Spjälsäng
_0609 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2006
    #1

    Spjälsäng

    Jag kollade runt lite på babylands sida och hittade en häftig säng som heter Leander. Den var jättefin tyckte jag och praktisk eftersom man inte behöver byta när barnet växer... Nu var den ju snuskigt dyr, men jag tänkte att eftersom vi inte behöver köpa nån vagn så kan vi ju lägga de pengarna på sängen istället och så slipper man ju som sagt var köpa fler sängar eftersom och sparar pengar så... Men en sån dyr säng vill man ju inte köpa om man inte är säker på om den är bra, så är det nån som vet nåt om den? Har den, har hört nåt om den eller känner nån som har den? Snygg var den iaf :)
  2. 1
    Spjälsäng Jag kollade runt lite på babylands sida och hittade en häftig säng som heter Leander. Den var jättefin tyckte jag och praktisk eftersom man inte behöver byta när barnet växer... Nu var den ju snuskigt dyr, men jag tänkte att eftersom vi inte behöver köpa nån vagn så kan vi ju lägga de pengarna på sängen istället och så slipper man ju som sagt var köpa fler sängar eftersom och sparar pengar så... Men en sån dyr säng vill man ju inte köpa om man inte är säker på om den är bra, så är det nån som vet nåt om den? Har den, har hört nåt om den eller känner nån som har den? Snygg var den iaf :)
  3. Morran m. tre + v.18
    #2

    Hmmm

    Jag fattar inte riktigt... Blir det en växasäng sen eller tar man bara bort spjälorna? Vaddå 4 möbler i en och samma?
    Dyr var den iallfall, jag hade inte velat betala 6000:- för en säng, men jag kanske inte har fattat det fiffiga med just den sängen.
  4. 2
    Hmmm Jag fattar inte riktigt... Blir det en växasäng sen eller tar man bara bort spjälorna? Vaddå 4 möbler i en och samma?
    Dyr var den iallfall, jag hade inte velat betala 6000:- för en säng, men jag kanske inte har fattat det fiffiga med just den sängen.
  5. Medlem sedan
    Mar 2003
    #3

    Den var jättefin!

    Har själv tittat på en liknande fast från Barnens hus. Det jag tänkte då jag var och kollade var undra hur lång den är för de små växer ju på längden i rasande fart och det var därför det blev att vi lånade en spjälis av svärmor och fick även ta en växasäng. Kan du åka och kolla på sängen är det nog det bästa. Å om du inte behöver köpa vagn så kan det ju vara en rolig sak att lägga pengarna på :)
  6. 3
    Den var jättefin! Har själv tittat på en liknande fast från Barnens hus. Det jag tänkte då jag var och kollade var undra hur lång den är för de små växer ju på längden i rasande fart och det var därför det blev att vi lånade en spjälis av svärmor och fick även ta en växasäng. Kan du åka och kolla på sängen är det nog det bästa. Å om du inte behöver köpa vagn så kan det ju vara en rolig sak att lägga pengarna på :)
  7. Medlem sedan
    Oct 2002
    #4

    Oj

    alltså, säng. Svårt att ge svar där.
    Vi hade en liten släktvagga i början till första barnet, sen köpte vi en spjälsäng från Ikea, en av de två som fick godkänt i ett spjälsängstest (jag är mycket för bäst-i-test)
    Den kostade kanske 400kr, enkel, vit spjälsäng.
    Jag är inte mycket för krusiduller :-)

    Fast själva spjälsängen blev inte mycket använd, för vår son gillade den inte.

    När lillebror kom sov han i stort sett aldrig i spjälisen, jo, dagtid. Men aldrig nattetid. Man ammar, han bökar och så, då är det så mycket skönare att ha dem nära, bredvid sig i sängen.

    Så, för mig hade 6000kr varit alldeles för mycket pengar :-)
    Dessutom tycker jag att den känns lite klautrofobisk med de stängda ändarna, men å andra sidan ska ju inte jag sova i den *asg*

    Jag vet ingen som har den. Jag känner en som har en baby-Dan säng, de är tänkta lite på samma sätt som Leander och jag tror att de är nöjda med den sängen.

    Jag vill inte vara värsta neggot. Men ni kanske ska vänta och se hur det blir när väl barnet kommer?
    Ni kanske gillar samsovning jättemycket ;-)

    Kram

  8. 4
    Oj alltså, säng. Svårt att ge svar där.
    Vi hade en liten släktvagga i början till första barnet, sen köpte vi en spjälsäng från Ikea, en av de två som fick godkänt i ett spjälsängstest (jag är mycket för bäst-i-test)
    Den kostade kanske 400kr, enkel, vit spjälsäng.
    Jag är inte mycket för krusiduller :-)

    Fast själva spjälsängen blev inte mycket använd, för vår son gillade den inte.

    När lillebror kom sov han i stort sett aldrig i spjälisen, jo, dagtid. Men aldrig nattetid. Man ammar, han bökar och så, då är det så mycket skönare att ha dem nära, bredvid sig i sängen.

    Så, för mig hade 6000kr varit alldeles för mycket pengar :-)
    Dessutom tycker jag att den känns lite klautrofobisk med de stängda ändarna, men å andra sidan ska ju inte jag sova i den *asg*

    Jag vet ingen som har den. Jag känner en som har en baby-Dan säng, de är tänkta lite på samma sätt som Leander och jag tror att de är nöjda med den sängen.

    Jag vill inte vara värsta neggot. Men ni kanske ska vänta och se hur det blir när väl barnet kommer?
    Ni kanske gillar samsovning jättemycket ;-)

    Kram

  9. Medlem sedan
    Oct 2002
    #5

    tillägg

    jag tycker att sängen Leander var fin! :-)
  10. 5
    tillägg jag tycker att sängen Leander var fin! :-)
  11. 26 november
    #6

    klicka på bilden...

    på Babylands hemsida. Så ser du alla 4 \"möbler\"
  12. 6
    klicka på bilden... på Babylands hemsida. Så ser du alla 4 \"möbler\"
  13. Medlem sedan
    Apr 2006
    #7

    Vad bra med massa svar :)

    Jag antar att det är sant att man bör vänta och se hur det funkar med samsovning och så, men sängen går ju att använda sen då om än man inte använder den så mycket i början kanske... Fast då är det ju billigare att köpa en växasäng när det är dags... Vi har ju två hundar som sover i sängen med oss så det kan ju bli lite trångt (det är redan rätt trångt) så hade hoppats på att blåbär kunde sova i säng bredvid vår säng... så kan man sticka in en hand eller så... Men har förstått att det är mycket amning och annat som kan grusa de bästa föresatser ;-)

    Jag tänkte faktiskt tvärt om om klaustrofobin, eftersom bäbis är van vid mammas mage så kanske den känner sig trygg där när det är lite mer omslut runt den... Vet inte, har inga vetenskapliga belägg för det utom att formen känns mer organisk och trevlig än de klassiska fyrkantiga sängarna...

    Får väl se om jag hittar den nånstans så man kan se hur den verkar på riktigt, babyland finns inte här i Göteborg vad jag vet... Kanske på barn och baymässan som är i helg :)

    Det är ju roligt att lyxa till något iaf, min storebror sa att det är därför det tar nio månader att göra ett barn, för att man ska hinna förbereda sig mentalt och shoppa fina saker... För sen hinner man inte och har vare sig tid, lust eller råd att gå i affärer ;-)
  14. 7
    Vad bra med massa svar :) Jag antar att det är sant att man bör vänta och se hur det funkar med samsovning och så, men sängen går ju att använda sen då om än man inte använder den så mycket i början kanske... Fast då är det ju billigare att köpa en växasäng när det är dags... Vi har ju två hundar som sover i sängen med oss så det kan ju bli lite trångt (det är redan rätt trångt) så hade hoppats på att blåbär kunde sova i säng bredvid vår säng... så kan man sticka in en hand eller så... Men har förstått att det är mycket amning och annat som kan grusa de bästa föresatser ;-)

    Jag tänkte faktiskt tvärt om om klaustrofobin, eftersom bäbis är van vid mammas mage så kanske den känner sig trygg där när det är lite mer omslut runt den... Vet inte, har inga vetenskapliga belägg för det utom att formen känns mer organisk och trevlig än de klassiska fyrkantiga sängarna...

    Får väl se om jag hittar den nånstans så man kan se hur den verkar på riktigt, babyland finns inte här i Göteborg vad jag vet... Kanske på barn och baymässan som är i helg :)

    Det är ju roligt att lyxa till något iaf, min storebror sa att det är därför det tar nio månader att göra ett barn, för att man ska hinna förbereda sig mentalt och shoppa fina saker... För sen hinner man inte och har vare sig tid, lust eller råd att gå i affärer ;-)
  15. Medlem sedan
    Oct 2002
    #8

    :-)

    Du har så rätt ang klaustrofobin :-)
    Det är därför en del köper såna där babynests.
    Jag har rullat ett stort badlakan och lagt runt mina pojkar så de inte ska känna sig helt övergivna när de sovit själva. Fast å andra sidan har jag knappt lämnat dem själva att sova när de var nyfödda. Jag är lite smånojjig av mig och ville ha dem nära jämt.
    Jag trodde jag skulle bli \"bättre\" med andra barnet, men jag nojjade lika mycket.
    Fast, själva Leandersängen som spjälsäng ser ungefär lika stor ut som en vanlig spjälsäng trots den fina formen :-)
    Som sagt, man kan ju vänta och se, eller köpa nu medans ni har råd som din bror sa.
    Så sant, bäst att shoppa loss lite dyra saker innan *fniss*

    Får jag fråga varför ni inte ska köpa vagn?
    Ärver ni eller tänker ni köra andra alternativ?
    *nyfiken*


  16. 8
    :-) Du har så rätt ang klaustrofobin :-)
    Det är därför en del köper såna där babynests.
    Jag har rullat ett stort badlakan och lagt runt mina pojkar så de inte ska känna sig helt övergivna när de sovit själva. Fast å andra sidan har jag knappt lämnat dem själva att sova när de var nyfödda. Jag är lite smånojjig av mig och ville ha dem nära jämt.
    Jag trodde jag skulle bli \"bättre\" med andra barnet, men jag nojjade lika mycket.
    Fast, själva Leandersängen som spjälsäng ser ungefär lika stor ut som en vanlig spjälsäng trots den fina formen :-)
    Som sagt, man kan ju vänta och se, eller köpa nu medans ni har råd som din bror sa.
    Så sant, bäst att shoppa loss lite dyra saker innan *fniss*

    Får jag fråga varför ni inte ska köpa vagn?
    Ärver ni eller tänker ni köra andra alternativ?
    *nyfiken*


  17. Medlem sedan
    Nov 2003
    #9

    Jag tycker den är jättefin

    och du verkade tveksam om den gick att få tag på, men ababyproffsen har den också, och jag tror tom att babyhörnan på backaplan har den uppställd. Eller så är det babydan versionen????
    JAg hade gärna haft en sådan, men vi har helt enkelt inte plats för den.
  18. 9
    Jag tycker den är jättefin och du verkade tveksam om den gick att få tag på, men ababyproffsen har den också, och jag tror tom att babyhörnan på backaplan har den uppställd. Eller så är det babydan versionen????
    JAg hade gärna haft en sådan, men vi har helt enkelt inte plats för den.
  19. Medlem sedan
    Apr 2006
    #10

    Vi får ärva

    en \"gammal\" vagn av storebror. En knappt två år gammal jättefin emmaljunga duo edge :) Han är snäll storebror... De tycker den är lite stor att ha som sittvagn och deras son har vuxit ur liggdelen nu...

    Fast ska köpa en bärsjal också, en sån man slipper knyta tror jag, men eventuellt får vi en babybjörn av en kompis istället. Det är enklare när man ska ut med hundarna och så tänkte jag...

    Bra med snälla släktingar och bekanta är det iaf. Vi får en bunt babykläder också och jag ska få mammakläder också av svägerskan.
  20. 10
    Vi får ärva en \"gammal\" vagn av storebror. En knappt två år gammal jättefin emmaljunga duo edge :) Han är snäll storebror... De tycker den är lite stor att ha som sittvagn och deras son har vuxit ur liggdelen nu...

    Fast ska köpa en bärsjal också, en sån man slipper knyta tror jag, men eventuellt får vi en babybjörn av en kompis istället. Det är enklare när man ska ut med hundarna och så tänkte jag...

    Bra med snälla släktingar och bekanta är det iaf. Vi får en bunt babykläder också och jag ska få mammakläder också av svägerskan.
  21. Medlem sedan
    Apr 2006
    #11

    Vi får ta en sväng dit då

    vi kollade när vi var dit sist, men då hade jag inte sett just den sängen innan och vi bara fönstrshoppade lite allmänt. Då såg jag den runda sängen, (heter den stokke?)som jag också gillar, men den är dyr utan att kunna byggas ut tror jag. Eller man måste nog köpa delar till den... Vet inte säkert... Men det är ju alltid kul att kolla på grejor så en bra anledning att fara dit är ju bra att ha :) de har så mycket fina saker där!
  22. 11
    Vi får ta en sväng dit då vi kollade när vi var dit sist, men då hade jag inte sett just den sängen innan och vi bara fönstrshoppade lite allmänt. Då såg jag den runda sängen, (heter den stokke?)som jag också gillar, men den är dyr utan att kunna byggas ut tror jag. Eller man måste nog köpa delar till den... Vet inte säkert... Men det är ju alltid kul att kolla på grejor så en bra anledning att fara dit är ju bra att ha :) de har så mycket fina saker där!
  23. Medlem sedan
    Nov 2003
    #12

    Det är livsfarligt att

    åka dit ju:-) Finns inte en gång utan att jag kommit därifrån med nåt. Alla våra vagnar är köpta där och även så säng, matstol, gåstol ja, allt. Dom är bra.
  24. 12
    Det är livsfarligt att åka dit ju:-) Finns inte en gång utan att jag kommit därifrån med nåt. Alla våra vagnar är köpta där och även så säng, matstol, gåstol ja, allt. Dom är bra.

Liknande trådar

  1. Spjälsäng
    By Sinisalo in forum _1207 Julibarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 19:53
  2. Spjälsäng
    By Avanai in forum _1001 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 19:28
  3. Spjälsäng
    By nornor in forum _0807 Julibarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-03, 14:21
  4. Ang spjälsäng....
    By sienna in forum _0712 Decemberbarn
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-11-23, 14:24
  5. Spjälsäng
    By Mellisen in forum _0510 Oktoberbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-13, 21:09
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar