hur rostar man solroskärnor
Vikt
  1. Medlem sedan
    Jan 2004
    #1

    hur rostar man solroskärnor

    Nu har jag köpt solroskärnor,,,,,,,naturella var mycket billigare än de rostade så jag köpta orostade. Hur gör jag nu för att rosta dem? Grader och tid i ugnen och tillvägagångssätt behöver jag veta,,,har aldrig gjort detta förr.
    Kan jag använda dem naturella också? Till vad isåfall?
    Kram Åsa.
  2. 1
    hur rostar man solroskärnor Nu har jag köpt solroskärnor,,,,,,,naturella var mycket billigare än de rostade så jag köpta orostade. Hur gör jag nu för att rosta dem? Grader och tid i ugnen och tillvägagångssätt behöver jag veta,,,har aldrig gjort detta förr.
    Kan jag använda dem naturella också? Till vad isåfall?
    Kram Åsa.
  3. Medlem sedan
    Oct 2002
    #2

    Jag rostar

    på en platta i teflonpanna utan fett. Ganska hög värme och omrörning tills man ser att de får lite färg och börjar \"knäppa\".

    Naturella borde man väl också kunna använda dem, men jag äter dem rostade. Brukar ha dem i min hemgjorda müsli, i bröd och strö över sallad och annat.
  4. 2
    Jag rostar på en platta i teflonpanna utan fett. Ganska hög värme och omrörning tills man ser att de får lite färg och börjar \"knäppa\".

    Naturella borde man väl också kunna använda dem, men jag äter dem rostade. Brukar ha dem i min hemgjorda müsli, i bröd och strö över sallad och annat.
  5. Karamella
    #3

    Jag använder helst...

    ... naturella, dvs struntar i att rosta dem. Jag har dem på min fil, på min gröt, i sallader, på fruktsallad, i bröd osv.

    Men om du nu ska rosta dem så antar jag att du skakar dem en stund i het torr stekpanna, men jag är inte säker. Föredrar som sagt naturella.
  6. 3
    Jag använder helst... ... naturella, dvs struntar i att rosta dem. Jag har dem på min fil, på min gröt, i sallader, på fruktsallad, i bröd osv.

    Men om du nu ska rosta dem så antar jag att du skakar dem en stund i het torr stekpanna, men jag är inte säker. Föredrar som sagt naturella.
  7. bullen71
    #4

    tillägg

    alltså jag menar att jag vill rosta dem och prova som snacks,,,det är väl ganska många här som pratat om det tror jag. Men som sagt alla tips om hur man använder dem är ju bra.
    Kan de ingå i en nötblandning som jag gör och har på morgon-yoghurten kanske?
    Åsa.
  8. 4
    tillägg alltså jag menar att jag vill rosta dem och prova som snacks,,,det är väl ganska många här som pratat om det tror jag. Men som sagt alla tips om hur man använder dem är ju bra.
    Kan de ingå i en nötblandning som jag gör och har på morgon-yoghurten kanske?
    Åsa.
  9. ÅJ67 m 3 kidz
    #5

    Het stekpanna...

    sen skakar du runt dem lite då och då tills det börjar \"knäppa\" i dem och de blivit lite gyllenbruna. På med lite salt om du vill ha det och ät dem väldigt försiktigt i början för de är jättevarma direkt efter rostningen.
  10. 5
    Het stekpanna... sen skakar du runt dem lite då och då tills det börjar \"knäppa\" i dem och de blivit lite gyllenbruna. På med lite salt om du vill ha det och ät dem väldigt försiktigt i början för de är jättevarma direkt efter rostningen.
  11. Medlem sedan
    Jun 2003
    #6

    äter dem..

    naturella vilket...ha ha ha...näääää...det är ju solrosfrön (heter dem tror jag)...skit i detta meddelande. jag är ju bara tossig!
  12. 6
    äter dem.. naturella vilket...ha ha ha...näääää...det är ju solrosfrön (heter dem tror jag)...skit i detta meddelande. jag är ju bara tossig!
  13. Medlem sedan
    Jan 2004
    #7

    ja men

    det måsta ju vara samma sak,,,inte är de du äter svart/vit-randiga? Är de beiga? Isåfall är nog solrosfrön och solroskärnor samma sak.
    Hur mår du? Mår du bättre nu? Hoppas det.
    Kram Åsa.
  14. 7
    ja men det måsta ju vara samma sak,,,inte är de du äter svart/vit-randiga? Är de beiga? Isåfall är nog solrosfrön och solroskärnor samma sak.
    Hur mår du? Mår du bättre nu? Hoppas det.
    Kram Åsa.

Liknande trådar

  1. Rostade solroskärnor
    By Anja22 in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-26, 08:38
  2. Kattiz om solroskärnor
    By Moonbeam in forum Vikt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-16, 19:00
  3. solroskärnor
    By äppelblomma in forum Vikt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-04, 09:03
  4. rostade/saltade solroskärnor
    By tolovi in forum Vikt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-24, 13:12
  5. solroskärnor
    By Petra-4barn in forum Vikt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 15:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar