Marschen för tillgänglighet!
Ryggmärgsbråck
  1. Salvia
    #1

    Marschen för tillgänglighet!

    Marschen för tillgänglighet genomförs för fjärde gången i Stockholm, lördagen den 20 maj 2006.

    Tillgänglighet är detsamma som öppenhet; att ha tillgång till. En miljö som inte är tillgänglig för alla utesluter alltså vissa. De som blir uteslutna, som inte får tillgång till, blir diskriminerade.

    Över hundra organisationer och företag, som tillsammans representerar mer än 600 000 människor stödjer marschens motto och krav: Otillgänglighet måste klassas som diskriminering av personer med funktionshinder!

    Stöder du också det kravet? I så fall ses vi vid Observatorielunden (Sveavägen 67) den 20 maj kl 13.15!

    Läs mer på www.marschen.se
  2. 1
    Marschen för tillgänglighet! Marschen för tillgänglighet genomförs för fjärde gången i Stockholm, lördagen den 20 maj 2006.

    Tillgänglighet är detsamma som öppenhet; att ha tillgång till. En miljö som inte är tillgänglig för alla utesluter alltså vissa. De som blir uteslutna, som inte får tillgång till, blir diskriminerade.

    Över hundra organisationer och företag, som tillsammans representerar mer än 600 000 människor stödjer marschens motto och krav: Otillgänglighet måste klassas som diskriminering av personer med funktionshinder!

    Stöder du också det kravet? I så fall ses vi vid Observatorielunden (Sveavägen 67) den 20 maj kl 13.15!

    Läs mer på www.marschen.se
  3. Medlem sedan
    Aug 2005
    #2

    Vi ska gå!

    Vi har tänkt gå hela familjen.
  4. 2
    Vi ska gå! Vi har tänkt gå hela familjen.
  5. Salvia
    #3

    Härligt Ingela!

    Dra med dig hela bekantskapskretsen, vetja! Och sprid gärna ryktet. På marschens hemsida finns det flygblad och informationsblad man kan skriva ut. Vi ses 20 maj vid Observatorielunden (Sveavägen) kl 13:15.
  6. 3
    Härligt Ingela! Dra med dig hela bekantskapskretsen, vetja! Och sprid gärna ryktet. På marschens hemsida finns det flygblad och informationsblad man kan skriva ut. Vi ses 20 maj vid Observatorielunden (Sveavägen) kl 13:15.
  7. Medlem sedan
    Aug 2005
    #4

    Har redan gjort det!

    Jag har redan sänt info till \"kleti och pleti\". :-D Jag har gått varje år sen marschen startade. Eller förresten, 2004 gick jag inte för då hade vi flyttat dagen innan så jag var helt utslagen.
  8. 4
    Har redan gjort det! Jag har redan sänt info till \"kleti och pleti\". :-D Jag har gått varje år sen marschen startade. Eller förresten, 2004 gick jag inte för då hade vi flyttat dagen innan så jag var helt utslagen.
  9. Salvia
    #5

    Då hoppas jag...

    ...att kleti och pleti också dyker upp :-)
    Jaså, du är en stammis. Då borde du ju ha medalj - minst!
    Såg förresten ditt tips om tidningen Föräldrakraft, och har tipsat redaktionen om marschen. De var intresserade och vil göra en artikel. Kul! Tack för tipset!
  10. 5
    Då hoppas jag... ...att kleti och pleti också dyker upp :-)
    Jaså, du är en stammis. Då borde du ju ha medalj - minst!
    Såg förresten ditt tips om tidningen Föräldrakraft, och har tipsat redaktionen om marschen. De var intresserade och vil göra en artikel. Kul! Tack för tipset!
  11. Medlem sedan
    Aug 2005
    #6

    Vad roligt

    att mitt tips ledde till något. :-D Det kanske i framtiden kan göra så att fler går marschen med sina barn också.
  12. 6
    Vad roligt att mitt tips ledde till något. :-D Det kanske i framtiden kan göra så att fler går marschen med sina barn också.
  13. Salvia
    #7

    jovars,

    men min förhoppning är ju förstås att vi inte ska behöva marschera för tillgängligheten i framtiden. Hoppfull!
  14. 7
    jovars, men min förhoppning är ju förstås att vi inte ska behöva marschera för tillgängligheten i framtiden. Hoppfull!
  15. Medlem sedan
    Aug 2005
    #8

    Visst,

    man kan ju hoppas men t o m 2010 då det ska vara tillgängligt på alla offentliga ställen i Stockholm kommer nog marschen att fortsätta. Det kommer nog att behövas, t ex så vårat café runt hörnet här hemma har gjort en mysig uteplats. Kul tänkte jag då kan jag ta med Mattias och sitta utanför där och fika i sommar. Men inte då, de har ju gjort en hög kant upp till där man ska sitta, varför måste de alltid göra så? Det går ju att avgränsa bara med en liten matta eller vad som helt. Jag blir så... :-D
  16. 8
    Visst, man kan ju hoppas men t o m 2010 då det ska vara tillgängligt på alla offentliga ställen i Stockholm kommer nog marschen att fortsätta. Det kommer nog att behövas, t ex så vårat café runt hörnet här hemma har gjort en mysig uteplats. Kul tänkte jag då kan jag ta med Mattias och sitta utanför där och fika i sommar. Men inte då, de har ju gjort en hög kant upp till där man ska sitta, varför måste de alltid göra så? Det går ju att avgränsa bara med en liten matta eller vad som helt. Jag blir så... :-D
  17. Salvia
    #9

    Tror du...

    att man kommer att nå målet med tillgänglighet 2010? Det tror inte jag, tyvärr ska jag kanske tillägga.

    Du har väl sett att du kan anmäla otillgängligheten på hemsidan för Independent Living Institute http://www.independentliving.org/ho/
    Om du gör anmälan via Independent Living Institutes anmälningstjänst skickas den automatiskt vidare till Handikappombudsmannen, men läggs också upp i en sökbar databas över inkomna anmälningar (ditt namn tas bort för att skydda din identitet). Fördelen med det är att det blir möjligt för vem som helst att via internet ta del av din anmälan. När någon söker på företagsnamnet i en sökmotor kommer också anmälan upp som en träff. Därmed bidrar du till att uppmärksamma otillgängligheten.
  18. 9
    Tror du... att man kommer att nå målet med tillgänglighet 2010? Det tror inte jag, tyvärr ska jag kanske tillägga.

    Du har väl sett att du kan anmäla otillgängligheten på hemsidan för Independent Living Institute http://www.independentliving.org/ho/
    Om du gör anmälan via Independent Living Institutes anmälningstjänst skickas den automatiskt vidare till Handikappombudsmannen, men läggs också upp i en sökbar databas över inkomna anmälningar (ditt namn tas bort för att skydda din identitet). Fördelen med det är att det blir möjligt för vem som helst att via internet ta del av din anmälan. När någon söker på företagsnamnet i en sökmotor kommer också anmälan upp som en träff. Därmed bidrar du till att uppmärksamma otillgängligheten.
  19. Medlem sedan
    Aug 2005
    #10

    Jo då,

    jag känner till den tjänsten.

    Nja, nä, ska jag vara ärlig så tvivlar jag starkt på att det ska vara fixat till år 2010 men man får tänka possitivt. ;-)
  20. 10
    Jo då, jag känner till den tjänsten.

    Nja, nä, ska jag vara ärlig så tvivlar jag starkt på att det ska vara fixat till år 2010 men man får tänka possitivt. ;-)
  21. Medlem sedan
    May 2005
    #11

    Tänkte också gå

    Gissar att det kommer vara några härifrån där, men jag kommer inte känna igen nån! Ni får ha skyltar med era AFF-nick på er ;o)

    Oss känner ni igen på att Bea tar upp en dryg tvillingvagn själv med sitt höftgips. Vi behöver tillgänglighet för extremt breda barn!
  22. 11
    Tänkte också gå Gissar att det kommer vara några härifrån där, men jag kommer inte känna igen nån! Ni får ha skyltar med era AFF-nick på er ;o)

    Oss känner ni igen på att Bea tar upp en dryg tvillingvagn själv med sitt höftgips. Vi behöver tillgänglighet för extremt breda barn!
  23. Medlem sedan
    Aug 2005
    #12

    Oki,

    då ska jag titta efter er. Jag kommer ta min elmoppe sambon springer nog omkring och tar kort med Mattias i den grå/vit/svarta BRIOvagnen.
  24. 12
    Oki, då ska jag titta efter er. Jag kommer ta min elmoppe sambon springer nog omkring och tar kort med Mattias i den grå/vit/svarta BRIOvagnen.

Liknande trådar

  1. Marschen för tillgänglighet!
    By Salvia in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 14:18
  2. Marschen för tillgänglighet!
    By Salvia in forum Läpp-, käk- och gomspalt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 14:16
  3. Marschen för tillgänglighet!
    By Salvia in forum Kromosomer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 14:15
  4. Marschen för tillgänglighet!
    By Salvia in forum Sond- & knappmatning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 14:14
  5. Marschen för tillgänglighet!
    By Salvia in forum Funktionshinder - vuxna
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 13:59
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar