När man har en storasyster
_0401 Januaribarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    När man har en storasyster

    som är inne i varför-åldern (varför lyser solen? varför har du en bebis i magen? varför bor fiskarna i vattnet? osv)
    så bara måste man ju själv fråga varför jämt, eller hur?
    Lukas frågar varför heeela tiden och han är inte alls så förståndig och resonabel som hans lillgamla storasyster *S*
    Roligast är när man frågar h o n o m varför, Lukas varför leker du med bilen?
    -För att jag gör det. Svarar han med självklarhet i rösten. Så himla sött :)
    Undrar om det eg. är såna svar han vill ha *s*
  2. 1
    När man har en storasyster som är inne i varför-åldern (varför lyser solen? varför har du en bebis i magen? varför bor fiskarna i vattnet? osv)
    så bara måste man ju själv fråga varför jämt, eller hur?
    Lukas frågar varför heeela tiden och han är inte alls så förståndig och resonabel som hans lillgamla storasyster *S*
    Roligast är när man frågar h o n o m varför, Lukas varför leker du med bilen?
    -För att jag gör det. Svarar han med självklarhet i rösten. Så himla sött :)
    Undrar om det eg. är såna svar han vill ha *s*
  3. Medlem sedan
    Feb 2002
    #2

    Japp det..

    tror jag! Oftast kräver inte barn så invecklade svar på sina frågor som vi vuxna försöker att ge. Det räcker att liksom bara svara enkelt och ärligt!

    Men oftast blir man lite ställd utav vissa underliga frågor att man sätter igång med världens längsta utlägg.. vilket sällan behövs. :)
  4. 2
    Japp det.. tror jag! Oftast kräver inte barn så invecklade svar på sina frågor som vi vuxna försöker att ge. Det räcker att liksom bara svara enkelt och ärligt!

    Men oftast blir man lite ställd utav vissa underliga frågor att man sätter igång med världens längsta utlägg.. vilket sällan behövs. :)
  5. Medlem sedan
    Jan 2002
    #3

    Men det är ju toppen

    om jag bara behöver svara \"för att det är så\".
    Känns dock fel...
    Rebecka nöjer sig inte med mindre än en fullständig förklaring, men så är hon ju som sagt ganska lillgammal :)
  6. 3
    Men det är ju toppen om jag bara behöver svara \"för att det är så\".
    Känns dock fel...
    Rebecka nöjer sig inte med mindre än en fullständig förklaring, men så är hon ju som sagt ganska lillgammal :)
  7. Medlem sedan
    Feb 2002
    #4

    Jo såklart..

    men jag menar alltså att man(jag :) gärna startar ett utlägg på tio minuter för en enkel fråga, istället för att svara kort och invänta fler frågor om barnet är nyfiket.

    Har dåligt med exempel, men som igår när jag och Liam bakade så tog Liam upp degkroken och undrade vad det var för nåt. Genast började mina tankar spinna om en lång förklaring om att man hade den i assistenten, hur den knådade degen, osv. Men så stoppade jag mig själv innan jag hann säga nåt och svarade istället:
    - En degkrok.
    Jaha, sa Liam då och vred på den lite och undrade sedan vad man hade den till.
    - När man bakar bröd, svarade jag då och det var tydligen allt han behövde veta. :)

    Sen är det klart att de där ungarna kan hamna i ändlösa \"varför det\" och då duger ju inget svar egentligen ;).
  8. 4
    Jo såklart.. men jag menar alltså att man(jag :) gärna startar ett utlägg på tio minuter för en enkel fråga, istället för att svara kort och invänta fler frågor om barnet är nyfiket.

    Har dåligt med exempel, men som igår när jag och Liam bakade så tog Liam upp degkroken och undrade vad det var för nåt. Genast började mina tankar spinna om en lång förklaring om att man hade den i assistenten, hur den knådade degen, osv. Men så stoppade jag mig själv innan jag hann säga nåt och svarade istället:
    - En degkrok.
    Jaha, sa Liam då och vred på den lite och undrade sedan vad man hade den till.
    - När man bakar bröd, svarade jag då och det var tydligen allt han behövde veta. :)

    Sen är det klart att de där ungarna kan hamna i ändlösa \"varför det\" och då duger ju inget svar egentligen ;).
  9. Medlem sedan
    Jan 2002
    #5

    Håller med

    ofta kan ganska enkla svar räcka, men allt för ofta hamnar man i en varför-spiral.
    Då kvittar det ju vad man svarar :)
  10. 5
    Håller med ofta kan ganska enkla svar räcka, men allt för ofta hamnar man i en varför-spiral.
    Då kvittar det ju vad man svarar :)
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    Ett alternativ...

    kan ju vara att ställa en motfråga! Varför lyser solen? Ja, VARFÖR lyser solen? Vad tror DU? Då kan man få de mest underbara och roliga svar tillbaka. Värt att prova!
  12. 6
    Ett alternativ... kan ju vara att ställa en motfråga! Varför lyser solen? Ja, VARFÖR lyser solen? Vad tror DU? Då kan man få de mest underbara och roliga svar tillbaka. Värt att prova!
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7

    Ja :)

    Det har jag provat på Lukas och då får man just därför att-svar :)
    Rebecka ska jag prova med, det kan bli kul!
  14. 7
    Ja :) Det har jag provat på Lukas och då får man just därför att-svar :)
    Rebecka ska jag prova med, det kan bli kul!

Liknande trådar

  1. Storasyster!
    By mibelle in forum _1005 Majbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 17:19
  2. Storasyster
    By Stina2 in forum _0709 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 14:42
  3. storasyster!
    By mammaAngelica in forum _0407 Julibarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 13:17
  4. Att bli storasyster..
    By kattmamman in forum Föräldraskap
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-12-03, 19:28
  5. Storasyster
    By Sandy in forum Ur barnamun
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 19:28
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar