Hur långa är era vårbarn??
_05 Vårbarn
  1. Medlem sedan
    May 2005
    #1

    Hur långa är era vårbarn??

    Oj, vad längesen det var som jag skrev här...jag läser ofta men skriver aldrig!! Min \"lilla\" Zelda har nu hunnit bli ett och vi har varit på 1-årskontroll; när läkaren hörde hennes siffror så utbrast han: VA?! Hur långa är ni egentligen??? Men gud...\" Jo, visst hon är lång men va tusan... 81.5 cm är hon & 12560 gram tung... Nu börjar jag bli stressad för att hon ska bli superlång som vuxen, så jag frågade läkaren som sa att ja, 1.80 blir hon nog iallafall. Kan man verkligen vara så bombsäker på det redan när de är såhär smÅ?? Usch, jag vill verkligen inte att hon ska bli längre än 1.75, känns som att det är så vanligt att må dåligt för sånt i tonåren...min syster är 1.77 och tycker att det är pest och pina, och hon är 27. Nåväl...nu har jag svammlat färdigt och egentligen var jag bara lite nyfiken på hur långa era barn är!!! :)
  2. 1
    Hur långa är era vårbarn?? Oj, vad längesen det var som jag skrev här...jag läser ofta men skriver aldrig!! Min \"lilla\" Zelda har nu hunnit bli ett och vi har varit på 1-årskontroll; när läkaren hörde hennes siffror så utbrast han: VA?! Hur långa är ni egentligen??? Men gud...\" Jo, visst hon är lång men va tusan... 81.5 cm är hon & 12560 gram tung... Nu börjar jag bli stressad för att hon ska bli superlång som vuxen, så jag frågade läkaren som sa att ja, 1.80 blir hon nog iallafall. Kan man verkligen vara så bombsäker på det redan när de är såhär smÅ?? Usch, jag vill verkligen inte att hon ska bli längre än 1.75, känns som att det är så vanligt att må dåligt för sånt i tonåren...min syster är 1.77 och tycker att det är pest och pina, och hon är 27. Nåväl...nu har jag svammlat färdigt och egentligen var jag bara lite nyfiken på hur långa era barn är!!! :)
  3. Medlem sedan
    Jan 2003
    #2

    Inte så värst lång

    var Elisa på 1-årskontrollen, 75 cm, men det var mitt på kurvan tror jag. Och oj, vad stor Zelda är också! Elisa vägde 8800 g vid 1 år...men ser ändå inte spinkig ut, konstigt det där egentligen.
    Inte vet jag om de kan säga så säkert redan nu vem som blir lång eller kort, men visst blir nog din tjej lång, om än kanske inte 1,80. Men det är väl fint att vara 1,75? Har alltid jag tyckt som \"bara\" är 1,65!
  4. 2
    Inte så värst lång var Elisa på 1-årskontrollen, 75 cm, men det var mitt på kurvan tror jag. Och oj, vad stor Zelda är också! Elisa vägde 8800 g vid 1 år...men ser ändå inte spinkig ut, konstigt det där egentligen.
    Inte vet jag om de kan säga så säkert redan nu vem som blir lång eller kort, men visst blir nog din tjej lång, om än kanske inte 1,80. Men det är väl fint att vara 1,75? Har alltid jag tyckt som \"bara\" är 1,65!
  5. Medlem sedan
    Jan 2005
    #3

    Tagelito..

    var på förra kollen (blir inte ett förän i början av juni) 75cm lång... Kanske han har växt något sedan dess *funderar* Hur som helst är både jag och pappan korta, så vi siktar inte på några 2 meters barn precis.
    Själv tycker jag att det är ursnyggt med långa tjejer!
    (är 1.65 och har inte gillat det nåt vidare..)
  6. 3
    Tagelito.. var på förra kollen (blir inte ett förän i början av juni) 75cm lång... Kanske han har växt något sedan dess *funderar* Hur som helst är både jag och pappan korta, så vi siktar inte på några 2 meters barn precis.
    Själv tycker jag att det är ursnyggt med långa tjejer!
    (är 1.65 och har inte gillat det nåt vidare..)
  7. Medlem sedan
    Jun 2001
    #4

    Alfred är kortare

    än sin bror vid samma ålder. Han mätte 79,6 cm vid 1-års kontrollen för 1 månad sedan. Melker var 83 cm lång. Idag är han fortfarande en lång kille - jämnlång med 5-6 åringar (115,5 cm).

    Både jag och pappan är långa (178 resp 191 cm) så det är väl knappast konstigt att barnen blir långa då.

    Man brukar säg att barnets längd vid 2 år gånger två är ett riktmärke på hur lång man ska bli som vuxen. Jag var 92 cm och det stämmer ju sånär som på 6 cm. ;-)

    Visst har jag alltid varit längst men i det stora hela har det inte \"plågat\" mig speciellt mycket. Efter gymnasiet blev jag kompis med en tjej som var 182 cm lång så då fick jag vara kortare. ;-)
  8. 4
    Alfred är kortare än sin bror vid samma ålder. Han mätte 79,6 cm vid 1-års kontrollen för 1 månad sedan. Melker var 83 cm lång. Idag är han fortfarande en lång kille - jämnlång med 5-6 åringar (115,5 cm).

    Både jag och pappan är långa (178 resp 191 cm) så det är väl knappast konstigt att barnen blir långa då.

    Man brukar säg att barnets längd vid 2 år gånger två är ett riktmärke på hur lång man ska bli som vuxen. Jag var 92 cm och det stämmer ju sånär som på 6 cm. ;-)

    Visst har jag alltid varit längst men i det stora hela har det inte \"plågat\" mig speciellt mycket. Efter gymnasiet blev jag kompis med en tjej som var 182 cm lång så då fick jag vara kortare. ;-)
  9. Medlem sedan
    Jun 2001
    #5

    Glömde...

    ett annat riktmärke för vuxenlängden är mammans längd + pappans längd/2. Sen om det är en tjej ska man dra av (tror jag) 10 cm och om det är en kille lägga till 10 cm.

    I vårt fall:
    178+191=369/2=184,5+10 = ca 194 cm

    2 årslängden x2:
    94,5x2=189 cm
  10. 5
    Glömde... ett annat riktmärke för vuxenlängden är mammans längd + pappans längd/2. Sen om det är en tjej ska man dra av (tror jag) 10 cm och om det är en kille lägga till 10 cm.

    I vårt fall:
    178+191=369/2=184,5+10 = ca 194 cm

    2 årslängden x2:
    94,5x2=189 cm
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Långt är snyggt!!

    JAg är 1,73/74 och är minst i min släkt.. Tyckte väl det var lite jobbigt ett tag men det är såååååå snyggt med långa män och kvinnor. En liten parentes i sammanhanget är att jag var verkligen en minibebis och blev inte 80 cm förrän i tvåårsåldern så att en lång bebis innebär inte alltid ett långt barn.

    Agnes var 72 cm vid ettårsålder och hon får alltid höra att hon är sååååå kort!
  12. 6
    Långt är snyggt!! JAg är 1,73/74 och är minst i min släkt.. Tyckte väl det var lite jobbigt ett tag men det är såååååå snyggt med långa män och kvinnor. En liten parentes i sammanhanget är att jag var verkligen en minibebis och blev inte 80 cm förrän i tvåårsåldern så att en lång bebis innebär inte alltid ett långt barn.

    Agnes var 72 cm vid ettårsålder och hon får alltid höra att hon är sååååå kort!
  13. Medlem sedan
    May 2003
    #7

    tvivlar på läkaren

    Visst, min dotter var 80 cm vid ett år och är då rätt lång, två kurvor över medel (däremot inst så tung, 9,6 kg). Men det var inget läkaren kommenterade direkt! Dessutom så växer barn i omgångar, storebror låg högre i kurvor som ettåring än som tvååring (medelkurvan nu) så jag tvivlar på att hon blir så lång i slutändan. Jag är 1,65 och maken 1,80.
    Jag tycker det är konstigt att läkaren så bombsäkert kan uttala att hon kommer att bli 1,80? Så oroa dig inte, hon är bara ett år och mycket kan ändras tills hon är tonåring :-)
  14. 7
    tvivlar på läkaren Visst, min dotter var 80 cm vid ett år och är då rätt lång, två kurvor över medel (däremot inst så tung, 9,6 kg). Men det var inget läkaren kommenterade direkt! Dessutom så växer barn i omgångar, storebror låg högre i kurvor som ettåring än som tvååring (medelkurvan nu) så jag tvivlar på att hon blir så lång i slutändan. Jag är 1,65 och maken 1,80.
    Jag tycker det är konstigt att läkaren så bombsäkert kan uttala att hon kommer att bli 1,80? Så oroa dig inte, hon är bara ett år och mycket kan ändras tills hon är tonåring :-)
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8

    ska genast testa...

    Då blir Tage 178 när han blir stor.
    Stackars Tindra blir 158.... ;o)
  16. 8
    ska genast testa... Då blir Tage 178 när han blir stor.
    Stackars Tindra blir 158.... ;o)
  17. Tess m Ella
    #9

    Ja, jag ....

    hatar när läkare säger så. Svaret är NEJ, så kan man inte säga. När jag gick i mellanstadiet sa läkaren till mig att jag skulle aldrig bli längre än 166 cm, det kunde han se på mina kurvor (tillväxt kurvor då alltså :).

    Jag är nu 176 cm lång och hade gärna varit några cm till, men helt klart längre än de 166 som han sa. Jag älskar att vara lång, passar mig perfekt!

    Man kan inte säga så tidigt vad som kommer att ske, inte utan röntgen.

    Låter som om din tös är en proportionerlig liten flicka :)
  18. 9
    Ja, jag .... hatar när läkare säger så. Svaret är NEJ, så kan man inte säga. När jag gick i mellanstadiet sa läkaren till mig att jag skulle aldrig bli längre än 166 cm, det kunde han se på mina kurvor (tillväxt kurvor då alltså :).

    Jag är nu 176 cm lång och hade gärna varit några cm till, men helt klart längre än de 166 som han sa. Jag älskar att vara lång, passar mig perfekt!

    Man kan inte säga så tidigt vad som kommer att ske, inte utan röntgen.

    Låter som om din tös är en proportionerlig liten flicka :)
  19. Medlem sedan
    Mar 2002
    #10

    tvärtom här :-)

    enlig skolsköterskan och mina kurvor skulle jag bli ungefär 175 hmm något gick nog fel på vägen för här står jag,synnerligen färdigväxt, och är 163 :-)
  20. 10
    tvärtom här :-) enlig skolsköterskan och mina kurvor skulle jag bli ungefär 175 hmm något gick nog fel på vägen för här står jag,synnerligen färdigväxt, och är 163 :-)
  21. Medlem sedan
    Jun 2001
    #11

    Äsch då...

    är själv 180cm lång...och visst man kände sig stor, klumpig och oattraktiv som tonåring...men därefter har jag funnit mig i min längd och är nöjd. Ser det sällan som ett handikapp utan det är snarare en tillgång. Jag ser över folkmassor, jag når till översta hyllan i köket, jag orkar med att lyfta och bära. Visst jag kan inte ha de högsta klackarna, men eftersom min man inte tycker det gör något om jag växer om honom har jag ibland haft 8cm klackar på skorna och då är jag faktiskt 4 cm längre än honom. Vi trivs bra att vara jämnlånga 180cm och 184, det är praktiskt när man kramas, praktiskt när man kör samma bil. Det är praktiskt helt enkelt :)

    Botvid är ca 78cm lång och Jeanna är hyfsat lång för sin ålder ser inte heller det som ett problem, jag vet att barnen kommer bli långa och jag vet att Jeanna kommer få jobbigt i tonåren...men jag vet också att jag kan förbereda och stötta henne för detta.
    Ja, det var ett långt och svamligt inlägg från en långstång :)
  22. 11
    Äsch då... är själv 180cm lång...och visst man kände sig stor, klumpig och oattraktiv som tonåring...men därefter har jag funnit mig i min längd och är nöjd. Ser det sällan som ett handikapp utan det är snarare en tillgång. Jag ser över folkmassor, jag når till översta hyllan i köket, jag orkar med att lyfta och bära. Visst jag kan inte ha de högsta klackarna, men eftersom min man inte tycker det gör något om jag växer om honom har jag ibland haft 8cm klackar på skorna och då är jag faktiskt 4 cm längre än honom. Vi trivs bra att vara jämnlånga 180cm och 184, det är praktiskt när man kramas, praktiskt när man kör samma bil. Det är praktiskt helt enkelt :)

    Botvid är ca 78cm lång och Jeanna är hyfsat lång för sin ålder ser inte heller det som ett problem, jag vet att barnen kommer bli långa och jag vet att Jeanna kommer få jobbigt i tonåren...men jag vet också att jag kan förbereda och stötta henne för detta.
    Ja, det var ett långt och svamligt inlägg från en långstång :)
  23. Medlem sedan
    Jun 2001
    #12

    Och jag skulle sluta växa...

    som 15-åring och sista cm la jag på mellan 20-21 år :) Skulle blivit 172 enligt skolsköterskan och stannade som sagt nedan på 180cm.
  24. 12
    Och jag skulle sluta växa... som 15-åring och sista cm la jag på mellan 20-21 år :) Skulle blivit 172 enligt skolsköterskan och stannade som sagt nedan på 180cm.
  25. Medlem sedan
    May 2005
    #13

    Tack!!

    Känns skönt att läsa ditt inlägg...du har vänt de t negativa till någonting positivt!! TAck!! Jag tycker också att det är fint att vara lång men är främst ororlig för tonåren...men jag får väl se till att ge henne självförtroendet att bära upp sin ståtliga kropp!! :)
  26. 13
    Tack!! Känns skönt att läsa ditt inlägg...du har vänt de t negativa till någonting positivt!! TAck!! Jag tycker också att det är fint att vara lång men är främst ororlig för tonåren...men jag får väl se till att ge henne självförtroendet att bära upp sin ståtliga kropp!! :)
  27. Medlem sedan
    May 2005
    #14

    Hihi

    så där är det alltid! Jag har alltid velat vara liten och nätt...har nog alltid känt mig stor och klumpig!! Men men..hon får väl satsa på en modellkarriär och göra min pension till en lyxresa!! :)
  28. 14
    Hihi så där är det alltid! Jag har alltid velat vara liten och nätt...har nog alltid känt mig stor och klumpig!! Men men..hon får väl satsa på en modellkarriär och göra min pension till en lyxresa!! :)
  29. Medlem sedan
    May 2005
    #15

    Precis...

    som jag skrev till Katta så har min dröm alltid varit den motsatt...det är lustigt det där egentligen! Och tänk vad man oroar sig hela tiden...ungen min är ett år gammal och jag gruvar mig för hur hon ska må i tonåren...kasnke ska sakta ner och njuta av henne nu istället! ;)
  30. 15
    Precis... som jag skrev till Katta så har min dröm alltid varit den motsatt...det är lustigt det där egentligen! Och tänk vad man oroar sig hela tiden...ungen min är ett år gammal och jag gruvar mig för hur hon ska må i tonåren...kasnke ska sakta ner och njuta av henne nu istället! ;)
  31. Medlem sedan
    May 2005
    #16

    Intressant!

    Hmm..detta måste bara testas... :)

    Jag har för mig att Zelda och Alfred har följt varandra ganska bra under deras första år...långa och ståtliga!! ;)
  32. 16
    Intressant! Hmm..detta måste bara testas... :)

    Jag har för mig att Zelda och Alfred har följt varandra ganska bra under deras första år...långa och ståtliga!! ;)
  33. Medlem sedan
    May 2005
    #17

    Typiskt!

    Det är märkligt att det alltid ska kommenteras... är det inte åt det ena hållet så är det åt det andra! Det är tur att vi kan hålla oss objektiva nog att se att de är perfekta! :D:D:D
  34. 17
    Typiskt! Det är märkligt att det alltid ska kommenteras... är det inte åt det ena hållet så är det åt det andra! Det är tur att vi kan hålla oss objektiva nog att se att de är perfekta! :D:D:D
  35. Medlem sedan
    May 2005
    #18

    Precis min reaktion!

    Jag tycker ju också att det låter så konstigt att han skulle kunna v_e_t_a det redan... Tror jag mest blev paff och var tvungen att skriva av mig lite irritation och oro!
  36. 18
    Precis min reaktion! Jag tycker ju också att det låter så konstigt att han skulle kunna v_e_t_a det redan... Tror jag mest blev paff och var tvungen att skriva av mig lite irritation och oro!
  37. Medlem sedan
    May 2005
    #19

    Japp!

    Hon är allt fin min lilla skrutta! :)

    Aha...så det går alltså inte att säga! Sk*tdoktor som bara ville veta bäst! :D
  38. 19
    Japp! Hon är allt fin min lilla skrutta! :)

    Aha...så det går alltså inte att säga! Sk*tdoktor som bara ville veta bäst! :D
  39. Medlem sedan
    Sep 2003
    #20

    Lovisa var

    77 cm på ettårskontrollen. Ungefär som brorsan som var 78 cm när han var ett. Nu har han rusat iväg och är 117 cm ungefär (fyllde fem år igår) så vi får väl se hur det blir med lillstumpan.

    Och nej, man kan inte vara bombsäker! De växer ju ofta ryckvis så hon kanske hade haft ett rejält växtryck innan födelsedagen? Fast jag med mina 167 cm över havet tycker ju att 180 låter rätt bra :-)
  40. 20
    Lovisa var 77 cm på ettårskontrollen. Ungefär som brorsan som var 78 cm när han var ett. Nu har han rusat iväg och är 117 cm ungefär (fyllde fem år igår) så vi får väl se hur det blir med lillstumpan.

    Och nej, man kan inte vara bombsäker! De växer ju ofta ryckvis så hon kanske hade haft ett rejält växtryck innan födelsedagen? Fast jag med mina 167 cm över havet tycker ju att 180 låter rätt bra :-)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. hur långa är era vårbarn?
    By Monica med 3 in forum _03 Vårbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-07-09, 19:57
  2. Den långa långa väntan
    By norpisen in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-13, 12:15
  3. Långa barn - långa föräldrar?
    By gabbobabbo in forum _0811 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 11:14
  4. Har era vårbarn
    By Ewa_Olivia03_Oscar05 in forum _05 Vårbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-07-19, 20:03
  5. Vårbarn 06?
    By ejjvi in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 13:16
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar