Bråkar ni om barnuppfostran
Utlandsföräldrar
  1. SiF
    #1

    Bråkar ni om barnuppfostran

    med era respektive? Det är det ENDA jag och mannen bråkar om numera. Egentligen är vi rätt överrens, utom att jag tycker att han är lite väl hård med dottern ibland. Inte så att han slår henne, det skulle han aldrig göra och ändå använder 75% av franska föräldrar smisk i uppfostringssyfte. Men han kan få världens utbrott på henne när hon inte lyder. Som nu vid lunchen, hon har en period nu då det är svårt för henne att sitta still och koncentrera sig på maten. Då brusar han upp och lyfter upp henne och stänger in henne i hennes rum. En stund senarre får hon komma tillbaka till bordet, hon äter nu men han sitter och ser arg ut och är redo att börja om vid minsta \"provokation\" från hennes sida.
    Alltså, hon är 2 1/2, jag tycker det är för mycket begärt att hon ska sitta i givakt vid matbordet. Nu låter det som att han är en hemsk pappa, vilket inte alls är fallet, de leker och kramas och skrattar tillsammans nästan jämt. Grejen är att han har en syster som var sladdbarn och blev väldigt bortskämd, fick aldrig skäll osv, och hon är rena katastrofen som vuxen. Alltså har han gett sig den på att inte göra om sina föräldrars misstag. Det här kan jag förstå och jag vill inte heller vara för slapp i uppfostran. Det jag verkligen stör mig på är att jag har märkt att hans humör i övrigt spelar in jättemycket på hans reaktioner med E. Alltså kan han reagera väldigt olika inför liknande situationer från en gång till en annan. Och eftersom jag är övertygad om att konsekvens är a och o i barnuppfostran retar det mig så in i...
    Han skulle säkert kunna göra en liknande utläggning om allt JAG gör som HAN stör sig på! Jag menar inte att jag gör allt rätt och han allt fel, ville nog bara vräka ur mig lite galla efter en tråkig lunch, en riktigt god en dessutom...:(
    Hur har ni det ni andra med det här, råder det perfekt harmoni om hur barnen ska bemötas?
  2. 1
    Bråkar ni om barnuppfostran med era respektive? Det är det ENDA jag och mannen bråkar om numera. Egentligen är vi rätt överrens, utom att jag tycker att han är lite väl hård med dottern ibland. Inte så att han slår henne, det skulle han aldrig göra och ändå använder 75% av franska föräldrar smisk i uppfostringssyfte. Men han kan få världens utbrott på henne när hon inte lyder. Som nu vid lunchen, hon har en period nu då det är svårt för henne att sitta still och koncentrera sig på maten. Då brusar han upp och lyfter upp henne och stänger in henne i hennes rum. En stund senarre får hon komma tillbaka till bordet, hon äter nu men han sitter och ser arg ut och är redo att börja om vid minsta \"provokation\" från hennes sida.
    Alltså, hon är 2 1/2, jag tycker det är för mycket begärt att hon ska sitta i givakt vid matbordet. Nu låter det som att han är en hemsk pappa, vilket inte alls är fallet, de leker och kramas och skrattar tillsammans nästan jämt. Grejen är att han har en syster som var sladdbarn och blev väldigt bortskämd, fick aldrig skäll osv, och hon är rena katastrofen som vuxen. Alltså har han gett sig den på att inte göra om sina föräldrars misstag. Det här kan jag förstå och jag vill inte heller vara för slapp i uppfostran. Det jag verkligen stör mig på är att jag har märkt att hans humör i övrigt spelar in jättemycket på hans reaktioner med E. Alltså kan han reagera väldigt olika inför liknande situationer från en gång till en annan. Och eftersom jag är övertygad om att konsekvens är a och o i barnuppfostran retar det mig så in i...
    Han skulle säkert kunna göra en liknande utläggning om allt JAG gör som HAN stör sig på! Jag menar inte att jag gör allt rätt och han allt fel, ville nog bara vräka ur mig lite galla efter en tråkig lunch, en riktigt god en dessutom...:(
    Hur har ni det ni andra med det här, råder det perfekt harmoni om hur barnen ska bemötas?
  3. Medlem sedan
    Apr 2006
    #2

    ja jämt

    Vi är likadana. det är nästan det enda vi brâkar om nuförtiden ( och att han aldrig är hemma i veckorna..) Han är ocksâ fransk, som din man och har uppfostrats med smisk och piska (ja, piska) och väldigt lite kärlek. Jag har alltid varit lite rädd ôver hur han kommer att bemöta barnuppfostran och min vägran till aga. Han kan bli otroligt upprörd och har absolut inget tâlamod och ändâ är lille Erik bara 7 mânader. Han skriker ofta pâ honom och en gâng kom jag pâ honom med att ge honom smisk pâ stjärten (blöjan) fast det blev det hus i helvete! Jag gick i taket och O skämdes eftersom han vet vad mina krav var för att vi skulle skaffa barn. inget smisk!! Men vi brâkar ofta, O tycker att jag är alldeles fôr mjäkig och borde visa mig lite hârdare. Med en 7-mânaders? Borde jag det?
  4. 2
    ja jämt Vi är likadana. det är nästan det enda vi brâkar om nuförtiden ( och att han aldrig är hemma i veckorna..) Han är ocksâ fransk, som din man och har uppfostrats med smisk och piska (ja, piska) och väldigt lite kärlek. Jag har alltid varit lite rädd ôver hur han kommer att bemöta barnuppfostran och min vägran till aga. Han kan bli otroligt upprörd och har absolut inget tâlamod och ändâ är lille Erik bara 7 mânader. Han skriker ofta pâ honom och en gâng kom jag pâ honom med att ge honom smisk pâ stjärten (blöjan) fast det blev det hus i helvete! Jag gick i taket och O skämdes eftersom han vet vad mina krav var för att vi skulle skaffa barn. inget smisk!! Men vi brâkar ofta, O tycker att jag är alldeles fôr mjäkig och borde visa mig lite hârdare. Med en 7-mânaders? Borde jag det?
  5. Medlem sedan
    Jan 2003
    #3

    Perfekt harmoni

    tror jag är ytterst sällsynt mellan föräldrar, åtminstone vad gäller barnuppfostran!
    Min sambo är något strängare än jag, d v s han kan också få utbrott i stil med din mans, men faktum är att de blir allt ovanligare med åren. kanske för att han märker att de oftast inte gör nån större nytta (barnen är livliga vid bordet ändå...) kanske för att han påverkats av mig som är mer \"laxiste\" i allmänhet.
  6. 3
    Perfekt harmoni tror jag är ytterst sällsynt mellan föräldrar, åtminstone vad gäller barnuppfostran!
    Min sambo är något strängare än jag, d v s han kan också få utbrott i stil med din mans, men faktum är att de blir allt ovanligare med åren. kanske för att han märker att de oftast inte gör nån större nytta (barnen är livliga vid bordet ändå...) kanske för att han påverkats av mig som är mer \"laxiste\" i allmänhet.
  7. SiF
    #4

    Svårt

    är det när man inte är överrens. Men jag kan iofs tycka ibland att det var _bra_ att börja gränssätta precis från allra första början, för vad är det som bestämmer annars när man ska göra det? Jag säger ju fortfarande att E \"bara\" är 2 1/2... men hon förstår allt och vet var hon har oss, sas.
    Det har naturligtvis med att göra att man har så olika bakgrund. Min man fick också piskan, och skärpet med... såna metoder hade jag aldrig gått med på heller.
  8. 4
    Svårt är det när man inte är överrens. Men jag kan iofs tycka ibland att det var _bra_ att börja gränssätta precis från allra första början, för vad är det som bestämmer annars när man ska göra det? Jag säger ju fortfarande att E \"bara\" är 2 1/2... men hon förstår allt och vet var hon har oss, sas.
    Det har naturligtvis med att göra att man har så olika bakgrund. Min man fick också piskan, och skärpet med... såna metoder hade jag aldrig gått med på heller.
  9. Medlem sedan
    Jan 2003
    #5

    Hej och välkommen hit!

    Jag är ytterligare en frankrike-svenska, dock inte i Paris utan i Loiredalen. Bor här sedan 1993, sambo med fransman och har tre barn tillsammans: 8,5 år, 6 år och 1 år.
    Jag jobbar som assistante sociale, just nu på halvtid.
    Det låter jobbigt att din man blivit så hårt uppfostrad. Alla fransmän har ju trots allt inte det, tack och lov. Hoppas ni lyckas fixa det här med barnuppfostran ändå, och att han allteftersom blir varse att det är du som har rätt för det mesta.
  10. 5
    Hej och välkommen hit! Jag är ytterligare en frankrike-svenska, dock inte i Paris utan i Loiredalen. Bor här sedan 1993, sambo med fransman och har tre barn tillsammans: 8,5 år, 6 år och 1 år.
    Jag jobbar som assistante sociale, just nu på halvtid.
    Det låter jobbigt att din man blivit så hårt uppfostrad. Alla fransmän har ju trots allt inte det, tack och lov. Hoppas ni lyckas fixa det här med barnuppfostran ändå, och att han allteftersom blir varse att det är du som har rätt för det mesta.
  11. Medlem sedan
    May 2001
    #6

    Det där kunde jag nästan ...

    ... ha skrivit alltihop (med undantag av att det faktiskt händer att S får en smäll på fingrarna - även från mig, vilket jag väl knapp törs säga - eller t.o.m. möjligen på stjärten, sällan , men det har hänt), men jag ska inte gå närmare in på saken nu, för jag måste komma framåt i mekanikböckerna! Men som sagt, jag känner igen oss väldigt mycket, och vet hur urtrist det blir när måltiderna urartar, och gubben är onödigt långsint. Det kan väl vara en sak att få nog och brusa upp, en annan att sura \"i timmar\" - tycker jag i alla fall.
  12. 6
    Det där kunde jag nästan ... ... ha skrivit alltihop (med undantag av att det faktiskt händer att S får en smäll på fingrarna - även från mig, vilket jag väl knapp törs säga - eller t.o.m. möjligen på stjärten, sällan , men det har hänt), men jag ska inte gå närmare in på saken nu, för jag måste komma framåt i mekanikböckerna! Men som sagt, jag känner igen oss väldigt mycket, och vet hur urtrist det blir när måltiderna urartar, och gubben är onödigt långsint. Det kan väl vara en sak att få nog och brusa upp, en annan att sura \"i timmar\" - tycker jag i alla fall.
  13. SiF
    #7

    Ja

    Jag har märkt att det faktiskt går åt det hållet här med, att det inte händer lika ofta. Jag tycker att det är så självklart att det inte bara räcker med ett utbrott och sen är det bra, men han verkar tro att hon kommer minnas det framtida gånger och ha det i åtanke. Han kommer nog också märka med tiden att det inte är så enkelt.
  14. 7
    Ja Jag har märkt att det faktiskt går åt det hållet här med, att det inte händer lika ofta. Jag tycker att det är så självklart att det inte bara räcker med ett utbrott och sen är det bra, men han verkar tro att hon kommer minnas det framtida gånger och ha det i åtanke. Han kommer nog också märka med tiden att det inte är så enkelt.
  15. SiF
    #8

    Exakt!!

    Att vara långsint mot ett litet barn, det har jag såå svårt att förstå. Män är som stora barn ibland!
  16. 8
    Exakt!! Att vara långsint mot ett litet barn, det har jag såå svårt att förstå. Män är som stora barn ibland!
  17. Medlem sedan
    May 2001
    #9

    Nej, det borde du inte!

    En sju-månaders är en sju-månaders, kan inte förstå på vilket sätt man kan (ska!) vara hård mot en sådan. Man märker med tiden, när man måste sätta gränser (om fingrarna stoppas i kontakter, det dras i borddukar, eller vad det vara må). Sedan är det inte alltid lätt! Svensk och fransk barnsyn är dessutom väldigt olika med tanke på hur nära varandra länderna ändå ligger. Om du på något sätt kan få din man att fundera på varför han blir så arg, även på en sådan liten en, tror jag att det vore bra. Kan vara värt att \"jobba lite\" med, tror jag...
  18. 9
    Nej, det borde du inte! En sju-månaders är en sju-månaders, kan inte förstå på vilket sätt man kan (ska!) vara hård mot en sådan. Man märker med tiden, när man måste sätta gränser (om fingrarna stoppas i kontakter, det dras i borddukar, eller vad det vara må). Sedan är det inte alltid lätt! Svensk och fransk barnsyn är dessutom väldigt olika med tanke på hur nära varandra länderna ändå ligger. Om du på något sätt kan få din man att fundera på varför han blir så arg, även på en sådan liten en, tror jag att det vore bra. Kan vara värt att \"jobba lite\" med, tror jag...
  19. Medlem sedan
    May 2001
    #10

    Visst ja, skulle bara säga...

    ... att jag i Sverige räknas som en hård mamma, medan jag här ses som mjäkig...
  20. 10
    Visst ja, skulle bara säga... ... att jag i Sverige räknas som en hård mamma, medan jag här ses som mjäkig...
  21. Medlem sedan
    Feb 2001
    #11

    Jadà

    fast det är jag som är strängast eftersom jag sköter det praktiska hemma. Lätt för sambon att vara cool eftersom han bryr sig inte särskilt om läxor, eller om barnen har ätit eller ej. Nu har han blivit äntligen strängare med storebror som behövde lite manlig auktoritet hemma.
    Sambon har haft världens coolaste och slappaste uppfostran av sin mamma sà det kommer ine naturligt hos honom att vara sträng.
    Jag är strängare men jag tror inte jag skräms särskilt mycket.
    ;-))
  22. 11
    Jadà fast det är jag som är strängast eftersom jag sköter det praktiska hemma. Lätt för sambon att vara cool eftersom han bryr sig inte särskilt om läxor, eller om barnen har ätit eller ej. Nu har han blivit äntligen strängare med storebror som behövde lite manlig auktoritet hemma.
    Sambon har haft världens coolaste och slappaste uppfostran av sin mamma sà det kommer ine naturligt hos honom att vara sträng.
    Jag är strängare men jag tror inte jag skräms särskilt mycket.
    ;-))
  23. SiF
    #12

    Samma här

    Jag vill inte generalisera, men en sak som stör mig enormt här är behovet som folk verkar ha att ryta åt sina barn offentligt, typ nu ska alla höra att jag minsann inte låter dem köra med mig. Vi har ett par grannar som ALLTID skriker åt barnen, det är ta gueule, casse-toi och jag vet inte vad. Jag skulle inte ens tilltala en hund på det sättet, och irriterar mig på att E hör dem, hon kommer väl tro att det är normalt.
  24. 12
    Samma här Jag vill inte generalisera, men en sak som stör mig enormt här är behovet som folk verkar ha att ryta åt sina barn offentligt, typ nu ska alla höra att jag minsann inte låter dem köra med mig. Vi har ett par grannar som ALLTID skriker åt barnen, det är ta gueule, casse-toi och jag vet inte vad. Jag skulle inte ens tilltala en hund på det sättet, och irriterar mig på att E hör dem, hon kommer väl tro att det är normalt.
  25. Medlem sedan
    Apr 2006
    #13

    det kommer nog att bli bra

    härliga Loiredalen! vi var där förra âret, tyvärr i November och i dimman, men vi besökte en del slott och bodde pâ ett hotell med fuktiga lakan. Var även i Chateau Renault sommaren 2004 och hälsade pâ en jobbarkompis vars föräldrar bor där. Otroligt mysigt! var bor du?
    Det är nog bland det svâraste som finns att komma överens om uppfostran, även om man kommer frân likartade familjer frân början. Skulle nog vara lättare om man kunde prata om det som 2 vuxna, men när han är hemma är det sâ mycket annat som ska göras och pratas om. Det känns som om man undviker sânna ämnen som skulle kunna skapa brâk.
  26. 13
    det kommer nog att bli bra härliga Loiredalen! vi var där förra âret, tyvärr i November och i dimman, men vi besökte en del slott och bodde pâ ett hotell med fuktiga lakan. Var även i Chateau Renault sommaren 2004 och hälsade pâ en jobbarkompis vars föräldrar bor där. Otroligt mysigt! var bor du?
    Det är nog bland det svâraste som finns att komma överens om uppfostran, även om man kommer frân likartade familjer frân början. Skulle nog vara lättare om man kunde prata om det som 2 vuxna, men när han är hemma är det sâ mycket annat som ska göras och pratas om. Det känns som om man undviker sânna ämnen som skulle kunna skapa brâk.
  27. Medlem sedan
    Sep 2002
    #14

    Inte brâkar

    men att vi inte är överens händer.
    Jag tror inte att man mâste slâ till barn pâ rumpan för att fâ dem att förstâ, men jag tror heller inte att man skall prata dem till rätta, man mâste nog sätta upp regler tidigt och hâlla pâ dem reglerna hela tiden och ALDRIG släppa pâ dem, dâ vet barnen inom vilka regler de rör sig.
    Jag har perfekta barn och behöver sällan bli arg.
    En sak som är viktig är att bâda föräldrarna alltid hâller samma discours, alltid säger samma sak och inte emot varandra och är det nâgot man inte hâller med om sâ säger man det senare eller utom hörhâll för barnen.
  28. 14
    Inte brâkar men att vi inte är överens händer.
    Jag tror inte att man mâste slâ till barn pâ rumpan för att fâ dem att förstâ, men jag tror heller inte att man skall prata dem till rätta, man mâste nog sätta upp regler tidigt och hâlla pâ dem reglerna hela tiden och ALDRIG släppa pâ dem, dâ vet barnen inom vilka regler de rör sig.
    Jag har perfekta barn och behöver sällan bli arg.
    En sak som är viktig är att bâda föräldrarna alltid hâller samma discours, alltid säger samma sak och inte emot varandra och är det nâgot man inte hâller med om sâ säger man det senare eller utom hörhâll för barnen.
  29. Lox
    #15

    Ibland, men faktiskt....

    ... ytterst sällan. Jag tror jag och min man är mer lika varandra som personer än vad det är skillnad på våra kulturer (England - Sverige).

    Vi har flera gånger satt oss ner och diskuterat vad vi anser vara riktigt och korrekt för oss att hantera diverse problem inom vår familj. Dessutom är han otroligt engagerad i barnen och ska vara pappa- ledig igen nu till hösten. Jag har en teori att fäder som är hemma med barnen blir sådana, dvs tid föder engegemang. (Har som helst inga bevis för detta, förutom den forskning som säger att det är mindre risk för skiljsmässa i de par där man delar på föräldrarledigheten .)
  30. 15
    Ibland, men faktiskt.... ... ytterst sällan. Jag tror jag och min man är mer lika varandra som personer än vad det är skillnad på våra kulturer (England - Sverige).

    Vi har flera gånger satt oss ner och diskuterat vad vi anser vara riktigt och korrekt för oss att hantera diverse problem inom vår familj. Dessutom är han otroligt engagerad i barnen och ska vara pappa- ledig igen nu till hösten. Jag har en teori att fäder som är hemma med barnen blir sådana, dvs tid föder engegemang. (Har som helst inga bevis för detta, förutom den forskning som säger att det är mindre risk för skiljsmässa i de par där man delar på föräldrarledigheten .)
  31. Medlem sedan
    Dec 1999
    #16

    Intressant

    diskussion!
    Vi är oftast överens när det gäller barnuppfostran, kanske pga av att T ändå bott rätt länge i Sv, el kanske beroende på att han själv inte blev fysiskt bestraffad.
    Men ibland kan han bli irriterad i \"onödan\", vissa beteenden som är helt normala för en viss ålder kan han \"få nog av\". Men vi försöker diskutera när vi tycker helt olika.
    Det känns som att föräldrar i Sv generellt sett är mer insatt i barns olika utvecklingsfaser, och därför har överseende och inte blir arg över småsaker. Lyssnar ibland på \"knattetimmen\", två barnpsykologer som svarar på föräldrars frågor, och tycker att de oftast ger väldigt kloka svar. Länk:
    http://www.sr.se/cgi-bin/p5/program/index.asp?ProgramID=1659
    Finns det kanske någon bok i barnpsykologi som du kan visa honom, gärna lättläst?
    Hoppas ni löser det snart!! Kram!
  32. 16
    Intressant diskussion!
    Vi är oftast överens när det gäller barnuppfostran, kanske pga av att T ändå bott rätt länge i Sv, el kanske beroende på att han själv inte blev fysiskt bestraffad.
    Men ibland kan han bli irriterad i \"onödan\", vissa beteenden som är helt normala för en viss ålder kan han \"få nog av\". Men vi försöker diskutera när vi tycker helt olika.
    Det känns som att föräldrar i Sv generellt sett är mer insatt i barns olika utvecklingsfaser, och därför har överseende och inte blir arg över småsaker. Lyssnar ibland på \"knattetimmen\", två barnpsykologer som svarar på föräldrars frågor, och tycker att de oftast ger väldigt kloka svar. Länk:
    http://www.sr.se/cgi-bin/p5/program/index.asp?ProgramID=1659
    Finns det kanske någon bok i barnpsykologi som du kan visa honom, gärna lättläst?
    Hoppas ni löser det snart!! Kram!
  33. Medlem sedan
    Apr 2006
    #17

    Du har kanske rätt

    Det har du nog rätt i. Det blir nog lätt sâ att man hela tiden skjuter pâ \"gränssättarâldern\". Men visst âr det svârt att vara sträng mot en liten bebbe. Ibland undrar jag om han förstâr ännu, men det är nog sâ att han förstâr mer än man tror.
  34. 17
    Du har kanske rätt Det har du nog rätt i. Det blir nog lätt sâ att man hela tiden skjuter pâ \"gränssättarâldern\". Men visst âr det svârt att vara sträng mot en liten bebbe. Ibland undrar jag om han förstâr ännu, men det är nog sâ att han förstâr mer än man tror.
  35. Tango
    #18

    Jag känner ocksa igen reaktionerna

    litegran fran min man och funderar pa om det inte snarare är skillnad man/kvinna än kulturellt...

    Brakar om det gör vi dock sällan. Vi har väldigt lika syn i \"kärnan\" vad gäller barnuppfostran.
  36. 18
    Jag känner ocksa igen reaktionerna litegran fran min man och funderar pa om det inte snarare är skillnad man/kvinna än kulturellt...

    Brakar om det gör vi dock sällan. Vi har väldigt lika syn i \"kärnan\" vad gäller barnuppfostran.
  37. Katta i Sv.
    #19

    Usch!

    Och vad lär sig barnen av det? Att det är ok att tilltala andra så! Och att de inte är något värda! Gör ont i mig när jag hör om sånt!
  38. 19
    Usch! Och vad lär sig barnen av det? Att det är ok att tilltala andra så! Och att de inte är något värda! Gör ont i mig när jag hör om sånt!
  39. GuM
    #20

    Nja, inte bråkar

    men oense är vi då och då. Men hos oss är det nog jag som är strängast. Sambon är otroligt tålmodig med barnen. Men en sak som retar mig ibland är att han vill att barnen ska göra en sak som han själv inte gör. Typ plocka upp efter sig, medan han själv lämnar skor mm efter sig...
  40. 20
    Nja, inte bråkar men oense är vi då och då. Men hos oss är det nog jag som är strängast. Sambon är otroligt tålmodig med barnen. Men en sak som retar mig ibland är att han vill att barnen ska göra en sak som han själv inte gör. Typ plocka upp efter sig, medan han själv lämnar skor mm efter sig...
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Barnuppfostran mm
    By Anonym in forum Mammasnack
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-08-12, 19:51
  2. Barnuppfostran
    By scoutman in forum Ordet är fritt
    Svar: 46
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 13:42
  3. att få "råd" om barnuppfostran
    By Mizen_m_två in forum Småbarn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2006-08-26, 13:38
  4. Barnuppfostran
    By Daddy Cool in forum Kärlek & relationer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-05-24, 11:14
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar