hur långt är det...
_05 Vårbarn
  1. sofie
    #1

    hur långt är det...

    har en liten fråga

    hur långt är det mellan era barn ni som har ett par...
    och med facit i hand hade ni väntat lite till om ni hade vetat det ni vet idag???(hoppas att ni förstod)

    vill så gärna ha fler men vet inte hur länge man ska vänta...vissa har sagt till mig att två \"blöjbarn\" samtidigt är SKIT jobbigt...men hallå det blir väl inte jobbigare än vad man gör det...ELLER???
  2. 1
    hur långt är det... har en liten fråga

    hur långt är det mellan era barn ni som har ett par...
    och med facit i hand hade ni väntat lite till om ni hade vetat det ni vet idag???(hoppas att ni förstod)

    vill så gärna ha fler men vet inte hur länge man ska vänta...vissa har sagt till mig att två \"blöjbarn\" samtidigt är SKIT jobbigt...men hallå det blir väl inte jobbigare än vad man gör det...ELLER???
  3. Medlem sedan
    Jul 2000
    #2

    Ganska tätt

    JaG har 15 månader mellan mitt vårbarn och hans storasyster. Sen är det 3 år upp till nästa två.

    (Alltså tvillingar 5 år, sen en 2-åring och en 1-åring)

    Jag måste nog säga att det blev jobbigare än jag trott att ha dom så tätt. Väldigt mycket syskonsvartsjuka. Just det att dom är två blöjbarn tycker jag inte är så jobbigt. Men jag hade ju en kull innan det också med två blöjbarn, så jag hade ju vanan inne :0)

    Men visst när man ser hur roligt dom har det tillsammans emallanåt så tycker jag att det överväger allt det jobbiga.
    Och sen beror det nog mycket på hur man är själv också till sättet. Det blir ju som sagt inte jobbigare än vad man gör det till.
  4. 2
    Ganska tätt JaG har 15 månader mellan mitt vårbarn och hans storasyster. Sen är det 3 år upp till nästa två.

    (Alltså tvillingar 5 år, sen en 2-åring och en 1-åring)

    Jag måste nog säga att det blev jobbigare än jag trott att ha dom så tätt. Väldigt mycket syskonsvartsjuka. Just det att dom är två blöjbarn tycker jag inte är så jobbigt. Men jag hade ju en kull innan det också med två blöjbarn, så jag hade ju vanan inne :0)

    Men visst när man ser hur roligt dom har det tillsammans emallanåt så tycker jag att det överväger allt det jobbiga.
    Och sen beror det nog mycket på hur man är själv också till sättet. Det blir ju som sagt inte jobbigare än vad man gör det till.
  5. Medlem sedan
    Sep 2002
    #3

    22 månader och två blöjbarn

    och jag är jättenöjd!
    Två blöjbarn var inte alls besvärligt, lite dyrt kanske men jag inbillar mig att det var rätt behagligt att inte behöva springa på kisspauser mitt i amning tex...
    Sedan visst, omställningen var JÄTTESTOR för storebrodern och han har haft tidvis svårt för hela syskonskapet. Men vet inte om det är tidsintervallet eller det faktum att min kille är av känsligare sorten.
    Det som var jobbigast med så \"tätt\" var helt klart att vara gravid med så krävande småbarn som en ettåring trots allt är.
    Lyxfaktorer med så tätt är att du behåller SGI, kan slippa skola in ditt stora barn och ha dom hemma, du får väldigt tajta syskon (troligtvis).
    Jag tror att man ska köra på syskon när man är redo, inte tänka så mkt på vad som är bäst. Att få ett till barn är en jätteomställning oavsett när det sker och det är ett krävande jobb. Jag hade dock ALDRIG velat göra det jag gjort ogjort. Och hade jag fått göra om det hade jag definitivt kunna tänka mig 22 månader (eller därikring) igen.

    Däremot så känns det lite för tätt med ett tredje med samma intervall *L*
  6. 3
    22 månader och två blöjbarn och jag är jättenöjd!
    Två blöjbarn var inte alls besvärligt, lite dyrt kanske men jag inbillar mig att det var rätt behagligt att inte behöva springa på kisspauser mitt i amning tex...
    Sedan visst, omställningen var JÄTTESTOR för storebrodern och han har haft tidvis svårt för hela syskonskapet. Men vet inte om det är tidsintervallet eller det faktum att min kille är av känsligare sorten.
    Det som var jobbigast med så \"tätt\" var helt klart att vara gravid med så krävande småbarn som en ettåring trots allt är.
    Lyxfaktorer med så tätt är att du behåller SGI, kan slippa skola in ditt stora barn och ha dom hemma, du får väldigt tajta syskon (troligtvis).
    Jag tror att man ska köra på syskon när man är redo, inte tänka så mkt på vad som är bäst. Att få ett till barn är en jätteomställning oavsett när det sker och det är ett krävande jobb. Jag hade dock ALDRIG velat göra det jag gjort ogjort. Och hade jag fått göra om det hade jag definitivt kunna tänka mig 22 månader (eller därikring) igen.

    Däremot så känns det lite för tätt med ett tredje med samma intervall *L*
  7. Medlem sedan
    Jun 2005
    #4

    Svarar för mig

    Nu väntar jag ju mitt andra barn så jag kanske inte riktigt kan svara på din fråga men...

    visst kommer det att vara SKIT jobbigt i början när båda är så små å jag kommer säkert att vara död på kvällarna.
    Men jag längtar nu bara att den lill* ska komma.

    Här var det inte planerat att bli gravid så snabbt efter dottern men det tog många år att få henne så vi är bara glada att kunna ge henne ett syskon.

    PS. Nova är född 050327 DS.

    Lycka till vad ni än väljer
  8. 4
    Svarar för mig Nu väntar jag ju mitt andra barn så jag kanske inte riktigt kan svara på din fråga men...

    visst kommer det att vara SKIT jobbigt i början när båda är så små å jag kommer säkert att vara död på kvällarna.
    Men jag längtar nu bara att den lill* ska komma.

    Här var det inte planerat att bli gravid så snabbt efter dottern men det tog många år att få henne så vi är bara glada att kunna ge henne ett syskon.

    PS. Nova är född 050327 DS.

    Lycka till vad ni än väljer
  9. Medlem sedan
    May 2003
    #5

    22 mån

    Ungefär, det slår på en vecka. Och ja, det var jobbigt i början! Mycket syskonsvartsjuka var det här, plus att storebror aldrig insåg att det skulle komma en bebis ur magen på mamma :-) När hon väl kunde sitta upp så blev det bättre, för då kunde hon vara med i lekarna. Jag skulle absolut inte velat vara utan hans 15 timmar hos dagmamman!
    Att det var (och är) två blöjbarn samtidigt spelar liksom inte så stor roll. Mer att båda kräver uppmärksamhet! Med facit i hand så hade jag nog haft några månader mer mellan barnen, men de har himla roligt ihop nu! Min arbetskamrat har samma mellanrum mellan sina - och ingen syskonsvartjuka alls! Så det vet man inte innan. Visserligen har hon två flickor, men jag vet inte om pojkar är svartsjukare än flickor? Men jag tyckte det var skönt att jobba lite emellan barnen, även om det \"bara\" blev maj-jan för min del. Jag råder dig att gå på magkänslan, ingen kan veta hur det blir för dig men är man förberedd på det värsta så kan man bara bli positivt överraskad :-DD
  10. 5
    22 mån Ungefär, det slår på en vecka. Och ja, det var jobbigt i början! Mycket syskonsvartsjuka var det här, plus att storebror aldrig insåg att det skulle komma en bebis ur magen på mamma :-) När hon väl kunde sitta upp så blev det bättre, för då kunde hon vara med i lekarna. Jag skulle absolut inte velat vara utan hans 15 timmar hos dagmamman!
    Att det var (och är) två blöjbarn samtidigt spelar liksom inte så stor roll. Mer att båda kräver uppmärksamhet! Med facit i hand så hade jag nog haft några månader mer mellan barnen, men de har himla roligt ihop nu! Min arbetskamrat har samma mellanrum mellan sina - och ingen syskonsvartjuka alls! Så det vet man inte innan. Visserligen har hon två flickor, men jag vet inte om pojkar är svartsjukare än flickor? Men jag tyckte det var skönt att jobba lite emellan barnen, även om det \"bara\" blev maj-jan för min del. Jag råder dig att gå på magkänslan, ingen kan veta hur det blir för dig men är man förberedd på det värsta så kan man bara bli positivt överraskad :-DD
  11. Medlem sedan
    Jun 2001
    #6

    3 år och 4 månader...

    och det har varit alldeles fantastiskt, så med facit i hand tycker jag att det är den perfekta åldersskillnaden mellan 1:an och 2:an.
  12. 6
    3 år och 4 månader... och det har varit alldeles fantastiskt, så med facit i hand tycker jag att det är den perfekta åldersskillnaden mellan 1:an och 2:an.
  13. Medlem sedan
    Dec 2002
    #7

    20 mån

    och 14 dagar mellan mina barn.Dottern hade blöja fram till Gabriel var ca 6 månader (hon ca 2 år och 4 mån) och slutade ganska snabbt även med nattblöja.
    Nej jag ångrar inget även om barnen inte direkt är planerade utan två glada överaskningar. Kan tillochmed tänka mig en till om ca året, men så blir det inte.

    Du skrev det själv...det blir ju vad man gör det till!

    Kram
  14. 7
    20 mån och 14 dagar mellan mina barn.Dottern hade blöja fram till Gabriel var ca 6 månader (hon ca 2 år och 4 mån) och slutade ganska snabbt även med nattblöja.
    Nej jag ångrar inget även om barnen inte direkt är planerade utan två glada överaskningar. Kan tillochmed tänka mig en till om ca året, men så blir det inte.

    Du skrev det själv...det blir ju vad man gör det till!

    Kram
  15. Anne_72 W-01 Kevin050423
    #8

    Har ganska

    precis 4 år mellan våra barn, vilket jag tycker är bra.
    Skulle ha varit ca 3 1/2 år egentligen men den bebisen dog.
  16. 8
    Har ganska precis 4 år mellan våra barn, vilket jag tycker är bra.
    Skulle ha varit ca 3 1/2 år egentligen men den bebisen dog.
  17. Medlem sedan
    Mar 2006
    #9

    11 månader

    Nej jag hade inte väntat längre även om när man fick graviditetsbeskedet fick panik. Trodde då att det skulle bli för jobbigt och att allt skulle vara kaos. Visst ibland är det jobbigt och kaos men allt som oftast är det helt underbart och de kommer ha väldigt kul tillsammans när Esme blivit lite större. Så runt ett år emellan tycker jag har varit helt perfekt.
    Så får vi glädjen i två barn till när dessa växt upp vill jag ha det som jag har det nu.
  18. 9
    11 månader Nej jag hade inte väntat längre även om när man fick graviditetsbeskedet fick panik. Trodde då att det skulle bli för jobbigt och att allt skulle vara kaos. Visst ibland är det jobbigt och kaos men allt som oftast är det helt underbart och de kommer ha väldigt kul tillsammans när Esme blivit lite större. Så runt ett år emellan tycker jag har varit helt perfekt.
    Så får vi glädjen i två barn till när dessa växt upp vill jag ha det som jag har det nu.
  19. Medlem sedan
    Dec 2002
    #10

    22 månader

    mellan mina. Helt perfekt ålder enligt mig :) Första tiden gick verkligen jättebra! Det e nu som det blir lite tjaffsigt ibland när Saga (stora tjejen) inte får ha sina leksaker ifred, men det kan man ju förstå. Men dom har ofta väldigt roligt tillsammans också :)
    2 blöjbarn ja, men hur jobbigt e det att byta blöja egentligen? ;)
  20. 10
    22 månader mellan mina. Helt perfekt ålder enligt mig :) Första tiden gick verkligen jättebra! Det e nu som det blir lite tjaffsigt ibland när Saga (stora tjejen) inte får ha sina leksaker ifred, men det kan man ju förstå. Men dom har ofta väldigt roligt tillsammans också :)
    2 blöjbarn ja, men hur jobbigt e det att byta blöja egentligen? ;)
  21. Medlem sedan
    Sep 2003
    #11

    3 år och 11 månader

    Och med facit i hand hade jag velat ha 3 år. Nu är storebror alldeles underbar med lillasyster och det funkar strålande, men ibland kan jag känna att hon är så liten och han är så stor (han är en smart kille som är tidig mentalt) så det blir lite väl stor åldersskillnad.

    Vi kunde inte välja, så jag är tacksam för att vi fick två fina barn. Skulle vi ha turen att få en underbar unge till så är han/hon lika välkommen när det än blir.
  22. 11
    3 år och 11 månader Och med facit i hand hade jag velat ha 3 år. Nu är storebror alldeles underbar med lillasyster och det funkar strålande, men ibland kan jag känna att hon är så liten och han är så stor (han är en smart kille som är tidig mentalt) så det blir lite väl stor åldersskillnad.

    Vi kunde inte välja, så jag är tacksam för att vi fick två fina barn. Skulle vi ha turen att få en underbar unge till så är han/hon lika välkommen när det än blir.
  23. Medlem sedan
    Jan 2004
    #12

    32 månader

    Ofrivilligt eftersom mensen kom tillbaka 17 månader efter storebror kom men ägglossningen dröjde ytligare 6 månader. Dvs att lillasyster är gjord på första ägglossningen efter att storebror föddes.
  24. 12
    32 månader Ofrivilligt eftersom mensen kom tillbaka 17 månader efter storebror kom men ägglossningen dröjde ytligare 6 månader. Dvs att lillasyster är gjord på första ägglossningen efter att storebror föddes.
  25. Medlem sedan
    Jan 2003
    #13

    2 år och 4 månader

    har jag mellan första och andra barnet, och det har varit jättebra nu när man sitter med facit i hand. Ettan blev inte dagtorr förrän hon var en bit över 3 men det var inget jag upplevde som jobbigt. Ett så stort barn byter man inte blöja på som man byter på en spädis ju. Och inte var hon så svartsjuk på lillebrorsan heller, hon tog det bra, och framförallt blev det hur tajta som helst efter några år. Idag är de 8 och 6 och leker alltid i princip, vilket för mig har varit underbart nu när deras lillasyster föddes, 5 år efter tvåan. Den åldersskillnaden är såklart lite stor kan man kanske tycka, men jag hade aldrig kunnat/velat ha en trea tidigare känns det som. Tvärtom känns det perfekt med två rätt tätt och så en till lite senare. Men det är ju min åsikt.
    Gör som du känner och vill och lyssna inte så mycket på andra. och hur det än blir brukar ju resultatet bli OK ändå! ; )
  26. 13
    2 år och 4 månader har jag mellan första och andra barnet, och det har varit jättebra nu när man sitter med facit i hand. Ettan blev inte dagtorr förrän hon var en bit över 3 men det var inget jag upplevde som jobbigt. Ett så stort barn byter man inte blöja på som man byter på en spädis ju. Och inte var hon så svartsjuk på lillebrorsan heller, hon tog det bra, och framförallt blev det hur tajta som helst efter några år. Idag är de 8 och 6 och leker alltid i princip, vilket för mig har varit underbart nu när deras lillasyster föddes, 5 år efter tvåan. Den åldersskillnaden är såklart lite stor kan man kanske tycka, men jag hade aldrig kunnat/velat ha en trea tidigare känns det som. Tvärtom känns det perfekt med två rätt tätt och så en till lite senare. Men det är ju min åsikt.
    Gör som du känner och vill och lyssna inte så mycket på andra. och hur det än blir brukar ju resultatet bli OK ändå! ; )
  27. Medlem sedan
    Jul 2002
    #14

    2 år

    Det är nästan exakt två år mellan mina flickor. I den perfekta världen hade jag väntar lite, kanske 2.5 år, för att Elina skulle ha hunnit bli lite mer självgående. Men samtidigt så hade jag inte haft råd att vara hemma så länge om vi hade väntat (lång historia...) och dessutom så var jag 36 när Sofia föddes och ville inte vänta så länge till. Och - jag skulle egenligen ha haft ännu tätare mellan barnen, men fick ett missfall innan Sofia blev till, så man styr ju inte alltid över situationen :)

    Nåväl. Jag håller med de andra att det är sååå olika hur man upplever att ha barn tätt. Mycket tror jag beror på vardagssituationen: Hur man bor, jobbar, om man har mor-farföräldrar som kan avlasta ibland, osv. Vi lever ett relativt okomplicerat liv i en småstad, inte så mycket stress, stora grönområden, pålitliga barnvakter... Med facit i hand skulle jag inte vilja bo i lägenhet i storstan med två småbarn, t.ex. Men som sagt - det blir ju vad man gör det till!

    Lycka till!!
  28. 14
    2 år Det är nästan exakt två år mellan mina flickor. I den perfekta världen hade jag väntar lite, kanske 2.5 år, för att Elina skulle ha hunnit bli lite mer självgående. Men samtidigt så hade jag inte haft råd att vara hemma så länge om vi hade väntat (lång historia...) och dessutom så var jag 36 när Sofia föddes och ville inte vänta så länge till. Och - jag skulle egenligen ha haft ännu tätare mellan barnen, men fick ett missfall innan Sofia blev till, så man styr ju inte alltid över situationen :)

    Nåväl. Jag håller med de andra att det är sååå olika hur man upplever att ha barn tätt. Mycket tror jag beror på vardagssituationen: Hur man bor, jobbar, om man har mor-farföräldrar som kan avlasta ibland, osv. Vi lever ett relativt okomplicerat liv i en småstad, inte så mycket stress, stora grönområden, pålitliga barnvakter... Med facit i hand skulle jag inte vilja bo i lägenhet i storstan med två småbarn, t.ex. Men som sagt - det blir ju vad man gör det till!

    Lycka till!!
  29. Medlem sedan
    Mar 2002
    #15

    17 månader

    och med facit i hand, ja jag skulle göra om det :-)
    Jag tycker inte att det varit så jobbigt som jag hade trott att det skulle bli.
    Det är jobbigt när de blir sjuka samtidigt mm men det skulle det ju ha varit även om det var 2-3 år mellan...
    Att det är just 2 blöjbarn samtidigt ser jag inte som något jobbigt, det är väl snarare den ekonomiska biten med dubbla uppsättningar blöjor som är jobbigt i så fall :-)
  30. 15
    17 månader och med facit i hand, ja jag skulle göra om det :-)
    Jag tycker inte att det varit så jobbigt som jag hade trott att det skulle bli.
    Det är jobbigt när de blir sjuka samtidigt mm men det skulle det ju ha varit även om det var 2-3 år mellan...
    Att det är just 2 blöjbarn samtidigt ser jag inte som något jobbigt, det är väl snarare den ekonomiska biten med dubbla uppsättningar blöjor som är jobbigt i så fall :-)
  31. Medlem sedan
    Nov 2001
    #16

    2 år& 10 mån

    är det exakt mellan Iza& Kalra.
    Ganska bra ålder då Iza precis slutat med blöja, och var ganska \"oberoende\" el hur jag nu ska uttrycka mig.

    Nackdelen var ju att hon var runt det \"Känsliga\" 3år.
    Så förra våren var lite jobbig rent känslomässigt.
    Men å andra sidan är hon hemst beskyddande mot Klara, och hjälper till och sånt.

    Jag skulle inte vilja ha tätare, absolut inte.
    Tycker jag gick miste om lite bebistid med Klara.

    Om vi ska ha en trea vill jag att Klara ska vara runt 4 år.
    2 småttingar på en gång är nog inte min grej , då mina barn är \"bebisar\" så länge oxå(Klara ammas,och kan inte gå+att jag bär henne mkt , vid 12!½ mån)

    Nä jag tycker ca 3 år var bra, förutom att hon var i en känslig ålder med \" trots\" och allt.

    Svårt att uttrycka sig i skrift...
  32. 16
    2 år& 10 mån är det exakt mellan Iza& Kalra.
    Ganska bra ålder då Iza precis slutat med blöja, och var ganska \"oberoende\" el hur jag nu ska uttrycka mig.

    Nackdelen var ju att hon var runt det \"Känsliga\" 3år.
    Så förra våren var lite jobbig rent känslomässigt.
    Men å andra sidan är hon hemst beskyddande mot Klara, och hjälper till och sånt.

    Jag skulle inte vilja ha tätare, absolut inte.
    Tycker jag gick miste om lite bebistid med Klara.

    Om vi ska ha en trea vill jag att Klara ska vara runt 4 år.
    2 småttingar på en gång är nog inte min grej , då mina barn är \"bebisar\" så länge oxå(Klara ammas,och kan inte gå+att jag bär henne mkt , vid 12!½ mån)

    Nä jag tycker ca 3 år var bra, förutom att hon var i en känslig ålder med \" trots\" och allt.

    Svårt att uttrycka sig i skrift...
  33. Medlem sedan
    Jul 2000
    #17

    Precis nästan som här...

    Vi har fyra år och en månad mellan barnen, och det har varit jättebra från början - men nu börjar det kännas mer och mer att det hade varit roligare med lite tätare mellan barnen.

    Vi hade hoppats på tre år mellan barnen, men så ville inte naturen...

    *kram*
  34. 17
    Precis nästan som här... Vi har fyra år och en månad mellan barnen, och det har varit jättebra från början - men nu börjar det kännas mer och mer att det hade varit roligare med lite tätare mellan barnen.

    Vi hade hoppats på tre år mellan barnen, men så ville inte naturen...

    *kram*
  35. Medlem sedan
    Aug 2002
    #18

    18 mån, 8 år och 17 mån...

    och jag ångrar ingenting!
    Tyckte till och med det var så roligt med tätisar att vi körde allt i repris *S*

    Måste dock säga att steget från 2 till 4 barn var ganska stort och ibland räcker jag inte till.

    Barnen är nu 12, 11, 2 och 1 år och vardagen flyter på bättre och bättre för varje dag :-)
  36. 18
    18 mån, 8 år och 17 mån... och jag ångrar ingenting!
    Tyckte till och med det var så roligt med tätisar att vi körde allt i repris *S*

    Måste dock säga att steget från 2 till 4 barn var ganska stort och ibland räcker jag inte till.

    Barnen är nu 12, 11, 2 och 1 år och vardagen flyter på bättre och bättre för varje dag :-)
  37. Medlem sedan
    Feb 2000
    #19

    22 månader

    Har funkat bra här hon var inte för liten, men hade säkert kunna varit äldre men yngre tror jag ej att jag skull evelat ha henne, känns ganska lagom....
  38. 19
    22 månader Har funkat bra här hon var inte för liten, men hade säkert kunna varit äldre men yngre tror jag ej att jag skull evelat ha henne, känns ganska lagom....
  39. Medlem sedan
    May 2000
    #20

    2 år 5 mån & 2 år 10 mån..

    Vi hade två blöjbarn ett par månader med första barnen och nej, det är inget jobbigt. Varför skulle det vara det egentligen? Så himla ofta byter man ju inte bljöa ;-)

    Det är jättesvårt att säga vilken ålder som är \"bäst\" att få syskon vid och det kommer ju variera väldigt under uppväxten, men jag tror ju tätare syskon blir mer tighta. Våra äldsta tjejer går tyvärr inte så bra ihop just nu, de ryker ihop allt som oftast :-( Båda är inne i en jobbig period och de går varandra på nerverna.
  40. 20
    2 år 5 mån & 2 år 10 mån.. Vi hade två blöjbarn ett par månader med första barnen och nej, det är inget jobbigt. Varför skulle det vara det egentligen? Så himla ofta byter man ju inte bljöa ;-)

    Det är jättesvårt att säga vilken ålder som är \"bäst\" att få syskon vid och det kommer ju variera väldigt under uppväxten, men jag tror ju tätare syskon blir mer tighta. Våra äldsta tjejer går tyvärr inte så bra ihop just nu, de ryker ihop allt som oftast :-( Båda är inne i en jobbig period och de går varandra på nerverna.
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Långt långt inlägg i vår grupp
    By Glupp in forum _0708 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-03-14, 20:47
  2. Hur långt tid vif fvp?
    By C@ttis in forum Gravidsnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-06, 11:06
  3. Det var så långt.
    By S-JJ in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 12:48
  4. I valet och kvalet (långt, mycket långt)
    By Vad göra? in forum Separation
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 14:35
  5. Upp o ner... om vul, långt!
    By webbee in forum Missfall
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-02-20, 20:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar