vilket väder!
_0509 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2004
    #1

    vilket väder!

    Idag var jag på apoteket och köpte solkräm faktor 30 så jag kan smörja Mira.
    Inte för att jag medvetet ska ha henne i solen, men som idag när jag var ute och gick med henne stack det ut en bar arm utanför vagnen och skuggan som paraplyt gjorde, så jag tyckte hon kunde behöva lite solkräm.
    Hur gör ni med era små?

    Tror minsann jag ska smörja mig med den imorgon också för jag tror jag bränt mig på axlarna :(
    *Kram kram*
  2. 1
    vilket väder! Idag var jag på apoteket och köpte solkräm faktor 30 så jag kan smörja Mira.
    Inte för att jag medvetet ska ha henne i solen, men som idag när jag var ute och gick med henne stack det ut en bar arm utanför vagnen och skuggan som paraplyt gjorde, så jag tyckte hon kunde behöva lite solkräm.
    Hur gör ni med era små?

    Tror minsann jag ska smörja mig med den imorgon också för jag tror jag bränt mig på axlarna :(
    *Kram kram*
  3. Medlem sedan
    Feb 2005
    #2

    Tunna långärmade...

    tröjor kommer vi använda istället för solkräm. Barn under ett år ska man inte ha solkräm på har jag hört i många år. Och om man ska använda solkräm så ska det vara fysikaliskt filter men helst ska då barnet fyllt ett år. Det är i alla fall vad jag har hört, någon som hört något annat?
    Men jag håller med om att det är svårt att inte ha dem i solen. Fast jag tror inte att det skadar bara de inte bränner sig och blir röda...
  4. 2
    Tunna långärmade... tröjor kommer vi använda istället för solkräm. Barn under ett år ska man inte ha solkräm på har jag hört i många år. Och om man ska använda solkräm så ska det vara fysikaliskt filter men helst ska då barnet fyllt ett år. Det är i alla fall vad jag har hört, någon som hört något annat?
    Men jag håller med om att det är svårt att inte ha dem i solen. Fast jag tror inte att det skadar bara de inte bränner sig och blir röda...
  5. Medlem sedan
    Apr 2006
    #3

    Har inte smörjt Saga än

    jag har henne ute i gåstolen...med långärmat och byxor på sig + solhatt...sätter henne i skuggan med..då borde hon ju inte bränna sig..

    De två stora barnen däremot smörjer jag varje morgon nu..med solskyddsfaktor 25
  6. 3
    Har inte smörjt Saga än jag har henne ute i gåstolen...med långärmat och byxor på sig + solhatt...sätter henne i skuggan med..då borde hon ju inte bränna sig..

    De två stora barnen däremot smörjer jag varje morgon nu..med solskyddsfaktor 25
  7. Medlem sedan
    Apr 2004
    #4

    ja jag tänkte..

    jag skulle fråga på Bvc nästa gång jag ska dit. För jag har hört samma som dig, att man inte ska smörja barn under året.. Men nu har jag i alla fall köpt Bamse solskydd 30 med fysikaliskt filter.
    Tack för svar :)
  8. 4
    ja jag tänkte.. jag skulle fråga på Bvc nästa gång jag ska dit. För jag har hört samma som dig, att man inte ska smörja barn under året.. Men nu har jag i alla fall köpt Bamse solskydd 30 med fysikaliskt filter.
    Tack för svar :)
  9. Medlem sedan
    Apr 2004
    #5

    ja det är ju bra

    men Mira är precis som jag och bara dryper av svett. Så jag känner mig så dum om jag drar på henne långärmat och byxor.
    Ska prata med dem på Bvc sen får se vad de säger.
    Tack för svar :)
  10. 5
    ja det är ju bra men Mira är precis som jag och bara dryper av svett. Så jag känner mig så dum om jag drar på henne långärmat och byxor.
    Ska prata med dem på Bvc sen får se vad de säger.
    Tack för svar :)
  11. Medlem sedan
    Jan 2005
    #6

    Vet du

    jag tror att det är en rekomendation att man ska smörja först från ett år, bara för att man inte ska luras att tro att man kan ha små barn i solen bara för att man smörjt dem. Så jag tror att det är okej, bara man tänker på att ha dem i skuggan också.

    Jag smörjer Tottens fötter och händer när vi är ute, för de är svåra att hålla från solen. Och strumpor kan ju bli så himmla varmt i bland.
  12. 6
    Vet du jag tror att det är en rekomendation att man ska smörja först från ett år, bara för att man inte ska luras att tro att man kan ha små barn i solen bara för att man smörjt dem. Så jag tror att det är okej, bara man tänker på att ha dem i skuggan också.

    Jag smörjer Tottens fötter och händer när vi är ute, för de är svåra att hålla från solen. Och strumpor kan ju bli så himmla varmt i bland.
  13. Medlem sedan
    Apr 2005
    #7

    tänk bara på att

    solskyddsfaktor EJ skyddar mot cancer grejen som jag inte kan uttala(eller skriva) melan bla bla melanombla bla! och skugga är inte heller skyddande dom rekomenderar att man ska hålla sig inne mellan 11-15 åtminstone 11-14 på mitt bvc! och anledningen till att man inte ska använda solskyddsfaktor är att huden på de små inte är riktigt utvecklad ännu!
    detta var vad min bvc sköterska sa till mej! hon hade dagen innan varit på inofmations möte om det här med solen!
    men långärmade färgade kläder ska det vara och i skuggan så har man gjort sitt bästa! om man måste vara ute! (o vem vill inte vara ute under sommaren=))
  14. 7
    tänk bara på att solskyddsfaktor EJ skyddar mot cancer grejen som jag inte kan uttala(eller skriva) melan bla bla melanombla bla! och skugga är inte heller skyddande dom rekomenderar att man ska hålla sig inne mellan 11-15 åtminstone 11-14 på mitt bvc! och anledningen till att man inte ska använda solskyddsfaktor är att huden på de små inte är riktigt utvecklad ännu!
    detta var vad min bvc sköterska sa till mej! hon hade dagen innan varit på inofmations möte om det här med solen!
    men långärmade färgade kläder ska det vara och i skuggan så har man gjort sitt bästa! om man måste vara ute! (o vem vill inte vara ute under sommaren=))
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8

    Hur tråkigt är inte det då

    när solen äntligen skiner.. att vara inne om dagarna?? Jag har smörjt Havanna med solskydd men ser även till att hon är i skuggan.. Och som sagt vi lever ju och antar att vi knappt var smorda med solskydd när vi var små.. :)
  16. 8
    Hur tråkigt är inte det då när solen äntligen skiner.. att vara inne om dagarna?? Jag har smörjt Havanna med solskydd men ser även till att hon är i skuggan.. Och som sagt vi lever ju och antar att vi knappt var smorda med solskydd när vi var små.. :)
  17. Liv med Sol & Tindra
    #9

    Inget smörj! *s*

    Men väl långärmat och kläder på benen - iaf under solens hetaste timmar, dvs mellan 10-15.

    Akta även öron, händer och fötter så att de inte bränns.

    Precis som Sofia skriver skall man ej smörja pga att huden inte är \"färdig\". Därtill skall bebisar hållas i skugga av både solskyddsskäl som värmeskydd - man får akta för värmeslag p de små liven.

    Maartha skriver att vi ju lever och vi minsann fick ej smörj osv som barn. MEN ozon-skiktet är inte detsamma utan uv-strålningen idag innebär högre rikser idag än för 30 år sedan!

    Så skydda era barn och tänk på deras framtid. Varje dag upptäcker 10 vuxna att de har hudcancer. Och mycket av det hade kunnat avhjälpas om man skyddats i sin uppväxt. Tänk på det!
  18. 9
    Inget smörj! *s* Men väl långärmat och kläder på benen - iaf under solens hetaste timmar, dvs mellan 10-15.

    Akta även öron, händer och fötter så att de inte bränns.

    Precis som Sofia skriver skall man ej smörja pga att huden inte är \"färdig\". Därtill skall bebisar hållas i skugga av både solskyddsskäl som värmeskydd - man får akta för värmeslag p de små liven.

    Maartha skriver att vi ju lever och vi minsann fick ej smörj osv som barn. MEN ozon-skiktet är inte detsamma utan uv-strålningen idag innebär högre rikser idag än för 30 år sedan!

    Så skydda era barn och tänk på deras framtid. Varje dag upptäcker 10 vuxna att de har hudcancer. Och mycket av det hade kunnat avhjälpas om man skyddats i sin uppväxt. Tänk på det!
  19. Medlem sedan
    Apr 2005
    #10

    precis

    men som någon annan sa(tror jag) så säger dom ju detta för att man ska vara extra försiktig och kanske inte sätta ut sitt barn i solen i blöjjan typ! för man vill ju inte skada sitt barn!
  20. 10
    precis men som någon annan sa(tror jag) så säger dom ju detta för att man ska vara extra försiktig och kanske inte sätta ut sitt barn i solen i blöjjan typ! för man vill ju inte skada sitt barn!
  21. Medlem sedan
    Apr 2005
    #11

    vi e klokare nu

    än förr helt enkelt=) hihi!
    ´kunde inte skrivit det bättre själv=)
  22. 11
    vi e klokare nu än förr helt enkelt=) hihi!
    ´kunde inte skrivit det bättre själv=)
  23. Medlem sedan
    Jan 2005
    #12

    Nu har jag pratat med BVC

    fick till svar att det barnen inte sk utsättas för direkt solljus.. alltså inte gå mitt i solen på nån strand osv.. Man skulle ha dem i skuggan alternativt under parasoll.. och man kunde visst smörja dem med skolskydds faktor för att skydda delar av kroppen som ev kom i solen ändå typ armar.. Var väl ändå det jag tänkte.. men ska väl för säkerhetes skull inhandla den där bamse krämen på apoteket då.. :)
  24. 12
    Nu har jag pratat med BVC fick till svar att det barnen inte sk utsättas för direkt solljus.. alltså inte gå mitt i solen på nån strand osv.. Man skulle ha dem i skuggan alternativt under parasoll.. och man kunde visst smörja dem med skolskydds faktor för att skydda delar av kroppen som ev kom i solen ändå typ armar.. Var väl ändå det jag tänkte.. men ska väl för säkerhetes skull inhandla den där bamse krämen på apoteket då.. :)
  25. Camme med 4
    #13

    Jag var på apoteket igår...

    och skulle köpa solkräm till mig själv. Då frågade jag även om solskydd till barnen. Då svarade hon mig att barn under 2 år ska man inte smörja in utan man ska ha kläder på dom istället. Så han som är 7 månader är det bara att ha kläder på.

    Kram Camme
  26. 13
    Jag var på apoteket igår... och skulle köpa solkräm till mig själv. Då frågade jag även om solskydd till barnen. Då svarade hon mig att barn under 2 år ska man inte smörja in utan man ska ha kläder på dom istället. Så han som är 7 månader är det bara att ha kläder på.

    Kram Camme
  27. sofia med wilma
    #14

    då säger dom olika

    våra bvc sköterskor! dom har säkert rätt båda två eller ingen av dom!
    bra blir det säkert iallafall
  28. 14
    då säger dom olika våra bvc sköterskor! dom har säkert rätt båda två eller ingen av dom!
    bra blir det säkert iallafall
  29. maria_th
    #15

    Vi gör mest ingenting...

    Vi håller oss i skuggan (under parasoll) och har hatt på. Dock har A ändå lyckats bli lite brun på händer och kinder. Hon har ärvt sin fars pigment och är nog inte superkänslig för att bli bränd iallafall och blir väl liksom han brun bara av att se solen på vykort. Jag blir egentligen också ganska brun och bränner mig sällan, men min man är sådär olivfärgad med svart hår och bruna ögon. Valonskt påbrå...

    Vi gör så gott vi kan men det är svårt att binda fast en liten \"rugrat\" med kryp i benen. :D Hörde på \"Vetenskapsradion\" i P1 att ozonskiktet håller på att läka sig igen. Om trettio år kommer det inte att finnas något \"ozonhål\" (hål är egentligen inte rätt benämning, men förtunning kanske man kan säga). En trevlig nyhet tycker jag.

    Malingt melanom kommer nog också att minska eftersom vi skyddar oss mer från solen jämfört med bara för 20-15 år sedan. Det är ju också trevligt... :D
  30. 15
    Vi gör mest ingenting... Vi håller oss i skuggan (under parasoll) och har hatt på. Dock har A ändå lyckats bli lite brun på händer och kinder. Hon har ärvt sin fars pigment och är nog inte superkänslig för att bli bränd iallafall och blir väl liksom han brun bara av att se solen på vykort. Jag blir egentligen också ganska brun och bränner mig sällan, men min man är sådär olivfärgad med svart hår och bruna ögon. Valonskt påbrå...

    Vi gör så gott vi kan men det är svårt att binda fast en liten \"rugrat\" med kryp i benen. :D Hörde på \"Vetenskapsradion\" i P1 att ozonskiktet håller på att läka sig igen. Om trettio år kommer det inte att finnas något \"ozonhål\" (hål är egentligen inte rätt benämning, men förtunning kanske man kan säga). En trevlig nyhet tycker jag.

    Malingt melanom kommer nog också att minska eftersom vi skyddar oss mer från solen jämfört med bara för 20-15 år sedan. Det är ju också trevligt... :D
  31. Medlem sedan
    Apr 2004
    #16

    ja precis!

    Det tror jag med.
    Jag gör preecis som dig, smörjer Miras händer fötter och ansiktet, hon drar av sig solhatten titt som tätt, fast hon sitter ju mestadels i skuggan och då kan hon ibland få vara utan :)
  32. 16
    ja precis! Det tror jag med.
    Jag gör preecis som dig, smörjer Miras händer fötter och ansiktet, hon drar av sig solhatten titt som tätt, fast hon sitter ju mestadels i skuggan och då kan hon ibland få vara utan :)
  33. Medlem sedan
    Apr 2004
    #17

    ja tänk

    vad olika de säger på Bvc i landet.
    Jag tror att våra barn mår bäst av att vi använder vårat sunda förnuft och det verkar ju som att vi har det allihopa ;)
  34. 17
    ja tänk vad olika de säger på Bvc i landet.
    Jag tror att våra barn mår bäst av att vi använder vårat sunda förnuft och det verkar ju som att vi har det allihopa ;)
  35. Medlem sedan
    Apr 2004
    #18

    ja det var

    så sant som det var sagt det!
  36. 18
    ja det var så sant som det var sagt det!
  37. Medlem sedan
    Apr 2004
    #19

    ja..

    meen jag lider så med Mira som svettas så hon blir alldeles blöt. Jag smörjer henne om armarna å låter henne ha T-shirt :) Fast inte i solen utan vi försöker hålla oss i skuggan..
    *Kramis*
  38. 19
    ja.. meen jag lider så med Mira som svettas så hon blir alldeles blöt. Jag smörjer henne om armarna å låter henne ha T-shirt :) Fast inte i solen utan vi försöker hålla oss i skuggan..
    *Kramis*
  39. Medlem sedan
    Apr 2004
    #20

    Åh!

    Det var en glädjande nyhet!
    Eller ja, två kan man ju säga, hihi.

    Jag hoppas att Mira har ärvt sin fars pigment för även han blir lätt brun och sällan bränd.
    Jag själv brukar bli som en kräfta och sen lite brun nyans..

    Man bugar å bockar för spridningen av de goda nyheterna ;)
    *Kram*
  40. 20
    Åh! Det var en glädjande nyhet!
    Eller ja, två kan man ju säga, hihi.

    Jag hoppas att Mira har ärvt sin fars pigment för även han blir lätt brun och sällan bränd.
    Jag själv brukar bli som en kräfta och sen lite brun nyans..

    Man bugar å bockar för spridningen av de goda nyheterna ;)
    *Kram*

Liknande trådar

  1. Vilket väder...
    By Sara4 in forum _1007 Julibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 15:34
  2. Vilket väder!!
    By abc123 in forum Singelmingel
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-02-20, 23:02
  3. Vilket väder! :(
    By mia-b in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-08, 10:13
  4. Vilket väder
    By Quentin in forum Ordet är fritt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-04-14, 18:07
  5. Blä, vilket väder!
    By pinse in forum Ordet är fritt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-24, 16:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar