Starta eget?
Arbete, ekonomi & juridik
  1. Ny här
    #1

    Starta eget?

    Jag är en arbetslös akademiker som funderar på att starta eget företag. Jag har två små barn och vill nog starta eget för dels för att det är en utmaning för mig som varit arbetslös sedan examen för tre år sedan :(
    Dock råder det idétorka här. Vad kan en god affärsidé vara...? Jag är kandidat i statsvetenskap men har också läst nationalekonomi, kulturgeografi, östeuropakunskap och u-landskunskap. Har ca 200 akademiska poäng. Tror dock att det kan vara svårt att starta något eget som har anknytning till min utbildning, men samtidigt vill jag inte kasta bort den, så att säga. Kanske konsult av något slag, men kan det inte vara svårt att få kunder - det är väl inte så många småföretag som behöver konsulter inom samhällsvetenskapen. De flesta med min utbildning arbetar ju som anställda inom förvaltningen.

    Alla idéer, råd och tips emottages varmt!
  2. 1
    Starta eget? Jag är en arbetslös akademiker som funderar på att starta eget företag. Jag har två små barn och vill nog starta eget för dels för att det är en utmaning för mig som varit arbetslös sedan examen för tre år sedan :(
    Dock råder det idétorka här. Vad kan en god affärsidé vara...? Jag är kandidat i statsvetenskap men har också läst nationalekonomi, kulturgeografi, östeuropakunskap och u-landskunskap. Har ca 200 akademiska poäng. Tror dock att det kan vara svårt att starta något eget som har anknytning till min utbildning, men samtidigt vill jag inte kasta bort den, så att säga. Kanske konsult av något slag, men kan det inte vara svårt att få kunder - det är väl inte så många småföretag som behöver konsulter inom samhällsvetenskapen. De flesta med min utbildning arbetar ju som anställda inom förvaltningen.

    Alla idéer, råd och tips emottages varmt!
  3. madde
    #2

    Låt dina intressen och kunskaper

    styra ditt val av affärside. Kankse har du något mera intresse eller kompetens som du är bra på .
    Kombinera ihop dessa och få en unik nisch.
    Du kanske är duktig på att skriva texter eller utforma broschyrer. Slå ihop dina kompetenser och nischa dig .konsulter vimmlar det av sså ett måste är att nischa sig.
  4. 2
    Låt dina intressen och kunskaper styra ditt val av affärside. Kankse har du något mera intresse eller kompetens som du är bra på .
    Kombinera ihop dessa och få en unik nisch.
    Du kanske är duktig på att skriva texter eller utforma broschyrer. Slå ihop dina kompetenser och nischa dig .konsulter vimmlar det av sså ett måste är att nischa sig.

Liknande trådar

  1. Starta eget?
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-03, 11:31
  2. Starta eget
    By _Sökaren_ in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 11:28
  3. Om man ska starta eget
    By Guinan in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 15:08
  4. Starta Eget
    By MärtanmedStjärtan in forum Ensamförälder
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-10-22, 12:59
  5. starta eget?
    By P in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-28, 18:21
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar