igenväxt fontanell
_0507 Julibarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2003
    #1

    igenväxt fontanell

    Vi var på 10-månaderskontroll igår. Det är bara att konstatera att det inte är en yttepyttig kille jag har längre... Han var 75 cm lång och vägde hela 10.850. Huvudmått var 47 cm. Men han har tappat lite på kurvorna nu vilket ska vara helt normalt, det börjar tydligen bli dags för honom att dra sig mot sin rätta kurva enligt bvc-sköterskan (amningspuckeln gör att han har legat över). Jag kan lova att det känns att gå runt och bära på 11 kilo!!!

    Allt annat var bara bra förutom en sak som gjorde mig lite orolig. Hans fontanell har nämligen slutit sig vilket tydligen är lite för tidigt, så nu ska vi bli kallade för att kolla upp det. Han har alltid haft väldigt liten fontanell, jag har aldrig någonsin hittat den men det är ok så länge det finns en. Men nu som sagt finns den inte längre. Enligt läkaren så behöver det inte vara ngn fara, men det måste kollas upp. *orolig* Så är det ngn som har erfarenhet när fontanellen ska sluta sig och vad som kan hända om den går igen för tidigt (då kan väl inte huvudet växa som det ska?)

    kramar från mig och Hugo
  2. 1
    igenväxt fontanell Vi var på 10-månaderskontroll igår. Det är bara att konstatera att det inte är en yttepyttig kille jag har längre... Han var 75 cm lång och vägde hela 10.850. Huvudmått var 47 cm. Men han har tappat lite på kurvorna nu vilket ska vara helt normalt, det börjar tydligen bli dags för honom att dra sig mot sin rätta kurva enligt bvc-sköterskan (amningspuckeln gör att han har legat över). Jag kan lova att det känns att gå runt och bära på 11 kilo!!!

    Allt annat var bara bra förutom en sak som gjorde mig lite orolig. Hans fontanell har nämligen slutit sig vilket tydligen är lite för tidigt, så nu ska vi bli kallade för att kolla upp det. Han har alltid haft väldigt liten fontanell, jag har aldrig någonsin hittat den men det är ok så länge det finns en. Men nu som sagt finns den inte längre. Enligt läkaren så behöver det inte vara ngn fara, men det måste kollas upp. *orolig* Så är det ngn som har erfarenhet när fontanellen ska sluta sig och vad som kan hända om den går igen för tidigt (då kan väl inte huvudet växa som det ska?)

    kramar från mig och Hugo
  3. Gunilla m. E, D &V
    #2

    Hej!

    Tittade lite på Emmas huvud och hennes fontanell är också igenväxt...
    Sedan gogglade jag på fontanell och då står det att den ska sluta sig under barnets första år, så det är väl som det ska då, antar jag....
    Emma är född 28/6 och har också alltid haft väldigt liten fontanell.
    Ingen har sagt nåt till mig och växer huvudet som det ska är ju allt okej!

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fontanell (står inte mycket i länken, men det står iallafall att INOM barnets första år!)
  4. 2
    Hej! Tittade lite på Emmas huvud och hennes fontanell är också igenväxt...
    Sedan gogglade jag på fontanell och då står det att den ska sluta sig under barnets första år, så det är väl som det ska då, antar jag....
    Emma är född 28/6 och har också alltid haft väldigt liten fontanell.
    Ingen har sagt nåt till mig och växer huvudet som det ska är ju allt okej!

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fontanell (står inte mycket i länken, men det står iallafall att INOM barnets första år!)
  5. Medlem sedan
    Nov 2002
    #3

    hej igen!

    Står inte INOM utan UNDER barnets första år ;-) Betyder väl samma egentligen, men rätt ska vara rätt!
  6. 3
    hej igen! Står inte INOM utan UNDER barnets första år ;-) Betyder väl samma egentligen, men rätt ska vara rätt!
  7. Medlem sedan
    Apr 2003
    #4

    hoppas att det är så

    läkaren som kollade Hugo lät inte alltför orolig men att han ville att det skulle kollas upp. Jag kom ju naturligtvis på alla frågor när vi kom hem, konstigt att det ofta är så. De sade inget på Emmas 10-månaderskontroll om hennes fontanell?
  8. 4
    hoppas att det är så läkaren som kollade Hugo lät inte alltför orolig men att han ville att det skulle kollas upp. Jag kom ju naturligtvis på alla frågor när vi kom hem, konstigt att det ofta är så. De sade inget på Emmas 10-månaderskontroll om hennes fontanell?
  9. Medlem sedan
    Dec 2002
    #5

    Skönt med ännu en tungviktare ;-)

    Elise vägde vid 10-mån.kollen 11260 (exakt samma som vid 8 mån.) och var 76 cm lång (var 74 vid 8 mån.). Känner mig inte alls orolig över att hon inte gått upp nåt, hade hon fortsatt i den takten som hon haft hittills hade hon kommit ikapp Ida som är 2 år äldre *S*

    Skönt att dom ska kolla upp det noggrannare! Alltid värst när man går o inte vet. Håller tummarna för att allt ska gå bra! *kram*
  10. 5
    Skönt med ännu en tungviktare ;-) Elise vägde vid 10-mån.kollen 11260 (exakt samma som vid 8 mån.) och var 76 cm lång (var 74 vid 8 mån.). Känner mig inte alls orolig över att hon inte gått upp nåt, hade hon fortsatt i den takten som hon haft hittills hade hon kommit ikapp Ida som är 2 år äldre *S*

    Skönt att dom ska kolla upp det noggrannare! Alltid värst när man går o inte vet. Håller tummarna för att allt ska gå bra! *kram*
  11. Medlem sedan
    Nov 2002
    #6

    Nä ingenting...

    .. allt såg bra ut och den ska ju växa igen under första året, så 10 månader är väl okej?!
    Har Hugos huvud växt som det ska innan?
  12. 6
    Nä ingenting... .. allt såg bra ut och den ska ju växa igen under första året, så 10 månader är väl okej?!
    Har Hugos huvud växt som det ska innan?
  13. Medlem sedan
    Feb 2001
    #7

    47 lät ju inte

    som något litet mått ialla fall och nog kan det växa lite till fast det \"slutit\" sig.
    Om hattmåttet varit litet kanske jag skulle oroat mig men det var stort och fint så det löser sig nog
    som jämförelse kan jag säga att Hannas hatt mått vid 10 månader var 43
  14. 7
    47 lät ju inte som något litet mått ialla fall och nog kan det växa lite till fast det \"slutit\" sig.
    Om hattmåttet varit litet kanske jag skulle oroat mig men det var stort och fint så det löser sig nog
    som jämförelse kan jag säga att Hannas hatt mått vid 10 månader var 43
  15. Medlem sedan
    Apr 2003
    #8

    tack och lov

    att tillväxten stannar av nu tycker det är på tiden :-). Så Hugo är inte den enda tungviktaren, jag håller med, skönt att höra att det finns fler! :-)

    kram
  16. 8
    tack och lov att tillväxten stannar av nu tycker det är på tiden :-). Så Hugo är inte den enda tungviktaren, jag håller med, skönt att höra att det finns fler! :-)

    kram
  17. Medlem sedan
    Apr 2003
    #9

    förhoppningsvis

    är det ingen fara men man har ju livlig fantasi! :-)

    kram
  18. 9
    förhoppningsvis är det ingen fara men man har ju livlig fantasi! :-)

    kram

Liknande trådar

  1. Insjunken fontanell?
    By Tindragull in forum _0802 Februaribarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 21:05
  2. Igenväxt mur
    By malva_ in forum Hem & fritid
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 16:03
  3. Fontanell fråga...
    By Nilla* in forum _0605 Majbarn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 13:34
  4. Igenväxt?
    By Lena_D in forum _0505 Majbarn
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 08:47
  5. Ang fontanell
    By seavers74 in forum Shuntar och hydrocefalus
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 11:25
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar