Dags igen
_0307 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2000
    #1

    Dags igen

    i morgon får jag ringa GYN igen, jag är 100 % säker på att jag har fått en böld i Underlivet igen, JIPPY hade ju det i höstas om någon kommer ihåg.
  2. 1
    Dags igen i morgon får jag ringa GYN igen, jag är 100 % säker på att jag har fått en böld i Underlivet igen, JIPPY hade ju det i höstas om någon kommer ihåg.
  3. Medlem sedan
    Jul 2004
    #2

    vad jobbigt!

    Var kommer den ifån då, är det bara nåt som dyler upp som cystor eller ?
    Hoppas att de får ordning på den snabbt och smärtfritt!!
  4. 2
    vad jobbigt! Var kommer den ifån då, är det bara nåt som dyler upp som cystor eller ?
    Hoppas att de får ordning på den snabbt och smärtfritt!!
  5. Medlem sedan
    Feb 2000
    #3

    det är en cysta

    på medicinskt språk heter det Bartolinis cysta, en liten talgkörtel som ibland kan bli inflammerad eller
    Bartholinit cysta
    hittade detta också iof från 2000,
    Bartholninicysta är namnet. Det kommer från Brtholinis körtlar som sitter precis innanför slidmynningen på bägge sidor. Mynningen på denna körtel kan bli tilltäppt och då bildas en cysta, Bartholinicysta. Eftersom det normalt sett finns bakterier i slidan finns det alltid en risk att dessa i sig ofarliga bakterier tar sig in i cystan och man kan då få en sk Bartholinit, dvs en varbildning i cystan. Man får då ofta mycket ont och har svårt att sitta. Om man då opererar brukar man försöka öppna cystan så mycket som möjligt och ta bort cystväggen, sk fenestering. Förr brukade vi operera dessa cystor i lugnt skede men det är ofta inte lättare, så nu opererar vi mer i akut skede då anatomi är lättare att se.Ju fler gånger man blir opererad ökar risken för ärrbildningar. Om Du inte har för stora besvär nu så vill jag rekommendera Dig till att avvakta tills Du får akuta besvär. Man bör då inte bara punktera cystan utan verkligen göra en ordentlig sk fenestrering.

    Vi får se vad de säger nu när det är andra gången detta händer...
  6. 3
    det är en cysta på medicinskt språk heter det Bartolinis cysta, en liten talgkörtel som ibland kan bli inflammerad eller
    Bartholinit cysta
    hittade detta också iof från 2000,
    Bartholninicysta är namnet. Det kommer från Brtholinis körtlar som sitter precis innanför slidmynningen på bägge sidor. Mynningen på denna körtel kan bli tilltäppt och då bildas en cysta, Bartholinicysta. Eftersom det normalt sett finns bakterier i slidan finns det alltid en risk att dessa i sig ofarliga bakterier tar sig in i cystan och man kan då få en sk Bartholinit, dvs en varbildning i cystan. Man får då ofta mycket ont och har svårt att sitta. Om man då opererar brukar man försöka öppna cystan så mycket som möjligt och ta bort cystväggen, sk fenestering. Förr brukade vi operera dessa cystor i lugnt skede men det är ofta inte lättare, så nu opererar vi mer i akut skede då anatomi är lättare att se.Ju fler gånger man blir opererad ökar risken för ärrbildningar. Om Du inte har för stora besvär nu så vill jag rekommendera Dig till att avvakta tills Du får akuta besvär. Man bör då inte bara punktera cystan utan verkligen göra en ordentlig sk fenestrering.

    Vi får se vad de säger nu när det är andra gången detta händer...
  7. sarah m maxen o julia
    #4

    Näe

    bu usch så jobbigt. Bölder är ju inget kul och speciellt inte DÄR! Hoppas allt går ok, håller tummen!
  8. 4
    Näe bu usch så jobbigt. Bölder är ju inget kul och speciellt inte DÄR! Hoppas allt går ok, håller tummen!
  9. Medlem sedan
    Feb 2003
    #5

    Nää

    det låter ju inge vidare.
    Hade ju en \"böld\",talgkörtel i nacken o det var fruktansvärt (den blev ju inflammation i) och det kan ju inte vara något bättre ställe du har den på:(
    Hoppas du har fått det kollat idag.
    Kram
  10. 5
    Nää det låter ju inge vidare.
    Hade ju en \"böld\",talgkörtel i nacken o det var fruktansvärt (den blev ju inflammation i) och det kan ju inte vara något bättre ställe du har den på:(
    Hoppas du har fått det kollat idag.
    Kram
  11. Medlem sedan
    Feb 2000
    #6

    så nu äter jag Antibiotika

    och bölden är tömd, håll nu tummarna att den försvinner och att den sedan håller sig borta lääääänge eller för alltid...
  12. 6
    så nu äter jag Antibiotika och bölden är tömd, håll nu tummarna att den försvinner och att den sedan håller sig borta lääääänge eller för alltid...

Liknande trådar

  1. Nu är det dags igen :(
    By jennifer in forum Ordet är fritt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-11-06, 14:37
  2. Så var det dags igen
    By sterna in forum _0710 Oktoberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 15:32
  3. Då var det dags igen!
    By Plottis & tjejerna in forum _0403 Marsbarn
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-09-20, 20:28
  4. Dags igen va??
    By annahall in forum Hem & fritid
    Svar: 61
    Senaste inlägg: 2007-08-07, 17:50
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-07, 19:42
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar