Vad sägs om en enkät - Sidan 2
Föräldraskap - kristen
  1. Medlem sedan
    Sep 2004
    #21

    De brukar ha

    namn som \"Trons Sköld\" (ligger i Ö-vik) Eller \"Guds kraft\" Eller \"Guds eld\" Eller liknande. :) Den som jag är med i heter Livets ord-Jönköping och är en dotterförsamling, men är ju ändå inte identisk med LO-Uppsala.
    Jag kan tycka att just såna namn kan ge lite indikationer på \"sekt\". Men, så är det ju inte alls, utan jag tycker nog att trosrörelsen är ganska så lik pingströrelsen... Men det om namnen är enbart min personliga åsikt.
  2. 21
    De brukar ha namn som \"Trons Sköld\" (ligger i Ö-vik) Eller \"Guds kraft\" Eller \"Guds eld\" Eller liknande. :) Den som jag är med i heter Livets ord-Jönköping och är en dotterförsamling, men är ju ändå inte identisk med LO-Uppsala.
    Jag kan tycka att just såna namn kan ge lite indikationer på \"sekt\". Men, så är det ju inte alls, utan jag tycker nog att trosrörelsen är ganska så lik pingströrelsen... Men det om namnen är enbart min personliga åsikt.
  3. Medlem sedan
    Jan 2004
    #22

    ja

    det finns ju risk att de blir lite sekt-betonat om man tittar på vissa namn,,,men det är ju som du säger bara ett namn och inget mer. Gemenskapen är ju det viktigaste. Stort tack för ditt svar,,nu vet jag lite mer vad som är trosrörelsen.
    Kram Åsa.
  4. 22
    ja det finns ju risk att de blir lite sekt-betonat om man tittar på vissa namn,,,men det är ju som du säger bara ett namn och inget mer. Gemenskapen är ju det viktigaste. Stort tack för ditt svar,,nu vet jag lite mer vad som är trosrörelsen.
    Kram Åsa.
  5. Medlem sedan
    Oct 2002
    #23

    Nej

    det måste man förstås inte, ha en favoritdag alltså *s* Men jag tänkte mer på om någon dag var roligar än någon annan på grund av det som förkunnas då :-)
  6. 23
    Nej det måste man förstås inte, ha en favoritdag alltså *s* Men jag tänkte mer på om någon dag var roligar än någon annan på grund av det som förkunnas då :-)
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #24

    Tack för alla svar

    Roligt att så många svarade och kul att läsa era svar. Många olika församlingar och olika svar :-) De flesta stannar på kyrkkaffet, kanske skulle göra det jag med ;-)
  8. 24
    Tack för alla svar Roligt att så många svarade och kul att läsa era svar. Många olika församlingar och olika svar :-) De flesta stannar på kyrkkaffet, kanske skulle göra det jag med ;-)
  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #25

    Måndags-svar

    1. Vilken församling tillhör du?
    --- Svenska Kyrkan

    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan?
    --- 1-2 gånger i månaden

    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de?
    --- Oftast får de följa med, vi brukar satsa på familjegudstjänsterna *ler*. Sen sjunger ´jag i kör på andra gudstjänster, men då är det inte alltid maken \"fixar\" att ha med båda...

    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning?
    --- Nej, tyvärr.

    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten?
    --- Numer går det bra, men det var en stökig tid då David mest ville klättra upp o ner i trappan till läktaren. Då var det svårt att koncentrera sig... men nu går det bättre.

    6. Favoritsång/psalm?
    --- Finns alldeles för många... \"var inte rädd, det finns ett hemligt tecken\" kan jag väl välja..

    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året?
    --- Svårt att välja där mellan jul och påsk...

    8. Stannar du på kyrkkaffet?
    --- Det är inte så ofta det ÄR kyrkkaffe... men ofta finns det möjlighet till en frukt och lite jos precis vid utgången, och då stannar vi gärna en stund.
  10. 25
    Måndags-svar 1. Vilken församling tillhör du?
    --- Svenska Kyrkan

    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan?
    --- 1-2 gånger i månaden

    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de?
    --- Oftast får de följa med, vi brukar satsa på familjegudstjänsterna *ler*. Sen sjunger ´jag i kör på andra gudstjänster, men då är det inte alltid maken \"fixar\" att ha med båda...

    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning?
    --- Nej, tyvärr.

    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten?
    --- Numer går det bra, men det var en stökig tid då David mest ville klättra upp o ner i trappan till läktaren. Då var det svårt att koncentrera sig... men nu går det bättre.

    6. Favoritsång/psalm?
    --- Finns alldeles för många... \"var inte rädd, det finns ett hemligt tecken\" kan jag väl välja..

    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året?
    --- Svårt att välja där mellan jul och påsk...

    8. Stannar du på kyrkkaffet?
    --- Det är inte så ofta det ÄR kyrkkaffe... men ofta finns det möjlighet till en frukt och lite jos precis vid utgången, och då stannar vi gärna en stund.
  11. Katarina_79
    #26

    ok

    jag förstår. Fast i vår kyrkan följer man inte kyrkoåret så gällande predikningar, pastorn predikar det Gud lägger på hans hjärta just den söndagen :)
  12. 26
    ok jag förstår. Fast i vår kyrkan följer man inte kyrkoåret så gällande predikningar, pastorn predikar det Gud lägger på hans hjärta just den söndagen :)
  13. Medlem sedan
    Oct 2002
    #27

    Ja

    då blir det ju lite annorlunda. Men kanske vid vissa tider på året (advent, jul, påsk osv.) blir det lite årstidstema med speciella sånger och så? Eller är det också helt öppet?
  14. 27
    Ja då blir det ju lite annorlunda. Men kanske vid vissa tider på året (advent, jul, påsk osv.) blir det lite årstidstema med speciella sånger och så? Eller är det också helt öppet?
  15. Katarina_79
    #28

    Vi sjunger

    oftast lovsånger, och de har ju inget tema på det viset. Men nån gång vid påsk och jul blir det kanske en o annan psalm :)
  16. 28
    Vi sjunger oftast lovsånger, och de har ju inget tema på det viset. Men nån gång vid påsk och jul blir det kanske en o annan psalm :)
  17. Medlem sedan
    Oct 2002
    #29

    ok

    Då är jag med! :-)
  18. 29
    ok Då är jag med! :-)
  19. Eir & barnen
    #30

    Eirene-svar


    1. Vilken församling tillhör du?
    *Pingstkyrkan*

    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan?
    *2-5 gånger på ett halvår ungefär*

    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de?
    *De mindre följer ju, i bland någon av ungdomarna. Minsta barnet följer väl alltid i stort sett*

    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning?
    *I bland*

    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten?
    *Nja, inte så värst mycket ro kanske. Men det är OK*

    6. Favoritsång/psalm?
    *Jag har en sång, en enkel sång, till Dig Jesus min Herre*

    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året?
    *Alla dagar är bra*

    8. Stannar du på kyrkkaffet?
    *Ja, kaffet är det bästa :-)*
  20. 30
    Eirene-svar
    1. Vilken församling tillhör du?
    *Pingstkyrkan*

    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan?
    *2-5 gånger på ett halvår ungefär*

    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de?
    *De mindre följer ju, i bland någon av ungdomarna. Minsta barnet följer väl alltid i stort sett*

    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning?
    *I bland*

    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten?
    *Nja, inte så värst mycket ro kanske. Men det är OK*

    6. Favoritsång/psalm?
    *Jag har en sång, en enkel sång, till Dig Jesus min Herre*

    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året?
    *Alla dagar är bra*

    8. Stannar du på kyrkkaffet?
    *Ja, kaffet är det bästa :-)*
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #31

    Elisabeth svarar

    Jag har knappt skrivit här, men läser en del, så kul att svara lite på detta ändå...

    1. Vilken församling tillhör du?
    * Pingst

    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan?
    * Nästan varje söndag

    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de?
    * Ja, han är bara 6 månader, så han följer med :-)

    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning?
    * Ja ssk från 3 år

    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten?
    * Får inte alltid sitta med ett helt möte, måste kanske ut och amma, byta blöja eller söva honom. Men kan ibland variera jag och pappan att gå ut med honom så den andre får sitta ett tag i ro på mötet.

    6. Favoritsång/psalm?
    * På dig min Gud förtröstar jag

    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året?
    * Ingen speciell

    8. Stannar du på kyrkkaffet?
    * Ibland för socialt och om det kurrar i magen :-) Vill annars gärna hem och äta mat så dags.
  22. 31
    Elisabeth svarar Jag har knappt skrivit här, men läser en del, så kul att svara lite på detta ändå...

    1. Vilken församling tillhör du?
    * Pingst

    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan?
    * Nästan varje söndag

    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de?
    * Ja, han är bara 6 månader, så han följer med :-)

    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning?
    * Ja ssk från 3 år

    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten?
    * Får inte alltid sitta med ett helt möte, måste kanske ut och amma, byta blöja eller söva honom. Men kan ibland variera jag och pappan att gå ut med honom så den andre får sitta ett tag i ro på mötet.

    6. Favoritsång/psalm?
    * På dig min Gud förtröstar jag

    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året?
    * Ingen speciell

    8. Stannar du på kyrkkaffet?
    * Ibland för socialt och om det kurrar i magen :-) Vill annars gärna hem och äta mat så dags.
  23. Medlem sedan
    Apr 1999
    #32

    Nämen, är du också norrbottning:-)

    Jag var, nyfiken som jag är, in på din sida och ser då att du också är norrbottning. Det var inte dåligt. Jag tycker att jag känner mig rätt ensam här allt som oftast. Var bor du någonstans? Själv är jag uppvuxen i Boden, men har flyttat därifrån för 16 år sedan. De senaste 10 åren har vi bott i Kalix.
  24. 32
    Nämen, är du också norrbottning:-) Jag var, nyfiken som jag är, in på din sida och ser då att du också är norrbottning. Det var inte dåligt. Jag tycker att jag känner mig rätt ensam här allt som oftast. Var bor du någonstans? Själv är jag uppvuxen i Boden, men har flyttat därifrån för 16 år sedan. De senaste 10 åren har vi bott i Kalix.
  25. Medlem sedan
    Apr 1999
    #33

    Heeej ;-)

    Vad kul att se dig här inne! Hur mår du och magen? Jag tänkte lite på det du skrev om att hitta rätt sammanhang när man flyttat. Usch, jag avundas er verkligen inte... Det är inte så lätt att komma in i en församling som man kan tycka att det borde vara. Ha det bra!
    *kram*
  26. 33
    Heeej ;-) Vad kul att se dig här inne! Hur mår du och magen? Jag tänkte lite på det du skrev om att hitta rätt sammanhang när man flyttat. Usch, jag avundas er verkligen inte... Det är inte så lätt att komma in i en församling som man kan tycka att det borde vara. Ha det bra!
    *kram*
  27. Hello
    #34

    Hej själv

    Blev glad när jag såg dig härinne också!

    Både jag och magen och tjejerna har det bara bra, men det är lite stressigt mellan varven, så jag orkar inte mejla så mycket som jag skulle önska.

    Ja, det har verkligen inte varit lätt. Hoppas att en del ska släppa till hösten när jag är hemma med bebisen (lilltjejen verkar det som...) och inte behöver tänka på att jobba på söndagar. Då ska vi satsa på att göra oss kända i missionskyrkan här och hoppas att det ger nåt. Skulle bott närmare er, helt enkelt! Längtar såååå efter att få träffa er, men vet inte om vi kommer att orka/hinna med Vindeln i juni, tyvärr.

    Och nu får du gärna berätta för gemensamma bekanta om magen ;-)

    *kram*
  28. 34
    Hej själv Blev glad när jag såg dig härinne också!

    Både jag och magen och tjejerna har det bara bra, men det är lite stressigt mellan varven, så jag orkar inte mejla så mycket som jag skulle önska.

    Ja, det har verkligen inte varit lätt. Hoppas att en del ska släppa till hösten när jag är hemma med bebisen (lilltjejen verkar det som...) och inte behöver tänka på att jobba på söndagar. Då ska vi satsa på att göra oss kända i missionskyrkan här och hoppas att det ger nåt. Skulle bott närmare er, helt enkelt! Längtar såååå efter att få träffa er, men vet inte om vi kommer att orka/hinna med Vindeln i juni, tyvärr.

    Och nu får du gärna berätta för gemensamma bekanta om magen ;-)

    *kram*
  29. Eir & barnen
    #35

    Jag bor i


    Malmfälten! Alltid roligt att se andra norrbottningar online. Vi är nog några stycken på Aff i alla fall.
  30. 35
    Jag bor i
    Malmfälten! Alltid roligt att se andra norrbottningar online. Vi är nog några stycken på Aff i alla fall.
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #36

    Moas svar

    1. Vilken församling tillhör du?
    Katolska kyrkan
    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan?
    Deltar i mässan på söndagar och kyrkliga helgdagar. Har åtminstone tidigare haft som ambition att gå på en veckomässa också, men det har inte hunnits med på ett tag nu. Tycker också om att gå in i kyrkan vid andra tider och tända att ljus och be.
    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de?
    Min äldste (6 år) följer med ungefär varannan söndag. De så brukar jag ta med ibland när det inte pågår någon mässa, för att titta på kyrkan och tända ljus och vinka till Jesus och Maria.
    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning?
    Under textläsningarna+predikan är det liturgi för barnen (2-7 år) i sakristian.
    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten?
    Numera fungerar det ganska bra. Men det är klart att jag får mindre ro än om jag går ensam.
    6. Favoritsång/psalm?
    Många!
    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året?
    Påsken.
    8. Stannar du på kyrkkaffet?
    Det är sällan det är något, men när det händer brukar jag stanna om jag kan.
  32. 36
    Moas svar 1. Vilken församling tillhör du?
    Katolska kyrkan
    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan?
    Deltar i mässan på söndagar och kyrkliga helgdagar. Har åtminstone tidigare haft som ambition att gå på en veckomässa också, men det har inte hunnits med på ett tag nu. Tycker också om att gå in i kyrkan vid andra tider och tända att ljus och be.
    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de?
    Min äldste (6 år) följer med ungefär varannan söndag. De så brukar jag ta med ibland när det inte pågår någon mässa, för att titta på kyrkan och tända ljus och vinka till Jesus och Maria.
    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning?
    Under textläsningarna+predikan är det liturgi för barnen (2-7 år) i sakristian.
    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten?
    Numera fungerar det ganska bra. Men det är klart att jag får mindre ro än om jag går ensam.
    6. Favoritsång/psalm?
    Många!
    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året?
    Påsken.
    8. Stannar du på kyrkkaffet?
    Det är sällan det är något, men när det händer brukar jag stanna om jag kan.
  33. Maria med 3
    #37

    Mina sena svar

    Vilken församling tillhör du? Svenska kyrkan
    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan? Långa perioder inte alls tyvärr. Senaste året 2 ggr/månad kanske.
    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de? Oftast på familjegudstjänster (då är de stora aktiva), annars inte.
    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning? Nej
    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten? Lilleman är 3 och har myyyycket spring i benen, så med honom med är det svårt att få ut nåt för egen del.
    6. Favoritsång/psalm? Måne och sol (ps 21?)
    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året? 1:a advent, julafton, julotta, skärtorsdag, påskdag
    8. Stannar du på kyrkkaffet? Ja, gärna
  34. 37
    Mina sena svar Vilken församling tillhör du? Svenska kyrkan
    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan? Långa perioder inte alls tyvärr. Senaste året 2 ggr/månad kanske.
    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de? Oftast på familjegudstjänster (då är de stora aktiva), annars inte.
    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning? Nej
    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten? Lilleman är 3 och har myyyycket spring i benen, så med honom med är det svårt att få ut nåt för egen del.
    6. Favoritsång/psalm? Måne och sol (ps 21?)
    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året? 1:a advent, julafton, julotta, skärtorsdag, påskdag
    8. Stannar du på kyrkkaffet? Ja, gärna
  35. Medlem sedan
    Mar 2005
    #38

    *Therese svarar...

    1. Vilken församling tillhör du?

    Koptiska kyrkan o Svenska kyrkan

    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan?
    1-2 gånger i månaden

    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de?
    Absolut, de är 11 månader och 4,5 år

    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning?
    Ja, söndagsskola...

    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten?
    Jag följer den på tv eller via högtalare om barnen krånglar.
    6. Favoritsång/psalm?
    Alla Lina sandells

    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året?
    1 advent

    8. Stannar du på kyrkkaffet?
    Ja
  36. 38
    *Therese svarar... 1. Vilken församling tillhör du?

    Koptiska kyrkan o Svenska kyrkan

    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan?
    1-2 gånger i månaden

    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de?
    Absolut, de är 11 månader och 4,5 år

    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning?
    Ja, söndagsskola...

    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten?
    Jag följer den på tv eller via högtalare om barnen krånglar.
    6. Favoritsång/psalm?
    Alla Lina sandells

    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året?
    1 advent

    8. Stannar du på kyrkkaffet?
    Ja
  37. Medlem sedan
    Jan 2004
    #39

    vad är

    koptiska kyrkan?
    Hälsningar Åsa.
  38. 39
    vad är koptiska kyrkan?
    Hälsningar Åsa.
  39. Medlem sedan
    Mar 2000
    #40

    Cayenne tittar in....

    1. Vilken församling tillhör du?
    Svenska kyrkan. Jobbar i en församling och bor/är politiker i en annan

    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan?
    Om vi pratar om söndagsförmiddagar, så känner jag att jag borde gå lite oftare än vad jag gör. Kanske en söndag i månaden, om man slår ut det. Mer ofta ibland och mindre ofta annars. Men jag firar gudstjänst och mässor andra gånger oxå Både i samband med jobbet och i samband med kyrkoråd.

    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de?
    Oftast firar jag gudstjänst där jag jobbar, och då har jag inte med mig barnen. Det funkar liksom inte eftersom maken inte vill följa med. Jag har oftast bara med dem när det är familjegudstjänst - både där jag bor o där jag jobbar - om vi kan gå. (Jag har en bit till jobbet).

    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning?
    Där jag jobbar finns söndagsskola, men inte där vi bor.

    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten?
    Nä, jag får inte ro när barnen är med. (Tre barn under 6 år)

    6. Favoritsång/psalm?
    Finns så många. 89 är en av alla favoriter; Se jag vill bära ditt budskap, Herre

    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året?
    Påsknattsmässan och påskadagen

    8. Stannar du på kyrkkaffet?
    Jo, om det är det, så stannar jag.
  40. 40
    Cayenne tittar in.... 1. Vilken församling tillhör du?
    Svenska kyrkan. Jobbar i en församling och bor/är politiker i en annan

    2. Går du eller hur ofta går du till kyrkan?
    Om vi pratar om söndagsförmiddagar, så känner jag att jag borde gå lite oftare än vad jag gör. Kanske en söndag i månaden, om man slår ut det. Mer ofta ibland och mindre ofta annars. Men jag firar gudstjänst och mässor andra gånger oxå Både i samband med jobbet och i samband med kyrkoråd.

    3. Följer barnen med om du har några och hur gamla är de?
    Oftast firar jag gudstjänst där jag jobbar, och då har jag inte med mig barnen. Det funkar liksom inte eftersom maken inte vill följa med. Jag har oftast bara med dem när det är familjegudstjänst - både där jag bor o där jag jobbar - om vi kan gå. (Jag har en bit till jobbet).

    4. Har din kyrka söndagsskola/barnpassning?
    Där jag jobbar finns söndagsskola, men inte där vi bor.

    5. Om barnen följer med, hur fungerar det? Får du ro över till gudstjänsten?
    Nä, jag får inte ro när barnen är med. (Tre barn under 6 år)

    6. Favoritsång/psalm?
    Finns så många. 89 är en av alla favoriter; Se jag vill bära ditt budskap, Herre

    7. Vilken är din favoritkyrkodag på året?
    Påsknattsmässan och påskadagen

    8. Stannar du på kyrkkaffet?
    Jo, om det är det, så stannar jag.
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Liknande trådar

  1. Vad sägs om en enkät?
    By fudge in forum _1101 Januaribarn
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2011-04-16, 06:40
  2. vad sägs om en liten enkät?
    By Hanna Leia o *liten* in forum _0808 Augustibarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 01:48
  3. Vad sägs om en enkät?
    By emelie in forum _05/06 Vinterbarn
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2007-04-22, 10:48
  4. Oki, vad sägs om enkät?
    By -Nike- in forum _0507 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 22:32
  5. Vad sägs om en stulen enkät?
    By _Busmamman_ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 16:27
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar