Fira att man går ut 9an?
Tonåringar
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Fira att man går ut 9an?

    När jag, som är född tidigt 60tal gick ut 9an, så var det inget speciellt med det. Hur är det idag? Har man fest hemma el är det först i gymnasiet som man blir uppvaktad av familjen och vänner?
  2. 1
    Fira att man går ut 9an? När jag, som är född tidigt 60tal gick ut 9an, så var det inget speciellt med det. Hur är det idag? Har man fest hemma el är det först i gymnasiet som man blir uppvaktad av familjen och vänner?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    Vi firade inte

    när sonen gick ut men han fick en present för ansträngningen han hade gjort. För han ansträngde sig verkligen i 9:an och gjorde sitt bästa. Men det var allt.
  4. 2
    Vi firade inte när sonen gick ut men han fick en present för ansträngningen han hade gjort. För han ansträngde sig verkligen i 9:an och gjorde sitt bästa. Men det var allt.
  5. Medlem sedan
    Oct 1998
    #3

    bal

    Här hade dom en bal som skolan arrangerade, men vi firade inte hemma, mer än at tvi åt en god middag tillsammans.
  6. 3
    bal Här hade dom en bal som skolan arrangerade, men vi firade inte hemma, mer än at tvi åt en god middag tillsammans.
  7. Medlem sedan
    Aug 2002
    #4

    det ska dom ha

    men det är inget vi är med på. Jag tycker/tror väl inte att man har nåt arrangemang hemma förrens efter gymnasiet. Undrade mest om det är något som ändrats sen man själv var liten.
  8. 4
    det ska dom ha men det är inget vi är med på. Jag tycker/tror väl inte att man har nåt arrangemang hemma förrens efter gymnasiet. Undrade mest om det är något som ändrats sen man själv var liten.
  9. Mamma P
    #5

    I Säffle

    där mina kusiner bor firar man med familj och släkt även när barnen går ut nian. Det är någon gammal tradition från tiden när man gick ut \"realen\" vid den åldern, och de hade kvar det skolsystemet längre än vad vi i Stockholm hade det. Så det finns nog lokala varianter, tror jag.
    I vår familj gillar vi att fira, så vi har alltid haft en lite extra fin middag den dagen barnen gick ut nian, för att på något sätt markera att en milstolpe nåtts.
  10. 5
    I Säffle där mina kusiner bor firar man med familj och släkt även när barnen går ut nian. Det är någon gammal tradition från tiden när man gick ut \"realen\" vid den åldern, och de hade kvar det skolsystemet längre än vad vi i Stockholm hade det. Så det finns nog lokala varianter, tror jag.
    I vår familj gillar vi att fira, så vi har alltid haft en lite extra fin middag den dagen barnen gick ut nian, för att på något sätt markera att en milstolpe nåtts.
  11. Medlem sedan
    Aug 2002
    #6

    låter bra

    det där med att gå ut och äta alt äta något riktigt smarrigt hemma låter som en bra ide.
  12. 6
    låter bra det där med att gå ut och äta alt äta något riktigt smarrigt hemma låter som en bra ide.
  13. raqven m. 5
    #7

    Inte här tror jag

    Vi har diskuterat det här hemma, det verkar inte vara något speciellt firande. Kanske att man äter nåt gott ,eller ger en present?
  14. 7
    Inte här tror jag Vi har diskuterat det här hemma, det verkar inte vara något speciellt firande. Kanske att man äter nåt gott ,eller ger en present?
  15. demeter
    #8

    får din tonåring inte gå på balen?

    eller vill h.n inte?
  16. 8
    får din tonåring inte gå på balen? eller vill h.n inte?
  17. Medlem sedan
    Aug 2002
    #9

    åhh nu blev det fel

    klart hon ska gå på balen!:). Jag menade att det är inte vi vuxna med på.
  18. 9
    åhh nu blev det fel klart hon ska gå på balen!:). Jag menade att det är inte vi vuxna med på.
  19. Mamma P
    #10

    Ja man ska ta varje tillfälle

    att uppmuntra, och visa att man uppskattar dem precis som de är, med eller utan bra betyg. Även om inte betygen är de bästa, visa att man uppskattar det som de trots allt lyckats med.
  20. 10
    Ja man ska ta varje tillfälle att uppmuntra, och visa att man uppskattar dem precis som de är, med eller utan bra betyg. Även om inte betygen är de bästa, visa att man uppskattar det som de trots allt lyckats med.
  21. Medlem sedan
    Jan 2004
    #11

    Vi gav en

    present och vi var mycket noga med att påpeka att det var för ansträngningen, att han gjort sitt bästa, inte för att han fick bra betyg vilket han iofs fick. Vi påpekade det extra noga med tanke på dottern som inte alls har lika lätt för sig i skolan. Bara man gör sitt bästa så räcker det tycker jag så jag håller med dig betygen är inte så viktiga.
  22. 11
    Vi gav en present och vi var mycket noga med att påpeka att det var för ansträngningen, att han gjort sitt bästa, inte för att han fick bra betyg vilket han iofs fick. Vi påpekade det extra noga med tanke på dottern som inte alls har lika lätt för sig i skolan. Bara man gör sitt bästa så räcker det tycker jag så jag håller med dig betygen är inte så viktiga.
  23. Terese A
    #12

    Näe inget

    hemma
    Kanske en sommarpresent.
    De har bal som gör oss ruinderade...
  24. 12
    Näe inget hemma
    Kanske en sommarpresent.
    De har bal som gör oss ruinderade...
  25. Medlem sedan
    May 2004
    #13

    Bal

    som dotter vägrade att gå på.
    Här firades inget alls. Hon var bara glad att de sista plågoåren var över och vill glömma allt.
  26. 13
    Bal som dotter vägrade att gå på.
    Här firades inget alls. Hon var bara glad att de sista plågoåren var över och vill glömma allt.
  27. demeter
    #14

    ursäkta min tröghet

    fattade låpngsamt...
  28. 14
    ursäkta min tröghet fattade låpngsamt...
  29. demeter
    #15

    usch, stackaren

    hoppas att gymnasiet blev bättre för henne!
  30. 15
    usch, stackaren hoppas att gymnasiet blev bättre för henne!
  31. Medlem sedan
    Aug 2002
    #16

    oj

    det där lät inget vidare! Hoppas gymnasiet blir bättre!
  32. 16
    oj det där lät inget vidare! Hoppas gymnasiet blir bättre!
  33. Marmelad
    #17

    Vi hade fest..

    ....för hela klassen (eller hela årskursen blev det egentligen, de hade inga klasser men var väl inte så himla många ändå). Vi struntade i bal, utan satsade på att ALLA skulle ha råd att gå istället. Vi var en grupp föräldrar som fixade allting, med hjälp av vänner, släktingar och kontakter fick vi tag på en billig lokal, gratis DJ och en del gratis mat. Det blev verkligen jättelyckat! Fin middagssittning vid bord med vita dukar, lite lekar, tal av rektorn och sen disco :-)
  34. 17
    Vi hade fest.. ....för hela klassen (eller hela årskursen blev det egentligen, de hade inga klasser men var väl inte så himla många ändå). Vi struntade i bal, utan satsade på att ALLA skulle ha råd att gå istället. Vi var en grupp föräldrar som fixade allting, med hjälp av vänner, släktingar och kontakter fick vi tag på en billig lokal, gratis DJ och en del gratis mat. Det blev verkligen jättelyckat! Fin middagssittning vid bord med vita dukar, lite lekar, tal av rektorn och sen disco :-)

Liknande trådar

  1. En dag att fira!
    By Gabricia in forum _0911 Novemberbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-10, 08:42
  2. Var fira jul?
    By ajilie in forum Hem & fritid
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-16, 10:33
  3. Hur ska ni fira
    By Britz in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 08:06
  4. Fira mer
    By Lollo_77 in forum _0701 Januaribarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 17:29
  5. Nej, nu ska jag fira...
    By Jossan m Neo & Jonah in forum _0607 Julibarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-22, 19:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar