Poppis låt
Feminism & jämställdhet
  1. Medlem sedan
    Nov 1999
    #1

    Poppis låt

    Vad tycker ni om texten?
    Gräslig tycker jag, eller kan någon berätta att den är väldigt, väldigt ironisk..?

    \"You’ve got a mind of your own
    Yeah, you proved you can slam down a phone
    And your rules they change with the weather
    It’s not getting better

    Venus and Mars
    Constantly misunderstanding
    Constantly making demands that I can’t meet
    You halfway
    Just gotta say

    Someone’s gonna give…
    and it ain’t gonna be me
    From now on you’ve gotta…

    Do what you’re told
    Follow directions, obey the law
    I let you win but you go too far
    I know the deal, baby you’re a star
    But you’re outta control,
    you never do what you’re told
    Read the instructions, stay on the road
    Think from above, not down below
    I’m the man, gimme control
    Baby baby please, just do what you’re told

    You’ve been wearing the pants
    It was cool
    But I’m taking them back
    Yeah, I’m through
    With these knock-down
    drag-out conversations

    We’re Venus and Mars
    Standing on opposite planets
    Sexes panic
    You get in the car, take my keys,
    And then you proceed to drive me…
    Crazy

    Do what you’re told
    Follow directions, obey the law
    I let you win but you go too far
    I know the deal, baby you’re a star
    But you’re outta control,
    you never do what you’re told
    Read the instructions, stay on the road
    Think from above, not down below
    I’m the man, gimme control
    Baby baby please, just do what you’re told

    So whatever moods come and go baby
    Not taking whatever you throw my way,
    no way…

    Do what you’re told
    Follow directions, obey the law
    I let you win but you go too far
    I know the deal, baby you’re a star
    But you’re outta control,
    you never do what you’re told
    Read the instructions, stay on the road
    Think from above, not down below
    I’m the man, gimme control
    Baby baby please, just do what you’re told
    Baby you’re a star
    But you’re, you’re, you’re outta control
    Oh baby please, baby please
    Do what you’re told\"

  2. 1
    Poppis låt Vad tycker ni om texten?
    Gräslig tycker jag, eller kan någon berätta att den är väldigt, väldigt ironisk..?

    \"You’ve got a mind of your own
    Yeah, you proved you can slam down a phone
    And your rules they change with the weather
    It’s not getting better

    Venus and Mars
    Constantly misunderstanding
    Constantly making demands that I can’t meet
    You halfway
    Just gotta say

    Someone’s gonna give…
    and it ain’t gonna be me
    From now on you’ve gotta…

    Do what you’re told
    Follow directions, obey the law
    I let you win but you go too far
    I know the deal, baby you’re a star
    But you’re outta control,
    you never do what you’re told
    Read the instructions, stay on the road
    Think from above, not down below
    I’m the man, gimme control
    Baby baby please, just do what you’re told

    You’ve been wearing the pants
    It was cool
    But I’m taking them back
    Yeah, I’m through
    With these knock-down
    drag-out conversations

    We’re Venus and Mars
    Standing on opposite planets
    Sexes panic
    You get in the car, take my keys,
    And then you proceed to drive me…
    Crazy

    Do what you’re told
    Follow directions, obey the law
    I let you win but you go too far
    I know the deal, baby you’re a star
    But you’re outta control,
    you never do what you’re told
    Read the instructions, stay on the road
    Think from above, not down below
    I’m the man, gimme control
    Baby baby please, just do what you’re told

    So whatever moods come and go baby
    Not taking whatever you throw my way,
    no way…

    Do what you’re told
    Follow directions, obey the law
    I let you win but you go too far
    I know the deal, baby you’re a star
    But you’re outta control,
    you never do what you’re told
    Read the instructions, stay on the road
    Think from above, not down below
    I’m the man, gimme control
    Baby baby please, just do what you’re told
    Baby you’re a star
    But you’re, you’re, you’re outta control
    Oh baby please, baby please
    Do what you’re told\"

  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2

    Ge gärna exempel

    och förklaringar på vad som du tycker är gräsligt (helst i ett könsperspektiv - vi är ju trots allt på feminism-snacket).

    Personligen tycker jag det låter som en strid i en relation, vems som helst, men jag har förmodligen missat en massa dolda budskap.
  4. 2
    Ge gärna exempel och förklaringar på vad som du tycker är gräsligt (helst i ett könsperspektiv - vi är ju trots allt på feminism-snacket).

    Personligen tycker jag det låter som en strid i en relation, vems som helst, men jag har förmodligen missat en massa dolda budskap.
  5. Medlem sedan
    Mar 2004
    #3

    detta avhandlades

    nyligen inne på musiksnack tror jag. Har själv ingen åsikt direkt, men tycker han är sliskig. Uäääh.

  6. 3
    detta avhandlades nyligen inne på musiksnack tror jag. Har själv ingen åsikt direkt, men tycker han är sliskig. Uäääh.

  7. Medlem sedan
    Nov 1999
    #4

    Exempel...

    \"Venus and Mars
    Constantly misunderstanding\"

    Tarmset (i mitt tycke) om hur män och kvinnor är så fundamentalt olika

    \"I’m the man, gimme control\"

    Behöver väl knappast förklaras att argumentet att han är man knappast är ett vettigt argument.

    \"Baby baby please, just do what you’re told\"
    Gör som du är tillsagd. Som följd på frasen \"I\'m the man\"

    \"You’ve been wearing the pants…\"

    Dels att det per definition är fel att hon bestämt
    Dels att uttrycket för att bestämma är \"wearing the pants\"
  8. 4
    Exempel... \"Venus and Mars
    Constantly misunderstanding\"

    Tarmset (i mitt tycke) om hur män och kvinnor är så fundamentalt olika

    \"I’m the man, gimme control\"

    Behöver väl knappast förklaras att argumentet att han är man knappast är ett vettigt argument.

    \"Baby baby please, just do what you’re told\"
    Gör som du är tillsagd. Som följd på frasen \"I\'m the man\"

    \"You’ve been wearing the pants…\"

    Dels att det per definition är fel att hon bestämt
    Dels att uttrycket för att bestämma är \"wearing the pants\"
  9. Medlem sedan
    Apr 2006
    #5

    Sååå....

    han är en mes som hittat en riktig ragata, och nu vill han ha något att säga till om.

    Vet inte om jag håller med dig - oerhört utlämnande tycker jag i alla fall att det är. Men okej - då förstår jag i alla fall könsmakts-spelet i sången.
  10. 5
    Sååå.... han är en mes som hittat en riktig ragata, och nu vill han ha något att säga till om.

    Vet inte om jag håller med dig - oerhört utlämnande tycker jag i alla fall att det är. Men okej - då förstår jag i alla fall könsmakts-spelet i sången.
  11. Medlem sedan
    Mar 2004
    #6

    Ja,

    men just att han varit en mes och inte en \"man\", där har vi väl genusperspektivet lite? Eftersom det verkar vara en så gammal syn på man-fru-relationen. En man ska inte vara en \"mes\" (dvs låta sin fru bestämma allt för mycket). Tänker på det uttjatade uttrycket \"regeringen\". När han sjunger I\'m the man\" och det där med \"pants\" (finns det inte ett sådant uttryck...? typ i stil med vem är mannen i hemmet?) väcker det ju lite otrevliga associationer.

    Men,man kanske inte ska dra för stora växlar av det hela. Överlag en dålig text tycker jag.
  12. 6
    Ja, men just att han varit en mes och inte en \"man\", där har vi väl genusperspektivet lite? Eftersom det verkar vara en så gammal syn på man-fru-relationen. En man ska inte vara en \"mes\" (dvs låta sin fru bestämma allt för mycket). Tänker på det uttjatade uttrycket \"regeringen\". När han sjunger I\'m the man\" och det där med \"pants\" (finns det inte ett sådant uttryck...? typ i stil med vem är mannen i hemmet?) väcker det ju lite otrevliga associationer.

    Men,man kanske inte ska dra för stora växlar av det hela. Överlag en dålig text tycker jag.
  13. Medlem sedan
    Apr 2006
    #7

    Uppriktigt...

    problemet med det hela är att \"vi\" skrattar i njugg över de karlar som hunsas av sina kvinnor, men inte när det är motsatsen. Det finns ju hur många exempel som helst på det, på TV, i litteraturen och på film. Här har vi en kille som säger ifrån, och det är på tiden.

    Det slår mig... har det inte skrivits en massa mer eller mindre feministiska texter där det är kvinnan som säger att nu ska hon ta befälet, ta makten, och han ska inte hunsa henne mer. Eller blir det en annan sak för att kvinnor skriver dem?

    Relationer där den ene är mycket mer dominant än den andre är en svår sak. Oftast söker sig dessutom dessa motpoler till varandra, vilket egentligen inte är så svårt att förstå. Det finns en trygghet i det för båda. Men för den som går hunsad genom hela livet är knappast det en tröst, oavsett om det är en man eller kvinna.

    Bra eller dålig - jag har inte hört den och lär kanske inte få göra det heller. Det låter inte som min typ av musik direkt...
  14. 7
    Uppriktigt... problemet med det hela är att \"vi\" skrattar i njugg över de karlar som hunsas av sina kvinnor, men inte när det är motsatsen. Det finns ju hur många exempel som helst på det, på TV, i litteraturen och på film. Här har vi en kille som säger ifrån, och det är på tiden.

    Det slår mig... har det inte skrivits en massa mer eller mindre feministiska texter där det är kvinnan som säger att nu ska hon ta befälet, ta makten, och han ska inte hunsa henne mer. Eller blir det en annan sak för att kvinnor skriver dem?

    Relationer där den ene är mycket mer dominant än den andre är en svår sak. Oftast söker sig dessutom dessa motpoler till varandra, vilket egentligen inte är så svårt att förstå. Det finns en trygghet i det för båda. Men för den som går hunsad genom hela livet är knappast det en tröst, oavsett om det är en man eller kvinna.

    Bra eller dålig - jag har inte hört den och lär kanske inte få göra det heller. Det låter inte som min typ av musik direkt...
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    OM...

    ... texten hade varit, \"sluta hunsa mig, du kan hoppa och fara\" hade jag hållit med dig. Men nu säger den \"nu ska _jag_ styra för att jag är _mannen_\".
    Dvs rollerna ska vändas till det \"normala\" (mannen är den som har byxorna).

    De texter jag har sett om kvinnor som säger att de inte ska hunsas mer har handlar om just det, inte att de ska vända på steken och hunsa mannen.
  16. 8
    OM... ... texten hade varit, \"sluta hunsa mig, du kan hoppa och fara\" hade jag hållit med dig. Men nu säger den \"nu ska _jag_ styra för att jag är _mannen_\".
    Dvs rollerna ska vändas till det \"normala\" (mannen är den som har byxorna).

    De texter jag har sett om kvinnor som säger att de inte ska hunsas mer har handlar om just det, inte att de ska vända på steken och hunsa mannen.
  17. Medlem sedan
    Apr 2006
    #9

    These boots are made for walking

    and thats just what theyll do
    One of these days these boots are gonna walk all over you

    Good enough for me :-D
  18. 9
    These boots are made for walking and thats just what theyll do
    One of these days these boots are gonna walk all over you

    Good enough for me :-D
  19. Medlem sedan
    Nov 1999
    #10

    Hit the road Jack,

    and don\'t you come back no more, no more, no more, no more...

    Handlar ju om att han ska hoppa och fara och aldrig komma åter. Inte stanna och bli hunsad/kontrollerad.

    I rest my case. *s*
  20. 10
    Hit the road Jack, and don\'t you come back no more, no more, no more, no more...

    Handlar ju om att han ska hoppa och fara och aldrig komma åter. Inte stanna och bli hunsad/kontrollerad.

    I rest my case. *s*
  21. Medlem sedan
    Apr 2006
    #11

    Ditt case vilar

    bara på indicier, kära ES. ;-D
  22. 11
    Ditt case vilar bara på indicier, kära ES. ;-D
  23. Medlem sedan
    Mar 2004
    #12

    och jag vill

    uppmuntra alla män (och kvinnor) som tycker synd om sig själv pga kärlek att lyssna på mästaren i fråga: Hank Williams (ja, män kan gråta). Sebastian och hans fånga text ligger i lä här.

    Till ex: \"There´s a tear in my beer\".

    There’s a tear in my beer
    ’Cause I’m cryin’ for you dear,
    You are on my lonely mind.
    Into these last nine beers
    I have shed a million tears.
    You are on my lonely mind
    I’m gonna keep drinkin\'
    Until I’m petriified.
    And then maybe these tears
    Will leave my eyes.
    There’s a tear in my beer
    ’cause I’m crying’ for you dear,
    You are on my lonely mind.
  24. 12
    och jag vill uppmuntra alla män (och kvinnor) som tycker synd om sig själv pga kärlek att lyssna på mästaren i fråga: Hank Williams (ja, män kan gråta). Sebastian och hans fånga text ligger i lä här.

    Till ex: \"There´s a tear in my beer\".

    There’s a tear in my beer
    ’Cause I’m cryin’ for you dear,
    You are on my lonely mind.
    Into these last nine beers
    I have shed a million tears.
    You are on my lonely mind
    I’m gonna keep drinkin\'
    Until I’m petriified.
    And then maybe these tears
    Will leave my eyes.
    There’s a tear in my beer
    ’cause I’m crying’ for you dear,
    You are on my lonely mind.
  25. Marmelad
    #13

    Hank..

    ...är verkligen en riktig karl han! Fjant-Sebastian kan ta sin låt och stoppa upp den där solen aldrig skiner (och sen gå och slänga sig i närmaste vägg ett par gånger).
  26. 13
    Hank.. ...är verkligen en riktig karl han! Fjant-Sebastian kan ta sin låt och stoppa upp den där solen aldrig skiner (och sen gå och slänga sig i närmaste vägg ett par gånger).
  27. Medlem sedan
    Mar 2004
    #14

    *asg*

    Ja, eller hur!
  28. 14
    *asg* Ja, eller hur!
  29. Medlem sedan
    Apr 2006
    #15

    Är det Sebastian?

    som sjunger texten ovan? Varför är jag inte mer förvånad *s*

    Jepp, Hank Williams visste mycket om känslor han.
  30. 15
    Är det Sebastian? som sjunger texten ovan? Varför är jag inte mer förvånad *s*

    Jepp, Hank Williams visste mycket om känslor han.
  31. Medlem sedan
    Dec 2001
    #16

    Följande citat:

    But you’re outta control,
    you never do what you’re told

    är väl inte heller så trevligt?! Fruktnasvärd text tycker jag och människan som skrev den har nog aldrig ens hört talas om jämlika förhållanden.
  32. 16
    Följande citat: But you’re outta control,
    you never do what you’re told

    är väl inte heller så trevligt?! Fruktnasvärd text tycker jag och människan som skrev den har nog aldrig ens hört talas om jämlika förhållanden.
  33. Medlem sedan
    Apr 2006
    #17

    Trevligt? Nej, inte direkt

    och erfarenhet av ett ojämlikt förhållande absolut, men att dra de långtgående slutsatserna, är att dra det alldeles för långt.

    Att man ska kunna be varandra om saker som den andra sedan gör är grunden för varje förhållande. Jag skulle vara fruktansvärt frustrerad om den jag levde med aldrig gjorde det jag bad henne om. Huruvida han gör saker som hon bett honom om, det utgår jag ifrån - annars skulle de inte ha ett förhållande. I och med att det är en man så är det inte långsökt att utgå ifrån att han med never, verkligen menar never ;-)

    Som sagt var, det är utan tvekan ropet från en lilla Fridolf eller en annan av alla dessa hunsade män.
  34. 17
    Trevligt? Nej, inte direkt och erfarenhet av ett ojämlikt förhållande absolut, men att dra de långtgående slutsatserna, är att dra det alldeles för långt.

    Att man ska kunna be varandra om saker som den andra sedan gör är grunden för varje förhållande. Jag skulle vara fruktansvärt frustrerad om den jag levde med aldrig gjorde det jag bad henne om. Huruvida han gör saker som hon bett honom om, det utgår jag ifrån - annars skulle de inte ha ett förhållande. I och med att det är en man så är det inte långsökt att utgå ifrån att han med never, verkligen menar never ;-)

    Som sagt var, det är utan tvekan ropet från en lilla Fridolf eller en annan av alla dessa hunsade män.
  35. Medlem sedan
    Dec 2001
    #18

    Men nu är det ju inte det som står

    You never do what I ask you to är en helt annan sak än you never do as you´re told. Du använde ju själv ordet be om på svenska. Du gör aldrig som du blir ombedd är definitivt inte samma sak du gör aldrig som du blir tillsagd även på svenska.

    Sedan skrev jag ju en känsomässig överdrift som jag inte står för bokstavligt, det erkänner jag. Men om man tycker att man kan skälla på någon för att hon aldrig gör som hon blir _tillsagd_ är det inte en man eller kvinna jag vill leva med (och det är ingen överdrift).
  36. 18
    Men nu är det ju inte det som står You never do what I ask you to är en helt annan sak än you never do as you´re told. Du använde ju själv ordet be om på svenska. Du gör aldrig som du blir ombedd är definitivt inte samma sak du gör aldrig som du blir tillsagd även på svenska.

    Sedan skrev jag ju en känsomässig överdrift som jag inte står för bokstavligt, det erkänner jag. Men om man tycker att man kan skälla på någon för att hon aldrig gör som hon blir _tillsagd_ är det inte en man eller kvinna jag vill leva med (och det är ingen överdrift).
  37. Medlem sedan
    Apr 2006
    #19

    Visserligen har du

    väl rätt i den direkta översättningen - men tonläget är ganska uppskruvat. Tolkningen vad han egentligen menar kan ju ligga någonstans mittimellan - rent teoretiskt i alla fall.

    Men ja - vore det min kompis, skulle jag ta undan honom en stund och säga till honom att först lugna ner sig och sedan dumpa henne. Hon är definitivt inte värd att lägga krut på.

    Men om det nu är Sebastian som sjunger... stackarn är ju så ung, förståeligt att han är frustrerad, han vet nog inte bättre.
  38. 19
    Visserligen har du väl rätt i den direkta översättningen - men tonläget är ganska uppskruvat. Tolkningen vad han egentligen menar kan ju ligga någonstans mittimellan - rent teoretiskt i alla fall.

    Men ja - vore det min kompis, skulle jag ta undan honom en stund och säga till honom att först lugna ner sig och sedan dumpa henne. Hon är definitivt inte värd att lägga krut på.

    Men om det nu är Sebastian som sjunger... stackarn är ju så ung, förståeligt att han är frustrerad, han vet nog inte bättre.
  39. Anonym
    #20

    Hjälp!

    \"Hon är definitivt inte värd att lägga krut på\"?

    Låt mig hoppas (ber en tyst bön) att det bara är nåt du säger för att trösta grabben i fråga?

    Skit i Sebastian, om han är ung och oerfaren och vad som möjligen kunde läggas in för tolkningar i budskapet. När jag började läsa texten tänkte jag lite lulligt \"hmm, ska det vara nåt provokativt det här?\". Sen läste jag vidare och fann att det var rena bajset.

    Den där attityden, som låttexten ger uttryck för, är inte ens nåt som riktiga män kan omfatta, iaf inte såna män som nån kvinna vill ha med att skaffa.

    _Han_ är mao inte värd att lägga krut på!
  40. 20
    Hjälp! \"Hon är definitivt inte värd att lägga krut på\"?

    Låt mig hoppas (ber en tyst bön) att det bara är nåt du säger för att trösta grabben i fråga?

    Skit i Sebastian, om han är ung och oerfaren och vad som möjligen kunde läggas in för tolkningar i budskapet. När jag började läsa texten tänkte jag lite lulligt \"hmm, ska det vara nåt provokativt det här?\". Sen läste jag vidare och fann att det var rena bajset.

    Den där attityden, som låttexten ger uttryck för, är inte ens nåt som riktiga män kan omfatta, iaf inte såna män som nån kvinna vill ha med att skaffa.

    _Han_ är mao inte värd att lägga krut på!
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Ny poppis leksak!
    By Petra m F F & M in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-10-08, 07:55
  2. Poppis!
    By Sarah29 in forum Ordet är fritt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-14, 19:00
  3. Poppis!?
    By anonymt namn in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-09-01, 10:49
  4. Är ni mer poppis nu?
    By gemma36 in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-02-07, 14:00
  5. Det var poppis
    By MamaMia in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 12:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar