varit jättesoligt och varmt och vad gör hon - sitter och tittar på TV. Midsommarafton kommer o går, det är bara en dag som alla andra...

    Tidigare år har ex:et fixat påskägg och de har varit hos hans föräldrar och ätit påskmiddag = barnen har åtminstone _märkt av_ att det varit påsk. I år hade han avskaffat detta - en skål godis till TVn och en hundring per skalle fick duga. En helg som alla andra, alltså.

    Näst på tur står väl julen - gran har han redan avskaffat vet jag, så härnäst ryker väl julklapparna. Det blir kanske en skrynklig femhundring direkt ur plånboken var till barnen framför TVn? Men det är väl OK - eller?

    Men ditt råd är alltså att JAG ska avskaffa påskägg, Valborgsmässoeld, midsommarfirande - kanske julkappar, i förebyggande syfte?? - för att barnen ska lära sig att inte förvänta sig något alls? För om de inte har några förväntningar så kan de ju heller inte bli besvikna? Har jag förstått dig rätt? Det är bättre att barnen växer upp i okunnighet och omedvetenhet om vad t ex ett svenskt Valborgsmässofirande med eld och körsång och allt innebär, och sitter hemma och tittar på TV? Hur ska jag hindra att de hör av sina kamrater hur DE firar olika högtider, har du något tips?

    2. Ang bortskämdhet - mina barn får i normalfallet 3 påskägg i varierande storlek av mig (för att de tycker att det är kul att leta efter några stycken, godiset ryms i ett av dem, de brukar hälla över i ett ägg när de hittat äggen) och ibland ett litet ägg av mormor. Men oftast köper hon någon påskpresent istället - typ en fotboll, hopprep, jojo, hopphagekritor eller andra uteleksaker man kan ha på våren. Det är alltså inga dyra prylar som dataspel etc eller godis i överflöd som figurerar här, firandet är helt klart mer på det symboliska planet. \"Nåt litet för att man ska känna att det är påsk\" - på den nivån ligger det.

    Jag ler lite när du kallar det _bortskämt_ att bli ledsen över att detta _lilla_ firande är saknat av dottern. Jag vill påminna om att de faktiskt fick varsin hundralapp av pappan och _kan_ alltså själva köpa både godis och leksak själva, så det kan inte ha varit förlusten av _godiset_ som dottern grät över. Det kan hon köpa ändå!

    Varför var hon ledsen då? Tja, alla barn gillar presenter och överraskningar. Det är en särskild sak att få ett klätt påskägg och inte veta vad det innehåller och få lyfta på locket och se vilka tablettaskar, chokladkycklingar, tuggummipaket osv som ligger där. Varför tror du att man slår in presenter - jo, för överraskningsmomentet. Likaså är påskäggen \"klädda\", för att det också är en sorts \"presentkänsla\" och överraskningsmoment i detta. Min dotter var alltså inte _sur_ för att hon inte fick tillräckligt med fina presenter och godis=bortskämd, hon var _ledsen_ över att påsken inte innehöll det här \"killet i magen\" som klädda påskägg innebär för ett barn.

    Men som jag förstår på dig så är det egentliga problem det att JAG lärt henne att se fram emot ett litet kill i magen till påsk, liksom hundratusentals andra svenska barn gör?
  21. Eva E
    #11

    Jag har svårt...

    ...att koppla ditt svar till mig och min familj, eftersom det inte alls handlar om konsumtion. Tvärtom, det handlar om _innehåll_, _tradition_, _skapa gemensamma minnen_. Det handlar om att ta vara på små festtillfällen i vardagen, vilket t ex innebär att man dansar runt stången till midsommar (ingen konsumtion), står kring elden till Valborg (inte mycket till konsumtion där heller) och har påskris och påskägg till påsk (ja, det är väl konsumtion för ett par hundralappar möjligen där då). Som sagt, ditt svar känns som att det skjuter totalt bredvid det som var målet för mitt inlägg - tradition och gemenskap.
  22. 11
    Jag har svårt... ...att koppla ditt svar till mig och min familj, eftersom det inte alls handlar om konsumtion. Tvärtom, det handlar om _innehåll_, _tradition_, _skapa gemensamma minnen_. Det handlar om att ta vara på små festtillfällen i vardagen, vilket t ex innebär att man dansar runt stången till midsommar (ingen konsumtion), står kring elden till Valborg (inte mycket till konsumtion där heller) och har påskris och påskägg till påsk (ja, det är väl konsumtion för ett par hundralappar möjligen där då). Som sagt, ditt svar känns som att det skjuter totalt bredvid det som var målet för mitt inlägg - tradition och gemenskap.
  23. Medlem sedan
    Aug 2002
    #12

    Min exmake är likadan

    Och det är hans grej..... Att inte göra nåt ståhej av det hela.... Och det får jag acceptera.... Att jag håller på om Påsktuppen/Påskharen och fixar ägg och påskmiddag är ju min grej.... Och jag trivs med det.... På samma sätt som han trivs med sin grej.... (Skall dock säga att han fixar ett varsitt ägg med godis som han iofs ger på \"fel\" dag men han ger godiset så iaf.... Mer gör han dock inte... )

    Samma med majbrasa.... Jag tycker det är mysigt att ta mig till en sådan med mina barn och sen gå hem och grilla alt. grilla på plats.... Exmaken tycker inte alls om det, han sitter hellre hemma vid datorn (sönerna vid TV:n eller vid sin dator.... ) Det är hans grej och alltså inte min....

    Julklappar skickar han efter via internet, han tycker inte om att gå i affärer och kolla och känna och fundera så som jag gör och som jag anser är en del av det hela.... Inte heller kokar han knäck, fixar skinka och donar och pyntar (de äter alltid julmat och delar ut klappar hos hans föräldrar och själv har han minimalt med julpynt och skippar allt annat hemma hos sig) så som jag gör..... Men det är hans grej.....

    Dock låter jag honom hållas och göra saker på sitt sätt..... Jag är inte den att sätta mig till doms över hans val och jag är inte heller den att pracka mina grejer på honom..... Det gjorde jag under 9 år av mitt liv och det får räcka....
  24. 12
    Min exmake är likadan Och det är hans grej..... Att inte göra nåt ståhej av det hela.... Och det får jag acceptera.... Att jag håller på om Påsktuppen/Påskharen och fixar ägg och påskmiddag är ju min grej.... Och jag trivs med det.... På samma sätt som han trivs med sin grej.... (Skall dock säga att han fixar ett varsitt ägg med godis som han iofs ger på \"fel\" dag men han ger godiset så iaf.... Mer gör han dock inte... )

    Samma med majbrasa.... Jag tycker det är mysigt att ta mig till en sådan med mina barn och sen gå hem och grilla alt. grilla på plats.... Exmaken tycker inte alls om det, han sitter hellre hemma vid datorn (sönerna vid TV:n eller vid sin dator.... ) Det är hans grej och alltså inte min....

    Julklappar skickar han efter via internet, han tycker inte om att gå i affärer och kolla och känna och fundera så som jag gör och som jag anser är en del av det hela.... Inte heller kokar han knäck, fixar skinka och donar och pyntar (de äter alltid julmat och delar ut klappar hos hans föräldrar och själv har han minimalt med julpynt och skippar allt annat hemma hos sig) så som jag gör..... Men det är hans grej.....

    Dock låter jag honom hållas och göra saker på sitt sätt..... Jag är inte den att sätta mig till doms över hans val och jag är inte heller den att pracka mina grejer på honom..... Det gjorde jag under 9 år av mitt liv och det får räcka....
  25. Medlem sedan
    Aug 2002
    #13

    Fast han skapar kanske minnen

    Och gemenskap och traditioner kring annat.... Ex. semestern ochfar alltid till samma ställe med dem eller far alltid på campingsemester eller till en stuga mm mm..... Det kan ju var ahans sätt..... Och så skippar han detta med storhelger och sånt.....

    (Så gör exmaken och för honom och pojkarna är stugan på ön det som är deras grej.... Att ro ut med en båt, fiska.... Bastubad..... Ja, sånt.... Det är deras grej och något de inte alls gör med mig... )
  26. 13
    Fast han skapar kanske minnen Och gemenskap och traditioner kring annat.... Ex. semestern ochfar alltid till samma ställe med dem eller far alltid på campingsemester eller till en stuga mm mm..... Det kan ju var ahans sätt..... Och så skippar han detta med storhelger och sånt.....

    (Så gör exmaken och för honom och pojkarna är stugan på ön det som är deras grej.... Att ro ut med en båt, fiska.... Bastubad..... Ja, sånt.... Det är deras grej och något de inte alls gör med mig... )
  27. Eva E
    #14

    Gäller detta också julfirande?

    Om nästa steg från ex:et blir att avskaffa julfirandet för att han inte orkar, då tycker du att det är OK också?

    Om barnen är hos honom på sina födelsedagar så tycker du att det är OK om det inte är tårta och presenter utan ex:et väljer nivå själv? Har han inte lust att fixa med nåt, så blir födelsedagen också en helt vanlig dag - och det är OK?

    Nyfiken på var gränsen enligt dig går!
  28. 14
    Gäller detta också julfirande? Om nästa steg från ex:et blir att avskaffa julfirandet för att han inte orkar, då tycker du att det är OK också?

    Om barnen är hos honom på sina födelsedagar så tycker du att det är OK om det inte är tårta och presenter utan ex:et väljer nivå själv? Har han inte lust att fixa med nåt, så blir födelsedagen också en helt vanlig dag - och det är OK?

    Nyfiken på var gränsen enligt dig går!
  29. Eva E
    #15

    Eh... eller inte

    Svar: nej, det gör han inte. Han gör ingenting sådant. Senaste sommaren tillbringade de tre veckor i hemmet. Jag erbjöd mig både att boka och _betala_ för en stugvecka men ex:et hade inte lust. Mitt tips är att en hel del av tiden gick till TV-tittande, fast det har jag inte frågat efter. Men det kanske kan räknas som en sorts tradition? *försöker vara positiv*
  30. 15
    Eh... eller inte Svar: nej, det gör han inte. Han gör ingenting sådant. Senaste sommaren tillbringade de tre veckor i hemmet. Jag erbjöd mig både att boka och _betala_ för en stugvecka men ex:et hade inte lust. Mitt tips är att en hel del av tiden gick till TV-tittande, fast det har jag inte frågat efter. Men det kanske kan räknas som en sorts tradition? *försöker vara positiv*
  31. Medlem sedan
    Aug 2002
    #16

    Där har jag och exet löst det hela

    Med att alla födelsedagar firas hos mig.... Exet kommer hit.... Oavsett om det är hans vecka med barnen eller ej alltså.... Och det för att jag tycker det är kul att fixa tårta och fika.... Och det är också hos mig alla kalas/fester (11-åringen vägrar kalla det kalas numera) hålls för barnen och deras vänner..... Just för att exmaken avskyr att syssla med detta....

    Nu är ju detta möjligt för att vi kan umgås och träffas och har det riktigt trevligt tillsammans han, jag och min nuvarande make.... Annars är det ju lite svårt....
  32. 16
    Där har jag och exet löst det hela Med att alla födelsedagar firas hos mig.... Exet kommer hit.... Oavsett om det är hans vecka med barnen eller ej alltså.... Och det för att jag tycker det är kul att fixa tårta och fika.... Och det är också hos mig alla kalas/fester (11-åringen vägrar kalla det kalas numera) hålls för barnen och deras vänner..... Just för att exmaken avskyr att syssla med detta....

    Nu är ju detta möjligt för att vi kan umgås och träffas och har det riktigt trevligt tillsammans han, jag och min nuvarande make.... Annars är det ju lite svårt....
  33. Medlem sedan
    Aug 2002
    #17

    Så kan man också se det

    Att ingeting och TV-tittande blir en tradition och ett minne....

    (Och i ärlighetens namn är det mycket sånt för exmaken och sönerna också men inte hela tiden dock.... )

    Nej, helt allvarligt.... Om han inte gör det heller så kan jag till viss del förstå din bitterhet och att du blir upprörd.....

    Men tyvärr kan du ju inte göra så mycket även om man skulle kunna önska att det vore möjligt lite lite iaf...
  34. 17
    Så kan man också se det Att ingeting och TV-tittande blir en tradition och ett minne....

    (Och i ärlighetens namn är det mycket sånt för exmaken och sönerna också men inte hela tiden dock.... )

    Nej, helt allvarligt.... Om han inte gör det heller så kan jag till viss del förstå din bitterhet och att du blir upprörd.....

    Men tyvärr kan du ju inte göra så mycket även om man skulle kunna önska att det vore möjligt lite lite iaf...
  35. Eva E
    #18

    Men dina barn...

    ...kanske är nöjda med hans sätt? De kanske inte kommer hem till dig och gråter? Jag har redan tidigare tyckt att det varit illa att han t ex sitter inne när det är soligt och fint på midsommaraftonen, men jag har inte sagt något - varken till barnen eller ex:et. Det här kom från dottern.
  36. 18
    Men dina barn... ...kanske är nöjda med hans sätt? De kanske inte kommer hem till dig och gråter? Jag har redan tidigare tyckt att det varit illa att han t ex sitter inne när det är soligt och fint på midsommaraftonen, men jag har inte sagt något - varken till barnen eller ex:et. Det här kom från dottern.
  37. Medlem sedan
    Aug 2002
    #19

    De suckar mest

    Och säger:

    \"Pappa är ju som pappa är\" och så är det inte mer med det....

    Men de är ganska snabba med att påtala för honom att mamma gör si och så och pikar honom för hans ickegörande så att säga....

    Så helt nöjda med det är de inte men de är vana...
  38. 19
    De suckar mest Och säger:

    \"Pappa är ju som pappa är\" och så är det inte mer med det....

    Men de är ganska snabba med att påtala för honom att mamma gör si och så och pikar honom för hans ickegörande så att säga....

    Så helt nöjda med det är de inte men de är vana...
  39. Eva E
    #20

    OK

    Nej, vi har inget gemensamt firande av barnen. Den riktiga födelsedagen firas hos den förälder där de vistas just den dagen enl umgängesschemat. Om den infaller när de är hos ex:et så har jag ett eget firande för barnen när de kommer till mig. Hittills har ex:et (så vitt jag vet ialla fall) fixat nåt litet firande. Aldrig nåt kalas eller så - det gör alltid jag - men några presenter och sjungit \"Ja må h*n leva\" och så där. Men om han nu bestämmer sig för att han inte orkar göra sig det besväret - är det OK då? Det är kanske JAG som ska upphöra med födelsedagsfirande så att inte barnen FÖRVÄNTAR sig något, de bortskämda snorvalparna (förlåt, kunde inte hejda mig).
  40. 20
    OK Nej, vi har inget gemensamt firande av barnen. Den riktiga födelsedagen firas hos den förälder där de vistas just den dagen enl umgängesschemat. Om den infaller när de är hos ex:et så har jag ett eget firande för barnen när de kommer till mig. Hittills har ex:et (så vitt jag vet ialla fall) fixat nåt litet firande. Aldrig nåt kalas eller så - det gör alltid jag - men några presenter och sjungit \"Ja må h*n leva\" och så där. Men om han nu bestämmer sig för att han inte orkar göra sig det besväret - är det OK då? Det är kanske JAG som ska upphöra med födelsedagsfirande så att inte barnen FÖRVÄNTAR sig något, de bortskämda snorvalparna (förlåt, kunde inte hejda mig).
Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Hel vanlig?
    By Annamed5 in forum Ordet är fritt
    Svar: 41
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 21:50
  2. Glad påsk eller trevlig helg?
    By Makka in forum Ordet är fritt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 18:28
  3. att ge vanlig mat
    By Helene_med_Alexander in forum Sond- & knappmatning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 18:52
  4. Glad Påsk! Vad läser ni i påsk?
    By Chand in forum Hem & fritid
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2006-04-16, 15:57
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar