Gomplattans vara eller icke
Läpp-, käk- och gomspalt
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Gomplattans vara eller icke

    Jag har ju förstått att jag tydligen har tjatat till mig gomplatta (eftersom det fungerade så bra för storasyster). Ser att ni diskuterat plattan nedan, och tänkte bara berätta att man här i Göteborg (i samband med ny tandläkare) har frångått plattan alltmer. Man hävdar att det inte har visat sig underlätta sammanväxandet av gommen. Men får vår del behöver vi den vid matningen. Jag har provat mata utan, och märker stor skillnad. Utan så börjar Ella gråta efter ett par skedar, då näsan fyllts av gröt etc. Tyvärr har tandläkaren slipat alltför mycket på plattan, så kornig puré eller bitar av mat hamnar ovanpå, kommer upp bakom framtanden och lägger sig i näsan. Då näsan är fylld slutar Ella äta. Hon kan alltså bara äta fina puréer. I morgon skall vi till tandläkaren. Och då tror jag att de kommer tycka att hon borde sluta med plattan snart. Men jag skulle vilja att hon får en ny som täcker gommen bättre. Storasyster hade platta till ca 2 års ålder, så jag hoppas verkligen att hon får fortsätta ha den. Men det känns som om jag får tjata... Vi får se hur det går. Utan plattan vet jag inte hur det skulle gå, men tydligen verkar det ju gå för vissa av er ändå. Men det är ju inte kul om näsan fylls av t ex mjukt bröd och man måste använda pincett för att få bort det...
  2. 1
    Gomplattans vara eller icke Jag har ju förstått att jag tydligen har tjatat till mig gomplatta (eftersom det fungerade så bra för storasyster). Ser att ni diskuterat plattan nedan, och tänkte bara berätta att man här i Göteborg (i samband med ny tandläkare) har frångått plattan alltmer. Man hävdar att det inte har visat sig underlätta sammanväxandet av gommen. Men får vår del behöver vi den vid matningen. Jag har provat mata utan, och märker stor skillnad. Utan så börjar Ella gråta efter ett par skedar, då näsan fyllts av gröt etc. Tyvärr har tandläkaren slipat alltför mycket på plattan, så kornig puré eller bitar av mat hamnar ovanpå, kommer upp bakom framtanden och lägger sig i näsan. Då näsan är fylld slutar Ella äta. Hon kan alltså bara äta fina puréer. I morgon skall vi till tandläkaren. Och då tror jag att de kommer tycka att hon borde sluta med plattan snart. Men jag skulle vilja att hon får en ny som täcker gommen bättre. Storasyster hade platta till ca 2 års ålder, så jag hoppas verkligen att hon får fortsätta ha den. Men det känns som om jag får tjata... Vi får se hur det går. Utan plattan vet jag inte hur det skulle gå, men tydligen verkar det ju gå för vissa av er ändå. Men det är ju inte kul om näsan fylls av t ex mjukt bröd och man måste använda pincett för att få bort det...
  3. Eva-Lena
    #2

    Hej Karin!

    Tack för ditt inlägg. Det gav svar på en fråga som jag hade. Jag har länge undrat hur man gör med gomplattan då barnet får tänder. Jag trodde att den inte gick att använda längre då tänderna kommit men tydligen kan man det ändå eftersom din dotter har haft den i två år. Det var tråkigt att höra att de inte gjort en platta som sitter ordentligt. Det var också ledsamt att få veta att ni fortfarande har sådana problem vid matningarna. Inser att vi kommer att möta samma problem framöver. Vad som gör mig konfunderad är att din minsta dotter kan äta fina puréer. Min son klarar inte det, då kommer allt ut genom näsan eller munnen eller så kräks han. Har till och med provat fruktpuréer som päron, mango och blåbär, eftersom jag fått tips på den här sidan att det kan funka, men det klarar han inte att svälja. Det enda som går ner utan alltför stora protester är rågmjölsgröt och banan. Fast jag har märkt med tiden att han föredrar ersättningen, det visar han tydligt. Jag är i alla fall glad att det går någorlunda bra, en väninna som har barn med samma diagnos sa att man ibland kan få ge flytande ända tills gommen är sluten. Skriv gärna en rad efter tandläkarbesöket och berätta hur det gått. Förstår att du har det tufft när de inte lyssnar på dig och du måste tjata om något så självklart. Du om någon har ju verkligen erfarenhet av gomplattans fördelar eftersom du kan jämföra med hur det var för din stora dotter. Det är nonchalant av dem att de inte tar tillvara på dina kunskaper.

    En positiv nyhet är att jag träffade en kompis i helgen som berättade för mig att hon hade gått i samma klass som en tjej som hade lkg. Härförleden hade de träffats, tjugofem år gamla, och min kompis sa att det syntes knappt längre att tjejen varit opererad och talet var jättebra, det hördes helt normalt. Det var roligt att höra, och tänk det var för tjugofem år sedan de gjorde de operationerna. Nu är ju tekniken ännu bättre.
  4. 2
    Hej Karin! Tack för ditt inlägg. Det gav svar på en fråga som jag hade. Jag har länge undrat hur man gör med gomplattan då barnet får tänder. Jag trodde att den inte gick att använda längre då tänderna kommit men tydligen kan man det ändå eftersom din dotter har haft den i två år. Det var tråkigt att höra att de inte gjort en platta som sitter ordentligt. Det var också ledsamt att få veta att ni fortfarande har sådana problem vid matningarna. Inser att vi kommer att möta samma problem framöver. Vad som gör mig konfunderad är att din minsta dotter kan äta fina puréer. Min son klarar inte det, då kommer allt ut genom näsan eller munnen eller så kräks han. Har till och med provat fruktpuréer som päron, mango och blåbär, eftersom jag fått tips på den här sidan att det kan funka, men det klarar han inte att svälja. Det enda som går ner utan alltför stora protester är rågmjölsgröt och banan. Fast jag har märkt med tiden att han föredrar ersättningen, det visar han tydligt. Jag är i alla fall glad att det går någorlunda bra, en väninna som har barn med samma diagnos sa att man ibland kan få ge flytande ända tills gommen är sluten. Skriv gärna en rad efter tandläkarbesöket och berätta hur det gått. Förstår att du har det tufft när de inte lyssnar på dig och du måste tjata om något så självklart. Du om någon har ju verkligen erfarenhet av gomplattans fördelar eftersom du kan jämföra med hur det var för din stora dotter. Det är nonchalant av dem att de inte tar tillvara på dina kunskaper.

    En positiv nyhet är att jag träffade en kompis i helgen som berättade för mig att hon hade gått i samma klass som en tjej som hade lkg. Härförleden hade de träffats, tjugofem år gamla, och min kompis sa att det syntes knappt längre att tjejen varit opererad och talet var jättebra, det hördes helt normalt. Det var roligt att höra, och tänk det var för tjugofem år sedan de gjorde de operationerna. Nu är ju tekniken ännu bättre.
  5. Eva- Lena
    #3

    tillägg

    eller så nyser han ut maten genom näsan...ibland kommer fem, sex nysningar på raken. Men vad jag inte fattar är varför matningen fungerar bra vissa dagar och andra inte alls. Kanske det har med hans humör att göra?

    Jag har en fråga som jag skulle bli jätteglad om du ville besvara. Hur gör ni munvård på flickorna? Jag har varken fått information eller instruktion om detta. På sjukhuset sa de bara att jag skulle rengöra gomplattan var tredje dag. jag insåg ju redan efter några dagar att den behövde rengöras flera gånger VARJE dag eftersom det samlades så mycket matrester på den att det uppstod hinder för andningen genom näsan. Då jag påtalade detta svarade de mig bara att de visste de men de ville inte belasta föräldrarna mer så därför sa de att det räckte var tredje dag! Vilket svar. Jag trodde inte mina öron. Det känns som om de hela tiden försöker försköna verkligeheten för en och att de inte vill upplysa en om svårigheterna. Det hade varit bättre om de varit ärliga och delat med sig av sina kunskaper istället. Beträffande munvård har de inte sagt något alls. Sedan Lilleman föddes har jag använt kompresser som jag virar runt fingrarna. Sticker sedan in fingret i munnen för att avlägsna matrester i gommen och i munnen. Detta känns inte rätt men har varit nödvändigt för att få bort torsk på tungan och matrester. Finns det andra lösningar? Hur gör ni?
  6. 3
    tillägg eller så nyser han ut maten genom näsan...ibland kommer fem, sex nysningar på raken. Men vad jag inte fattar är varför matningen fungerar bra vissa dagar och andra inte alls. Kanske det har med hans humör att göra?

    Jag har en fråga som jag skulle bli jätteglad om du ville besvara. Hur gör ni munvård på flickorna? Jag har varken fått information eller instruktion om detta. På sjukhuset sa de bara att jag skulle rengöra gomplattan var tredje dag. jag insåg ju redan efter några dagar att den behövde rengöras flera gånger VARJE dag eftersom det samlades så mycket matrester på den att det uppstod hinder för andningen genom näsan. Då jag påtalade detta svarade de mig bara att de visste de men de ville inte belasta föräldrarna mer så därför sa de att det räckte var tredje dag! Vilket svar. Jag trodde inte mina öron. Det känns som om de hela tiden försöker försköna verkligeheten för en och att de inte vill upplysa en om svårigheterna. Det hade varit bättre om de varit ärliga och delat med sig av sina kunskaper istället. Beträffande munvård har de inte sagt något alls. Sedan Lilleman föddes har jag använt kompresser som jag virar runt fingrarna. Sticker sedan in fingret i munnen för att avlägsna matrester i gommen och i munnen. Detta känns inte rätt men har varit nödvändigt för att få bort torsk på tungan och matrester. Finns det andra lösningar? Hur gör ni?
  7. Karin
    #4

    Hej igen! (långt)

    Det var ett intressant tandläkarbesök häromdagen. Tandläkaren hade på nåt sätt missförstått logopeden och sa till mig att jag skulle försöka ha plattan så lite som möjligt pga talutvecklingen. Jag bad henne tala med logopeden igen, och på eftermiddagen ringde hon mig. Enligt en av logopederna som har forskat så har plattan ingen betydelse för om gommen växer ihop bättre eller ej. Den har enl. de hon tillfrågat ej heller någon betydelse för matning eller talutveckling. Alltså tycker de inte att vi skulle behöva plattan, men eftersom jag önskar detta och upplever att Ella äter bättre med plattan i så tyckte logopeden att man kunde göra ett \"undantag\" och tillverka en ny platta (som sitter bättre) i samband med nästa operation i juni. Så mitt \"tjat\" ledde i alla fall ngnstans. Jag har oftast plattan i hela dagen, ibland har jag behövt ta ut den efter en måltid för att rengöra. För det mesta låter jag dock Ella ha matrester kvar på plattan fram till kvällen (tar ut den innan vällingen). Vi gjorde så med storasyster (som enligt dåvarande tandläkera skulle ha plattan dygnet runt) och det fungerade bra, hon fick inte torsk eller liknande. Jag använder kompresser som jag torkar bort corega-klistret med. Då följer ju också lite matrester med. Resten åker nog ner så småningom... Sen borstar jag tänderna med tandborste. Det är väl så vår munhygien ser ut. Och förra tandläkaren (som verkade ha mer pejl på plattor) sa att det räckte att rengöra plattan en gång/dygn. Ibland får jag dock använda pincett/nässug för att få bort mat, men inte så ofta än (vi matar fortfarande mest med puréer). Och visst, hon får upp mycket i näsan, nyser och kladdar väldigt, men hon har inte visat några tecken på att spy. Ursäkta om detta blev rörigt, men jag hoppas du fått några svar...
  8. 4
    Hej igen! (långt) Det var ett intressant tandläkarbesök häromdagen. Tandläkaren hade på nåt sätt missförstått logopeden och sa till mig att jag skulle försöka ha plattan så lite som möjligt pga talutvecklingen. Jag bad henne tala med logopeden igen, och på eftermiddagen ringde hon mig. Enligt en av logopederna som har forskat så har plattan ingen betydelse för om gommen växer ihop bättre eller ej. Den har enl. de hon tillfrågat ej heller någon betydelse för matning eller talutveckling. Alltså tycker de inte att vi skulle behöva plattan, men eftersom jag önskar detta och upplever att Ella äter bättre med plattan i så tyckte logopeden att man kunde göra ett \"undantag\" och tillverka en ny platta (som sitter bättre) i samband med nästa operation i juni. Så mitt \"tjat\" ledde i alla fall ngnstans. Jag har oftast plattan i hela dagen, ibland har jag behövt ta ut den efter en måltid för att rengöra. För det mesta låter jag dock Ella ha matrester kvar på plattan fram till kvällen (tar ut den innan vällingen). Vi gjorde så med storasyster (som enligt dåvarande tandläkera skulle ha plattan dygnet runt) och det fungerade bra, hon fick inte torsk eller liknande. Jag använder kompresser som jag torkar bort corega-klistret med. Då följer ju också lite matrester med. Resten åker nog ner så småningom... Sen borstar jag tänderna med tandborste. Det är väl så vår munhygien ser ut. Och förra tandläkaren (som verkade ha mer pejl på plattor) sa att det räckte att rengöra plattan en gång/dygn. Ibland får jag dock använda pincett/nässug för att få bort mat, men inte så ofta än (vi matar fortfarande mest med puréer). Och visst, hon får upp mycket i näsan, nyser och kladdar väldigt, men hon har inte visat några tecken på att spy. Ursäkta om detta blev rörigt, men jag hoppas du fått några svar...
  9. katja
    #5

    Vill oxå veta nånting??

    Jag har en dotter på 4 månader som föddes med en gomspalt(hårda o mjuka gommen)O allt dom sa i sjukhuset var att jag kan sköta henne liksom ett vanligt barn.jag är jätteledsen pgav.min dotter för att jag vet inte hur jag ska hantera operationerna hon kommer o ha och hur ska jag börja mata henne fastare mat.Hon är underviktig så skulle verkligen behöva nånting kraftigare o äta.Ibland kan jag titta bara på henne o tänka on hon kanske har ont när hon kräks och det ser ut som om hon skulle kvävas av spyet.Snälla ni alla som vet nånting av det hur jag och min dotter kommer o ha det skriv några rader så jag vet mer ang.börja mata fast föda,jag vet inte vad en gomplatta är.Dom i sjukhuset har inte gett mig tillräkligt info,.....snälla avara jag är rädd
  10. 5
    Vill oxå veta nånting?? Jag har en dotter på 4 månader som föddes med en gomspalt(hårda o mjuka gommen)O allt dom sa i sjukhuset var att jag kan sköta henne liksom ett vanligt barn.jag är jätteledsen pgav.min dotter för att jag vet inte hur jag ska hantera operationerna hon kommer o ha och hur ska jag börja mata henne fastare mat.Hon är underviktig så skulle verkligen behöva nånting kraftigare o äta.Ibland kan jag titta bara på henne o tänka on hon kanske har ont när hon kräks och det ser ut som om hon skulle kvävas av spyet.Snälla ni alla som vet nånting av det hur jag och min dotter kommer o ha det skriv några rader så jag vet mer ang.börja mata fast föda,jag vet inte vad en gomplatta är.Dom i sjukhuset har inte gett mig tillräkligt info,.....snälla avara jag är rädd
  11. Eva-Lena
    #6

    Hej Katja!

    Maila mig på [email protected]
    Jag är inte alltid på den här sidan men kollar alltid mailen. Vi kan hålla kontakt via mailen istället.
  12. 6
    Hej Katja! Maila mig på [email protected]
    Jag är inte alltid på den här sidan men kollar alltid mailen. Vi kan hålla kontakt via mailen istället.
  13. Medlem sedan
    May 2002
    #7

    Maila mig också...

    har en son född 02 med gomspalt, din situation låter precis som min, kanske är det samma sjukhus?

    [email protected]
  14. 7
    Maila mig också... har en son född 02 med gomspalt, din situation låter precis som min, kanske är det samma sjukhus?

    [email protected]
  15. Karin med S och E
    #8

    Hej!

    Så som du beskriver det kände nog jag också i början. Men faktiskt, man vänjer sig. Och operationerna kan vara jobbiga, men det blir ju bättre sen. Vad gäller gomplatta så behöver ni säkert ingen, det är oftast de som har dubbelsidig spalt som får sådan (och här i Gbg har man ju slutat med dem nästan totalt). Och jag trodde aldrig att Ella skulle kunna äta utan plattan, men idag har hon varit utan nästan hela dagen. Bitar av mat går fortfarande si så där, men jag tror att det kommer att lösa sig. De vet ju inget annat, så även om det måste vara jättehemskt att få upp mat i näsan hela tiden, så vänjer de sig faktiskt. Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer, men du får gärna maila mig också om du har frågor. [email protected]
  16. 8
    Hej! Så som du beskriver det kände nog jag också i början. Men faktiskt, man vänjer sig. Och operationerna kan vara jobbiga, men det blir ju bättre sen. Vad gäller gomplatta så behöver ni säkert ingen, det är oftast de som har dubbelsidig spalt som får sådan (och här i Gbg har man ju slutat med dem nästan totalt). Och jag trodde aldrig att Ella skulle kunna äta utan plattan, men idag har hon varit utan nästan hela dagen. Bitar av mat går fortfarande si så där, men jag tror att det kommer att lösa sig. De vet ju inget annat, så även om det måste vara jättehemskt att få upp mat i näsan hela tiden, så vänjer de sig faktiskt. Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska skriva mer, men du får gärna maila mig också om du har frågor. [email protected]

Liknande trådar

  1. Mobiltelefonens vara eller icke vara?
    By camlind in forum Stora barn
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-12-31, 22:20
  2. Nappens vara eller icke vara..
    By mummi in forum _0704 Aprilbarn
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-03, 14:06
  3. Nappens vara eller icke vara...
    By thuja in forum _0607 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 22:02
  4. listans vara eller icke vara
    By Kerstin in forum Synskador & nedsatt syn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-01, 20:33
  5. Kuddens vara eller icke vara?!
    By MESS in forum _0508 Augustibarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-01-09, 09:46
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar