Förkylningsastma....
_0403 Marsbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2002
    #1

    Förkylningsastma....

    Freja är dyngfökyld och har idag även fått diagnoen förkylningsastma. :-(( Hon ska inahlera bricanyl och pulmicort...HUR?? Hur gör man för att få en tvååring att acceptera och bruka en nebulisator rätt?

    Vi har försökt att leka med den, visa på favoritkaninen, förklara, muta och gud vet allt. Hon vägrar i sten. det är ju absolut gräsligt att måsta tvinga masken över ansiktet på henne. Är det någon som har några tips? Hur har ni andra gjort - för visst är det några stycken marsbarn som har lite astmatiska besvär?!

    Kram från sjukstugan!
  2. 1
    Förkylningsastma.... Freja är dyngfökyld och har idag även fått diagnoen förkylningsastma. :-(( Hon ska inahlera bricanyl och pulmicort...HUR?? Hur gör man för att få en tvååring att acceptera och bruka en nebulisator rätt?

    Vi har försökt att leka med den, visa på favoritkaninen, förklara, muta och gud vet allt. Hon vägrar i sten. det är ju absolut gräsligt att måsta tvinga masken över ansiktet på henne. Är det någon som har några tips? Hur har ni andra gjort - för visst är det några stycken marsbarn som har lite astmatiska besvär?!

    Kram från sjukstugan!
  3. Xappoline
    #2

    Tvång.

    Jag har kört hela nallekitet och jag har försökt på mig själv och vi har lekt och jag har gjort det varje dag i veckor på raken. Vi har målat mask, letat leksaker med mask. Men när det väl gällde, och Kevin fick lämna sin mask med bara lite motstånd i för att han behövde luft på natten (respirator) så var det bara tvång som gällde.

    Första gången skrek han oavbrutet i 50 minuter.
    TA BORT MASKEN!
    Om och om igen.

    Nästa gång skrek han bara i 15 minuter.
    TA BORT MASKEN!

    Gången efter det protesterade han, men han var sansad. Efter det har det inte varit några problem. Kevin har nu masken varje natt, 12 timmar.

    Förkylningsastma och barnastma växer väl många gånger bort, är det inte så?
    Inte kul med medicinering, jag hoppas att det löser sig för er och att Freja ska slippa besvär snart.
  4. 2
    Tvång. Jag har kört hela nallekitet och jag har försökt på mig själv och vi har lekt och jag har gjort det varje dag i veckor på raken. Vi har målat mask, letat leksaker med mask. Men när det väl gällde, och Kevin fick lämna sin mask med bara lite motstånd i för att han behövde luft på natten (respirator) så var det bara tvång som gällde.

    Första gången skrek han oavbrutet i 50 minuter.
    TA BORT MASKEN!
    Om och om igen.

    Nästa gång skrek han bara i 15 minuter.
    TA BORT MASKEN!

    Gången efter det protesterade han, men han var sansad. Efter det har det inte varit några problem. Kevin har nu masken varje natt, 12 timmar.

    Förkylningsastma och barnastma växer väl många gånger bort, är det inte så?
    Inte kul med medicinering, jag hoppas att det löser sig för er och att Freja ska slippa besvär snart.
  5. Ronja m Leo och räkan
    #3

    Hur fick ni...

    diagnosen förskylningsastma?
    Det är så att Leo har varit förkyld länge nu med en näsa som rinner & hosta som inte vill ge sig och som gör att han kräks. Vi har kört med receptfri hostmedicin, men den tycks inte hjälpa så bra. Nu under den senaste veckan har han käkts ner sängen 2 gånger, för att han hostar så. Så fort han anstränger sig hostar han så man tror att lungorna ska komma upp. Så idag gick sambon ner till vårdcentralen där de undersökte Leo. De kollad hals och öron och han var lite röd i både öron och hals. Frågade om det finns astma i släkten, men det finns det inte.
    Läkaren skrev ut ett recept på en annan hostmedicin, som vi ska ta vid behov. Har inte hostan blivit bättre efter sommaren ska han få träffa en barnläkare som ska utreda honom för att se vad som kan vara fel. Ev astma..?
    Nu hoppas vi att det blir bättre av den nya hostmedicinen så att hostan försvinner.
    Inte lätt att se sin älskling hosta så...:(
    Det var inget farligt el ovanligt att det var så här...Just små barn som går första året på dagis drar gärna till sig infektioner lätt.
  6. 3
    Hur fick ni... diagnosen förskylningsastma?
    Det är så att Leo har varit förkyld länge nu med en näsa som rinner & hosta som inte vill ge sig och som gör att han kräks. Vi har kört med receptfri hostmedicin, men den tycks inte hjälpa så bra. Nu under den senaste veckan har han käkts ner sängen 2 gånger, för att han hostar så. Så fort han anstränger sig hostar han så man tror att lungorna ska komma upp. Så idag gick sambon ner till vårdcentralen där de undersökte Leo. De kollad hals och öron och han var lite röd i både öron och hals. Frågade om det finns astma i släkten, men det finns det inte.
    Läkaren skrev ut ett recept på en annan hostmedicin, som vi ska ta vid behov. Har inte hostan blivit bättre efter sommaren ska han få träffa en barnläkare som ska utreda honom för att se vad som kan vara fel. Ev astma..?
    Nu hoppas vi att det blir bättre av den nya hostmedicinen så att hostan försvinner.
    Inte lätt att se sin älskling hosta så...:(
    Det var inget farligt el ovanligt att det var så här...Just små barn som går första året på dagis drar gärna till sig infektioner lätt.
  7. Ulrika m Ebba o Klara
    #4

    Så gjorde vi...

    Ebba har puffat sedan december, och så här gjorde vi...
    Vet inte vad som egentligen funkat, men vi gjorde en big deal av att det var häftigt, och vad fin den var osv, och om inte Ebba kunde hjälpa till att ta av och på de små locken som sitter på inhalationssprayerna... Och vet du, det jag tror gjorde susen var att hon KÄNDE skillnad själv. Det tog inte många dagar (OBS viktigt att ge puffning en tydlig plats i nattnings och morgonrutinerna) innan hon själv tjatade om \"Ebba tuffa! Ebba tuffa SÄLV!\". Bricanylens verkan är väl mer eller mindre momentan, så den gillar hon skarpt.

    Men i ärlighetens namn var hon nog ganska medgörlig. Men jag hade nog försökt lirka fram en acceptans - hade vi gått så länge med en obehandlad dotter spelar ju några dagar till eller från ingen större roll!

    Man kan oxå köpa kåpor för \"shakern\" så den ser ut som en fisk eller nåt annat kul istället. Vet inte om det hjäper? Vi var också noga med att själva prova masken först och berömma varandra inför Ebba - då kunde hon ju inte motstå. Vi var superbarnsliga : \"Ja vill nu\" \"NÄEH, det är min tur, släpp\" \"Jag vill!\" - det kan ju inte Ebba motstå, då ville hon oclså prova...

    Och som det har hjälpt! Jag säger som den där gamla IKEAreklamen för orientaliska mattor \"STOOR skillnad!\"
  8. 4
    Så gjorde vi... Ebba har puffat sedan december, och så här gjorde vi...
    Vet inte vad som egentligen funkat, men vi gjorde en big deal av att det var häftigt, och vad fin den var osv, och om inte Ebba kunde hjälpa till att ta av och på de små locken som sitter på inhalationssprayerna... Och vet du, det jag tror gjorde susen var att hon KÄNDE skillnad själv. Det tog inte många dagar (OBS viktigt att ge puffning en tydlig plats i nattnings och morgonrutinerna) innan hon själv tjatade om \"Ebba tuffa! Ebba tuffa SÄLV!\". Bricanylens verkan är väl mer eller mindre momentan, så den gillar hon skarpt.

    Men i ärlighetens namn var hon nog ganska medgörlig. Men jag hade nog försökt lirka fram en acceptans - hade vi gått så länge med en obehandlad dotter spelar ju några dagar till eller från ingen större roll!

    Man kan oxå köpa kåpor för \"shakern\" så den ser ut som en fisk eller nåt annat kul istället. Vet inte om det hjäper? Vi var också noga med att själva prova masken först och berömma varandra inför Ebba - då kunde hon ju inte motstå. Vi var superbarnsliga : \"Ja vill nu\" \"NÄEH, det är min tur, släpp\" \"Jag vill!\" - det kan ju inte Ebba motstå, då ville hon oclså prova...

    Och som det har hjälpt! Jag säger som den där gamla IKEAreklamen för orientaliska mattor \"STOOR skillnad!\"
  9. Xappoline
    #5

    men

    Jag kan visserligen föreställa mig att respiratorn inte är lika lätt att acceptera som en ganska snabbt övergående puff. Respiratorn ska ju sitta ganska hårt över ansiktet många många timmar och tar liksom över andningen. Jag har provat själv och det är lite läskigt när den går in och tvingar till sig andetag.
  10. 5
    men Jag kan visserligen föreställa mig att respiratorn inte är lika lätt att acceptera som en ganska snabbt övergående puff. Respiratorn ska ju sitta ganska hårt över ansiktet många många timmar och tar liksom över andningen. Jag har provat själv och det är lite läskigt när den går in och tvingar till sig andetag.
  11. Ulrika m Ebba o Klara
    #6

    Lille gubben!

    Han får stå ut med rätt mycket, den lille parveln! Tur att han har dig - du är en klippa!
  12. 6
    Lille gubben! Han får stå ut med rätt mycket, den lille parveln! Tur att han har dig - du är en klippa!
  13. Medlem sedan
    Jul 2003
    #7

    Hugo grejar det bra

    Hugo hade under förra året bronkit tre gånger och var tvungen att inhalera 3 gånger om dagen i en veckas tid alla tre gångerna. I början fick man trilskas lite med honom, men vi valda att inte tvinga honom och till slut så blev det så att han själv satt och höll masken för ansiktet, men bara så länge han fick titta på tv samtidigt ;-)

    Lycka till!
  14. 7
    Hugo grejar det bra Hugo hade under förra året bronkit tre gånger och var tvungen att inhalera 3 gånger om dagen i en veckas tid alla tre gångerna. I början fick man trilskas lite med honom, men vi valda att inte tvinga honom och till slut så blev det så att han själv satt och höll masken för ansiktet, men bara så länge han fick titta på tv samtidigt ;-)

    Lycka till!
  15. Xappoline
    #8

    Inpackning.

    Ja han har gjort många saker som barn generellt slipper. Masker, medicinering, sondmatning och en massa olika röntgentagningar. Vi har flera gånger gjort helkroppsavgjutningar i gips, från topp till tå! och han är ju till vardags ganska inbakad i plast och hjälpmedel. Korsett och fotskenor och ståskal, skenor på benen och nackkrage. Men han är duktig och verkar på något vis veta ganska precis hur hans villkor är.
  16. 8
    Inpackning. Ja han har gjort många saker som barn generellt slipper. Masker, medicinering, sondmatning och en massa olika röntgentagningar. Vi har flera gånger gjort helkroppsavgjutningar i gips, från topp till tå! och han är ju till vardags ganska inbakad i plast och hjälpmedel. Korsett och fotskenor och ståskal, skenor på benen och nackkrage. Men han är duktig och verkar på något vis veta ganska precis hur hans villkor är.
  17. Ulrika m Ebba o Klara
    #9

    Vår diagnos

    Ebba har hostat sedan hon var ett år. På vilan på dagis. Varje natt. Värre vid förkylningar, då hon kunde sova tio minuter, hosta tio, naätterna igenom. Hennes pappa hade henne på nätterna och blev en hålögd zombie. Hon hostade ofta så att hon kräktes.

    Det avgörande är att, visst, barn kan hosta när de är förkylda, men hostan skall upphöra när de tillfrisknar från förkylningen. Gör de inte det är det ett tecken, liksom att temperaturväxlingar (inne/ute) framkallar hostanfall.

    Jag var envis när jag gick till vårdcentralen och raddade upp bevis för att få komma till en barnläkare. Jag gav mig inte. Saken är den, att så här små barn som våra kan de inte direkt ställa en diagnos, eftersom man inte kan utreda andningsvolymer osv på dem. Istället provbehandlar man, och om det hjälper var diagnosen den rätta.

    Hostmediciner av vanligt slag hjälper ej - vi fick prova Lepheton, Bricanyl, Coccilana Etyfin och mollypect - alla utan framgång.

    Efter 3 mnaders provbehandling är hon en helt ny tjej - hostar bara när hon är förkyld och mycket gladare eftersom hon äntligen får SOOOVA på natten och inte hosta. Har i samma veva även fått en piggare och gladare make...

    Hoppas jag har hjälpt dig lite grann!
  18. 9
    Vår diagnos Ebba har hostat sedan hon var ett år. På vilan på dagis. Varje natt. Värre vid förkylningar, då hon kunde sova tio minuter, hosta tio, naätterna igenom. Hennes pappa hade henne på nätterna och blev en hålögd zombie. Hon hostade ofta så att hon kräktes.

    Det avgörande är att, visst, barn kan hosta när de är förkylda, men hostan skall upphöra när de tillfrisknar från förkylningen. Gör de inte det är det ett tecken, liksom att temperaturväxlingar (inne/ute) framkallar hostanfall.

    Jag var envis när jag gick till vårdcentralen och raddade upp bevis för att få komma till en barnläkare. Jag gav mig inte. Saken är den, att så här små barn som våra kan de inte direkt ställa en diagnos, eftersom man inte kan utreda andningsvolymer osv på dem. Istället provbehandlar man, och om det hjälper var diagnosen den rätta.

    Hostmediciner av vanligt slag hjälper ej - vi fick prova Lepheton, Bricanyl, Coccilana Etyfin och mollypect - alla utan framgång.

    Efter 3 mnaders provbehandling är hon en helt ny tjej - hostar bara när hon är förkyld och mycket gladare eftersom hon äntligen får SOOOVA på natten och inte hosta. Har i samma veva även fått en piggare och gladare make...

    Hoppas jag har hjälpt dig lite grann!
  19. Medlem sedan
    Oct 1999
    #10

    Viggo har med astma

    Här i vårat landsting konstaterar de astma om man har varit tvungen att åka in med andningsbesvär 3 gånger på 6 månader. Alltså att de måste inhaleras på sjukhuset.

    Så Viggo fick en nebunett och pulmicort och airomir.
    De första 3 gångerna var det tvångshållning som gällde (efter att vi hade lekt med den osv) och nu går det som en dans. Det enda som är viktigt är att han ska få ta bort locken på behållarna och skaka den själv.

    Sen så märks det att Viggo känner skillnad efter att fått medicin, så nu kommer han själv och säger till om han behöver \"Iggo cin mamma, jobbigt hosta\".

    Men han är litie knasig våran son, nu för tiden så älskar han allt som har med medicin att göra. Han äter penicillin just nu och varje gång det är dags för medicinen så gör han en lyckodans och gråter massor när den är slut *asg*
  20. 10
    Viggo har med astma Här i vårat landsting konstaterar de astma om man har varit tvungen att åka in med andningsbesvär 3 gånger på 6 månader. Alltså att de måste inhaleras på sjukhuset.

    Så Viggo fick en nebunett och pulmicort och airomir.
    De första 3 gångerna var det tvångshållning som gällde (efter att vi hade lekt med den osv) och nu går det som en dans. Det enda som är viktigt är att han ska få ta bort locken på behållarna och skaka den själv.

    Sen så märks det att Viggo känner skillnad efter att fått medicin, så nu kommer han själv och säger till om han behöver \"Iggo cin mamma, jobbigt hosta\".

    Men han är litie knasig våran son, nu för tiden så älskar han allt som har med medicin att göra. Han äter penicillin just nu och varje gång det är dags för medicinen så gör han en lyckodans och gråter massor när den är slut *asg*
  21. Ronja m Leo och 14+4
    #11

    Tack...

    Blir det inte bättre inom den närmsta framtiden så kommer jag att besöka vårdcentralen igen och ligga på så att de kollar upp det ordentligt.
  22. 11
    Tack... Blir det inte bättre inom den närmsta framtiden så kommer jag att besöka vårdcentralen igen och ligga på så att de kollar upp det ordentligt.
  23. Ulrika m. Ebba o Klara
    #12

    Va lustigt!

    Ebba är oxå helt tokig i \"docin\"! Bästa är när hon tex har hittat en tom alvedonkarta och går och medicinerar nallarna! \"\"Sååå, nalle, bra docin! Ta docin!\"

    Hon gillade skarpt alla hostmediciner hon fick tidigare i dpruta i munnen och smackade belåtet och ville ha mer! *s*
  24. 12
    Va lustigt! Ebba är oxå helt tokig i \"docin\"! Bästa är när hon tex har hittat en tom alvedonkarta och går och medicinerar nallarna! \"\"Sååå, nalle, bra docin! Ta docin!\"

    Hon gillade skarpt alla hostmediciner hon fick tidigare i dpruta i munnen och smackade belåtet och ville ha mer! *s*

Liknande trådar

  1. Förkylningsastma
    By Anonym in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-21, 13:06
  2. Förkylningsastma?
    By shuna76 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-09, 16:41
  3. Förkylningsastma
    By Nilla* in forum _0605 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 21:56
  4. Förkylningsastma?
    By Carola-72 in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-13, 20:30
  5. Förkylningsastma?
    By Carola-72 in forum Barnsjukdomar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 10:49
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar