Problem med snippan...
Barnsjukdomar
  1. Medlem sedan
    Oct 2002
    #1

    Problem med snippan...

    Hej! Min lilla treåring har ont i snippan men jag har inte kunnat utröna vad det beror på. Det kommer och går - blir gärna jättejobbigt på natten. Hon har vit korvig beläggning i hudvecken mellan blygdläpparna och det har jag tokat som avsöndring från talgkörtlarna. Jag har inte velat hålla på och tvätta eftersom jag förstått att överdrivet tvättande kan leda till svamp, men jag har torkat av med en våtservett och smörjt in med idomin-salva. Det verkar lätta då, men kommer tillbaka någon eller några dagar senare. Idag gjorde det jätteont när jag torkade med våtservetten och det kom lite, lite blod på den också. Funderar över om jag trots allt missar en svampinfektion eller om vi ska fortsätta försöka lufta (har slutat med blöja på natten pga detta) och smörja regelbundet. Har också satt stopp för egen torkning vid kissning. Bör jag söka läkare tycker ni? Tycker så synd om henne men känner samtidigt att det kan vara jobbigt för henne att gå till doktorn och att det oftast är bäst om man kan fixa till saker själv. Detta har nu hållt på av och till en längre period. Det kan alltså vara uppehåll i ett par månader och sedan komma tillbaka. Varje gång som det försvinner tror ju vi att det blivit bra, men nu börjar jag undra...
  2. 1
    Problem med snippan... Hej! Min lilla treåring har ont i snippan men jag har inte kunnat utröna vad det beror på. Det kommer och går - blir gärna jättejobbigt på natten. Hon har vit korvig beläggning i hudvecken mellan blygdläpparna och det har jag tokat som avsöndring från talgkörtlarna. Jag har inte velat hålla på och tvätta eftersom jag förstått att överdrivet tvättande kan leda till svamp, men jag har torkat av med en våtservett och smörjt in med idomin-salva. Det verkar lätta då, men kommer tillbaka någon eller några dagar senare. Idag gjorde det jätteont när jag torkade med våtservetten och det kom lite, lite blod på den också. Funderar över om jag trots allt missar en svampinfektion eller om vi ska fortsätta försöka lufta (har slutat med blöja på natten pga detta) och smörja regelbundet. Har också satt stopp för egen torkning vid kissning. Bör jag söka läkare tycker ni? Tycker så synd om henne men känner samtidigt att det kan vara jobbigt för henne att gå till doktorn och att det oftast är bäst om man kan fixa till saker själv. Detta har nu hållt på av och till en längre period. Det kan alltså vara uppehåll i ett par månader och sedan komma tillbaka. Varje gång som det försvinner tror ju vi att det blivit bra, men nu börjar jag undra...
  3. Anonym
    #2

    Tvätta o torka med barnolja...

    inte med tvål...
    o om det svider lite så ta lite barnolja på en bomullsbit o bara torka försiktigt.... så brukar det försvinna...

    hon har inte börjat använda tajtare jeans, nu när det är varmare.... då kan min flicka få lite ont...
  4. 2
    Tvätta o torka med barnolja... inte med tvål...
    o om det svider lite så ta lite barnolja på en bomullsbit o bara torka försiktigt.... så brukar det försvinna...

    hon har inte börjat använda tajtare jeans, nu när det är varmare.... då kan min flicka få lite ont...
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    samma m min dotter

    hon har också jätte problem med snippan några gånger i veckan. Dock blöder det inte, har ni kollat för UVI? Hon är 4 år nu och hemma är vi noggranna och torkar alltid, men det är värre på förskolan. När det är riktigt illa och jätte rött smörjer jag med Inotyl till natten. Men då måste man nästan ha trosa på för det kladdar och blir gulvita märken på lakanen annars. Inotyl är superbra! Men det är viktigt att bara använda det när det är rött, annars kan det nämligen värka uttorkande istället för tvärtom. De använder Inotyl på Neonatal när hon var liten och sa att det var det absolut bästa för röda rumpor och snippor. Berätta gärna om du hittar något som funkar, eller om det visar sig vara UVI eller svamp, är nyfiken....
  6. 3
    samma m min dotter hon har också jätte problem med snippan några gånger i veckan. Dock blöder det inte, har ni kollat för UVI? Hon är 4 år nu och hemma är vi noggranna och torkar alltid, men det är värre på förskolan. När det är riktigt illa och jätte rött smörjer jag med Inotyl till natten. Men då måste man nästan ha trosa på för det kladdar och blir gulvita märken på lakanen annars. Inotyl är superbra! Men det är viktigt att bara använda det när det är rött, annars kan det nämligen värka uttorkande istället för tvärtom. De använder Inotyl på Neonatal när hon var liten och sa att det var det absolut bästa för röda rumpor och snippor. Berätta gärna om du hittar något som funkar, eller om det visar sig vara UVI eller svamp, är nyfiken....
  7. zant
    #4

    Hej och tack!

    Jag ska försöka anväda barnolja och bomull i stället för våtservett nästa gång, bra att bli påmind om saker man egentligen vet ibland ;-)... Nej, hon har inte tajta jeans på sig utan går helst i mjukisbyxor. Dessutom har hon varit hemma och varit förkyld hela den här veckan och mest gått omkring nakenfis hemma eftersom det är det hon trivs bäst med... annars kan jag tänka mig att det kan påverka!
    Tack igen!
  8. 4
    Hej och tack! Jag ska försöka anväda barnolja och bomull i stället för våtservett nästa gång, bra att bli påmind om saker man egentligen vet ibland ;-)... Nej, hon har inte tajta jeans på sig utan går helst i mjukisbyxor. Dessutom har hon varit hemma och varit förkyld hela den här veckan och mest gått omkring nakenfis hemma eftersom det är det hon trivs bäst med... annars kan jag tänka mig att det kan påverka!
    Tack igen!
  9. zant
    #5

    \"Skönt\" att känna igen!

    Tack för ditt svar. Som det står i rubriken så är det skönt att få känna igen sig i någon annans berättelse även om jag önskar att ingen lite flicka ska behöva ha ont i snippan! Vi har inte kollat för UVI eftersom det inte gör ont att kissa, hon har ingen feber, är inte nedsatt på något vis, har inte ont i ryggslutet eller något annat som förknippas med UVI på små barn - hoppas bara vi inte gör fel som inte söker... Ska pröva Inotyol och fortsätta med att inte tillåta eget torkande, använda bomull och olja för att tvätta och fortsätta med blöjfrihet på nätterna. Kommer det tillbaka så måste vi nog söka för det i alla fall... Tack för dit svar och dina tips! Och jag lovar höra av mig om jag kommer på vad det är frågan om...
  10. 5
    \"Skönt\" att känna igen! Tack för ditt svar. Som det står i rubriken så är det skönt att få känna igen sig i någon annans berättelse även om jag önskar att ingen lite flicka ska behöva ha ont i snippan! Vi har inte kollat för UVI eftersom det inte gör ont att kissa, hon har ingen feber, är inte nedsatt på något vis, har inte ont i ryggslutet eller något annat som förknippas med UVI på små barn - hoppas bara vi inte gör fel som inte söker... Ska pröva Inotyol och fortsätta med att inte tillåta eget torkande, använda bomull och olja för att tvätta och fortsätta med blöjfrihet på nätterna. Kommer det tillbaka så måste vi nog söka för det i alla fall... Tack för dit svar och dina tips! Och jag lovar höra av mig om jag kommer på vad det är frågan om...
  11. Medlem sedan
    Dec 2003
    #6

    Samma här oxå

    Min tjej på 4,5 år blir röd då och då, och vi använder inotyol när det är rött och svider som mest, nu frågar hon själv. Hon var även känslig som bebis och var ofta röd, och nu när hon pratar själv så säger hon att det blir så när det kommer lite lite kiss i trosan som sen inte kommer bort. Har sagt till henne att om det blir blött i trosan måste hon säga till så byter vi trosa, men det glöms ofta bort i leken. Kanske nåt liknande för din dotter, lite kiss i trosan som sen torkar...
  12. 6
    Samma här oxå Min tjej på 4,5 år blir röd då och då, och vi använder inotyol när det är rött och svider som mest, nu frågar hon själv. Hon var även känslig som bebis och var ofta röd, och nu när hon pratar själv så säger hon att det blir så när det kommer lite lite kiss i trosan som sen inte kommer bort. Har sagt till henne att om det blir blött i trosan måste hon säga till så byter vi trosa, men det glöms ofta bort i leken. Kanske nåt liknande för din dotter, lite kiss i trosan som sen torkar...
  13. Medlem sedan
    Jun 2005
    #7

    Kan vara svamp

    Hej!

    En svampinfektion ger ofta rodnad och vita keso-liknande beläggningar just i hudvecken och mellan blygdläpparna. Man kan även få små sprickor i hud och slemhinna och det kliar och kan göra ont. Ofta är rodnaden lite prickig i utkanterna.
    Jag tycker att det låter som om en doktor eller kanske bvc-sköterska borde titta på henne om det inte snabbt blir bättre.
    Hoppas det blir bättre snart!
  14. 7
    Kan vara svamp Hej!

    En svampinfektion ger ofta rodnad och vita keso-liknande beläggningar just i hudvecken och mellan blygdläpparna. Man kan även få små sprickor i hud och slemhinna och det kliar och kan göra ont. Ofta är rodnaden lite prickig i utkanterna.
    Jag tycker att det låter som om en doktor eller kanske bvc-sköterska borde titta på henne om det inte snabbt blir bättre.
    Hoppas det blir bättre snart!
  15. Linda
    #8

    Annan orsak

    Det kan faktiskt vara så att springmask kan vara en orsak till att det svider och blir rött i snippan på natten. Masken kryper in och orsakar en djävulsk klåda på gränsen till smärta.
  16. 8
    Annan orsak Det kan faktiskt vara så att springmask kan vara en orsak till att det svider och blir rött i snippan på natten. Masken kryper in och orsakar en djävulsk klåda på gränsen till smärta.
  17. Anonym
    #9

    via google hittade jag hit

    Det kan faktiskt vara så att springmask kan vara en orsak till att det svider och blir rött i snippan på natten. Masken kryper in och orsakar en djävulsk klåda på gränsen till smärta.
    Hej
    jag är fullt medveten om att tråden är gammal och att ni har funnit lösnnigar till era älsklingar för många år sedan.... Men jag skriver då jag hamnade här av en slump efter en sökning på googel (relaterat ämne) och vill bara tipsa andra som får upp denna tråd.

    Min dotter har haft likartade problem och jag anv tidigare av okunskap inotoil då jag anv den tidigar mot röd bebisrumpa. Men den har motsatt effekt och förrvärrar situationen med mer klåda och irritation. Då tydligen problemet oftast kommer av utorkning eller obalans i underlivet. Det man ska använda är Vit vaselin (obs inte vanlig gul, samma sak där, irriterar än mer).

    Man ska om det är konctaterat svamp aldrig använda vagitatorer, vare sig flicka eller kvinna, då det endast irriterar och ökar problemen.

    Tyvärr fick jag ovastående info för sent och i min välvilja låtit min dotter ha mer ont än nödvändigt.

    Tills sist vill jag bara önska hos alla oroliga föräldrar att vi får mer kunskap om flickor och kvinnors underbara liv.
  18. 9
    via google hittade jag hit
    Det kan faktiskt vara så att springmask kan vara en orsak till att det svider och blir rött i snippan på natten. Masken kryper in och orsakar en djävulsk klåda på gränsen till smärta.
    Hej
    jag är fullt medveten om att tråden är gammal och att ni har funnit lösnnigar till era älsklingar för många år sedan.... Men jag skriver då jag hamnade här av en slump efter en sökning på googel (relaterat ämne) och vill bara tipsa andra som får upp denna tråd.

    Min dotter har haft likartade problem och jag anv tidigare av okunskap inotoil då jag anv den tidigar mot röd bebisrumpa. Men den har motsatt effekt och förrvärrar situationen med mer klåda och irritation. Då tydligen problemet oftast kommer av utorkning eller obalans i underlivet. Det man ska använda är Vit vaselin (obs inte vanlig gul, samma sak där, irriterar än mer).

    Man ska om det är konctaterat svamp aldrig använda vagitatorer, vare sig flicka eller kvinna, då det endast irriterar och ökar problemen.

    Tyvärr fick jag ovastående info för sent och i min välvilja låtit min dotter ha mer ont än nödvändigt.

    Tills sist vill jag bara önska hos alla oroliga föräldrar att vi får mer kunskap om flickor och kvinnors underbara liv.

Liknande trådar

  1. Förbereda snippan?
    By Mitte in forum 1201 Januaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 20:17
  2. Ont i snippan
    By Tora. in forum Ordet är fritt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 20:46
  3. Slagit sig i snippan
    By Neta in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-07, 08:19
  4. Hår på snippan?!
    By Ojig mamma in forum Småbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-07-14, 16:05
  5. Hår på snippan
    By Oxen m 3 in forum Ur barnamun
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-06-08, 23:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar