Flaskfundering..
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Janet
    #1

    Flaskfundering..

    Vad har ni använt för flaska/flaskor? Vi har Habermans men jag tycker att napparna är så dyra och besvärliga att beställa så jag skulle vilja använda någon som finns på en vanlig affär, men hon kan ju inte suga så jag vet ointe om det går alls.. Vad har ni gjort? (hon har dubbelspalt)
  2. 1
    Flaskfundering.. Vad har ni använt för flaska/flaskor? Vi har Habermans men jag tycker att napparna är så dyra och besvärliga att beställa så jag skulle vilja använda någon som finns på en vanlig affär, men hon kan ju inte suga så jag vet ointe om det går alls.. Vad har ni gjort? (hon har dubbelspalt)
  3. Eva-Lena
    #2

    Flasksvar

    I höstas hade jag samma fråga som du och fick många bra svar från de andra föräldrarna här. Du kan kika på frågan och svaren på sidan tre (31/10-05). Jag ville helst ha köpenhamnsnappen då jag fått veta att den var bäst men då jag inte fick tag i den har jag använt Habermann. Den funkar bra men är dyr, som du skrev. Jag försökte även med vanlig nappflaska men det gick inte alls, han kunde inte suga. Fast jag vet andra föräldrar vars bebisar har klarat av att använda vanlig flaska men antagligen har barnen inte haft lika bred gomspalt som min son.
  4. 2
    Flasksvar I höstas hade jag samma fråga som du och fick många bra svar från de andra föräldrarna här. Du kan kika på frågan och svaren på sidan tre (31/10-05). Jag ville helst ha köpenhamnsnappen då jag fått veta att den var bäst men då jag inte fick tag i den har jag använt Habermann. Den funkar bra men är dyr, som du skrev. Jag försökte även med vanlig nappflaska men det gick inte alls, han kunde inte suga. Fast jag vet andra föräldrar vars bebisar har klarat av att använda vanlig flaska men antagligen har barnen inte haft lika bred gomspalt som min son.
  5. Eva-Lena
    #3

    tillägg

    på sida två (14/11-05) har Karin dessutom skrivit ännu ett bra inlägg om nappflaskorna.
  6. 3
    tillägg på sida två (14/11-05) har Karin dessutom skrivit ännu ett bra inlägg om nappflaskorna.
  7. tereza
    #4

    köpenhamnsnappen

    med mjuk flaska använde vi till sonen med dubbelsidig spalt. Ingen annan fungerade. Till dottern med enkelsidig fungerade Haberman. Hon lärde sig äta från vanlig flaska vid ca 6 mån ålder. (ingen gomspalt)

    Köpenhamnsnappen och den mjuka flaskan finns nog inte att få tag på längre eftersom nya regler säger att det måste vara skruvfäste på nappflaskor. Vi beställer flaskor och nappar till sonen från Dwengers, de fungerar ungefär som köpenhamnsvarianten men är godkända och, bäst av allt, de går att få tag på! Tror flaskorna kostar 25:- och napparna 35:-. Eftersom han behövt dem ett tag nu (han är 4 och behöver dem fortfarande) så är det bra att de inte kostar så mycket.
    Lycka till!
  8. 4
    köpenhamnsnappen med mjuk flaska använde vi till sonen med dubbelsidig spalt. Ingen annan fungerade. Till dottern med enkelsidig fungerade Haberman. Hon lärde sig äta från vanlig flaska vid ca 6 mån ålder. (ingen gomspalt)

    Köpenhamnsnappen och den mjuka flaskan finns nog inte att få tag på längre eftersom nya regler säger att det måste vara skruvfäste på nappflaskor. Vi beställer flaskor och nappar till sonen från Dwengers, de fungerar ungefär som köpenhamnsvarianten men är godkända och, bäst av allt, de går att få tag på! Tror flaskorna kostar 25:- och napparna 35:-. Eftersom han behövt dem ett tag nu (han är 4 och behöver dem fortfarande) så är det bra att de inte kostar så mycket.
    Lycka till!
  9. Janet
    #5

    Tack

    för svaren och jag har kollat dom gamla inläggen jag ska prova besälla köpenhamnsmodellen så får vi se vad vi tycker=))
  10. 5
    Tack för svaren och jag har kollat dom gamla inläggen jag ska prova besälla köpenhamnsmodellen så får vi se vad vi tycker=))
  11. Eva-Lena
    #6

    köpenhamnsnappen

    vill bara tillägga att det kan vara svårt att få tag på köpenhamnsnappen. Jag ringde till de som säljer nappen både innan och efter förlossningen. Jag pratade med säljaren och frågade om de hade napparna hemma. Jag fick till svar att de hade gott om nappar och hon lovade att hon skulle skicka några stycken omgående. Jag har fortfarande inte fått några och sonen är fyra månader idag. Har hört av andra föräldrar och logopeder att de haft samma problem. Du kan ju försöka, kanske du har bättre tur men ha inte för stora förhoppningar. Lycka till i alla fall!
  12. 6
    köpenhamnsnappen vill bara tillägga att det kan vara svårt att få tag på köpenhamnsnappen. Jag ringde till de som säljer nappen både innan och efter förlossningen. Jag pratade med säljaren och frågade om de hade napparna hemma. Jag fick till svar att de hade gott om nappar och hon lovade att hon skulle skicka några stycken omgående. Jag har fortfarande inte fått några och sonen är fyra månader idag. Har hört av andra föräldrar och logopeder att de haft samma problem. Du kan ju försöka, kanske du har bättre tur men ha inte för stora förhoppningar. Lycka till i alla fall!
  13. Eva-Lena
    #7

    förtydligande

    jag menade alltså att jag tog kontakt med samma distributör i Helsingborg som tereza rekommenderade i sitt inlägg...men fick inga nappar trots löfte...
  14. 7
    förtydligande jag menade alltså att jag tog kontakt med samma distributör i Helsingborg som tereza rekommenderade i sitt inlägg...men fick inga nappar trots löfte...
  15. Marie
    #8

    Haberman

    Hej!
    Visst var du också från Umeå?
    Om det är till någon hjälp så har vi två Habermanflaskor med två extra \"nappar\" över som du kan få. Sol ville aldrig dricka ur dem. Om du vill ha dem så lägg ut en email jag kan kontakta dig på (jag har tyvärr ingen anonym och jag vill inte lägga ut min vanliga på nätet). Irriterar mig på att de ligger oanvända i ett skåp :)
    Hälsningar Marie
  16. 8
    Haberman Hej!
    Visst var du också från Umeå?
    Om det är till någon hjälp så har vi två Habermanflaskor med två extra \"nappar\" över som du kan få. Sol ville aldrig dricka ur dem. Om du vill ha dem så lägg ut en email jag kan kontakta dig på (jag har tyvärr ingen anonym och jag vill inte lägga ut min vanliga på nätet). Irriterar mig på att de ligger oanvända i ett skåp :)
    Hälsningar Marie
  17. tereza
    #9

    vad tråkigt

    vi har aldrig varit med om det. Har alltid fått nappar och flaskor två eller tre dagar efter att jag beställt. Inte bra om de inte kommer. Man är ju liksom beroende av dem, har ju inte hur stort lager som helst. Beställer alltid när det bara finns kvar så det räcker en månad eller två.
  18. 9
    vad tråkigt vi har aldrig varit med om det. Har alltid fått nappar och flaskor två eller tre dagar efter att jag beställt. Inte bra om de inte kommer. Man är ju liksom beroende av dem, har ju inte hur stort lager som helst. Beställer alltid när det bara finns kvar så det räcker en månad eller två.
  19. Eva-Lena
    #10

    ja visst är det,

    jag kände att det för min del räckte att ringa och beställa två gånger. Hade dessutom skickat e-mail tidigare som de inte hade svarat på. Ville inte tjata mer på dem. Vågade inte chansa på att kanske få några ex av nappen och sedan helt plötslig bli utan vid nästa beställning då de verkade så opålitliga. Som tur var funkerade det med Habermannappflaskan och jag behövde inte prova annat. Fast visst tycker jag det är synd eftersom jag hört att Köpenhamnsnappen ska vara bättre då den stimulerar tungmotoriken. Vi får hitta andra sätt att göra detta på. Slicka på pinnglass kanske?
    :-) Passar väl bra nu till sommaren. :-)
  20. 10
    ja visst är det, jag kände att det för min del räckte att ringa och beställa två gånger. Hade dessutom skickat e-mail tidigare som de inte hade svarat på. Ville inte tjata mer på dem. Vågade inte chansa på att kanske få några ex av nappen och sedan helt plötslig bli utan vid nästa beställning då de verkade så opålitliga. Som tur var funkerade det med Habermannappflaskan och jag behövde inte prova annat. Fast visst tycker jag det är synd eftersom jag hört att Köpenhamnsnappen ska vara bättre då den stimulerar tungmotoriken. Vi får hitta andra sätt att göra detta på. Slicka på pinnglass kanske?
    :-) Passar väl bra nu till sommaren. :-)
  21. tereza
    #11

    men vad hände

    med betalningen. Fick du tillbaka pengarna?

    Tungmotoriken kan man ju träna på flera sätt.. =) Glasspinnar är utmärkta. Lite kolosås i mungipan brukar också vara populärt.
  22. 11
    men vad hände med betalningen. Fick du tillbaka pengarna?

    Tungmotoriken kan man ju träna på flera sätt.. =) Glasspinnar är utmärkta. Lite kolosås i mungipan brukar också vara populärt.
  23. Eva-Lena
    #12

    :-) tack

    för tipset med kolasåsen! Vilken kul variant!
    Som tur var hade jag inte betalt utan bara gjort beställningen. Ringde från KK samma dag som lillen föddes och jag såg att han även hade gomspalt. Betalningen skulle väl ske via postförskott när napparna nått posten antog jag.
  24. 12
    :-) tack för tipset med kolasåsen! Vilken kul variant!
    Som tur var hade jag inte betalt utan bara gjort beställningen. Ringde från KK samma dag som lillen föddes och jag såg att han även hade gomspalt. Betalningen skulle väl ske via postförskott när napparna nått posten antog jag.
  25. Janet
    #13

    Ja tack!!

    Det verkar ju lite riskabelt med dom andra så ja tack väldigt gärna maila mig på [email protected] (fast jag bor i skellefteå)
  26. 13
    Ja tack!! Det verkar ju lite riskabelt med dom andra så ja tack väldigt gärna maila mig på [email protected] (fast jag bor i skellefteå)
  27. tereza
    #14

    nja

    när jag beställt har jag betalat in i förskott. De skickar så fort de fått betalningen. De är ju lite halvt ideell verksamhet. Brukar maila för att kolla att de har nappar hemma och \"boka\" min beställning, sedan betala in och har sen fått napparna i brevlådan efter ett par dagar. Beställer leksaker på samma sätt från hikmet, smidigt tycker jag och billigare utan avgifter.
  28. 14
    nja när jag beställt har jag betalat in i förskott. De skickar så fort de fått betalningen. De är ju lite halvt ideell verksamhet. Brukar maila för att kolla att de har nappar hemma och \"boka\" min beställning, sedan betala in och har sen fått napparna i brevlådan efter ett par dagar. Beställer leksaker på samma sätt från hikmet, smidigt tycker jag och billigare utan avgifter.
  29. Eva-Lena
    #15

    de sa

    hon aldrig till oss. Det var aldrig något snack om pengarna då vi talade i telefon. Visserligen var jag nyförlöst men så glömsk är jag inte. Hon lämnade varken något post-eller bankgironummer per telefon, ej heller sa hon att hon ville ha förskott, bara att hon skulle skicka napparna meddetsamma.
  30. 15
    de sa hon aldrig till oss. Det var aldrig något snack om pengarna då vi talade i telefon. Visserligen var jag nyförlöst men så glömsk är jag inte. Hon lämnade varken något post-eller bankgironummer per telefon, ej heller sa hon att hon ville ha förskott, bara att hon skulle skicka napparna meddetsamma.
  31. tereza
    #16

    det

    var ju inte bra. Tänkte att det var därför du inte fått några, men så var det ju inte då. Vi har som sagt alltid fått det vi beställt i tid så själv har jag bara goda erfarenheter av dem. Har fått en hel del tips och råd av dem också när jag var nybliven mamma och inte hade någon att fråga. Vården här är ju inte direkt insatt i de problem man möter som förälder till ett barn med spalt. Vilket i och för sig är konstigt eftersom det sägs vara SÅ vanligt och SÅ lätt att fixa och blir så bra...

    Ursäkta. Är så less på sådana kommentarer just nu. Det går i perioder. Ibland klarar man allt, ibland räcker det med att någon glor i affären så är den dagen förstörd. Har inte lärt mig hantera det ännnu trots att fyra år har gått. Någon som har något tips?

    Hoppas att det ordnar sig med flaskorna. Att du hittar något som fungerar för er.
  32. 16
    det var ju inte bra. Tänkte att det var därför du inte fått några, men så var det ju inte då. Vi har som sagt alltid fått det vi beställt i tid så själv har jag bara goda erfarenheter av dem. Har fått en hel del tips och råd av dem också när jag var nybliven mamma och inte hade någon att fråga. Vården här är ju inte direkt insatt i de problem man möter som förälder till ett barn med spalt. Vilket i och för sig är konstigt eftersom det sägs vara SÅ vanligt och SÅ lätt att fixa och blir så bra...

    Ursäkta. Är så less på sådana kommentarer just nu. Det går i perioder. Ibland klarar man allt, ibland räcker det med att någon glor i affären så är den dagen förstörd. Har inte lärt mig hantera det ännnu trots att fyra år har gått. Någon som har något tips?

    Hoppas att det ordnar sig med flaskorna. Att du hittar något som fungerar för er.
  33. Janet
    #17

    Komentarer..

    har jag fått nog av reda... nu är hon bara 10 v och ALLA säger att hpn kommer att bli såå fin och att läkarna är såå duktiga .. *suck* säkert sant men hon är ju fin nu med *sur* ingen har ens sagt något om vem hon är lika bara att hon har ju så mycket hår,och hom ser exakt likadan ut sim sin storasyster .
    Spårade visst ur lite men jag retar mig en massa på det här..
  34. 17
    Komentarer.. har jag fått nog av reda... nu är hon bara 10 v och ALLA säger att hpn kommer att bli såå fin och att läkarna är såå duktiga .. *suck* säkert sant men hon är ju fin nu med *sur* ingen har ens sagt något om vem hon är lika bara att hon har ju så mycket hår,och hom ser exakt likadan ut sim sin storasyster .
    Spårade visst ur lite men jag retar mig en massa på det här..
  35. Eva-Lena
    #18

    tillägg

    Det kunde hon i så fall ha upplyst mig om vid de två tillfällen vi talade i telefon. Oavsett om det är ideel verksamhet eller ej så får de ju informera sina kunder om vilka rutiner och regler de har...man är ju ingen tankeläsare. En annan tjej jag hade kontakt med på nätet, Pia Eriksson, har skrivit en barnbok om LKG. Den heter \"Elinas konstiga läpp\". När jag beställde boken av Pia, skrev hon ett e-mail till mig och informerade mig om att hon önskade betalning först insatt på hennes konto, därefter skickade hon boken. Likadant fungerar det på Tradera när man köper prylar och kläder där. Så det är ingen nyhet för mig att betalningen ofta sker på detta sätt. Men man önskar ju att bli informerad först.

  36. 18
    tillägg Det kunde hon i så fall ha upplyst mig om vid de två tillfällen vi talade i telefon. Oavsett om det är ideel verksamhet eller ej så får de ju informera sina kunder om vilka rutiner och regler de har...man är ju ingen tankeläsare. En annan tjej jag hade kontakt med på nätet, Pia Eriksson, har skrivit en barnbok om LKG. Den heter \"Elinas konstiga läpp\". När jag beställde boken av Pia, skrev hon ett e-mail till mig och informerade mig om att hon önskade betalning först insatt på hennes konto, därefter skickade hon boken. Likadant fungerar det på Tradera när man köper prylar och kläder där. Så det är ingen nyhet för mig att betalningen ofta sker på detta sätt. Men man önskar ju att bli informerad först.

  37. Eva-Lena
    #19

    Vilken tröst

    att höra att det finns fler som känner likadant. Ibland känner man sig ensammmast i världen då folk omkring en hela tiden säger att man överreagerar och är överkänslig när man tycker man blir uttittad av allmänheten. Jag undviker faktiskt att gå ut nu. Har bestämt mig för att vänta tills första operationen är över. De vänner vi har bjuder jag hem när vi ska träffas. Men det är ju enklare för mig då jag bara har ett barn. Har man fler kan man ju inte isolera sig för det lider de andra barnen av. Men att man blir ledsen av alla dumma kommentarer och blickar är ingen överdrift.
  38. 19
    Vilken tröst att höra att det finns fler som känner likadant. Ibland känner man sig ensammmast i världen då folk omkring en hela tiden säger att man överreagerar och är överkänslig när man tycker man blir uttittad av allmänheten. Jag undviker faktiskt att gå ut nu. Har bestämt mig för att vänta tills första operationen är över. De vänner vi har bjuder jag hem när vi ska träffas. Men det är ju enklare för mig då jag bara har ett barn. Har man fler kan man ju inte isolera sig för det lider de andra barnen av. Men att man blir ledsen av alla dumma kommentarer och blickar är ingen överdrift.
  39. Janet
    #20

    boken

    vill jag ha tag i har du mail/hemsidesadress till henne?
  40. 20
    boken vill jag ha tag i har du mail/hemsidesadress till henne?
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar