Slemproppen har gått idag
_0606 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Dec 1998
    #1

    Slemproppen har gått idag

    och jag är sååå nervös att föda redan.. Är idag i v 32+2 och det är ju tidigt. Mina tidigare graviditeter varade i 38 resp 36 veckor så detta känns tidigt. Med Albert (som föddes i v 36+1) så gick slemproppen på kvällen och han är född till lunch nästa dag.
    Jag vet att det inte betyder att det är igång nu men det känns ändå tidigt att slemproppen bara släpper sådär utan anledning. Jag ringde förlossningen som sa att det inte behöver betyda att det är på gång nu, och jag har hängt upp mig på det där \"behöver inte betyda\".
    Det kan ju vara dags snart!
    Vad har ni andra omföderskor för erfarenhet av detta?
  2. 1
    Slemproppen har gått idag och jag är sååå nervös att föda redan.. Är idag i v 32+2 och det är ju tidigt. Mina tidigare graviditeter varade i 38 resp 36 veckor så detta känns tidigt. Med Albert (som föddes i v 36+1) så gick slemproppen på kvällen och han är född till lunch nästa dag.
    Jag vet att det inte betyder att det är igång nu men det känns ändå tidigt att slemproppen bara släpper sådär utan anledning. Jag ringde förlossningen som sa att det inte behöver betyda att det är på gång nu, och jag har hängt upp mig på det där \"behöver inte betyda\".
    Det kan ju vara dags snart!
    Vad har ni andra omföderskor för erfarenhet av detta?
  3. Medlem sedan
    Jul 2003
    #2

    Tyvärr...

    ...så såg jag aldrig till nån slempropp.
    Men jag har en väninna där slemproppen gick nån månad innan hon födde.
    Hoppas allt går bra för dig, även om bebis skulle komma nu så klarar den ju sig antagligen jättebra.
    Kram & tumhållning Myska
  4. 2
    Tyvärr... ...så såg jag aldrig till nån slempropp.
    Men jag har en väninna där slemproppen gick nån månad innan hon födde.
    Hoppas allt går bra för dig, även om bebis skulle komma nu så klarar den ju sig antagligen jättebra.
    Kram & tumhållning Myska
  5. Medlem sedan
    Jun 2001
    #3

    Tja du

    Förra gången gick slemproppen dagen innan dottern föddes, denna gången kom en stor del i v28 och även om jag vet att det inte alls behöver betyda något så blir man ju lite skraj v28 är lite väl tidigt att föda i. Än så länge ligger barnet kvar i magen trots att en del av slemproppen gick för 2 månader sedan, så har du tur så behöver det inte betyda något att slemproppen gick.
  6. 3
    Tja du Förra gången gick slemproppen dagen innan dottern föddes, denna gången kom en stor del i v28 och även om jag vet att det inte alls behöver betyda något så blir man ju lite skraj v28 är lite väl tidigt att föda i. Än så länge ligger barnet kvar i magen trots att en del av slemproppen gick för 2 månader sedan, så har du tur så behöver det inte betyda något att slemproppen gick.
  7. anne med 2an
    #4

    kan man kolla sånt?

    om slemproppen finns där eller ej menar jag?
    jag har ingen koll...
  8. 4
    kan man kolla sånt? om slemproppen finns där eller ej menar jag?
    jag har ingen koll...
  9. Pui med lilla ui bf 2/6
    #5

    Vet inte

    Det de skulle kunna kolla är ju livmodertappen dess längd och om den är sluten. VEt inte om gojset i slemproppen syns på ultraljud. För mig så har slemproppen varit som fast gelé och kommit i omgångar som en femkronas storlek. Vid förra förlossningen med lite blodstrimmor i i övrigt helt färglös. Det som gick i v28 för mig var helt genomskinligt och väldigt fast geleform inte alls som en flytning. Kan dock säga att sedan dess har jag inte märkt av något mer.

    Tror att om den går lite i taget så kanske det blandas så mycket med vanliga flytningar att man inte lägger märke till den och den borde ju också kunna bli utsköljd om vattnet går kan tyckas. Sen är det ju en av sakerna som återbildas hela tiden under en graviditet så om de ser den vet jag inte något om. Tror inte de bryr sig så mycket om en slempropp just för att den inte behöver betyda något om förestående förlossning och då behöver den ju inte kollas heller så mycket.
  10. 5
    Vet inte Det de skulle kunna kolla är ju livmodertappen dess längd och om den är sluten. VEt inte om gojset i slemproppen syns på ultraljud. För mig så har slemproppen varit som fast gelé och kommit i omgångar som en femkronas storlek. Vid förra förlossningen med lite blodstrimmor i i övrigt helt färglös. Det som gick i v28 för mig var helt genomskinligt och väldigt fast geleform inte alls som en flytning. Kan dock säga att sedan dess har jag inte märkt av något mer.

    Tror att om den går lite i taget så kanske det blandas så mycket med vanliga flytningar att man inte lägger märke till den och den borde ju också kunna bli utsköljd om vattnet går kan tyckas. Sen är det ju en av sakerna som återbildas hela tiden under en graviditet så om de ser den vet jag inte något om. Tror inte de bryr sig så mycket om en slempropp just för att den inte behöver betyda något om förestående förlossning och då behöver den ju inte kollas heller så mycket.
  11. Medlem sedan
    Nov 2001
    #6

    För mig...

    tog det väl två dagar från att slemmisen släppte (måndagen) och sen satte det igång på onsdagen, Thilde är född på torsdag-middag. Det där med slemmisen är väldigt individuellt och behöver inte betyda att det kör igång, men kan lika gärna indikera att det gör det!

    jag hoppas iaf att bebisen får stanna några veckor till, så ni slipper neo o sånt som kanske blir aktuellt!
    *kram*
  12. 6
    För mig... tog det väl två dagar från att slemmisen släppte (måndagen) och sen satte det igång på onsdagen, Thilde är född på torsdag-middag. Det där med slemmisen är väldigt individuellt och behöver inte betyda att det kör igång, men kan lika gärna indikera att det gör det!

    jag hoppas iaf att bebisen får stanna några veckor till, så ni slipper neo o sånt som kanske blir aktuellt!
    *kram*
  13. Medlem sedan
    Nov 2001
    #7

    jag har för mig..

    att spemproppen återbildas. Har för mig bestämt att jag läst det nånstans... men jag vet inte var ;)
  14. 7
    jag har för mig.. att spemproppen återbildas. Har för mig bestämt att jag läst det nånstans... men jag vet inte var ;)
  15. Linda me Nea&Ida
    #8

    6 dagar efter...

    ...att slemproppen gick är Linnea född.
  16. 8
    6 dagar efter... ...att slemproppen gick är Linnea född.
  17. Linda me Nea&Ida
    #9

    Tillägg.

    Slemproppen kan återbildas flera ggr sa dom till mig.
  18. 9
    Tillägg. Slemproppen kan återbildas flera ggr sa dom till mig.
  19. Medlem sedan
    Feb 2002
    #10

    Min har också gått...

    Det upptäcktes på mitt ul i v. 32+0. Är i v. 33+4 idag och än har det inte kommit bebis.

    Min läkare sa att omföderskor ofta \"tappar\" slemproppen och att den återbildas igen...

    Hoppas att du inte ska föda än.

    Kram Petra
  20. 10
    Min har också gått... Det upptäcktes på mitt ul i v. 32+0. Är i v. 33+4 idag och än har det inte kommit bebis.

    Min läkare sa att omföderskor ofta \"tappar\" slemproppen och att den återbildas igen...

    Hoppas att du inte ska föda än.

    Kram Petra
  21. Medlem sedan
    Feb 2002
    #11

    Inte på ul

    utan man ser det på en gynundersökning.

    På mitt tillväxt ul så gjorde läkaren gynundersökning då jag berättade om min slemmiga-blodiga-klump som kommit. Då upptäckte han att min slempropp var borta. Men på ul kan de inte se det..

    Kramis
  22. 11
    Inte på ul utan man ser det på en gynundersökning.

    På mitt tillväxt ul så gjorde läkaren gynundersökning då jag berättade om min slemmiga-blodiga-klump som kommit. Då upptäckte han att min slempropp var borta. Men på ul kan de inte se det..

    Kramis
  23. Anja m 2 bf 28/6
    #12

    Hoppas

    den tillbaka bildas men får du värkar så åk in direkt så kanske de kan hejda det om det nu skulle bli så.
    *kram*
  24. 12
    Hoppas den tillbaka bildas men får du värkar så åk in direkt så kanske de kan hejda det om det nu skulle bli så.
    *kram*

Liknande trådar

  1. Slemproppen har gått =)
    By modestiaaparte in forum _1204 Aprilbarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-15, 21:04
  2. Slemproppen har gått
    By piga in forum _1006 Junibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-06-04, 13:25
  3. Slemproppen har gått
    By kerras in forum _0801 Januaribarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-09-19, 18:14
  4. Slemproppen har gått!
    By -AT- in forum _0706 Junibarn
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 11:26
  5. Slemproppen har gått..
    By Maria m tvåan 8/3 in forum _0703 Marsbarn
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 11:33
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar