Hur mycket pratar era?
_0406 Junibarn
  1. lotta
    #1

    Hur mycket pratar era?

    Maja snackar så mycket och har ett så stort ordförråd så vi blir förvånade ibland.
    Igår när hon skulle sova sa hon:
    Baka baka kaka (ramsan) rulla bullar, inte bra bulle, Maja börja om, det är ju då svårt att hålla sig för skratt.
    Jag känner inga andra barn i samma ålder och på dagis sål säger inte barnen så mycket vad jag hör, personalen har dock påpekat att hon pratar bra och mycket. Hon pratar ju absolut inte rent och ibland har jag jättesvårt att lista ut vad hon menar.
    Jag har alltid hört att tvåspråkiga har svårt för att prata eller är sena så det är nog därför jag är förvånad kanske.
    Nu var absolut inte detta menat som nåt skrytinlägg utan nyfikenhet hur era små snackar.
  2. 1
    Hur mycket pratar era? Maja snackar så mycket och har ett så stort ordförråd så vi blir förvånade ibland.
    Igår när hon skulle sova sa hon:
    Baka baka kaka (ramsan) rulla bullar, inte bra bulle, Maja börja om, det är ju då svårt att hålla sig för skratt.
    Jag känner inga andra barn i samma ålder och på dagis sål säger inte barnen så mycket vad jag hör, personalen har dock påpekat att hon pratar bra och mycket. Hon pratar ju absolut inte rent och ibland har jag jättesvårt att lista ut vad hon menar.
    Jag har alltid hört att tvåspråkiga har svårt för att prata eller är sena så det är nog därför jag är förvånad kanske.
    Nu var absolut inte detta menat som nåt skrytinlägg utan nyfikenhet hur era små snackar.
  3. Medlem sedan
    Sep 2003
    #2

    En till!

    Som snackar så att man knappt hänger med..
    Sjunger sånger: Blinka lilla stjärna, Här kommer lilla Ludde hohojaja, bäbä vita lamm osv..
    Helt otroligt!
    När jag hämtar honom på dagis blir jag lika förvånad varje gång, nya ord varje dag.
    Igår talade han om för mig att mina ringar hette ringar och att dom var av guuuuuld!
    Och när vi handlade kaffe så talade han om att det var kaaaaffe på förpackningen..
    Noah pratar inte heller alltid så att man förstår, utan det kan komma långa ramsor av bubblande ord..

    Dom små liven... ;o)
  4. 2
    En till! Som snackar så att man knappt hänger med..
    Sjunger sånger: Blinka lilla stjärna, Här kommer lilla Ludde hohojaja, bäbä vita lamm osv..
    Helt otroligt!
    När jag hämtar honom på dagis blir jag lika förvånad varje gång, nya ord varje dag.
    Igår talade han om för mig att mina ringar hette ringar och att dom var av guuuuuld!
    Och när vi handlade kaffe så talade han om att det var kaaaaffe på förpackningen..
    Noah pratar inte heller alltid så att man förstår, utan det kan komma långa ramsor av bubblande ord..

    Dom små liven... ;o)
  5. Astrid m. Alex Isak Julia
    #3

    knappt alls

    Isak pratar knappt alls; dvs. inte med mycket riktiga ord iaf! Han lallar mest på... De ord han kan säga (vilket inte är så många, kanske runt 20) använder han typ aldrig. Han säger ett ord en gång och sen är det bra. De ord han använder är mest bara; mamma, pappa, Dadoo (=Alexander), Gaga (=Julia), mer, titta, tutte, dricka, starkt och hett.
    Hans storebror Alexander var supertidig och pratade väldigt rent, långa meningar osv. vid samma ålder, så jag är nästan förvånad över att Isak pratar så lite! Är dock inte speciellt oroad... fast det kanske man borde vara??? Eller hur är det, när _ska_ dom kunna prata någorlunda...?
  6. 3
    knappt alls Isak pratar knappt alls; dvs. inte med mycket riktiga ord iaf! Han lallar mest på... De ord han kan säga (vilket inte är så många, kanske runt 20) använder han typ aldrig. Han säger ett ord en gång och sen är det bra. De ord han använder är mest bara; mamma, pappa, Dadoo (=Alexander), Gaga (=Julia), mer, titta, tutte, dricka, starkt och hett.
    Hans storebror Alexander var supertidig och pratade väldigt rent, långa meningar osv. vid samma ålder, så jag är nästan förvånad över att Isak pratar så lite! Är dock inte speciellt oroad... fast det kanske man borde vara??? Eller hur är det, när _ska_ dom kunna prata någorlunda...?
  7. Lia med Elina
    #4

    Mycket lite..

    Hon babblar mycket på sitt eget språk och man kan urskilja en del riktiga ord men inte många. Många gånger säger hon ett ord en eller två gånger och sen använder hon det inte mer. Jag väntar på att det formligen ska explodera så småningom. Hon har jättebra förståelse och gör sig sjäv förstådd genom att använda gester, hämta oss och peka osv.
    Av mina tre barn är hon den som är senast i sin språkutveckling men vi försöker avvakta utan att oroa oss. Hon har haft många öroninflammationer och vätska bakom trumhinnorna och det kan ju ha påverkat utvecklingen.
  8. 4
    Mycket lite.. Hon babblar mycket på sitt eget språk och man kan urskilja en del riktiga ord men inte många. Många gånger säger hon ett ord en eller två gånger och sen använder hon det inte mer. Jag väntar på att det formligen ska explodera så småningom. Hon har jättebra förståelse och gör sig sjäv förstådd genom att använda gester, hämta oss och peka osv.
    Av mina tre barn är hon den som är senast i sin språkutveckling men vi försöker avvakta utan att oroa oss. Hon har haft många öroninflammationer och vätska bakom trumhinnorna och det kan ju ha påverkat utvecklingen.
  9. Medlem sedan
    May 2002
    #5

    Mitt emellan då

    Inte på långa vägar så bra som hennes storasyster pratade (3 ords meningar redan vid 14 mån)men hon har ett hyffsat ordförråd och använder även 3 ord meningar då och då...varken speciellt bra eller dåligt...
  10. 5
    Mitt emellan då Inte på långa vägar så bra som hennes storasyster pratade (3 ords meningar redan vid 14 mån)men hon har ett hyffsat ordförråd och använder även 3 ord meningar då och då...varken speciellt bra eller dåligt...
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    massor!

    Tuva pratar hela tiden. Får ofta höra det på dagis att hon surrar hela dagarna. Hon kan många ord och sätter ihop 4-ordsmeningar. Vi förstår henne förstås inte alltid men nästan jämt kan hon förmedla vad hon vill. Talet fullkomligen exploderade när vi var på semester i Februari, innan dess sades inte många ord.
  12. 6
    massor! Tuva pratar hela tiden. Får ofta höra det på dagis att hon surrar hela dagarna. Hon kan många ord och sätter ihop 4-ordsmeningar. Vi förstår henne förstås inte alltid men nästan jämt kan hon förmedla vad hon vill. Talet fullkomligen exploderade när vi var på semester i Februari, innan dess sades inte många ord.
  13. Medlem sedan
    Sep 2002
    #7

    Cornelia

    lägger rätt stort fokus för närvarande med att få till både ord, uttal och meningar, men det är långt ifrån rent tal eller längre meningar. Men fascinerande är det att se henne fokusera så hon får orden i rätt mening; \"pappa - däla - jag!\" (=\"pappa skära åt mig\", vid matbordet)

    Och sååå rart är det med de egensnickrade varianterna; Gabriel (en av storebrorsorna) heter t ex \"Blabla\" :)

    Jag tycker Cornelia är bra duktig med pratet, men då jämför jag väl rätt mycket med tvillingkillarna som inte sa flaska innan de fyllde två (men nu vid tre pratar väldigt avancerat och djupsinnigt). De två storbarna pratade dock ungefär som Cornelia vid samma ålder, rätt \"normalt\" vill säga. Men det kan ju variera väldigt mellan barn i just den här åldern.

    Fascinerande är det iaf, med det här spirande språket :)))
  14. 7
    Cornelia lägger rätt stort fokus för närvarande med att få till både ord, uttal och meningar, men det är långt ifrån rent tal eller längre meningar. Men fascinerande är det att se henne fokusera så hon får orden i rätt mening; \"pappa - däla - jag!\" (=\"pappa skära åt mig\", vid matbordet)

    Och sååå rart är det med de egensnickrade varianterna; Gabriel (en av storebrorsorna) heter t ex \"Blabla\" :)

    Jag tycker Cornelia är bra duktig med pratet, men då jämför jag väl rätt mycket med tvillingkillarna som inte sa flaska innan de fyllde två (men nu vid tre pratar väldigt avancerat och djupsinnigt). De två storbarna pratade dock ungefär som Cornelia vid samma ålder, rätt \"normalt\" vill säga. Men det kan ju variera väldigt mellan barn i just den här åldern.

    Fascinerande är det iaf, med det här spirande språket :)))
  15. Cachi
    #8

    Massor,,

    ,,tycker jag! Det har riktigt lossnat nu o han pratar på för fullt. Riktigt förståeligt är det ju inte alltid men fleraordsmeningar o sånger etc.
  16. 8
    Massor,, ,,tycker jag! Det har riktigt lossnat nu o han pratar på för fullt. Riktigt förståeligt är det ju inte alltid men fleraordsmeningar o sånger etc.
  17. Zukits med Filip
    #9

    Filip

    tycker jag har kommit igång ganska mycket med talet på några månader. Han har ett stort ordförråd och oftast använder han tvåordsmeningar, ibland upp till 3 ord. Vi som föräldrar förstår honom riktigt bra, medan utomstående kan behöva tolk ;-) Filip kommer att bli tvåspråkig och han förstår många ord på ryska, men säger än så länge bara ett 10-20-tal ryska ord.

    Jag tycker det verkar som att Maja är ganska tidig med talet!
  18. 9
    Filip tycker jag har kommit igång ganska mycket med talet på några månader. Han har ett stort ordförråd och oftast använder han tvåordsmeningar, ibland upp till 3 ord. Vi som föräldrar förstår honom riktigt bra, medan utomstående kan behöva tolk ;-) Filip kommer att bli tvåspråkig och han förstår många ord på ryska, men säger än så länge bara ett 10-20-tal ryska ord.

    Jag tycker det verkar som att Maja är ganska tidig med talet!
  19. lotta
    #10

    Visst är det kul

    med de egna varianterna, Majas farbror heter Zoran, kallas för Zocki (vet ej stavning) Maja kallar honom för otto, vilket nu alla gör :-)
    Morfar var länge po sedan poppo och nu typ moffaj!
    Lite festligt att döpa morfar efter en teletubbie!
  20. 10
    Visst är det kul med de egna varianterna, Majas farbror heter Zoran, kallas för Zocki (vet ej stavning) Maja kallar honom för otto, vilket nu alla gör :-)
    Morfar var länge po sedan poppo och nu typ moffaj!
    Lite festligt att döpa morfar efter en teletubbie!
  21. lotta
    #11

    Tror inte att

    du behöver vara orolig ännu, det kommer nog på en gång sen!
  22. 11
    Tror inte att du behöver vara orolig ännu, det kommer nog på en gång sen!
  23. Astrid m. Alex Isak Julia
    #12

    Nej...

    det är nog så. Började fundera lite efter diskussionen här, så jag kollade runt lite om språkutveckling och Isak är inte tidig, men tydligen inte osedvanligt sen heller. =)
  24. 12
    Nej... det är nog så. Började fundera lite efter diskussionen här, så jag kollade runt lite om språkutveckling och Isak är inte tidig, men tydligen inte osedvanligt sen heller. =)
  25. Biörna
    #13

    Johannes pratar mycket..

    ..men är tidig med talet. Han kan uttrycka väldigt mycket av vad som pågår i hans skalle. Har ett stort ordförråd. 4-6 ordsmeningar t.ex. \"Pappa, Hannes åka bil sammans (tillsammans)\". Han uttalar alla bokstäver utom k som ofta blir d. Men grovmotoriskt har han aldrig varit speciellt tidig. Nu gillarhan att gå upp och ner i trappor och behöver träna det.
  26. 13
    Johannes pratar mycket.. ..men är tidig med talet. Han kan uttrycka väldigt mycket av vad som pågår i hans skalle. Har ett stort ordförråd. 4-6 ordsmeningar t.ex. \"Pappa, Hannes åka bil sammans (tillsammans)\". Han uttalar alla bokstäver utom k som ofta blir d. Men grovmotoriskt har han aldrig varit speciellt tidig. Nu gillarhan att gå upp och ner i trappor och behöver träna det.

Liknande trådar

  1. Vet att vi pratar mycket här
    By Emmylou in forum Vikt
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 18:18
  2. Pratar man för mycket
    By cilia m june & lisa in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 14:06
  3. Ni pratar så mycket om TV
    By 71:an Nika in forum Ordet är fritt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 21:10
  4. Hur mycket pratar era små?
    By Cara_ in forum _0607 Julibarn
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-01-28, 21:13
  5. Jag pratar mycket...
    By turbogumma in forum Vårdbidrag/försäkringar
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-12-10, 10:54
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar