Kan man ta upp hyra
Vårdbidrag/försäkringar
  1. Lena
    #1

    Kan man ta upp hyra

    på merkostnaden.Vi har flyttat till större
    och dyrare lägenhet pga att våra söner inte
    kan dela rum med något av dom andra barnen,
    och har fått 700:- dyrare hyra.Kan man ta upp
    det?
  2. 1
    Kan man ta upp hyra på merkostnaden.Vi har flyttat till större
    och dyrare lägenhet pga att våra söner inte
    kan dela rum med något av dom andra barnen,
    och har fått 700:- dyrare hyra.Kan man ta upp
    det?
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #2

    tveksamt

    jag tror det räknas som standard idag att barnen har varsina rum, precis som det räknas som standard att varje hushåll har dator och tv.
    Men man kan alltid försöka.
    Åsa.
  4. 2
    tveksamt jag tror det räknas som standard idag att barnen har varsina rum, precis som det räknas som standard att varje hushåll har dator och tv.
    Men man kan alltid försöka.
    Åsa.
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Kan det verkligen vara standard?

    Vi bor i en lägenhet, en 4 rum och kök och har tre barn. Ett barn har eget rum, de två minsta delar, vilket gör deras problematik 3 gånger större. Båda två har sömnstörningar och väcker varandra. Både specialpedagogen och specialpedagogen menar att barnen måste ha egna rum för att vi som familj ska överleva.

    Men för att kunna flytta till större så måste vi flytta till hus och det har vi definitivt inte råd med.
  6. 3
    Kan det verkligen vara standard? Vi bor i en lägenhet, en 4 rum och kök och har tre barn. Ett barn har eget rum, de två minsta delar, vilket gör deras problematik 3 gånger större. Båda två har sömnstörningar och väcker varandra. Både specialpedagogen och specialpedagogen menar att barnen måste ha egna rum för att vi som familj ska överleva.

    Men för att kunna flytta till större så måste vi flytta till hus och det har vi definitivt inte råd med.
  7. Medlem sedan
    Jan 2004
    #4

    hm

    jo det finns ju flera familjer där barnen inte har egna rum, men jag tror ändå att det inte kommer att godkännas som merkostnad. Jag är mycket tveksam till det. Jag har för mig att nån sa det nån gång,,,alltså att det var standard att barnen har egna rum nu för tiden.
    Men inte måste ni fkytta till hus för att alla ska kunna få egna rum,,finns det inte 5-rumslägenheter hos er? Det fanns det i stan när vi bodde i lägenhet.
    Vi skulle inte kunna ha vårt bokstavsbarn i samma sum som nåt syskon så om inte vi hade rum till alla skulle 15-åringen behöva dela med 10-åringen (bokstavbarnet ligger mellan dem i ålder), och det skulle kännas lite taskigt. 5 år emellan och dessutom olika kön på barnen.
    Nej det är skönt att ha många rum.
    Vi bor ju i hus på landet så det blev billigare än att bo i lägenhet i stan. Med bensinkostnaden kommer vi upp i ungefär lika mycket som lägenheten i stan. Vi har ganska små rum, men alla har en dörr att stänga om sig och det är skönt. Vi har 6 rum och kök på ca 95 kvadrat,,,som sagt små rum, men det är det värt *ler*.
    Kram Åsa.
  8. 4
    hm jo det finns ju flera familjer där barnen inte har egna rum, men jag tror ändå att det inte kommer att godkännas som merkostnad. Jag är mycket tveksam till det. Jag har för mig att nån sa det nån gång,,,alltså att det var standard att barnen har egna rum nu för tiden.
    Men inte måste ni fkytta till hus för att alla ska kunna få egna rum,,finns det inte 5-rumslägenheter hos er? Det fanns det i stan när vi bodde i lägenhet.
    Vi skulle inte kunna ha vårt bokstavsbarn i samma sum som nåt syskon så om inte vi hade rum till alla skulle 15-åringen behöva dela med 10-åringen (bokstavbarnet ligger mellan dem i ålder), och det skulle kännas lite taskigt. 5 år emellan och dessutom olika kön på barnen.
    Nej det är skönt att ha många rum.
    Vi bor ju i hus på landet så det blev billigare än att bo i lägenhet i stan. Med bensinkostnaden kommer vi upp i ungefär lika mycket som lägenheten i stan. Vi har ganska små rum, men alla har en dörr att stänga om sig och det är skönt. Vi har 6 rum och kök på ca 95 kvadrat,,,som sagt små rum, men det är det värt *ler*.
    Kram Åsa.
  9. Medlem sedan
    Dec 1998
    #5

    Japp

    Man räknas i vart fall som trångbodd om man inte har ett sovrum var till barnen i familjen plus ett sovrum för de vuxna.

    Varför måste ni flytta till hus för att få större än en fyra? Finns det inga femmor där ni bor? Eller fyror med en planlösning där det är möjligt att dela ett rum i två?

    Annars kanske det kan vara värt att låta barnen få varsitt rum och ni vuxna kamperar i vardagsrummet, i t ex en loftsäng. Så löser ju många trångbodda familjer utrymmesbehoven.
  10. 5
    Japp Man räknas i vart fall som trångbodd om man inte har ett sovrum var till barnen i familjen plus ett sovrum för de vuxna.

    Varför måste ni flytta till hus för att få större än en fyra? Finns det inga femmor där ni bor? Eller fyror med en planlösning där det är möjligt att dela ett rum i två?

    Annars kanske det kan vara värt att låta barnen få varsitt rum och ni vuxna kamperar i vardagsrummet, i t ex en loftsäng. Så löser ju många trångbodda familjer utrymmesbehoven.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    Tyvärr....

    ..så är det fördjälvligt när det gäller bostäder där vi bor. Hyresrätter är nästan omöjliga att få tag i. Vi har tur som har en hyresrätt och en fyra dessutom.

    Femmorna är det 10-20 års kö på, de lämnas först i när nån dött. Bostadsrätter finns naturligtvis, men insatsen där är runt 1,5 mille och hyra ovanpå det. Omöjligt. Villorna ligger på minst 2,5 mille. Runt 3 mille är närmare sanningen. Så det är också omöjligt.

    Vi kan förståss flytta ut till vardagsrummet, problemet är att vi bor i lägenhet (som är så lyhörd att jag hör grannen skita) Att lära ungarna att sova är en mycket skrikig process som kan ta mycket lång tid. Förra gången vi försökte. Då skrek vår dåvarande 3-åring \"bara\" 4 timmar innan sambon gav upp. Dan efter frågade grannen om vi misshandlade våra barn.

    Sånt är inte roligt att höra när man bara vill att de ska sova.

    Så vi är inne i en negativ spiral där grannarna klagar på att ungarna skriker ( de har utbrott väldigt ofta på dagen också) där storebror 6 år, (den enda med eget rum) vill flytta hemifrån.

    Och där specialpedagog och psykolog menar att barnen måste ha större utrymme och egna rum för att vår vardag ska kunna fungera.
  12. 6
    Tyvärr.... ..så är det fördjälvligt när det gäller bostäder där vi bor. Hyresrätter är nästan omöjliga att få tag i. Vi har tur som har en hyresrätt och en fyra dessutom.

    Femmorna är det 10-20 års kö på, de lämnas först i när nån dött. Bostadsrätter finns naturligtvis, men insatsen där är runt 1,5 mille och hyra ovanpå det. Omöjligt. Villorna ligger på minst 2,5 mille. Runt 3 mille är närmare sanningen. Så det är också omöjligt.

    Vi kan förståss flytta ut till vardagsrummet, problemet är att vi bor i lägenhet (som är så lyhörd att jag hör grannen skita) Att lära ungarna att sova är en mycket skrikig process som kan ta mycket lång tid. Förra gången vi försökte. Då skrek vår dåvarande 3-åring \"bara\" 4 timmar innan sambon gav upp. Dan efter frågade grannen om vi misshandlade våra barn.

    Sånt är inte roligt att höra när man bara vill att de ska sova.

    Så vi är inne i en negativ spiral där grannarna klagar på att ungarna skriker ( de har utbrott väldigt ofta på dagen också) där storebror 6 år, (den enda med eget rum) vill flytta hemifrån.

    Och där specialpedagog och psykolog menar att barnen måste ha större utrymme och egna rum för att vår vardag ska kunna fungera.
  13. Medlem sedan
    Dec 1998
    #7

    Jobbigt

    Jag är stockholmare så jag vet de mesta som är värt att veta om hur besvärligt det kan vara att komma över en fungerande bostad utan att behöva leva på barkbröd och gröt;-)

    Hur är det med bostadsförmedling och förtursregler hos er? Vi fick vår femma genom förtur, men jag vet ärligt talat inte hur det funkar numera i Stockholm... Vi flyttade 1995 och då fanns fortfarande en någorlunda fungerande bostadsförmedling.

    Om grannarna gnäller kanske ni i vart fall kan få bostadsanpassning till ljudisolering? En kompis vars barn med funktionshinder var en smula högljudd - han gillade att banka föremål i golvet - fick golvet isolerat genom bostadsanpassning.

    Men antagligen är det som du säger att ni behöver större. Ett drömläge vore ju om en liten lägenhet bredvid er blev ledig. Jag träffade en familj som hade sån tur och de fick ta över den lägenheten och fick de båda lägenheterna hopbyggda som bostadsanpasning.
  14. 7
    Jobbigt Jag är stockholmare så jag vet de mesta som är värt att veta om hur besvärligt det kan vara att komma över en fungerande bostad utan att behöva leva på barkbröd och gröt;-)

    Hur är det med bostadsförmedling och förtursregler hos er? Vi fick vår femma genom förtur, men jag vet ärligt talat inte hur det funkar numera i Stockholm... Vi flyttade 1995 och då fanns fortfarande en någorlunda fungerande bostadsförmedling.

    Om grannarna gnäller kanske ni i vart fall kan få bostadsanpassning till ljudisolering? En kompis vars barn med funktionshinder var en smula högljudd - han gillade att banka föremål i golvet - fick golvet isolerat genom bostadsanpassning.

    Men antagligen är det som du säger att ni behöver större. Ett drömläge vore ju om en liten lägenhet bredvid er blev ledig. Jag träffade en familj som hade sån tur och de fick ta över den lägenheten och fick de båda lägenheterna hopbyggda som bostadsanpasning.

Liknande trådar

  1. Hyra ut ett hus
    By Nynna12 in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 13:52
  2. Hyra ut rum
    By Jag-67 in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 13:57
  3. Var hyra bil.......
    By nikki73 in forum Resesnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-01-08, 20:07
  4. Hyra?
    By kladdmaja in forum Ordet är fritt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 14:43
  5. hyra MC
    By kim17 in forum Bilsnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 13:24
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar