Jag blir galen snart!
_0209 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Jag blir galen snart!

    Försöker natta Ida, 3½ år, men VARJE kväll är det samma sak! Hon snorrar och studsar så hon omöjligt kan somna! Hon är törstig, det kurrar i magen (trots att hon NYSS åt en jättemiddag), det kliar, snor i näsan (har snytit typ 10 gånger och det finns INGENTING i den!!) och allt vad hon nu kan hitta på! *gaaah* Det slutar alltid med att vi blir osams, hur mycket jag än bestämt mig för att inte bli irriterad.... :(

    VARFÖR kan hon inte bara lägga sig och sova?! Det har varit strul med hennes sömn sen hon föddes och det driver mig till vansinne snart! Det är först nu man kan hoppas på att hon ska sova hela natten, men hon tar flera timmar på sig att somna!
    Att väcka henne på morgonen är ju lögn, och dessutom blir hon trött och grinig... :(
  2. 1
    Jag blir galen snart! Försöker natta Ida, 3½ år, men VARJE kväll är det samma sak! Hon snorrar och studsar så hon omöjligt kan somna! Hon är törstig, det kurrar i magen (trots att hon NYSS åt en jättemiddag), det kliar, snor i näsan (har snytit typ 10 gånger och det finns INGENTING i den!!) och allt vad hon nu kan hitta på! *gaaah* Det slutar alltid med att vi blir osams, hur mycket jag än bestämt mig för att inte bli irriterad.... :(

    VARFÖR kan hon inte bara lägga sig och sova?! Det har varit strul med hennes sömn sen hon föddes och det driver mig till vansinne snart! Det är först nu man kan hoppas på att hon ska sova hela natten, men hon tar flera timmar på sig att somna!
    Att väcka henne på morgonen är ju lögn, och dessutom blir hon trött och grinig... :(
  3. Jessica m ronja o oliver
    #2

    Känner inte igen

    Min Ronja ber oftast om att få gå och lägga sig på kvällarna. Vi har alltid lagt henne vid 20.00 (hon sover en stund på dagis också) men på helger och ibland på vardagar också när det blir lite utdraget och klockan hinner bli mot 21 ber hon om att få gå och lägga sig. Dessutom somnar hon alltid på 5 minuter nästan och gör hon inte det kan hon ligga i sin säng tyst och titta i en timme utan att säga något. Vet inte hur jag lyckats få sådan diciplin på henne :o)
  4. 2
    Känner inte igen Min Ronja ber oftast om att få gå och lägga sig på kvällarna. Vi har alltid lagt henne vid 20.00 (hon sover en stund på dagis också) men på helger och ibland på vardagar också när det blir lite utdraget och klockan hinner bli mot 21 ber hon om att få gå och lägga sig. Dessutom somnar hon alltid på 5 minuter nästan och gör hon inte det kan hon ligga i sin säng tyst och titta i en timme utan att säga något. Vet inte hur jag lyckats få sådan diciplin på henne :o)
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    Så skönt för er! ;)

    Ja, jag måste ha gjort nåt allvarligt fel! *suck* Men tidigar har hon som regel varit vaken 1-4 timmar mitt i natten med, men det är tack och lov inte så ofta längre!

    Hon är supertrött nu, men kan inte somna! Bara snurrar, studsar, och vider sig, spänd som en fiolsträng!

    Lillasyster däremot somnar fort och sover gott hela natten och har gjort sen hon föddes i pincip...
  6. 3
    Så skönt för er! ;) Ja, jag måste ha gjort nåt allvarligt fel! *suck* Men tidigar har hon som regel varit vaken 1-4 timmar mitt i natten med, men det är tack och lov inte så ofta längre!

    Hon är supertrött nu, men kan inte somna! Bara snurrar, studsar, och vider sig, spänd som en fiolsträng!

    Lillasyster däremot somnar fort och sover gott hela natten och har gjort sen hon föddes i pincip...
  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Låter inte så kul

    Hur mycket man än älskar sina barn, så kanske man har andra planer för kvällen än att övertala dem att sova...
    Julius har inte såna här hyss för sig, och har knappt aldrig haft, men funderingar går så här:
    Finns det någon möjlighet för dig att låta bli att gå in i hennes rum när hon ropar, eller kommer hon upp då? Markera för henne att det är sovdags och att du inte kommer att stå för någon underhållning i kväll - stå kvar utanför hennes dörr och säg Godnatt och sov så gott istället för att konversera. Kan bli lite goddag yxskaft, men det gör inget! Bemöt hennes olika påhitt med Det fixar vi i morgon, nu ska vi sova!

    Julle hade en test-kväll förra våren då han \"inte ville sova\". Han hittade på det ena med det andra om olika ljud han blev rädd för och allt vad det var. Jag satte mig utanför hans dörr med ett korsord och svarade kortfattat och nonsensaktigt på hans prat. Han sov efter en halvtimme och sedan dess har han inte kört med mig igen!
    Han sov fortfarande i spjälsäng då, så han kom ju ingenstans.
  8. 4
    Låter inte så kul Hur mycket man än älskar sina barn, så kanske man har andra planer för kvällen än att övertala dem att sova...
    Julius har inte såna här hyss för sig, och har knappt aldrig haft, men funderingar går så här:
    Finns det någon möjlighet för dig att låta bli att gå in i hennes rum när hon ropar, eller kommer hon upp då? Markera för henne att det är sovdags och att du inte kommer att stå för någon underhållning i kväll - stå kvar utanför hennes dörr och säg Godnatt och sov så gott istället för att konversera. Kan bli lite goddag yxskaft, men det gör inget! Bemöt hennes olika påhitt med Det fixar vi i morgon, nu ska vi sova!

    Julle hade en test-kväll förra våren då han \"inte ville sova\". Han hittade på det ena med det andra om olika ljud han blev rädd för och allt vad det var. Jag satte mig utanför hans dörr med ett korsord och svarade kortfattat och nonsensaktigt på hans prat. Han sov efter en halvtimme och sedan dess har han inte kört med mig igen!
    Han sov fortfarande i spjälsäng då, så han kom ju ingenstans.
  9. Medlem sedan
    Feb 2000
    #5

    Oftast...

    så hålle rhon sig faktiskt i sängen, men hon ropar på mig heeela tiden!
    Jag brukar vara just så tråkig som du beskriver och bara säga att det gör vi i morgon eller det blir bättre när du har sovit osv.
    MEN hon blir ju helt hysterisk för att det kliar, hon är snorig elle rvad hon nu har fått för sig och jag KAN inte lämna henne ensam och gråtandes, oavsett om det beror på att hon är ledsen eller arg... Man ska somna nöjd och trygg!
  10. 5
    Oftast... så hålle rhon sig faktiskt i sängen, men hon ropar på mig heeela tiden!
    Jag brukar vara just så tråkig som du beskriver och bara säga att det gör vi i morgon eller det blir bättre när du har sovit osv.
    MEN hon blir ju helt hysterisk för att det kliar, hon är snorig elle rvad hon nu har fått för sig och jag KAN inte lämna henne ensam och gråtandes, oavsett om det beror på att hon är ledsen eller arg... Man ska somna nöjd och trygg!
  11. Pernilla m A-02, I&E-04
    #6

    Svårt!

    Det kan ju vara så att hon gråter och skriker för att hon VET att du kommer in till henne, då lönar sig ju hennes \"metod\" tycker hon! Om du byter taktik några kväller och är tydlig med när du går och står fast vid det så tror jag att hon kommer att slippa bli hysterisk som idag! Våra flickor har haft liknande sätt men då har vi varit tydliga med att de tex. bara får vatten en gång. De somnar bättre då.
  12. 6
    Svårt! Det kan ju vara så att hon gråter och skriker för att hon VET att du kommer in till henne, då lönar sig ju hennes \"metod\" tycker hon! Om du byter taktik några kväller och är tydlig med när du går och står fast vid det så tror jag att hon kommer att slippa bli hysterisk som idag! Våra flickor har haft liknande sätt men då har vi varit tydliga med att de tex. bara får vatten en gång. De somnar bättre då.
  13. Medlem sedan
    Jan 2002
    #7

    Vill bara förtydliga

    att jag absolut inte menar att du ska lämna henne \"ensam och gråtandes\", utan hålla dig utanför hennes dörr så att hon vet att du finns nära henne, men undvika att vara hennes \"underhållning\".
  14. 7
    Vill bara förtydliga att jag absolut inte menar att du ska lämna henne \"ensam och gråtandes\", utan hålla dig utanför hennes dörr så att hon vet att du finns nära henne, men undvika att vara hennes \"underhållning\".
  15. Medlem sedan
    Apr 2002
    #8

    vi har haft samma kamp...

    ända tills vi provad bärbar cd-spelare med pippisagor. Hon blir helt uppslukad och glömmer bort tjatandet.
    hoppas det snart blir bättre för er
  16. 8
    vi har haft samma kamp... ända tills vi provad bärbar cd-spelare med pippisagor. Hon blir helt uppslukad och glömmer bort tjatandet.
    hoppas det snart blir bättre för er
  17. Charlotte
    #9

    Mutar

    Vi har jätteproblem med Jens nu. Han vill bara sova hos oss. Nu har jag lovat honom en cykel om han kan somna själv i egen säng och sova där. Vi får se hur det går. Hade barnvakt ikväll och han hade somnat i sin säng. Otroligt. Han hade sagt: \"Mummy will buy me a big bike\" .
    Håll tummarna.
  18. 9
    Mutar Vi har jätteproblem med Jens nu. Han vill bara sova hos oss. Nu har jag lovat honom en cykel om han kan somna själv i egen säng och sova där. Vi får se hur det går. Hade barnvakt ikväll och han hade somnat i sin säng. Otroligt. Han hade sagt: \"Mummy will buy me a big bike\" .
    Håll tummarna.

Liknande trådar

  1. Blir galen snart!
    By linda!!!! in forum _0603 Marsbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 14:13
  2. blir galen snart
    By Linda m. 4 barn in forum Ordet är fritt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-05-10, 16:57
  3. Blir galen snart!
    By miffot in forum _0609 Septemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 16:53
  4. Blir snart galen
    By elis65 in forum Autismspektrum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 21:21
  5. Jag blir galen snart
    By noone01 in forum _0607 Julibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-13, 10:26
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar