Speciella amningslokaler?
Föräldraskap
  1. Medlem sedan
    Jun 2002
    #1

    Speciella amningslokaler?

    Vad tror ni om detta? Om det förekom frekvent i offentliga lokaler - så som t.ex. IKEA har på vissa ställen - vad tror ni detta kan få för konsekvenser vad gäller synen på amning i det offentliga rummet/kvinnors ammande/inställningar/annat?
  2. 1
    Speciella amningslokaler? Vad tror ni om detta? Om det förekom frekvent i offentliga lokaler - så som t.ex. IKEA har på vissa ställen - vad tror ni detta kan få för konsekvenser vad gäller synen på amning i det offentliga rummet/kvinnors ammande/inställningar/annat?
  3. Carin
    #2

    För min del…

    …hade det – om vi t. ex. tänker oss ett mindre, ganska tyst rum – varit en stor fördel ur två aspekter:
    1) Jag hade känt mig betydligt mer bekväm med att amma och amningen hade förmodligen då också fungerat betydligt bättre.

    2) Min äldste son (min yngste son har jag inte ammat då han har ett funktionshinder) hade fått det lugnare vid bröstet, då han var extremt lättstörd och ljudkänslig vid bröstet under en ganska lugn period. Under särskilt jobbiga perioder fick vi välja mellan att stanna hemma eller ockupera en toalett på t. ex. ett av varuhusen, eftersom det var det enda stället där han fick någorlunda ro, med den påföljden att folk blev väldigt sura över att det var upptaget och stod och ryckte i dörrhandtaget (det var en toalett av sex, men det hjälpte tyvärr inte).

    Jag läste ditt inlägg till mig längre bak – tack.
  4. 2
    För min del… …hade det – om vi t. ex. tänker oss ett mindre, ganska tyst rum – varit en stor fördel ur två aspekter:
    1) Jag hade känt mig betydligt mer bekväm med att amma och amningen hade förmodligen då också fungerat betydligt bättre.

    2) Min äldste son (min yngste son har jag inte ammat då han har ett funktionshinder) hade fått det lugnare vid bröstet, då han var extremt lättstörd och ljudkänslig vid bröstet under en ganska lugn period. Under särskilt jobbiga perioder fick vi välja mellan att stanna hemma eller ockupera en toalett på t. ex. ett av varuhusen, eftersom det var det enda stället där han fick någorlunda ro, med den påföljden att folk blev väldigt sura över att det var upptaget och stod och ryckte i dörrhandtaget (det var en toalett av sex, men det hjälpte tyvärr inte).

    Jag läste ditt inlägg till mig längre bak – tack.
  5. Carin
    #3

    *suck*

    Inte \"lugn period\" – \"lång period.\" Sorry.
  6. 3
    *suck* Inte \"lugn period\" – \"lång period.\" Sorry.
  7. Erindriel
    #4

    Tack, Carin..

    ...för ditt svar på min fråga här!

    Jag undrar dock om du har några funderingar på detta jag frågade om vad gäller förändrade inställningar till amning i samhället? Alltså inte så mycket fördelarna med ett tyst rum, utan mer om detta skulle påverka debatten, inställninngar och t.o.m. amningsfrekvens etc: :)
  8. 4
    Tack, Carin.. ...för ditt svar på min fråga här!

    Jag undrar dock om du har några funderingar på detta jag frågade om vad gäller förändrade inställningar till amning i samhället? Alltså inte så mycket fördelarna med ett tyst rum, utan mer om detta skulle påverka debatten, inställninngar och t.o.m. amningsfrekvens etc: :)
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5

    Bra, om lokalen är fräsch

    och trevlig, och inte något sunkigt kyffe i källaren (som NKs amningsrum sist jag var där). Om man bemödar sig om att göra det fint och praktiskt höjer det amningens status och gör den mer accepterad.

    Mitt första barn var av den lättstörda sorten och då var en lugn plats en förutsättning för att kunna amma ute öht från tre månader och nästan ända upp till året.
  10. 5
    Bra, om lokalen är fräsch och trevlig, och inte något sunkigt kyffe i källaren (som NKs amningsrum sist jag var där). Om man bemödar sig om att göra det fint och praktiskt höjer det amningens status och gör den mer accepterad.

    Mitt första barn var av den lättstörda sorten och då var en lugn plats en förutsättning för att kunna amma ute öht från tre månader och nästan ända upp till året.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    Tänkte faktiskt på

    att det borde finnas på t ex Centralsjukhuset i Karlstad. När jag var där förra veckan hittade jag ingenstans att amma om jag inte skulle fika i cafeterian. Alla stolar som fanns på övriga platser var för smala för att kunna sitta bekvämt och amma och att sitta i entrén på träbänkarna var är ju ingen hit. Vore det inte naturligt med en amningshörna dit man kan ta småsyskon också? Åtminstone i offentliga lokaler.
  12. 6
    Tänkte faktiskt på att det borde finnas på t ex Centralsjukhuset i Karlstad. När jag var där förra veckan hittade jag ingenstans att amma om jag inte skulle fika i cafeterian. Alla stolar som fanns på övriga platser var för smala för att kunna sitta bekvämt och amma och att sitta i entrén på träbänkarna var är ju ingen hit. Vore det inte naturligt med en amningshörna dit man kan ta småsyskon också? Åtminstone i offentliga lokaler.
  13. Medlem sedan
    Dec 2001
    #7

    Negativ inverkan

    tror jag. Då skulle man ju aldrig våga amma någon annanstans. För mig känns det som att det blir något skamligt som ska stängas in och absolut inte synas.

    Sedan att få högre komfort och lite lugn och ro (fast hur lugnt är det med 10 bebisar i samma rum, inte mycket till amningsro) kunde på ett sätt vara skönt men jag vill gärna värna rätten att amma precis var som helst (säger hon som en gång stod och ammade vid kassan på banken samtidigt som hon öppnade sparkonto åt sin lilla plutt. Kändes inte så bekvämt att köra upp bröstet i ansiktet på bankkvinnan..)
  14. 7
    Negativ inverkan tror jag. Då skulle man ju aldrig våga amma någon annanstans. För mig känns det som att det blir något skamligt som ska stängas in och absolut inte synas.

    Sedan att få högre komfort och lite lugn och ro (fast hur lugnt är det med 10 bebisar i samma rum, inte mycket till amningsro) kunde på ett sätt vara skönt men jag vill gärna värna rätten att amma precis var som helst (säger hon som en gång stod och ammade vid kassan på banken samtidigt som hon öppnade sparkonto åt sin lilla plutt. Kändes inte så bekvämt att köra upp bröstet i ansiktet på bankkvinnan..)
  15. Carin
    #8

    Förstår att du undrade det…

    …för det var visst det du frågade, ser man trött som man är när man läser mer noggrant ;0). Sorry igen, alltså.

    Det är en svår fråga, men jag hoppas att det inte är så att fler alternativ, skulle betraktas som ett hot mot amningen. Det blir också lite svårt med gränsdragningen på ett sätt. Med hur många eventuella \"vittnen\" ammar man offentligt?

    Såhär: jag ser en risk med att det skulle kunna missbrukas om alla plötsligt förväntas amma i ett \"amningsrum\", men för mig vore inte den risken ett argument att inte underlätta för oss – och inte minst våra barn! – som inte särskilt enkelt får till en amningsstund mitt i ett kafé t. ex. Jag tror på ett fritt samhälle där man erbjuder så många alternativ som möjligt i ett fall som detta och samtidigt informerar så bra man kan.

    Hoppas att detta var någon sorts svar iallafall :0/.
  16. 8
    Förstår att du undrade det… …för det var visst det du frågade, ser man trött som man är när man läser mer noggrant ;0). Sorry igen, alltså.

    Det är en svår fråga, men jag hoppas att det inte är så att fler alternativ, skulle betraktas som ett hot mot amningen. Det blir också lite svårt med gränsdragningen på ett sätt. Med hur många eventuella \"vittnen\" ammar man offentligt?

    Såhär: jag ser en risk med att det skulle kunna missbrukas om alla plötsligt förväntas amma i ett \"amningsrum\", men för mig vore inte den risken ett argument att inte underlätta för oss – och inte minst våra barn! – som inte särskilt enkelt får till en amningsstund mitt i ett kafé t. ex. Jag tror på ett fritt samhälle där man erbjuder så många alternativ som möjligt i ett fall som detta och samtidigt informerar så bra man kan.

    Hoppas att detta var någon sorts svar iallafall :0/.
  17. Carin
    #9

    Varför…

    …skulle man inte våga amma någonannanstans? Tro mig, om man själv och ens barn behöver ett lugnare sammanhang för att få till en bra amningsstund sätter man sig ändå inte gärna mitt i ett högljutt kafé och ammar. Alternativen finns redan, men de är bara ofta väldigt opraktiska.
  18. 9
    Varför… …skulle man inte våga amma någonannanstans? Tro mig, om man själv och ens barn behöver ett lugnare sammanhang för att få till en bra amningsstund sätter man sig ändå inte gärna mitt i ett högljutt kafé och ammar. Alternativen finns redan, men de är bara ofta väldigt opraktiska.
  19. Carin
    #10

    Kan som exempel nämna…

    …Åhléns varuhus i Nordstan i Göteborg, där det faktiskt finns ett rum med soffor, skötbord, minikök och en vuxen och barntoalett som ett försök att underlätta. Det brukar vara flitigt besökt vad jag kan bedöma. Samtidigt ser jag ofta mammor amma även i Åhléns kafé utanför, så åtminstone i det fallet, verkar det gå att kombinera alldeles utmärkt.
  20. 10
    Kan som exempel nämna… …Åhléns varuhus i Nordstan i Göteborg, där det faktiskt finns ett rum med soffor, skötbord, minikök och en vuxen och barntoalett som ett försök att underlätta. Det brukar vara flitigt besökt vad jag kan bedöma. Samtidigt ser jag ofta mammor amma även i Åhléns kafé utanför, så åtminstone i det fallet, verkar det gå att kombinera alldeles utmärkt.
  21. Erindriel
    #11

    Inget att..

    ..be om ursäkt för, snälla du! Jag tyckte din första vinkling av svaren _också_ var intressant! :)
  22. 11
    Inget att.. ..be om ursäkt för, snälla du! Jag tyckte din första vinkling av svaren _också_ var intressant! :)
  23. Betula
    #12

    Alltså...

    ... jag tycker att amningslokaler är helt vettigt ur bekvämlighetssynpunkt. Och jag har själv helst sökt en lugn vrå när jag har ammat - mina barn har varit ganska lättstörda och har inte alltid varit så smidiga att lägga till heller. Bättre då att amma i lugn och ro där ingen ifrågasätter något, där jag slipper bli stressad av omgivningens reaktioner på en gallhojtande bebis som inte fattar hur den ska göra;-)

  24. 12
    Alltså... ... jag tycker att amningslokaler är helt vettigt ur bekvämlighetssynpunkt. Och jag har själv helst sökt en lugn vrå när jag har ammat - mina barn har varit ganska lättstörda och har inte alltid varit så smidiga att lägga till heller. Bättre då att amma i lugn och ro där ingen ifrågasätter något, där jag slipper bli stressad av omgivningens reaktioner på en gallhojtande bebis som inte fattar hur den ska göra;-)

  25. Carin
    #13

    Och…

    …när man nu – med rätta – trycker på det lilla barnets behov när det gäller den offentliga amningen kan jag ju undra om inte samma resonemang borde gälla här. Om mitt och andras barn är inne i en fas där de är väldigt lättstörda vid bröstet och en lugnare och mer begränsad miljö underlättar – i vårt och många andras fall snarare möjliggör – en matstund som man annars hade fått sköta hemma, skall då inte våra barns behov få väga lika tungt…?
  26. 13
    Och… …när man nu – med rätta – trycker på det lilla barnets behov när det gäller den offentliga amningen kan jag ju undra om inte samma resonemang borde gälla här. Om mitt och andras barn är inne i en fas där de är väldigt lättstörda vid bröstet och en lugnare och mer begränsad miljö underlättar – i vårt och många andras fall snarare möjliggör – en matstund som man annars hade fått sköta hemma, skall då inte våra barns behov få väga lika tungt…?
  27. Medlem sedan
    Dec 2001
    #14

    Jag skulle inte \"våga\" det

    Om mitt barn gallskrek skulle jag naturligtvis inte ta mig tvärs över hela varuhuset bara för att komma till amningsrummet men jag skulle hela tiden titta över axeln och oroa mig för att någon beskäftig anställd skulle påpeka att det faktiskt finns ett amningsrum.

    Det kanske bara är i mitt förvridna och regelstyrda sinne som amningsrum ses som affärens sätt att visa att man stör andra kunder om man ammar? Har aldrig sett det som en direkt service utan mer som ett \"ni stör faktiskt\".
  28. 14
    Jag skulle inte \"våga\" det Om mitt barn gallskrek skulle jag naturligtvis inte ta mig tvärs över hela varuhuset bara för att komma till amningsrummet men jag skulle hela tiden titta över axeln och oroa mig för att någon beskäftig anställd skulle påpeka att det faktiskt finns ett amningsrum.

    Det kanske bara är i mitt förvridna och regelstyrda sinne som amningsrum ses som affärens sätt att visa att man stör andra kunder om man ammar? Har aldrig sett det som en direkt service utan mer som ett \"ni stör faktiskt\".
  29. Carin
    #15

    Förvridet är det väl inte…

    …och jag kan förstå känslan mycket väl, men om det för dig handlar om en känsla av att det _skulle_ kunna vara på ett visst sätt och för mig och andra om den reella skillnad för mig och – återigen inte minst barnen – som jag beskriver ovan, vilket tycker du att man skall ge företräde åt? För problemet är väl att man måste välja? Skulle man kunna sätta upp skyltar? \"Amma gärna här. För dig som föredrar det, finns ett amningsrum därochdär\"?
  30. 15
    Förvridet är det väl inte… …och jag kan förstå känslan mycket väl, men om det för dig handlar om en känsla av att det _skulle_ kunna vara på ett visst sätt och för mig och andra om den reella skillnad för mig och – återigen inte minst barnen – som jag beskriver ovan, vilket tycker du att man skall ge företräde åt? För problemet är väl att man måste välja? Skulle man kunna sätta upp skyltar? \"Amma gärna här. För dig som föredrar det, finns ett amningsrum därochdär\"?
  31. Medlem sedan
    Dec 2001
    #16

    Fast nu förstår jag inte riktigt?

    Det är ju inte så att jag vill förbjuda amningsrum. Det är bara att jag tror att det skulle bidra till en mer negativ inställning till offentlig amning.
  32. 16
    Fast nu förstår jag inte riktigt? Det är ju inte så att jag vill förbjuda amningsrum. Det är bara att jag tror att det skulle bidra till en mer negativ inställning till offentlig amning.
  33. Medlem sedan
    Dec 2002
    #17

    Det var just det jag menade

    när jag skrev att amningsrummet ska vara i någotsånär skick för att vara positivt. Om det är ett pyttelitet rum där soptunnan är överfull med gamla bajsblöjor, mikron full av matrester och golvet inte har blivit städat på en vecka, då skickar man ju verkligen en signal om hur viktigt amning och småbarn är.

    Jag har nyligen blivit förortsbo och är mer i inomhuscentrum nu än jag någonsin varit förut. Där är amningsrummet verkligen en service, för de flesta centrum har väldigt få bänkar och de som finns står oftast mitt på golvet. Jag är verkligen inte bekväm med att amma i den miljön med noll avskildhet även om jag gör det om jag måste. Klart omysigt och jobbigt trots att jag absolut inte är den blyga typen. Just nu, med en liten bebis som vill äta ofta, är amningsrummet faktiskt ett starkt skäl för att välja ett centrum framför ett annat.

    Visst har jag tänkt som du ibland, att kanske \"får\" man bara amma i amningsrummet? Men min erfarenhet är som Carins, att det ammas lite överallt ändå.
  34. 17
    Det var just det jag menade när jag skrev att amningsrummet ska vara i någotsånär skick för att vara positivt. Om det är ett pyttelitet rum där soptunnan är överfull med gamla bajsblöjor, mikron full av matrester och golvet inte har blivit städat på en vecka, då skickar man ju verkligen en signal om hur viktigt amning och småbarn är.

    Jag har nyligen blivit förortsbo och är mer i inomhuscentrum nu än jag någonsin varit förut. Där är amningsrummet verkligen en service, för de flesta centrum har väldigt få bänkar och de som finns står oftast mitt på golvet. Jag är verkligen inte bekväm med att amma i den miljön med noll avskildhet även om jag gör det om jag måste. Klart omysigt och jobbigt trots att jag absolut inte är den blyga typen. Just nu, med en liten bebis som vill äta ofta, är amningsrummet faktiskt ett starkt skäl för att välja ett centrum framför ett annat.

    Visst har jag tänkt som du ibland, att kanske \"får\" man bara amma i amningsrummet? Men min erfarenhet är som Carins, att det ammas lite överallt ändå.
  35. Medlem sedan
    Jan 2003
    #18

    Kanske ska man svara också

    jo, jag tror att det gör att amningen syns mer även om den \"göms\". Idag ammar folk hemma, men man skulle gå ut mer och kunna sitta i lugn och ro och amma och det skulle bli ett naturligt inslag. Jag tycker det skulle vara jätteskönt om det fanns eftersom jag inte är helt bekväm med att slänga fram tuttarna i offentligheten.
  36. 18
    Kanske ska man svara också jo, jag tror att det gör att amningen syns mer även om den \"göms\". Idag ammar folk hemma, men man skulle gå ut mer och kunna sitta i lugn och ro och amma och det skulle bli ett naturligt inslag. Jag tycker det skulle vara jätteskönt om det fanns eftersom jag inte är helt bekväm med att slänga fram tuttarna i offentligheten.
  37. Medlem sedan
    Apr 2002
    #19

    Jag är kanske modig *s*

    Rummet på Åhléns i Göteborg heter skötrum, men det finns ju som sagt utrymme att amma och även mata större barn. Jag går dit om vi ändå ska byta blöja, men när jag fikar med vänner så ammar jag i deras café om det behövs. Jag har aldrig ens tänkt tanken att det inte skulle vara ok. Å andra sidan försöker jag vara diskret. Annars ammar vi oftast på bänkarna i inomhusköpcentrat eller ibland vid babyavdelningen på H&M eller Lindex om det är bråttom. :-)

    Jag har faktiskt aldrig fått någon negativ kommentar om att jag ammar offentligt och då gjorde jag det ändå relativt länge med stora tjejen som inte var så intresserad av mat. Sista gångerna jag ammade ute var hon drygt 1,5 år och det var på buss eller tåg om vi skulle åka lite längre.
  38. 19
    Jag är kanske modig *s* Rummet på Åhléns i Göteborg heter skötrum, men det finns ju som sagt utrymme att amma och även mata större barn. Jag går dit om vi ändå ska byta blöja, men när jag fikar med vänner så ammar jag i deras café om det behövs. Jag har aldrig ens tänkt tanken att det inte skulle vara ok. Å andra sidan försöker jag vara diskret. Annars ammar vi oftast på bänkarna i inomhusköpcentrat eller ibland vid babyavdelningen på H&M eller Lindex om det är bråttom. :-)

    Jag har faktiskt aldrig fått någon negativ kommentar om att jag ammar offentligt och då gjorde jag det ändå relativt länge med stora tjejen som inte var så intresserad av mat. Sista gångerna jag ammade ute var hon drygt 1,5 år och det var på buss eller tåg om vi skulle åka lite längre.
  39. Medlem sedan
    Apr 2002
    #20

    Eller

    Modig kanske var fel ord, naiv kanske var bättre! :-)
  40. 20
    Eller Modig kanske var fel ord, naiv kanske var bättre! :-)
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Hundägare är speciella....
    By xaramia in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-07, 16:19
  2. speciella barn
    By Anonym in forum Barn som yrke
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-11-19, 12:28
  3. Speciella matkrav
    By anonymis in forum Kärlek & relationer
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-19, 11:34
  4. Speciella barn?
    By anonymt namn in forum Många barn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 10:28
  5. Oj då, är vi så speciella?
    By Nugga in forum _0804 Aprilbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-21, 20:10
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar