är det rätt - tycker ni
Skolbarn
  1. carin2010
    #1

    är det rätt - tycker ni

    att föräldrar, som nu enl ett lagförslag,inte längre ska få välja skolform (grundskola el särskola)för sitt barn med svårigheter (typ ds)utan skolan skolan ska bestämma skolform \"utifrån barnets bästa\"?
  2. 1
    är det rätt - tycker ni att föräldrar, som nu enl ett lagförslag,inte längre ska få välja skolform (grundskola el särskola)för sitt barn med svårigheter (typ ds)utan skolan skolan ska bestämma skolform \"utifrån barnets bästa\"?
  3. Sofia*
    #2

    Allas åsikter

    Ja, jag tycker att det måste vara pedagogernas sak att avgöra, det är de som har insyn i hur verksamheten fungerar och hur amn kan förändra i den. Men naturligtvis ska föräldrarnas åsikter tas med i beräkningen. Skolan får i dag inte göra något, föräldrarna ska styra allt. Så sitter vi med barn som borde få den hjälp som ett t.ex skoldaghem, en liten undervisningasgrupp eller särskolan kan ge, i vanliga klasser där inga möjliggheter till att se till både dessa barn och övrigas bästa finns. Inte heller får vi styra över om en elev ska gå om, föräldrarna sätter sig emot och då blir problemet att se till att läroplanens mål uppfylls läraren, samma lärare som sagt att det inte går. I drömvärlden kommer man ju överens om sådan här saker tillsammans skola och föräldrar men om inte så tycker jag att beslutet borde ligga hos skolan.
  4. 2
    Allas åsikter Ja, jag tycker att det måste vara pedagogernas sak att avgöra, det är de som har insyn i hur verksamheten fungerar och hur amn kan förändra i den. Men naturligtvis ska föräldrarnas åsikter tas med i beräkningen. Skolan får i dag inte göra något, föräldrarna ska styra allt. Så sitter vi med barn som borde få den hjälp som ett t.ex skoldaghem, en liten undervisningasgrupp eller särskolan kan ge, i vanliga klasser där inga möjliggheter till att se till både dessa barn och övrigas bästa finns. Inte heller får vi styra över om en elev ska gå om, föräldrarna sätter sig emot och då blir problemet att se till att läroplanens mål uppfylls läraren, samma lärare som sagt att det inte går. I drömvärlden kommer man ju överens om sådan här saker tillsammans skola och föräldrar men om inte så tycker jag att beslutet borde ligga hos skolan.
  5. Medlem sedan
    May 2005
    #3

    Håller med Sofia*

    Som det är nu fungerar det i vissa fall alldeles för dåligt. Det finns exempel på elever som skolan har velat skriva in i särskolan sedan lågstadiet, men föräldrarna har vägrat. Inte förrän i nian inser föräldrarna att deras barn inte når målen och då blir det inskrivning för att eleven ska kunna få något som liknar betyg. Under tiden har skolan kämpat för att tillgodose elevens behov och eleven har mått dåligt och känt sig dålig.

    Så jag tycker att skolan ska ha mer att säga till om, men, det känns obehagligt om man helt skulle gå över huvudet på föräldrarna.
  6. 3
    Håller med Sofia* Som det är nu fungerar det i vissa fall alldeles för dåligt. Det finns exempel på elever som skolan har velat skriva in i särskolan sedan lågstadiet, men föräldrarna har vägrat. Inte förrän i nian inser föräldrarna att deras barn inte når målen och då blir det inskrivning för att eleven ska kunna få något som liknar betyg. Under tiden har skolan kämpat för att tillgodose elevens behov och eleven har mått dåligt och känt sig dålig.

    Så jag tycker att skolan ska ha mer att säga till om, men, det känns obehagligt om man helt skulle gå över huvudet på föräldrarna.
  7. lisa
    #4

    hoppas du inte menar

    att bara för att man inte når målen skall man gå i särskola? Antagligen tolkar jag dig fel men vill bara ha en tydligare förklaring. När menar du att en elev tillhör särskolan.
  8. 4
    hoppas du inte menar att bara för att man inte når målen skall man gå i särskola? Antagligen tolkar jag dig fel men vill bara ha en tydligare förklaring. När menar du att en elev tillhör särskolan.
  9. Anonym
    #5

    Inte Maria

    men jag har flera fall just nu.
    Så här kan det vara: Eleven gör en utredning hos psykolog/logoped/etc. I utredningen ingår oftast WISC-test. Skolan får en kortversion av resultatet med rekommendationer. När man sedan, efter tillåtelse från föräder, läser hela utredningen i original kan man utläsa att eleve ligger väldigt lågt på tex WISC:s verbala del. Jämför man sedan med en elev som har en särskolediagnos, ser man att den första eleven ligger i paritet med särskoleeleven. Men psykologen skriver inte ut att eleven skulle behöva särskolan utan skriver i stället att skolan ska skala bort allt som gör att eleven inte klarar godkänt.

    Många gånger tror jag att det kan vara föräldrar som inte vill ta till sig elevens svårigheter utan helst vill skyla över. Det är inte \"fint\" att ha barn på särskolan.

    Hur går det för dessa elever på gymnasiet? Resten av livet?
  10. 5
    Inte Maria men jag har flera fall just nu.
    Så här kan det vara: Eleven gör en utredning hos psykolog/logoped/etc. I utredningen ingår oftast WISC-test. Skolan får en kortversion av resultatet med rekommendationer. När man sedan, efter tillåtelse från föräder, läser hela utredningen i original kan man utläsa att eleve ligger väldigt lågt på tex WISC:s verbala del. Jämför man sedan med en elev som har en särskolediagnos, ser man att den första eleven ligger i paritet med särskoleeleven. Men psykologen skriver inte ut att eleven skulle behöva särskolan utan skriver i stället att skolan ska skala bort allt som gör att eleven inte klarar godkänt.

    Många gånger tror jag att det kan vara föräldrar som inte vill ta till sig elevens svårigheter utan helst vill skyla över. Det är inte \"fint\" att ha barn på särskolan.

    Hur går det för dessa elever på gymnasiet? Resten av livet?
  11. Vittosvart
    #6

    Men snälla du

    inte är det avgörande för livet hur det går i skolan?
  12. 6
    Men snälla du inte är det avgörande för livet hur det går i skolan?
  13. anne.h m 4 perfekta barn!
    #7

    Absolut NEJ!

    Jag vill att min unge ska gå där han trivs och fungerar bra, där han gått hittills dvs i grundskolan, inskriven i densamma som alla hans kompisar. Inte särbehandlad utan en i gänget.
  14. 7
    Absolut NEJ! Jag vill att min unge ska gå där han trivs och fungerar bra, där han gått hittills dvs i grundskolan, inskriven i densamma som alla hans kompisar. Inte särbehandlad utan en i gänget.
  15. Anonym
    #8

    ?

    Nej, det är det väl inte, men det var väl inte det som diskuterades? Utan vad som var bäst för de elever som egentligen borde gå på särskolan, men där föräldrarna inte vill se var barnen hör hemma.
  16. 8
    ? Nej, det är det väl inte, men det var väl inte det som diskuterades? Utan vad som var bäst för de elever som egentligen borde gå på särskolan, men där föräldrarna inte vill se var barnen hör hemma.
  17. AnnP
    #9

    Det finns...

    ...mycket klara gränser för när ett barn är berättigad till särskola. Jag kan dem inte på rak arm men det handlar om att hamna under ett gränsvärde vid tester som mäter den intellektuella förmågan.
    Som jag ser det är särskolan en förmån för dessa elever. De får mål anpassade efter din egen förmåga, mera hjälp att nå dessa mål samt mera anpassning av skolan och dess ämne tillsammans med ett extra år i grundskolan. Sedan kan man diskutera VAR denna placering ska ske. Är det bäst för barnet att stanna kvar i \"sin\" klass bland andra, normalbegåvade, barn och behålla sin vanliga omgivning som de kanske fungerar mer eller mindre i, och vad viktigare är som de känner sig mer eller mindre hemma i? Eller ska de gå i särskild särskola? Ämnet är inte lätt, men klara regler för när inskrivning kan ske finns det. Föräldrarna är sedan ansvarig för sina barn, hos oss får de skriva under ett papper om de motsätter sig åtgärder som skolan rekommenderar. Kan vara särskola, specialundervisning eller mindre undervisningsgrupp t.ex. Ett sätt för oss att hålla \"ryggen fri\". Frustrerande dock när föräldrar ibland inte är mogna för att se sina barn starka o svaga sidor. Ibland är det lättare att blunda...
  18. 9
    Det finns... ...mycket klara gränser för när ett barn är berättigad till särskola. Jag kan dem inte på rak arm men det handlar om att hamna under ett gränsvärde vid tester som mäter den intellektuella förmågan.
    Som jag ser det är särskolan en förmån för dessa elever. De får mål anpassade efter din egen förmåga, mera hjälp att nå dessa mål samt mera anpassning av skolan och dess ämne tillsammans med ett extra år i grundskolan. Sedan kan man diskutera VAR denna placering ska ske. Är det bäst för barnet att stanna kvar i \"sin\" klass bland andra, normalbegåvade, barn och behålla sin vanliga omgivning som de kanske fungerar mer eller mindre i, och vad viktigare är som de känner sig mer eller mindre hemma i? Eller ska de gå i särskild särskola? Ämnet är inte lätt, men klara regler för när inskrivning kan ske finns det. Föräldrarna är sedan ansvarig för sina barn, hos oss får de skriva under ett papper om de motsätter sig åtgärder som skolan rekommenderar. Kan vara särskola, specialundervisning eller mindre undervisningsgrupp t.ex. Ett sätt för oss att hålla \"ryggen fri\". Frustrerande dock när föräldrar ibland inte är mogna för att se sina barn starka o svaga sidor. Ibland är det lättare att blunda...
  19. Vän av särskola
    #10

    Men lite

    ...viktigt är det väl? Att lära sig läsa o skriva hjälpligt så man kan sköta sina dagliga rutiner, gå till affären och banken? I särskolan har man också särskild daglig träning inriktat på tvätt, hygien, disk och matlagning. JÄTTEBRA för resten av livet! Att föredra framför att sitta i \"vanliga\" skolan och inte kunna tillgodogöra sig undervisningen. OM man är särskolemässig dvs.
  20. 10
    Men lite ...viktigt är det väl? Att lära sig läsa o skriva hjälpligt så man kan sköta sina dagliga rutiner, gå till affären och banken? I särskolan har man också särskild daglig träning inriktat på tvätt, hygien, disk och matlagning. JÄTTEBRA för resten av livet! Att föredra framför att sitta i \"vanliga\" skolan och inte kunna tillgodogöra sig undervisningen. OM man är särskolemässig dvs.
  21. Vän av särskola
    #11

    Som jag ser det...

    ...har barn som är berättigade till särskola särskilda behov, och måste särbehandlas - för sin egen skull, med extra stöd och hjälp, anpassning av skolarbetet etc. VAR detta sker är en annan femma. Integrering och fortfarande vara \"en i gänget\" är helt ok enl. mig i de fall det är det bästa för barnet. Total utanförskap i en helintegrerad miljö är dock tyvärr ibland en verklighet!
  22. 11
    Som jag ser det... ...har barn som är berättigade till särskola särskilda behov, och måste särbehandlas - för sin egen skull, med extra stöd och hjälp, anpassning av skolarbetet etc. VAR detta sker är en annan femma. Integrering och fortfarande vara \"en i gänget\" är helt ok enl. mig i de fall det är det bästa för barnet. Total utanförskap i en helintegrerad miljö är dock tyvärr ibland en verklighet!
  23. Linda med M och twinsen
    #12

    Var är inte alls en anna femma

    jeg vet vad som är bäst för min son. Han har gått fullt inkluderad i en skola som förstod barnens bästa. Han behöver många goda förebilder runt om sig. Något han inte kan få i särskolan. Alltså är placering inte alls oviktigt för honom.
  24. 12
    Var är inte alls en anna femma jeg vet vad som är bäst för min son. Han har gått fullt inkluderad i en skola som förstod barnens bästa. Han behöver många goda förebilder runt om sig. Något han inte kan få i särskolan. Alltså är placering inte alls oviktigt för honom.
  25. mamma till 4 kottar
    #13

    Om kunskapen finns

    skulle jag också lita på pedagogerna. Men den finns inte. Jag är själv lärare i grundskolan och har arbetat på flera skolor i flera kommuner och har ännu inte träffat på mer än någon enstaka som varit insatt i frågan och ännu färre som varit pålästa.
    Vad som däremot ofta styr skolans åsikter är tyvärr fördommar och rädsla... innan det ändras vågar jag inte lämna över detta i skolans hand.
  26. 13
    Om kunskapen finns skulle jag också lita på pedagogerna. Men den finns inte. Jag är själv lärare i grundskolan och har arbetat på flera skolor i flera kommuner och har ännu inte träffat på mer än någon enstaka som varit insatt i frågan och ännu färre som varit pålästa.
    Vad som däremot ofta styr skolans åsikter är tyvärr fördommar och rädsla... innan det ändras vågar jag inte lämna över detta i skolans hand.
  27. mamma till 4 kottar
    #14

    Fint?

    Jag känner många som valt grundskola för sina barn med utvecklingsstörning (en diagnos man måste ha för att få särskola - uttalat), men ingen har valt det för att man tycker att grundskola är finare. ALLA har gjort valet för att man vet att det är det bästa valet för deras barn.
  28. 14
    Fint? Jag känner många som valt grundskola för sina barn med utvecklingsstörning (en diagnos man måste ha för att få särskola - uttalat), men ingen har valt det för att man tycker att grundskola är finare. ALLA har gjort valet för att man vet att det är det bästa valet för deras barn.
  29. Linda med M och twinsen
    #15

    är det bättre

    för barnet att slitas från sina kamrater och placeras i en skola långt borta tillsammans med barn man inte har något annat gemensamt med än en medicinsk diagnos?

    \"Elever som på grund av skolans pedagogiska utvecklingsstörning inte kan gå i grundskolan ska gå i särskola\"
    tyvärr är citatet inte mitt (hade varit stolt av att komma på något sådant) men det är precis det det handlar om.
  30. 15
    är det bättre för barnet att slitas från sina kamrater och placeras i en skola långt borta tillsammans med barn man inte har något annat gemensamt med än en medicinsk diagnos?

    \"Elever som på grund av skolans pedagogiska utvecklingsstörning inte kan gå i grundskolan ska gå i särskola\"
    tyvärr är citatet inte mitt (hade varit stolt av att komma på något sådant) men det är precis det det handlar om.
  31. Linda med M och twinsen
    #16

    eleven mått dåligt

    Om eleven mått dåligt och känt sig dålig i skolan så har skolan knappast kämpat för att tillgodose elevens behov...
  32. 16
    eleven mått dåligt Om eleven mått dåligt och känt sig dålig i skolan så har skolan knappast kämpat för att tillgodose elevens behov...
  33. mamma till 4 kottar
    #17

    dumheter!

    Ingen förälder vill väl att ens barn bara ska sitta av tiden i skolan? Att det finns lärare som inte tar sitt ansvar (läs skollag, läroplan och kursplaner - ingen elev ska sitta och inte kunna tillgodogöra sig något) är jävligt och måste bekämpas. Det har inget att göra med om man är särskolemässig eller inte.
  34. 17
    dumheter! Ingen förälder vill väl att ens barn bara ska sitta av tiden i skolan? Att det finns lärare som inte tar sitt ansvar (läs skollag, läroplan och kursplaner - ingen elev ska sitta och inte kunna tillgodogöra sig något) är jävligt och måste bekämpas. Det har inget att göra med om man är särskolemässig eller inte.
  35. Vän av särskola
    #18

    En annan femma...

    betyder inte att placeringen är oviktig. Tvärtom! Din son har fått den hjälp han behöver i den skola han går i, då är den placeringen den bästa för honom. För andra barn är det en annan lkösning som är den bästa, jag menar bara att hjälp måste finnas att få och VAR den finns och var den utnyttjas bäst ska ses från barn till barn.
  36. 18
    En annan femma... betyder inte att placeringen är oviktig. Tvärtom! Din son har fått den hjälp han behöver i den skola han går i, då är den placeringen den bästa för honom. För andra barn är det en annan lkösning som är den bästa, jag menar bara att hjälp måste finnas att få och VAR den finns och var den utnyttjas bäst ska ses från barn till barn.
  37. Linda med M och twinsen
    #19

    Men hur gör vi

    med lärare som inte vill se var barnen bäst hör hemma.
    Var vänlig och ange minst EN forskningsrapport (var i världen om du så vill) som visar att elever med utvecklingsstörning borde gå i särskola. Jag har trots 7 års letande inte hittat en enda...
  38. 19
    Men hur gör vi med lärare som inte vill se var barnen bäst hör hemma.
    Var vänlig och ange minst EN forskningsrapport (var i världen om du så vill) som visar att elever med utvecklingsstörning borde gå i särskola. Jag har trots 7 års letande inte hittat en enda...
  39. Linda med M och twinsen
    #20

    Sant

    här i Sverige får man ofta välja mellan pest eller kolera.
  40. 20
    Sant här i Sverige får man ofta välja mellan pest eller kolera.
Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista

Liknande trådar

  1. Tycker ni att det är rätt...
    By anonymt namn in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2008-02-06, 21:28
  2. Tycker du gör rätt!
    By impertiff in forum Bebissnack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-12, 22:15
  3. Tycker ni det är rätt att
    By Myzanmyzan in forum Vårdnad - gemensam/enskild
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 16:30
  4. Tycker det är rätt bra (BB)
    By Lena in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-19, 20:03
  5. Den här tycker jag är rätt fin
    By cec in forum Hem & fritid
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-17, 12:39
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar