Livmodertapp lite öppen? (intimt!)
_0610 Oktoberbarn
  1. Medlem sedan
    Jan 2002
    #1

    Livmodertapp lite öppen? (intimt!)

    Å, hjälp, undrar om man behöver vara orolig? Jag VET att man inte ska peta därinne, men nu gjorde jag det ändå av någon anledning och upptäckte att min livmodertapp faktiskt är lite öppen. Eller livmodermun kanske det heter? Den kändes ungefär som vid ägglossning, åtminstone ena halvan, medan den andra sidan var ganska hård. Borde jag ringa bm? Vet att man kan vara lite öppen mot slutet, men inte NU väl? Jenn, du som är så duktig och upplyst, vad säger du?
  2. 1
    Livmodertapp lite öppen? (intimt!) Å, hjälp, undrar om man behöver vara orolig? Jag VET att man inte ska peta därinne, men nu gjorde jag det ändå av någon anledning och upptäckte att min livmodertapp faktiskt är lite öppen. Eller livmodermun kanske det heter? Den kändes ungefär som vid ägglossning, åtminstone ena halvan, medan den andra sidan var ganska hård. Borde jag ringa bm? Vet att man kan vara lite öppen mot slutet, men inte NU väl? Jenn, du som är så duktig och upplyst, vad säger du?
  3. Medlem sedan
    Feb 2006
    #2

    Normalt!

    Livmodertappen är mjuk och \"svampig\" när man är gravid och känns \"öppen\"
    Men Jenn kan säkert förklara bättre.
  4. 2
    Normalt! Livmodertappen är mjuk och \"svampig\" när man är gravid och känns \"öppen\"
    Men Jenn kan säkert förklara bättre.
  5. Medlem sedan
    Aug 2000
    #3

    *ler*

    livmodertappen på en gravid kvinna blir precis som junipingla beskriver förändrad. För blotta ögat så ser den större mera rödrosa och svullen ut. (hela underlivet förändrar ju liksom färg under graviditeten)
    Sen är det ju så att har man fött barn en gång så blir livmodertappen aldrig sig riktit lik igen. Därmed kan man via den se om en kvinna fött barn tidigare eller inte. På en kvinna som ej fött barn är \"hålet\" i livmodertappen litet och runt, hos en kvinna som fött barn är det som ett streck snarare och ser större ut. Detta är helt normalt. Om man känner kan man därmed känna att det känns annorlunda men det är helt normalt. När man väl börjar öppna sig i slutet av graviditeten vilket många omföderskor gör tidigt utan att det behöver betyda någonting, skall det ju hända en hel del. Livmodertappen är väl runt en 4 cm lång och fast ( även om den liksom är svullen o mjukare under grav) skall kortas av mjukas upp utplånas och öppna sig....
    Så jag tror inte du behöver oroa dig alls :-)
    Det är väl inte farligt att peta om man säger så... men det är ju inte direkt det bästa heller ;-)

    förstår du hur jag menar? eller svammlar jag alldelles ???

    *stor kram*
    Jenny

  6. 3
    *ler* livmodertappen på en gravid kvinna blir precis som junipingla beskriver förändrad. För blotta ögat så ser den större mera rödrosa och svullen ut. (hela underlivet förändrar ju liksom färg under graviditeten)
    Sen är det ju så att har man fött barn en gång så blir livmodertappen aldrig sig riktit lik igen. Därmed kan man via den se om en kvinna fött barn tidigare eller inte. På en kvinna som ej fött barn är \"hålet\" i livmodertappen litet och runt, hos en kvinna som fött barn är det som ett streck snarare och ser större ut. Detta är helt normalt. Om man känner kan man därmed känna att det känns annorlunda men det är helt normalt. När man väl börjar öppna sig i slutet av graviditeten vilket många omföderskor gör tidigt utan att det behöver betyda någonting, skall det ju hända en hel del. Livmodertappen är väl runt en 4 cm lång och fast ( även om den liksom är svullen o mjukare under grav) skall kortas av mjukas upp utplånas och öppna sig....
    Så jag tror inte du behöver oroa dig alls :-)
    Det är väl inte farligt att peta om man säger så... men det är ju inte direkt det bästa heller ;-)

    förstår du hur jag menar? eller svammlar jag alldelles ???

    *stor kram*
    Jenny

  7. Medlem sedan
    Jan 2002
    #4

    Tack båda för lugnande svar!

    Nu känner jag mig alldeles lugn! Läste något om försvagad livmodertapp någonstans och då började ju genast tankarna snurra. Tack båda för era fina lugnande svar, vilka underbara tjejer det finns här inne! *rörd*
  8. 4
    Tack båda för lugnande svar! Nu känner jag mig alldeles lugn! Läste något om försvagad livmodertapp någonstans och då började ju genast tankarna snurra. Tack båda för era fina lugnande svar, vilka underbara tjejer det finns här inne! *rörd*
  9. Medlem sedan
    Aug 2000
    #5

    *kraaaaaaam*

    jag förstår dig att tankarna snurrar....
    så är det för mig ibland med...(ganska ofta) men då är det bra att hänga här...
    o hade jag haft nått emot frågor hade jag aldrig sagt att jag läst... men det är en sådan stor del av mig och ett brinnande intresse så jag kan inte låta bli...

    *sttttttooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaam*
    Jenny
  10. 5
    *kraaaaaaam* jag förstår dig att tankarna snurrar....
    så är det för mig ibland med...(ganska ofta) men då är det bra att hänga här...
    o hade jag haft nått emot frågor hade jag aldrig sagt att jag läst... men det är en sådan stor del av mig och ett brinnande intresse så jag kan inte låta bli...

    *sttttttooooooooooor kraaaaaaaaaaaaaaam*
    Jenny
  11. Medlem sedan
    Jan 2002
    #6

    Du är ju för gullig!

    Å, nu blir jag så där gravidrörd... Men det ÄR så bra att det finns gulliga tjejer som vill hjälpa varann härinne! *kramar tillbaka hårt och länge*
  12. 6
    Du är ju för gullig! Å, nu blir jag så där gravidrörd... Men det ÄR så bra att det finns gulliga tjejer som vill hjälpa varann härinne! *kramar tillbaka hårt och länge*
  13. Smurfan v.17
    #7

    Så har jag med

    men har inte tordats ens frågat min BM!!! Tänk vad larvig man kan vara ibland va..!! ;-) Hellre sticka huvet i sanden, än fråga och bli lugnad. Min är oxå supermjuk och lite öppen liksom, ungefär som vid ÄL. Var livrädd att jag höll på att öppna mig jag med. Visste att man blev mjukare på tappen när man var gravid, men liksom inte \"öppen\"...

    Tack goa tjejer för att ni har lugnat mig oxå! :-)
    *kram, kram*
  14. 7
    Så har jag med men har inte tordats ens frågat min BM!!! Tänk vad larvig man kan vara ibland va..!! ;-) Hellre sticka huvet i sanden, än fråga och bli lugnad. Min är oxå supermjuk och lite öppen liksom, ungefär som vid ÄL. Var livrädd att jag höll på att öppna mig jag med. Visste att man blev mjukare på tappen när man var gravid, men liksom inte \"öppen\"...

    Tack goa tjejer för att ni har lugnat mig oxå! :-)
    *kram, kram*
  15. Medlem sedan
    Aug 2000
    #8

    vad BRA

    o vet du.. det finns verklgien INGA dumma frågor...
    ni här inne skulle bara veta vilka urbota korkade frågor virriga jag ställer till mina handledare på MVC.... typ HELA tiden...
    *skrattar*

    ni ligger i lä hela bunten... jag är som en rumpnisse...vaffö är de såå då? vaffö då? vaffö blir de så ?

    hela dagarna långa... de är nog glada att bli av med mig nu ;-)

    *stor kraaaaaaaaaaaam*
    jenny
  16. 8
    vad BRA o vet du.. det finns verklgien INGA dumma frågor...
    ni här inne skulle bara veta vilka urbota korkade frågor virriga jag ställer till mina handledare på MVC.... typ HELA tiden...
    *skrattar*

    ni ligger i lä hela bunten... jag är som en rumpnisse...vaffö är de såå då? vaffö då? vaffö blir de så ?

    hela dagarna långa... de är nog glada att bli av med mig nu ;-)

    *stor kraaaaaaaaaaaam*
    jenny
  17. Smurfan v.17
    #9

    *hihi*

    Nej, de kan aldrig vara glada över att vara av med dig nu, kan jag aldrig tro! ;-) Du verkar helgo och otroligt kunnig och vetgirig. Dig hade jag velat ha som BM om jag haft chansen :-)

    *stor kram* tillbaka och tack för att du tillför så mycket klokt till den här ankomstgruppen!!!
  18. 9
    *hihi* Nej, de kan aldrig vara glada över att vara av med dig nu, kan jag aldrig tro! ;-) Du verkar helgo och otroligt kunnig och vetgirig. Dig hade jag velat ha som BM om jag haft chansen :-)

    *stor kram* tillbaka och tack för att du tillför så mycket klokt till den här ankomstgruppen!!!

Liknande trådar

  1. Lite öppen
    By Hojhoj in forum _0910 Oktoberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 20:11
  2. Lite intimt..
    By YoCheri in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-11, 17:50
  3. Alltså..lite intimt och lite långt.
    By Pessan in forum Försöker bli med barn
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-22, 18:31
  4. länge sedan- lite intimt och lite
    By trollbebis in forum _0605 Majbarn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-07, 14:28
  5. Öppen 2 cm ( lite OT)
    By Sandra med 4 in forum _0601 Januaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-09, 16:29
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar