Slår sig era barn ofta?
_0406 Junibarn
  1. Medlem sedan
    Jul 2003
    #1

    Slår sig era barn ofta?

    idag slog det mig att Teo har haft plåster en endaste gång i sitt snart 2 åriga liv! Och skråmor har han väl haft runt 10 gånger bara.
    Kom på det när han ramlade idag och började blöda på fingret, jag fick ett plåster av en annan mamma där och skulle sätta på det. Men Teo såg ut som ett frågetecken och krävde att det skulle tas av genast- han tyckte det var läbbigt värre.... Då kom jag på det att just det ja, han har nästan aldrig gjort illa sig!
    Trodde att barn slog sig fördärvade typ hela tiden, eller är det bara Teo som klarar sig??
  2. 1
    Slår sig era barn ofta? idag slog det mig att Teo har haft plåster en endaste gång i sitt snart 2 åriga liv! Och skråmor har han väl haft runt 10 gånger bara.
    Kom på det när han ramlade idag och började blöda på fingret, jag fick ett plåster av en annan mamma där och skulle sätta på det. Men Teo såg ut som ett frågetecken och krävde att det skulle tas av genast- han tyckte det var läbbigt värre.... Då kom jag på det att just det ja, han har nästan aldrig gjort illa sig!
    Trodde att barn slog sig fördärvade typ hela tiden, eller är det bara Teo som klarar sig??
  3. Medlem sedan
    Jun 2000
    #2

    Alex slår sig

    men sällan så det börjar blöda. Han hatar också plåster och får panik när man kommer i närheten med ett plåster. Han har haft ett pålster han med (om man inte räknar dom han fått efter sprutor eller stick i fingret), men jag tror han slet av sig det efter 20 sekunder eller nått :) Men Alex har ofta blåmärken och bulor, men han klättrar också överallt och så högt han kan och kastar sig runt som en tok, så det är inte så konstigt :)
  4. 2
    Alex slår sig men sällan så det börjar blöda. Han hatar också plåster och får panik när man kommer i närheten med ett plåster. Han har haft ett pålster han med (om man inte räknar dom han fått efter sprutor eller stick i fingret), men jag tror han slet av sig det efter 20 sekunder eller nått :) Men Alex har ofta blåmärken och bulor, men han klättrar också överallt och så högt han kan och kastar sig runt som en tok, så det är inte så konstigt :)
  5. lotta
    #3

    Det känns som det iallafall

    men det är väl inte mer än andra barn antar jag, mest att hon ramlar eller slår i nånstans, inte ofta att det börjar blöda, hin skar sig nån gång på ett papper det är det enda jag minns. Men plåster vill hon ha, det hjälper mot det mesta verkar det som :-) kan bero på att jag har ett par vårtor som jag plåstrar om så det är inget otäckt för henne.
    Igår bet hon sig i fingret, 2 ggr det gjorde ont!!!
  6. 3
    Det känns som det iallafall men det är väl inte mer än andra barn antar jag, mest att hon ramlar eller slår i nånstans, inte ofta att det börjar blöda, hin skar sig nån gång på ett papper det är det enda jag minns. Men plåster vill hon ha, det hjälper mot det mesta verkar det som :-) kan bero på att jag har ett par vårtor som jag plåstrar om så det är inget otäckt för henne.
    Igår bet hon sig i fingret, 2 ggr det gjorde ont!!!
  7. Medlem sedan
    Jul 2001
    #4

    Aldrig haft plåster...

    ... men däremot ett oräkneligt antal blåmärken, näsblod, skrubbsår, bulor, fästingbett mm. Men plåster har vi nog aldrig använt. Kanske för att storebror Noel 4 år aldrig ha velat ha plåster. Han slår sig ganska ofta, kliar hål på mollusker, får getingstick osv. men vägrar använda plåster. Kanske därför vi helt enkelt aldrig använder plåster. Men slår sig; japp!
  8. 4
    Aldrig haft plåster... ... men däremot ett oräkneligt antal blåmärken, näsblod, skrubbsår, bulor, fästingbett mm. Men plåster har vi nog aldrig använt. Kanske för att storebror Noel 4 år aldrig ha velat ha plåster. Han slår sig ganska ofta, kliar hål på mollusker, får getingstick osv. men vägrar använda plåster. Kanske därför vi helt enkelt aldrig använder plåster. Men slår sig; japp!
  9. Annika m Erik 22/6 +3 til
    #5

    Nä, faktiskt inte

    men så har han fram till nu varit lugn, men nu börjar det bli fart på honom så det kommer säkert.
  10. 5
    Nä, faktiskt inte men så har han fram till nu varit lugn, men nu börjar det bli fart på honom så det kommer säkert.
  11. Medlem sedan
    Sep 2002
    #6

    Barn är så olika...

    ...vid den här åldern hade min äldste hunnit få X antal stickor, sår, bulor, blåmärken och t om krossår i bakhuvudet (ja, de kallade det krossår - han slog bakhuvudet, det blev ett sår som de limmade igen på akuten).

    Cornelia däremot har lyckats greja blåmärken, men inga sår eller annat (och har aldrig haft plåster).

    Men en liten kul grej - minns när äldsten var i den här åldern och hade lyckats få hela handen full med stickor, som jag plockade ut med nål och pincett. Han höll sig lugn hela tiden, men när jag tog fram plåster för att lägga på efteråt skrek han \"nej!!! ont!!!\" - han förknippade plåster med smärta, fast han just uthärdat en kvart med nålstick... :)
  12. 6
    Barn är så olika... ...vid den här åldern hade min äldste hunnit få X antal stickor, sår, bulor, blåmärken och t om krossår i bakhuvudet (ja, de kallade det krossår - han slog bakhuvudet, det blev ett sår som de limmade igen på akuten).

    Cornelia däremot har lyckats greja blåmärken, men inga sår eller annat (och har aldrig haft plåster).

    Men en liten kul grej - minns när äldsten var i den här åldern och hade lyckats få hela handen full med stickor, som jag plockade ut med nål och pincett. Han höll sig lugn hela tiden, men när jag tog fram plåster för att lägga på efteråt skrek han \"nej!!! ont!!!\" - han förknippade plåster med smärta, fast han just uthärdat en kvart med nålstick... :)
  13. Medlem sedan
    Oct 2001
    #7

    Fanny slår sig väldigt mycket

    Förra veckan hade hon ramlat på en vass buske och hade en stor reva rätt över halsen :-(
    2 dagar efter hade hon ramlat och slagit ett rejält hack i handen. Blåmärken i pannan är vardag.
    Hennes storasyster var det precis tvärt om med, knappt en skråma under hennes första 4 år. Nu vid 4 ½ börjar hon dock göra sig illa mer konstigt nog. Fast det beror väl på att hon är mer aktiv nu och ute på ett annat sätt.
  14. 7
    Fanny slår sig väldigt mycket Förra veckan hade hon ramlat på en vass buske och hade en stor reva rätt över halsen :-(
    2 dagar efter hade hon ramlat och slagit ett rejält hack i handen. Blåmärken i pannan är vardag.
    Hennes storasyster var det precis tvärt om med, knappt en skråma under hennes första 4 år. Nu vid 4 ½ börjar hon dock göra sig illa mer konstigt nog. Fast det beror väl på att hon är mer aktiv nu och ute på ett annat sätt.
  15. Medlem sedan
    Jan 2005
    #8

    Dagligen

    Oscar slår sig nog dagligen, men än så länge inga allvarliga skador. Knäna och handflatorna är ofta utsatta, han verkar ha en \"underbar\" förmåga att snubbla på sina egna fötter just nu. Bulor och blåmärken finns det mängder av.
  16. 8
    Dagligen Oscar slår sig nog dagligen, men än så länge inga allvarliga skador. Knäna och handflatorna är ofta utsatta, han verkar ha en \"underbar\" förmåga att snubbla på sina egna fötter just nu. Bulor och blåmärken finns det mängder av.
  17. Zukits med Filip
    #9

    Nej *peppar peppar*

    Förutom efter sprutor har vi aldrig behövt använda plåster. Filip är ganska försiktig av sig och klättrar inte så mycket. Han ramlade väldigt sällan när han började gå heller för han ville hålla i ett finger i en månad innan han släppte taget :-)
  18. 9
    Nej *peppar peppar* Förutom efter sprutor har vi aldrig behövt använda plåster. Filip är ganska försiktig av sig och klättrar inte så mycket. Han ramlade väldigt sällan när han började gå heller för han ville hålla i ett finger i en månad innan han släppte taget :-)

Liknande trådar

  1. Slår ni ofta upp saker?
    By Malinau in forum Ordet är fritt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 17:16
  2. Barn som slår barn på förskolan
    By honhan in forum Småbarn
    Svar: 58
    Senaste inlägg: 2010-04-26, 11:33
  3. Barn som slår andra barn
    By honhan in forum Barn som yrke
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-04-25, 17:24
  4. Barn som slår
    By malin2 in forum Utlandsföräldrar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-12-11, 20:53
  5. Slår sig era barn?
    By cachi in forum _0406 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-29, 18:53
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar