Fler med "sena" krypare;-)....
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Feb 2005
    #1

    Fler med \"sena\" krypare;-)....

    Förflyttar sig alla bebbar härinne nu?? Antingen via klassisk krypning, hasande, rumphasande eller annat??;-)
    Min Leo 7,5 månader verkar inte ha några som helst planer på att hassa sig iväg ännu;-).......han sitter så nöjt och skrattar åt storebror som stojar och leker omkring honom:-)
    Vet att det är helt individuellt men jag är ändå nyfiekn....är det fler runt7-8 månader härinne som inte förflyttar sig än???:-)
  2. 1
    Fler med \"sena\" krypare;-).... Förflyttar sig alla bebbar härinne nu?? Antingen via klassisk krypning, hasande, rumphasande eller annat??;-)
    Min Leo 7,5 månader verkar inte ha några som helst planer på att hassa sig iväg ännu;-).......han sitter så nöjt och skrattar åt storebror som stojar och leker omkring honom:-)
    Vet att det är helt individuellt men jag är ändå nyfiekn....är det fler runt7-8 månader härinne som inte förflyttar sig än???:-)
  3. Medlem sedan
    Nov 2002
    #2

    sitter?!?!

    Jag har en som blir så till sig när hon sitter så hon sparkar med benen och vad händer då...jo man trillar :)

    Nä kryper gör hon inte...hon kan komma upp på alla fyra och hon kan hasa lite bakåt när hon ligger på \"rätt underlag\" (ej filt eller så alltså :)) men annars så är det rulla fram som gäller för damen...hon är dock ganska förbannad så det kanske kommer snart då? :)

    Och titta på storasystrarna är ju favoritsysselsättningen...de är ju bara så bäst! :)
  4. 2
    sitter?!?! Jag har en som blir så till sig när hon sitter så hon sparkar med benen och vad händer då...jo man trillar :)

    Nä kryper gör hon inte...hon kan komma upp på alla fyra och hon kan hasa lite bakåt när hon ligger på \"rätt underlag\" (ej filt eller så alltså :)) men annars så är det rulla fram som gäller för damen...hon är dock ganska förbannad så det kanske kommer snart då? :)

    Och titta på storasystrarna är ju favoritsysselsättningen...de är ju bara så bäst! :)
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    Glömde...

    Lovis blev 7månader i söndags :)
  6. 3
    Glömde... Lovis blev 7månader i söndags :)
  7. Medlem sedan
    Jan 2003
    #4

    Sena?

    Näe, jag tycker ABSOLUT inte att det är sent att inte förflytta sig när man är 7,5 månader. Att börja mellan 7-10 månader anses \"normalt\". Se t ex på faktarutan i nedanstående länk:

    http://www.barnsidan.se/cldoc/263.htm

    Min äldre tjej var s k \"sen\". Hon satt där hon satt tills hon var 8.5 månader, sen ålade hon tills hon var 11 månader, då hon lärde sig att krypa. Hon var 18 månader när hon ÄNTLIGEN vågade släppa taget och gå (då hade hon gått med stöd i några månader). En del säger att man \"ärver\" anlag för när man börjar krypa och gå, och både jag och tjejernas pappa var sena motoriskt, men vi har alla varit tidiga med att prata. Så... en sak i taget. :) Det har aldrig varit nåt \"fel\" på min stora tjej för det och hon pratade väldigt bra tidigt. (och nu pratar hon hela tiden... och uttrycker sig som en vuxen nästan :))

    Linnéa har redan börjat förflytta sig - hon rullar och ålar baklänges på mage eller rygg, men hon har inga som helst tendenser till att KRYPA, och jag har lovat mig själv att försöka att inte jämföra med andra barn denna gång. Förra gången blev jag mer stressad, när Amanda inte alls var intresserad eller mogen av att krypa och \"alla andras\" barn gjorde det. Motorik är mer synligt än språk. Jag utgår från att Linnéa också är en \"sening\" och så blir jag positivt överraskad om hon kryper iväg en dag. ;) Och så länge hon inte är frustrerad över situationen så mår vi ju alla bra.

    Kram,
    Annica
  8. 4
    Sena? Näe, jag tycker ABSOLUT inte att det är sent att inte förflytta sig när man är 7,5 månader. Att börja mellan 7-10 månader anses \"normalt\". Se t ex på faktarutan i nedanstående länk:

    http://www.barnsidan.se/cldoc/263.htm

    Min äldre tjej var s k \"sen\". Hon satt där hon satt tills hon var 8.5 månader, sen ålade hon tills hon var 11 månader, då hon lärde sig att krypa. Hon var 18 månader när hon ÄNTLIGEN vågade släppa taget och gå (då hade hon gått med stöd i några månader). En del säger att man \"ärver\" anlag för när man börjar krypa och gå, och både jag och tjejernas pappa var sena motoriskt, men vi har alla varit tidiga med att prata. Så... en sak i taget. :) Det har aldrig varit nåt \"fel\" på min stora tjej för det och hon pratade väldigt bra tidigt. (och nu pratar hon hela tiden... och uttrycker sig som en vuxen nästan :))

    Linnéa har redan börjat förflytta sig - hon rullar och ålar baklänges på mage eller rygg, men hon har inga som helst tendenser till att KRYPA, och jag har lovat mig själv att försöka att inte jämföra med andra barn denna gång. Förra gången blev jag mer stressad, när Amanda inte alls var intresserad eller mogen av att krypa och \"alla andras\" barn gjorde det. Motorik är mer synligt än språk. Jag utgår från att Linnéa också är en \"sening\" och så blir jag positivt överraskad om hon kryper iväg en dag. ;) Och så länge hon inte är frustrerad över situationen så mår vi ju alla bra.

    Kram,
    Annica
  9. Kerstin & Linus 050912
    #5

    Inte Linus...

    Han är 8 månader idag. Han förflyttar sig genom att rulla och att skjuta sig bakåt eller åt sidan =) När storebror var lika gammal så hade han krupit i 2 månader och gick obehindrat runt möbler. Tänk vad olika barn är ändå. Nu ligger ju Linus lite efter iom att han inte kunnat ligga på mage speciellt mycket när han var liten (eftersom han kräktes så mycket).
  10. 5
    Inte Linus... Han är 8 månader idag. Han förflyttar sig genom att rulla och att skjuta sig bakåt eller åt sidan =) När storebror var lika gammal så hade han krupit i 2 månader och gick obehindrat runt möbler. Tänk vad olika barn är ändå. Nu ligger ju Linus lite efter iom att han inte kunnat ligga på mage speciellt mycket när han var liten (eftersom han kräktes så mycket).
  11. Medlem sedan
    Jan 2004
    #6

    Här viftas...

    ... det med armar och ben och hon VILL helt solklart komma någonstans men rör sig inte ur fläcken :-)
  12. 6
    Här viftas... ... det med armar och ben och hon VILL helt solklart komma någonstans men rör sig inte ur fläcken :-)
  13. maria_th
    #7

    Det här med barns utveckling...

    ...har jag funderat en del på.

    Om man jämför oss med de flesta andra däggdjur så är det ju så att ju högre stående däggdjuret är desto mer outvecklade är ungarna och desto mer raffinerade metoder måste föräldrarna ha för att ta hand om dem.
    En av anledningarna till att vi människor är så \"långsamma\" i vår utveckling är att vår hjärna utvecklas länge, synapser och nerver bildar nya gångar och stängs av. Miljontals nya vägar bildas och stängs ned för att de \"bästa\" vägarna skall hittas. Hjärnan behöver finslipas på detta sätt för att bli den veritabla supermaskin den är jämfört med andra däggdjurs.

    När man ser det på det viset så kan man nog uppskatta att ens barn är lite senare i den motoriska utvecklingen. Tänk att han fortfarande \"lär\", så fantastiskt!

    Sen tror jag att summan av kardemumman är ganska konstant. De som är senare motoriskt är ofta tidigare socialt och det kommer kanske att märkas på tal eller annan form av social kompetens. Det är ju faktiskt rent katastrofalt jobbigt att ha en niomånaders unge som börjar gå, för de når allt men förstår ingenting. :/ (talar av erfarenhet) Då är det ju bättre med en 15 månaders knatare, för då har de oftast ett mycket bättre begrepp om vad man får och inte får. :)

    Att inte krypa vid 7.5 månader kan nog inte klassas som sent dock. :)
  14. 7
    Det här med barns utveckling... ...har jag funderat en del på.

    Om man jämför oss med de flesta andra däggdjur så är det ju så att ju högre stående däggdjuret är desto mer outvecklade är ungarna och desto mer raffinerade metoder måste föräldrarna ha för att ta hand om dem.
    En av anledningarna till att vi människor är så \"långsamma\" i vår utveckling är att vår hjärna utvecklas länge, synapser och nerver bildar nya gångar och stängs av. Miljontals nya vägar bildas och stängs ned för att de \"bästa\" vägarna skall hittas. Hjärnan behöver finslipas på detta sätt för att bli den veritabla supermaskin den är jämfört med andra däggdjurs.

    När man ser det på det viset så kan man nog uppskatta att ens barn är lite senare i den motoriska utvecklingen. Tänk att han fortfarande \"lär\", så fantastiskt!

    Sen tror jag att summan av kardemumman är ganska konstant. De som är senare motoriskt är ofta tidigare socialt och det kommer kanske att märkas på tal eller annan form av social kompetens. Det är ju faktiskt rent katastrofalt jobbigt att ha en niomånaders unge som börjar gå, för de når allt men förstår ingenting. :/ (talar av erfarenhet) Då är det ju bättre med en 15 månaders knatare, för då har de oftast ett mycket bättre begrepp om vad man får och inte får. :)

    Att inte krypa vid 7.5 månader kan nog inte klassas som sent dock. :)
  15. Medlem sedan
    Nov 1999
    #8

    full fart är det på Lukas

    sedan ett par veckor, han drar sig fram med händerna och undan går det.
    Han är född 3/11 dvs ca 6 månader.
  16. 8
    full fart är det på Lukas sedan ett par veckor, han drar sig fram med händerna och undan går det.
    Han är född 3/11 dvs ca 6 månader.
  17. Medlem sedan
    Feb 2005
    #9

    TACK....

    för era svar....

    vill dock bara förtydliga att jag absolut inte är orolig på nåt vis!!;-)
    VET att alla är olika, frågade bara av ren nyfikenhet hur alla septemberbebbar beter sig nu!;-))))
    min äldre son Gustav var extremt tidig motoriskt och det sprang omkring med full rulle vid 9 månaders ålder, så det är nästan lite skönt att lillebror tar det lugnare;-)

    kram alla...
  18. 9
    TACK.... för era svar....

    vill dock bara förtydliga att jag absolut inte är orolig på nåt vis!!;-)
    VET att alla är olika, frågade bara av ren nyfikenhet hur alla septemberbebbar beter sig nu!;-))))
    min äldre son Gustav var extremt tidig motoriskt och det sprang omkring med full rulle vid 9 månaders ålder, så det är nästan lite skönt att lillebror tar det lugnare;-)

    kram alla...
  19. Medlem sedan
    Dec 2004
    #10

    Ebba är ointresserad

    hon sitter bara still och plockar med sina leksaker. Är 8½ mån nu..
  20. 10
    Ebba är ointresserad hon sitter bara still och plockar med sina leksaker. Är 8½ mån nu..
  21. Medlem sedan
    Nov 2002
    #11

    Försöker lite halvhjärtat

    Lilly har bestämda åsikter. Man tar sig framåt genom att hoppa jämfota. Dessvärre måste någon bussig typ hjälpa till genom att hålla en i händerna. Det är sällan någon vill göra det mer än några minuter åt gången.

    I dubbelsängen får hon bra grepp så där kan hon röra sig nästan fritt. Inte lämna ensam där längre!
  22. 11
    Försöker lite halvhjärtat Lilly har bestämda åsikter. Man tar sig framåt genom att hoppa jämfota. Dessvärre måste någon bussig typ hjälpa till genom att hålla en i händerna. Det är sällan någon vill göra det mer än några minuter åt gången.

    I dubbelsängen får hon bra grepp så där kan hon röra sig nästan fritt. Inte lämna ensam där längre!
  23. Medlem sedan
    Apr 2006
    #12

    jodå..kryper och sätter sig själv

    så hon är väldigt rörlig här nu...kul och se... :-)....de ser så söta ut när de kryper runt med rumpan i luften *hi hi*
  24. 12
    jodå..kryper och sätter sig själv så hon är väldigt rörlig här nu...kul och se... :-)....de ser så söta ut när de kryper runt med rumpan i luften *hi hi*
  25. Medlem sedan
    May 2001
    #13

    Men

    att vara 7.5 månad och inte krypa är väl inte sent på något vis? Tror inte någon av mina krupit förrän tidigast vid nio månader, om inte senare. Sara snart 7 sitter inte ens. Fast förflyttar sig gör hon iofs genom - ja det vet jag inte faktiskt, men hon tar sig dit hon vill i alla fall ;)
  26. 13
    Men att vara 7.5 månad och inte krypa är väl inte sent på något vis? Tror inte någon av mina krupit förrän tidigast vid nio månader, om inte senare. Sara snart 7 sitter inte ens. Fast förflyttar sig gör hon iofs genom - ja det vet jag inte faktiskt, men hon tar sig dit hon vill i alla fall ;)
  27. Medlem sedan
    May 2001
    #14

    Underbart inlägg

    Vad härligt du skriver!!! En bra tanke om man känner att det skulle gå lite sakta med vissa utvecklingsfaser!
  28. 14
    Underbart inlägg Vad härligt du skriver!!! En bra tanke om man känner att det skulle gå lite sakta med vissa utvecklingsfaser!
  29. Medlem sedan
    Aug 2004
    #15

    Ja

    Melvin är 7 månader idag och han ålar hjälpligt men inte bra... det går framåt lite men mst åtsidan till hans stora förtret ;) Sitta har han precis börjat bli bra på (men mamma/pappa måste finnas nära för rätt som det är ramlar han fortfarande).
  30. 15
    Ja Melvin är 7 månader idag och han ålar hjälpligt men inte bra... det går framåt lite men mst åtsidan till hans stora förtret ;) Sitta har han precis börjat bli bra på (men mamma/pappa måste finnas nära för rätt som det är ramlar han fortfarande).
  31. Medlem sedan
    Oct 2002
    #16

    Simon är ju

    inte 7 månander än... blir det om exkat 2 veckor.
    Han kryper definitivt inte. Liggandes på mage kra´vlar han lite bakåt, och runt, det är allt. Sitter? Tja, en liten stund, men välter snart om han inte har stöd runtom.
  32. 16
    Simon är ju inte 7 månander än... blir det om exkat 2 veckor.
    Han kryper definitivt inte. Liggandes på mage kra´vlar han lite bakåt, och runt, det är allt. Sitter? Tja, en liten stund, men välter snart om han inte har stöd runtom.
  33. Medlem sedan
    Apr 2004
    #17

    Mira rör sig..

    inte ur fläcken. Hon sitter så snällt och leker med sina saker.
    Hon är 7½ månad nu.
  34. 17
    Mira rör sig.. inte ur fläcken. Hon sitter så snällt och leker med sina saker.
    Hon är 7½ månad nu.
  35. Medlem sedan
    Mar 2002
    #18

    Ture kryper inte

    Ture blir 7 månader i nästa vecka, och han kryper inte än. Han har börjat lyfta magen lite från golvet ibland, men han har inte kommit upp i krypposition än.

    Ture kan åla lite på golvet. Han kommer dock sällan dit han vill, eftersom han mest rör sig bakåt fast han vill framåt. Då blir han arg! Han kan även förflytta sig när han sitter. När han sitter på rumpan flaxar han ofta så mycket med armarna att han sakta förflyttar sig framåt. Det är dock inte planerat, som jag tolkar det, utan han ser mest förvånad ut.
  36. 18
    Ture kryper inte Ture blir 7 månader i nästa vecka, och han kryper inte än. Han har börjat lyfta magen lite från golvet ibland, men han har inte kommit upp i krypposition än.

    Ture kan åla lite på golvet. Han kommer dock sällan dit han vill, eftersom han mest rör sig bakåt fast han vill framåt. Då blir han arg! Han kan även förflytta sig när han sitter. När han sitter på rumpan flaxar han ofta så mycket med armarna att han sakta förflyttar sig framåt. Det är dock inte planerat, som jag tolkar det, utan han ser mest förvånad ut.

Liknande trådar

  1. en liten krypare
    By NYC-Maria in forum _1012 Decemberbarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-10, 19:48
  2. Sena S-JJ..
    By housewife in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 17:51
  3. Tidig krypare...
    By *Magda* in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 16:11
  4. Fler som är sena med talet?
    By Ninnan in forum _0310 Oktoberbarn
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 11:24
  5. Vi är oxå sena...
    By Linda in forum Hem & fritid
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 17:23
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar