hjärnhinneinflamation?
Allvarligt sjuka
  1. Minna
    #1

    hjärnhinneinflamation?

    Mina vänners ettåring fick i påsken hjärnhinneinflamation och nu har det visat sig att han har blivit helt döv på båda öronen. Om det är fler skador på hjärnan är tydligen svårt att säga i dagsläget. Har någon varit med om detta? vilka typer av skador kan det bli?
  2. 1
    hjärnhinneinflamation? Mina vänners ettåring fick i påsken hjärnhinneinflamation och nu har det visat sig att han har blivit helt döv på båda öronen. Om det är fler skador på hjärnan är tydligen svårt att säga i dagsläget. Har någon varit med om detta? vilka typer av skador kan det bli?
  3. nilla
    #2

    har inte varit med om det själv...

    .. men har kompisar vars barn också var ett år när det hände. Det barnet blev också döv och fick svår epilepsi efter det. Jag tror att det är relativt vanligt att det kan uppstå sådana saker efter hjärnhinneinflammation.
    Var det efter någon annan form av virus barnet fick det, eller kan man \"bara\" få hjärnhinneinflammation?Mina vänners barn fick det efter att det varit sjuk i påssjukan.
  4. 2
    har inte varit med om det själv... .. men har kompisar vars barn också var ett år när det hände. Det barnet blev också döv och fick svår epilepsi efter det. Jag tror att det är relativt vanligt att det kan uppstå sådana saker efter hjärnhinneinflammation.
    Var det efter någon annan form av virus barnet fick det, eller kan man \"bara\" få hjärnhinneinflammation?Mina vänners barn fick det efter att det varit sjuk i påssjukan.
  5. Medlem sedan
    Sep 2005
    #3

    Hej Minna

    Tyvärr har jag väldigt dåliga erfarenheter av bakteriell hjärnhinneinflammation. MIn son fick det när han var 1 år och han fick svåra hjärnskador, hörseln är det första som skadas. David hade lunginflammation som läkare inte upptäckte och som utvecklades till blodförgiftning och hjärnhinneinflammation, vi fick veta att risken att han inte skulle klara sig var stor då han var i mycket dåligt skick när ambulansen hämtade honom, David är idag 13 år och helt beroende av assistent, du kan läsa på min sida också. Det måste inte gå så här illa som jag berättar och jag hoppas det går bra för dina vänners barn. Du får gärna fråga mer om du vill! Kram
  6. 3
    Hej Minna Tyvärr har jag väldigt dåliga erfarenheter av bakteriell hjärnhinneinflammation. MIn son fick det när han var 1 år och han fick svåra hjärnskador, hörseln är det första som skadas. David hade lunginflammation som läkare inte upptäckte och som utvecklades till blodförgiftning och hjärnhinneinflammation, vi fick veta att risken att han inte skulle klara sig var stor då han var i mycket dåligt skick när ambulansen hämtade honom, David är idag 13 år och helt beroende av assistent, du kan läsa på min sida också. Det måste inte gå så här illa som jag berättar och jag hoppas det går bra för dina vänners barn. Du får gärna fråga mer om du vill! Kram
  7. Minna
    #4

    Tack för svar och frågor.

    Egentligen vet jag inte riktigt hur det går för dom. vågar inte riktigt fråga. Har skickat ett mail till dom men inte ringt dem ännu. Vi har inte nära konakt utan träffas kanske bara en gång om året. Det är vänner till familjen och min Pappa har kontakt med deras föräldrar. Pappans föräldrar är båda Läkare och lyckades inte diagnostisera hjärnhinneinflamation först då det visde sig vara en ovanlig sort som inte gör nacken stel (tror jag).

    Vill visa att jag tänker på dom men att skicka blommor känns helt fel. Pojken lever ju, det finns ju glädje i det.

    Vad jag förstår så är det svårt att veta hur illa däran han är ännu. Att han är döv är klart och någon nervskada på ena ögat men det kan tydligen läka med tiden. Min far nämde just eplepsi. Hur lång tid tog det innan ni kunde veta hur bra David hade klarat sig och vilka skador han hade fått? Vad var svårast? Fick ni bra hjälp eller blev det en kamp? Hur hanterade omgivningen det? Vad kan man göra för att stödja/visa medkänsla? kan David kommunicera med Teckenspråk? Jag kan själv en del teckenspråk då jag har en hörselnedsättning och jag har på skoj använt det med min hörande son till stor glädje. Skickade dem några länkar om just teckenspråk men det kanske var helt fel om det visar sig att han har flera skador och inte kan teckna?



  8. 4
    Tack för svar och frågor. Egentligen vet jag inte riktigt hur det går för dom. vågar inte riktigt fråga. Har skickat ett mail till dom men inte ringt dem ännu. Vi har inte nära konakt utan träffas kanske bara en gång om året. Det är vänner till familjen och min Pappa har kontakt med deras föräldrar. Pappans föräldrar är båda Läkare och lyckades inte diagnostisera hjärnhinneinflamation först då det visde sig vara en ovanlig sort som inte gör nacken stel (tror jag).

    Vill visa att jag tänker på dom men att skicka blommor känns helt fel. Pojken lever ju, det finns ju glädje i det.

    Vad jag förstår så är det svårt att veta hur illa däran han är ännu. Att han är döv är klart och någon nervskada på ena ögat men det kan tydligen läka med tiden. Min far nämde just eplepsi. Hur lång tid tog det innan ni kunde veta hur bra David hade klarat sig och vilka skador han hade fått? Vad var svårast? Fick ni bra hjälp eller blev det en kamp? Hur hanterade omgivningen det? Vad kan man göra för att stödja/visa medkänsla? kan David kommunicera med Teckenspråk? Jag kan själv en del teckenspråk då jag har en hörselnedsättning och jag har på skoj använt det med min hörande son till stor glädje. Skickade dem några länkar om just teckenspråk men det kanske var helt fel om det visar sig att han har flera skador och inte kan teckna?



  9. Mindy
    #5

    Nja

    Jag skulle inte uppskatta om någon skickade teckenspråkslänkar när min son just blivit döv och kanske även förlorat fler funktioner. Framförallt om personen ifråga inte ens ringt eller hört av sig på ett mer personligt plan, att det första man gör är att skicka länkar låter inte bra tycker jag.
  10. 5
    Nja Jag skulle inte uppskatta om någon skickade teckenspråkslänkar när min son just blivit döv och kanske även förlorat fler funktioner. Framförallt om personen ifråga inte ens ringt eller hört av sig på ett mer personligt plan, att det första man gör är att skicka länkar låter inte bra tycker jag.
  11. Minna
    #6

    nej och jag ångrar det nu

    Jag tänkte att det var positivt men det var nog en felbedömning. Man vill ju inte beklaga utan visa på möjligheterna. Alltså vi är personlig med varandra när vi ses, som kusiner kanske, har vuxit upp tillsammans och firat alla högtidsdagar ihop och så. det var pappans far som disgnostiserade min hörselskada när han var läkarstudent. min far har dessutom pratat jättemycket om detta med just teckenspråk med pappans mor den senaste veckan. Hon vill veta allt om det. och det var ju inte så att jag bara skickade länkar rakt upp och ner. det var ett långt mail med medkänsla också. Men jag inser att det kan landa fel. Tycker att det är svårt att veta hur jag ska närma mig. Skicka blommor känns som sagt fel. Kanske borde jag bara ringa rakt upp och ner. Varför är jag så dåliga på att hantera sådant här. Jag tänker ju på dom.
  12. 6
    nej och jag ångrar det nu Jag tänkte att det var positivt men det var nog en felbedömning. Man vill ju inte beklaga utan visa på möjligheterna. Alltså vi är personlig med varandra när vi ses, som kusiner kanske, har vuxit upp tillsammans och firat alla högtidsdagar ihop och så. det var pappans far som disgnostiserade min hörselskada när han var läkarstudent. min far har dessutom pratat jättemycket om detta med just teckenspråk med pappans mor den senaste veckan. Hon vill veta allt om det. och det var ju inte så att jag bara skickade länkar rakt upp och ner. det var ett långt mail med medkänsla också. Men jag inser att det kan landa fel. Tycker att det är svårt att veta hur jag ska närma mig. Skicka blommor känns som sagt fel. Kanske borde jag bara ringa rakt upp och ner. Varför är jag så dåliga på att hantera sådant här. Jag tänker ju på dom.
  13. Medlem sedan
    Sep 2005
    #7

    Hej igen!

    Hör av dej till dom! även om ni inte står narann så nära så kommer de uppskatta det. Det var inte många som hörde av sig till mig när det hände det kändes jobbigt. Läkarna trodde inte david skulle överleva så när han gjorde det så övervägde det hans alla skador. David blev döv fick svår epilepsi blev förlamad på högersida av kroppen, mentalt och fysiskt gravt utvecklingsstörd för att förenkla det, han behöver hjälp med allt. David blev av med sin fölamning och sin epilepsi, han förvånade läkarna för de trodde han skulle bli ett \"vårdpaket\" men det ville inte Davve, han började gå med rollator när han var 8 år. Han har en enorm livsglädje och själv tycker han att han är perfekt. Jag hoppas att det går bra för dina vänners barn. Vi har fått mycket bra hjälp av sjukvården och vi bor i en super bra kommun som hjälper oss mycket. Hör gärna av dig om hur det går. Ha det bra!
  14. 7
    Hej igen! Hör av dej till dom! även om ni inte står narann så nära så kommer de uppskatta det. Det var inte många som hörde av sig till mig när det hände det kändes jobbigt. Läkarna trodde inte david skulle överleva så när han gjorde det så övervägde det hans alla skador. David blev döv fick svår epilepsi blev förlamad på högersida av kroppen, mentalt och fysiskt gravt utvecklingsstörd för att förenkla det, han behöver hjälp med allt. David blev av med sin fölamning och sin epilepsi, han förvånade läkarna för de trodde han skulle bli ett \"vårdpaket\" men det ville inte Davve, han började gå med rollator när han var 8 år. Han har en enorm livsglädje och själv tycker han att han är perfekt. Jag hoppas att det går bra för dina vänners barn. Vi har fått mycket bra hjälp av sjukvården och vi bor i en super bra kommun som hjälper oss mycket. Hör gärna av dig om hur det går. Ha det bra!
  15. Nilla
    #8

    Självklart ska du höra av dig!

    det är så vanligt att folk slutar höra av sig och istället går omkring som du gör, jag borde...,jag tänker på dem..., vill inte störa nu..., tänk om jag säger fel....
    Jag tycker du ska ringa och säga att du finns där för dem. Helt enkelt bara visa att du bryr dig.
    Sedan tror jag det är viktigt att fortsätta bry sig... att du inte slutar vid detta första samtalet utan fortsätter att visa att du finns kvar.

    Om du tänker på vad de går i genom nu så tycker jag att \"ett jobbigt samtal\" från din sida är det minsta du kan göra!
    Hoppas verkligen att det går bra för deras lilla barn och ta nu mod till dig och ring!
    Bara det att du skriver och frågar här visar ju på din stora medkänsla, visa den för familjen också. Lycka till och kram
  16. 8
    Självklart ska du höra av dig! det är så vanligt att folk slutar höra av sig och istället går omkring som du gör, jag borde...,jag tänker på dem..., vill inte störa nu..., tänk om jag säger fel....
    Jag tycker du ska ringa och säga att du finns där för dem. Helt enkelt bara visa att du bryr dig.
    Sedan tror jag det är viktigt att fortsätta bry sig... att du inte slutar vid detta första samtalet utan fortsätter att visa att du finns kvar.

    Om du tänker på vad de går i genom nu så tycker jag att \"ett jobbigt samtal\" från din sida är det minsta du kan göra!
    Hoppas verkligen att det går bra för deras lilla barn och ta nu mod till dig och ring!
    Bara det att du skriver och frågar här visar ju på din stora medkänsla, visa den för familjen också. Lycka till och kram
  17. Medlem sedan
    Sep 2005
    #9

    Snälla Minna

    berätta hur det har gått för dina vänners lille pojke, jag tänker på dem ofta!
    kram Martina
  18. 9
    Snälla Minna berätta hur det har gått för dina vänners lille pojke, jag tänker på dem ofta!
    kram Martina
  19. minna
    #10

    framåt!

    Hej!
    jag tänker också mycket på dem. Jag ska hem till barnets farföräldrar i kväll så jag får säkert en uppdaterd rapport då. Jag har försökt att ringa dem men de har inte svarat. Det jag vet är att nu förbereds en sådan där coeaimplantatoperation (hur stavas det?) alltså för hörseln. Om det görs så snart som möjligt efter att ett barn förlorat hörseln är möjligheterna större att det lyckas bra tydligen.

    Annars är det något med ena ögat att det typ hänger och far iväg men jag vet inte vad det innebär. Vad jag förstår, så tror dom att han har klarat sig ganska bra i övrigt. Men det kanske är för tidigt att säga.
  20. 10
    framåt! Hej!
    jag tänker också mycket på dem. Jag ska hem till barnets farföräldrar i kväll så jag får säkert en uppdaterd rapport då. Jag har försökt att ringa dem men de har inte svarat. Det jag vet är att nu förbereds en sådan där coeaimplantatoperation (hur stavas det?) alltså för hörseln. Om det görs så snart som möjligt efter att ett barn förlorat hörseln är möjligheterna större att det lyckas bra tydligen.

    Annars är det något med ena ögat att det typ hänger och far iväg men jag vet inte vad det innebär. Vad jag förstår, så tror dom att han har klarat sig ganska bra i övrigt. Men det kanske är för tidigt att säga.
  21. Martina med David
    #11

    Tack för svaret!

    Va bra att han ska få ett cochlea implantat så snabbt det har min son också. Jag hoppas så att det går bra för pojken, skönt att det verkar som det inte blivit fler skador. Ha en skön helg!
  22. 11
    Tack för svaret! Va bra att han ska få ett cochlea implantat så snabbt det har min son också. Jag hoppas så att det går bra för pojken, skönt att det verkar som det inte blivit fler skador. Ha en skön helg!
  23. linda
    #12

    inte fel

    jag tycker INTE att du gjorde fel som skickade länkarna. De vet ju att du har erfarenhet och jag är säker på att de förstår din avsikt!
  24. 12
    inte fel jag tycker INTE att du gjorde fel som skickade länkarna. De vet ju att du har erfarenhet och jag är säker på att de förstår din avsikt!
  25. Mizen_m_två
    #13

    En syssling till mina barn

    hade hjärnhinneinflammation när hon var ca 8 mån. Hörseln klarade sig i hennes fall, men däremot tog det en del av balansen. Nu har hon börjat skolan, men hon kan t.ex. inte cykla... I hennes fall har tiden fått/tiden kommer att utvisa vilka skador hon har fått. Låter som om skadorna kan variera, kanske beror på ålder vid insjuknande och vilka celler som skadas?! Hoppas att han snart mår bättre *kram*
  26. 13
    En syssling till mina barn hade hjärnhinneinflammation när hon var ca 8 mån. Hörseln klarade sig i hennes fall, men däremot tog det en del av balansen. Nu har hon börjat skolan, men hon kan t.ex. inte cykla... I hennes fall har tiden fått/tiden kommer att utvisa vilka skador hon har fått. Låter som om skadorna kan variera, kanske beror på ålder vid insjuknande och vilka celler som skadas?! Hoppas att han snart mår bättre *kram*
  27. Suss
    #14

    Fick hjärnhinneinflammation

    Jag fick hjärnhinneinflammation när jag var 3 månader gammal. Den var svår men jag överlevde i alla fall. Jag blev gravt hörselskadad och har viss epilepsi. Dvs jag får anfall endast när jag är magsjuk eller har feber. Med medicin fungerar det bra. Så man behöver inte bli helt handikappad eller hjärnskadad.Så det värsta behöver inte hända.
    Däremot när det lugnat ned sig så tror jag absolut att de ska försöka lära sig teckenspråk så fort som möjligt. Teckenspråket är så vackert också...
  28. 14
    Fick hjärnhinneinflammation Jag fick hjärnhinneinflammation när jag var 3 månader gammal. Den var svår men jag överlevde i alla fall. Jag blev gravt hörselskadad och har viss epilepsi. Dvs jag får anfall endast när jag är magsjuk eller har feber. Med medicin fungerar det bra. Så man behöver inte bli helt handikappad eller hjärnskadad.Så det värsta behöver inte hända.
    Däremot när det lugnat ned sig så tror jag absolut att de ska försöka lära sig teckenspråk så fort som möjligt. Teckenspråket är så vackert också...
  29. Minna
    #15

    Tack!

    Tack för att du skriver. Det är så lätt att man ser det värst framför sig. Jag är ju själv hörselskadad och det går att leva med det. Riktigt hyfsat faktiskt ;-)
  30. 15
    Tack! Tack för att du skriver. Det är så lätt att man ser det värst framför sig. Jag är ju själv hörselskadad och det går att leva med det. Riktigt hyfsat faktiskt ;-)
  31. Medlem sedan
    Dec 2002
    #16

    De tror att Anton haft

    hjärnhinneinflammation men att det inte upptäcktes, vilket jag ifrågasätter ganska mycket. Att man inte ser när barnet har hjärnhinneinflammation. Han har nämligen en form av epilepsi och nu för några veckor sedan upptäcktes det en hörselnedsättningen. Har aldrig kopplat denna hörselnedsättning till att han skulle kunna ha haft hjärnhinneinflammation.
    Hoppas allt går bra.
  32. 16
    De tror att Anton haft hjärnhinneinflammation men att det inte upptäcktes, vilket jag ifrågasätter ganska mycket. Att man inte ser när barnet har hjärnhinneinflammation. Han har nämligen en form av epilepsi och nu för några veckor sedan upptäcktes det en hörselnedsättningen. Har aldrig kopplat denna hörselnedsättning till att han skulle kunna ha haft hjärnhinneinflammation.
    Hoppas allt går bra.

Liknande trådar

  1. hjärnhinneinflamation
    By kjamisloveemma in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 18:08
  2. hjärnhinneinflamation
    By mandelblomma in forum Ordet är fritt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 15:33
  3. hjärnhinneinflamation?
    By My in forum Kropp & hälsa
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-20, 16:36
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar