Spjälsängen ratas...
_05 Höstbarn
  1. Medlem sedan
    Aug 2004
    #1

    Spjälsängen ratas...

    Finns det flera barn som vår lilla Melvin där ute? Melvin sover som en stock i våran dubbelsäng, vare sig vi ligger i den eller inte. När han ligger ensam i vår säng (eller på pappas plats... då pappa är bortrest) så har har inget problem att somna om själv, ibland måste vi dock stoppa in nappen igen men det är det enda... Men ligger han i spjäsängen sover han jätte oroligt och vaknar ofta och kan inte somna om själv.
    Jag undrar vad detta kan bero på? Melvin rör sig väldigt mkt då han sover, i spjäsängen verkar han tycka det är för lite plats... funderar även på om vår säng \"luktar trygghet\" även om vi inte är där... Finns det någon annan som upplevt något liknande? Eller finns det någon som kan ge oss lite tips på hur vi ska göra för att få honom att sova i sin egen säng. Det börjar nämligen bli en smått ohållbar situation, då vi enabrt har en 160 cm säng och jag plus Melvin och min sambo = TRÅNGT. Att både min sambo & Melvin rör sig mycket i sömnen gör inte direkt saken bättre. Jag ligger ofta utträngd längs ena kanten och vaknar med ont i ryggen... detta tillsammans med att amma på natten OCH bli väckt av att någon sparkar på mig hela tiden leder till en MYCKET trött och gring mamma...
  2. 1
    Spjälsängen ratas... Finns det flera barn som vår lilla Melvin där ute? Melvin sover som en stock i våran dubbelsäng, vare sig vi ligger i den eller inte. När han ligger ensam i vår säng (eller på pappas plats... då pappa är bortrest) så har har inget problem att somna om själv, ibland måste vi dock stoppa in nappen igen men det är det enda... Men ligger han i spjäsängen sover han jätte oroligt och vaknar ofta och kan inte somna om själv.
    Jag undrar vad detta kan bero på? Melvin rör sig väldigt mkt då han sover, i spjäsängen verkar han tycka det är för lite plats... funderar även på om vår säng \"luktar trygghet\" även om vi inte är där... Finns det någon annan som upplevt något liknande? Eller finns det någon som kan ge oss lite tips på hur vi ska göra för att få honom att sova i sin egen säng. Det börjar nämligen bli en smått ohållbar situation, då vi enabrt har en 160 cm säng och jag plus Melvin och min sambo = TRÅNGT. Att både min sambo & Melvin rör sig mycket i sömnen gör inte direkt saken bättre. Jag ligger ofta utträngd längs ena kanten och vaknar med ont i ryggen... detta tillsammans med att amma på natten OCH bli väckt av att någon sparkar på mig hela tiden leder till en MYCKET trött och gring mamma...
  3. Medlem sedan
    Jul 2005
    #2

    Hmm..

    Varför inte ta å stoppa i en extra madrass i spjälisen, han kanske tycker d e hårt å sen bädda med ett lakan du/ni sovit på ett par nätter..
    Eller lägg ner en t-shirt som du haft nån dag i hans säng, typ på kudden, å testa igen..

    (William vägrade sova i sin vagn en period..
    Vi funderade å undrade varför ända tills ja satte ner handen i madrassen å den va jätte tunn.. Så WIlle gick nog igenom.. Vi la i en extra madrass å sen har d inte varit några problem :-))

    Då får Melvin ju mamma/pappa lukt, mjukt å skönt å du får sova ordentligt ;-)
  4. 2
    Hmm.. Varför inte ta å stoppa i en extra madrass i spjälisen, han kanske tycker d e hårt å sen bädda med ett lakan du/ni sovit på ett par nätter..
    Eller lägg ner en t-shirt som du haft nån dag i hans säng, typ på kudden, å testa igen..

    (William vägrade sova i sin vagn en period..
    Vi funderade å undrade varför ända tills ja satte ner handen i madrassen å den va jätte tunn.. Så WIlle gick nog igenom.. Vi la i en extra madrass å sen har d inte varit några problem :-))

    Då får Melvin ju mamma/pappa lukt, mjukt å skönt å du får sova ordentligt ;-)
  5. Medlem sedan
    Sep 1999
    #3

    Vi har

    tagit bort ena långsidan på spjälsängen, och ställt den bredvid min. Då kan jag ligga bredvid henne, nära, men hon ligger i sin säng. tar över henne då jag ammar, och orkar inte alltid putta tillbaka henne. Men det funkar bra här iaf.
  6. 3
    Vi har tagit bort ena långsidan på spjälsängen, och ställt den bredvid min. Då kan jag ligga bredvid henne, nära, men hon ligger i sin säng. tar över henne då jag ammar, och orkar inte alltid putta tillbaka henne. Men det funkar bra här iaf.
  7. Azza
    #4

    Hade samma

    Vår treåring var sån. Vi använde inte spjälsäng alls t honom när han var bebis, han sov jämt hos oss/mig. Det gick _inte_ att flytta honom i sömnen! När han var i den storlek som lillasyster är nu, så ställde vi dubbelsängen längst en vägg, då \"känns\" den större, man oroar sig inte för att bebis ska trilla ur o själv kan man oxå ligga närmare kanten. Fast vår säng är ju 180 cm förstås... Så platsbrist i sängen var inte problemet, det var mest att han låg kvar när vi gick upp på morgonen, å man var orolig att han skulle trilla ur.

    Jag tror i o f s att Karin m William har många bra ideer, det luktar för lite \"trygghet\" i spjälisen. Flytta era begagnade lakan *s*. Eller skaffa nån slags säng som ni kan få plats i oxå, där ni kan somna med honom o sedan flytta er till eran säng efteråt. Så har vår treåring, han flyttade direkt t en stor (nja, halvstor 70x190cm) säng. Han har alltså nästan aldrig sovit mycket i egen säng, ett tag i en slags juniorsäng precis bredvid våra sängar. Men han sprattlar inte runt, som du beskriver Melvin gör.
    Många jag känner har lagt en sängbotten/resårmadrass på golvet där barnet kunnat sova å man kunnat ligga med den när det behövs. Då kan väl sambo o son sprattla ihop där, så får du _hela_ sängen att sova gott i ;-) När du slutat nattamma, tills dess har jag nog dåligt med tips.
    Sover han i vagnen annars, förresten. Båda mina ungar sover gott i vagnen, men eftersom vi har en trasslig trappa kan jag inte få upp den på övervåningen. Annars skulle jag använda den som nattplats, den är liksom \"inbodd\". Min svärmor sa en gång att barn vill sova trångt, det kanske är för \"öde\" i spjälisen. Stoppa ner extra kuddar/täcken el nåt?

    En massa flum blir det, Lycka till, har dåligt m tips :-( men förstår problemet.
  8. 4
    Hade samma Vår treåring var sån. Vi använde inte spjälsäng alls t honom när han var bebis, han sov jämt hos oss/mig. Det gick _inte_ att flytta honom i sömnen! När han var i den storlek som lillasyster är nu, så ställde vi dubbelsängen längst en vägg, då \"känns\" den större, man oroar sig inte för att bebis ska trilla ur o själv kan man oxå ligga närmare kanten. Fast vår säng är ju 180 cm förstås... Så platsbrist i sängen var inte problemet, det var mest att han låg kvar när vi gick upp på morgonen, å man var orolig att han skulle trilla ur.

    Jag tror i o f s att Karin m William har många bra ideer, det luktar för lite \"trygghet\" i spjälisen. Flytta era begagnade lakan *s*. Eller skaffa nån slags säng som ni kan få plats i oxå, där ni kan somna med honom o sedan flytta er till eran säng efteråt. Så har vår treåring, han flyttade direkt t en stor (nja, halvstor 70x190cm) säng. Han har alltså nästan aldrig sovit mycket i egen säng, ett tag i en slags juniorsäng precis bredvid våra sängar. Men han sprattlar inte runt, som du beskriver Melvin gör.
    Många jag känner har lagt en sängbotten/resårmadrass på golvet där barnet kunnat sova å man kunnat ligga med den när det behövs. Då kan väl sambo o son sprattla ihop där, så får du _hela_ sängen att sova gott i ;-) När du slutat nattamma, tills dess har jag nog dåligt med tips.
    Sover han i vagnen annars, förresten. Båda mina ungar sover gott i vagnen, men eftersom vi har en trasslig trappa kan jag inte få upp den på övervåningen. Annars skulle jag använda den som nattplats, den är liksom \"inbodd\". Min svärmor sa en gång att barn vill sova trångt, det kanske är för \"öde\" i spjälisen. Stoppa ner extra kuddar/täcken el nåt?

    En massa flum blir det, Lycka till, har dåligt m tips :-( men förstår problemet.
  9. Medlem sedan
    Jan 2004
    #5

    Vi..

    har haft alla våra barn sovande hos oss i perioder. För att minska trängsel har jag monterat av gaveln på spjälsängen och ställt den tätt intill vår säng på min sida. Den fungerar som en förlängning (sk sidovagn) till vår säng.

    Hur vi sover varierar lite, ibland ligger han tätt intill mig och ibland behvöer jag lite \"space\" och då skjuter jag honom åt sidan i hans säng. Jag kan också ligga på sidan och amma honom medan han ligger på sin \"sänghalva\".

    Så hos oss så har Luddes säng integrerats med vår, han sover numera mestadels på sin egen plats men ibland vill han ligga tätt tätt intill.

    När vi ligger och ammar eller han ligger tätt intill mig och somnar brukar jag dra över honom hans eget täcke så att det blir varmt och skönt (och luktar mamma). Då blir det lättare att skjuta över honom till hans säng utan att han reagerar på temperaturskillnaden.
  10. 5
    Vi.. har haft alla våra barn sovande hos oss i perioder. För att minska trängsel har jag monterat av gaveln på spjälsängen och ställt den tätt intill vår säng på min sida. Den fungerar som en förlängning (sk sidovagn) till vår säng.

    Hur vi sover varierar lite, ibland ligger han tätt intill mig och ibland behvöer jag lite \"space\" och då skjuter jag honom åt sidan i hans säng. Jag kan också ligga på sidan och amma honom medan han ligger på sin \"sänghalva\".

    Så hos oss så har Luddes säng integrerats med vår, han sover numera mestadels på sin egen plats men ibland vill han ligga tätt tätt intill.

    När vi ligger och ammar eller han ligger tätt intill mig och somnar brukar jag dra över honom hans eget täcke så att det blir varmt och skönt (och luktar mamma). Då blir det lättare att skjuta över honom till hans säng utan att han reagerar på temperaturskillnaden.
  11. Medlem sedan
    Jan 2003
    #6

    Linnéa sover oftast med oss...

    ... men hon kan sova i spjälisen också. Det är mest jag som vill ha henne i vår säng, vilket inte min man vill... men han får ge med sig, det är så kort period i vårt liv. Å andra sidan så sover hon väldigt hackigt så jag tror det bästa vore att flytta över henne till spjälisen. Vi får se. Är så trött på att nattamma...
  12. 6
    Linnéa sover oftast med oss... ... men hon kan sova i spjälisen också. Det är mest jag som vill ha henne i vår säng, vilket inte min man vill... men han får ge med sig, det är så kort period i vårt liv. Å andra sidan så sover hon väldigt hackigt så jag tror det bästa vore att flytta över henne till spjälisen. Vi får se. Är så trött på att nattamma...
  13. Medlem sedan
    Jan 2003
    #7

    Hmm, försökte skicka nytt inlägg...

    dvs en ny tråd, men jag ser inte att det \"gått in\" trots att jag skickade två ggr. Kan nån annan testa?
  14. 7
    Hmm, försökte skicka nytt inlägg... dvs en ny tråd, men jag ser inte att det \"gått in\" trots att jag skickade två ggr. Kan nån annan testa?
  15. Medlem sedan
    Apr 2005
    #8

    Hej Annica!

    Jag lyckas inte heller att skicka nytt inlägg! Tänker logga ut och logga in igen om ett tag för att se om det har hänt något!
  16. 8
    Hej Annica! Jag lyckas inte heller att skicka nytt inlägg! Tänker logga ut och logga in igen om ett tag för att se om det har hänt något!
  17. Medlem sedan
    Mar 2003
    #9

    Fattar inget!

    Hej!
    Jag gjorde nytt inlägg/ny tråd två ggr om telefonförsäljning/enkät och det ser ut som dom är skickade, men jag hittar dem inte heller. Nåt måste vara fel? Nu får vi se om detta kommer synas istället. Eller kan ni hitta nåt som heter \"Enkät telefonförsäljare\"?
  18. 9
    Fattar inget! Hej!
    Jag gjorde nytt inlägg/ny tråd två ggr om telefonförsäljning/enkät och det ser ut som dom är skickade, men jag hittar dem inte heller. Nåt måste vara fel? Nu får vi se om detta kommer synas istället. Eller kan ni hitta nåt som heter \"Enkät telefonförsäljare\"?
  19. Medlem sedan
    Jan 2003
    #10

    Men vet du vad!? Jag kan läsa...

    ... ditt inlägg och även mina (inkl ett test) om jag väljer \"visa platt forum\" uppe till höger! Men så ska det inte vara...

  20. 10
    Men vet du vad!? Jag kan läsa... ... ditt inlägg och även mina (inkl ett test) om jag väljer \"visa platt forum\" uppe till höger! Men så ska det inte vara...

  21. Medlem sedan
    Jan 2003
    #11

    Se mitt svar till Gunilla ovan..

    ... skumt!
  22. 11
    Se mitt svar till Gunilla ovan.. ... skumt!
  23. Medlem sedan
    Apr 2006
    #12

    Saga gillade spjälisen från första

    stund..hon sov i den redan i december då vi precis köpt den..
    Hon somnade i den själv, vi bara lade ner henne med napp och filt sen somnade hon efter 5 min ungefär.

    Har aldrig haft några problem med det med nåt av barnen..alla tre har legat i sin spjälsäng runt 3-6 månader..

    Har han filt och napp när han sover?...det är ju en trygghet i sig bara det...min hon ligger och gnor med filten i huvudet och ansiktet innan hon somnar med filten över ansiktet...hon älskar sin napp...hon somnar så fort den är i munnen typ ;-)
  24. 12
    Saga gillade spjälisen från första stund..hon sov i den redan i december då vi precis köpt den..
    Hon somnade i den själv, vi bara lade ner henne med napp och filt sen somnade hon efter 5 min ungefär.

    Har aldrig haft några problem med det med nåt av barnen..alla tre har legat i sin spjälsäng runt 3-6 månader..

    Har han filt och napp när han sover?...det är ju en trygghet i sig bara det...min hon ligger och gnor med filten i huvudet och ansiktet innan hon somnar med filten över ansiktet...hon älskar sin napp...hon somnar så fort den är i munnen typ ;-)
  25. Medlem sedan
    Apr 2006
    #13

    och framförallt

    sover han i ert sovrum?
    Min kunde inte sova i vårt sovrum tillslut för hon vaknade bara man vände sig i sängen eller andades för högt...hon var väldigt känsig så när hon var runt 5-6 månader..så då fick hon eget rum. Och i början vaknade hon för välling 1 gång men nu sen en månad tillbaka sover hon hela natten utan välling...
  26. 13
    och framförallt sover han i ert sovrum?
    Min kunde inte sova i vårt sovrum tillslut för hon vaknade bara man vände sig i sängen eller andades för högt...hon var väldigt känsig så när hon var runt 5-6 månader..så då fick hon eget rum. Och i början vaknade hon för välling 1 gång men nu sen en månad tillbaka sover hon hela natten utan välling...
  27. Medlem sedan
    Apr 2006
    #14

    om du lägger han i sängen och

    låter han dricka vällingen där så dåsar han till...sen när han druckit upp är du snabbt framme och byter till hans napp och filt..så gör jag varje kväll och hon somnar så gott..
  28. 14
    om du lägger han i sängen och låter han dricka vällingen där så dåsar han till...sen när han druckit upp är du snabbt framme och byter till hans napp och filt..så gör jag varje kväll och hon somnar så gott..
  29. Medlem sedan
    Apr 2006
    #15

    ang att sova brevid mamman

    och pappan...så är det liiite otäckt...för jag har hört om de som legat ihjäl sina barn...
    och jag måste bara tala om att en natt då Saga var ca 2 månader...skrek hon högt mitt i natten helt plötsligt..jag blev så rädd så jag hoppade högt i sängen. Vet inte riktigt vad felet var men jag tror...att jag råkat lägga mig på hennes arm eller nåt så den kom i kläm på nåt sätt.
    Otäckt om det varit hennes huvud istället..
  30. 15
    ang att sova brevid mamman och pappan...så är det liiite otäckt...för jag har hört om de som legat ihjäl sina barn...
    och jag måste bara tala om att en natt då Saga var ca 2 månader...skrek hon högt mitt i natten helt plötsligt..jag blev så rädd så jag hoppade högt i sängen. Vet inte riktigt vad felet var men jag tror...att jag råkat lägga mig på hennes arm eller nåt så den kom i kläm på nåt sätt.
    Otäckt om det varit hennes huvud istället..
  31. Medlem sedan
    Apr 2006
    #16

    jag kan inte heller men igår när

    det hände mig så var helt plötsligt inlägget där nu idag när jag tittade...det verkar ta en stund...eller kanske det hjälper om man loggar ut och sen in igen?

    de verkar ha nåt strul
  32. 16
    jag kan inte heller men igår när det hände mig så var helt plötsligt inlägget där nu idag när jag tittade...det verkar ta en stund...eller kanske det hjälper om man loggar ut och sen in igen?

    de verkar ha nåt strul
  33. Medlem sedan
    Jan 2004
    #17

    Samma sak här...

    nya inlägg som jag postat kommer aldrig fram i trådat forum öht. Otroligt irriterande!
  34. 17
    Samma sak här... nya inlägg som jag postat kommer aldrig fram i trådat forum öht. Otroligt irriterande!
  35. Medlem sedan
    Apr 2006
    #18

    nämen vad coolt

    platt forum..har aldrig sett den länken däruppe innan..är det nåt nytt? Så man kan välja hur man vill se trådarna?
  36. 18
    nämen vad coolt platt forum..har aldrig sett den länken däruppe innan..är det nåt nytt? Så man kan välja hur man vill se trådarna?
  37. Medlem sedan
    Apr 2003
    #19

    Vi har

    en 160 cm säng på ben som står mot väggen.
    Sigrid sover längst in mot väggen. Om hon skulle krypa neråt så står en oanvänd spjälsäng i fotändan så hon inte ramlar ut och kryper hon över mig så ramlar hon bara ner i en 90 cm säng som står på golvet brevid den stora.
    Pappa och Olivia sover i den lilla sängen och jag och Sigrid i den stora (fast Olivia brukar krypa upp i den stora ibland)
  38. 19
    Vi har en 160 cm säng på ben som står mot väggen.
    Sigrid sover längst in mot väggen. Om hon skulle krypa neråt så står en oanvänd spjälsäng i fotändan så hon inte ramlar ut och kryper hon över mig så ramlar hon bara ner i en 90 cm säng som står på golvet brevid den stora.
    Pappa och Olivia sover i den lilla sängen och jag och Sigrid i den stora (fast Olivia brukar krypa upp i den stora ibland)
  39. Medlem sedan
    Jan 2005
    #20

    Havanna har samma problem

    hon sover jätte bra om hon får ligga nära mig men lägger vi ner henne i sin säng blir det gnäll direkt.. och skulle hon mot all förmodan sova så vaknar hon tidigare å gnäller..
  40. 20
    Havanna har samma problem hon sover jätte bra om hon får ligga nära mig men lägger vi ner henne i sin säng blir det gnäll direkt.. och skulle hon mot all förmodan sova så vaknar hon tidigare å gnäller..

Liknande trådar

  1. Mina pojknamnsförslag ratas av mannen..
    By Anonym in forum Namn, dop & namngivning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 18:48
  2. Mamma ratas...
    By Stina3 in forum _0909 Septemberbarn
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-02-25, 10:20
  3. Spjälsängen....
    By pella in forum _0812 Decemberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-18, 14:39
  4. Ut ur spjälsängen!
    By Vänamön in forum _0610 Oktoberbarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-11-10, 16:09
  5. Spjälsängen?
    By Tsarbabe in forum _0611 Novemberbarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-07, 14:51
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar