Kan ni hjälpa mig med en sak?
_0409 Septemberbarn
  1. Medlem sedan
    Apr 2002
    #1

    Kan ni hjälpa mig med en sak?

    Som ni kanske vet så läser jag till förskollärare. Ibörjan av terminen tyckte jag det var urfjantigt att vi inte skulle säga \"dagis\" utan använda oss av förskola, eftersom det är det det heter ingeting annat. Ju längre terminen går , desto mer förstår jag och känner jag lika dant, Det är inte Dagis, det är förskola, inget annat, dagis var något vi hade på 70-talet och nog har utvecklingen gått framåt?
    Kan ni hjälpa mig och försöka (jag måste själv tänka mig för) och säga förskola istället för dagis?
    Eller ge mig en rejäl debatt för varför ett gammalt dammigt ord skall hänga kvar...
  2. 1
    Kan ni hjälpa mig med en sak? Som ni kanske vet så läser jag till förskollärare. Ibörjan av terminen tyckte jag det var urfjantigt att vi inte skulle säga \"dagis\" utan använda oss av förskola, eftersom det är det det heter ingeting annat. Ju längre terminen går , desto mer förstår jag och känner jag lika dant, Det är inte Dagis, det är förskola, inget annat, dagis var något vi hade på 70-talet och nog har utvecklingen gått framåt?
    Kan ni hjälpa mig och försöka (jag måste själv tänka mig för) och säga förskola istället för dagis?
    Eller ge mig en rejäl debatt för varför ett gammalt dammigt ord skall hänga kvar...
  3. Medlem sedan
    Nov 2003
    #2

    för mig

    känns ordet förskola som benämning på dagis fruktansvärt förvirrande, men det beror på att förskola här betyder det år när 6-åringar \"förbereder sig\" för skolan, alltså har ett år som är dagis blandat med lite skoltänk. Har ni inte det i Sverige eller vad heter det där?
    Varför dagis ska heta förskola fattar jag faktiskt inte heller så av mig får du inte mycket hjälp :)
  4. 2
    för mig känns ordet förskola som benämning på dagis fruktansvärt förvirrande, men det beror på att förskola här betyder det år när 6-åringar \"förbereder sig\" för skolan, alltså har ett år som är dagis blandat med lite skoltänk. Har ni inte det i Sverige eller vad heter det där?
    Varför dagis ska heta förskola fattar jag faktiskt inte heller så av mig får du inte mycket hjälp :)
  5. Medlem sedan
    Apr 2004
    #3

    Förr hette

    6-åringarnas förberedande verksamhet \"lekis\", idag tror jag den heter \"6-års\"??
  6. 3
    Förr hette 6-åringarnas förberedande verksamhet \"lekis\", idag tror jag den heter \"6-års\"??
  7. Medlem sedan
    Apr 2004
    #4

    Nja

    För mig så är det självklart att det heter förskola. Jag har inte anv dagis eftersom jag själv aldrig gick där o har inte haft några barn där. Förskola är ett bra namn, \"före skolan\". Hihi =)
  8. 4
    Nja För mig så är det självklart att det heter förskola. Jag har inte anv dagis eftersom jag själv aldrig gick där o har inte haft några barn där. Förskola är ett bra namn, \"före skolan\". Hihi =)
  9. Medlem sedan
    Apr 2002
    #5

    dagis..

    är en förkortning på den gamla daghem. Nu finns det inte längre några daghem, i och med reformen -98 när även \"dagis\" fick en läroplan, och ett konkret styrdokument, ändrades namnet till förskola, 6 års verksamheten heter förskoleklass.
    precis som du säger att förskola är skoltänk för dig, så är ordet dagis för \"förvarings tänk\" alltså ett dagis finns där för att föräldrar skall kunna arbeta.
    Förskolan finns i första hand för att ge barnen en pedagogisk och utveckland dag, i andra hand som en anledning till förvärvsarbete eller studier. Alltså för mig i förskolan är BARNET det viktiga, med dagis, är det de vuxnas behov av barnomsorg (som är ett ord som egentligen inte existerar i sverige längre, men som används av alla)
  10. 5
    dagis.. är en förkortning på den gamla daghem. Nu finns det inte längre några daghem, i och med reformen -98 när även \"dagis\" fick en läroplan, och ett konkret styrdokument, ändrades namnet till förskola, 6 års verksamheten heter förskoleklass.
    precis som du säger att förskola är skoltänk för dig, så är ordet dagis för \"förvarings tänk\" alltså ett dagis finns där för att föräldrar skall kunna arbeta.
    Förskolan finns i första hand för att ge barnen en pedagogisk och utveckland dag, i andra hand som en anledning till förvärvsarbete eller studier. Alltså för mig i förskolan är BARNET det viktiga, med dagis, är det de vuxnas behov av barnomsorg (som är ett ord som egentligen inte existerar i sverige längre, men som används av alla)
  11. Medlem sedan
    Apr 2002
    #6

    lekis är nått annat, 6 års verksamheten har hetat Förskola, nu heter det förskoleklass, efter skolan och förskoleklassen går man på Fritids om man inte blir hämtad eller går hem vill säga.
  12. 6
    nä lekis är nått annat, 6 års verksamheten har hetat Förskola, nu heter det förskoleklass, efter skolan och förskoleklassen går man på Fritids om man inte blir hämtad eller går hem vill säga.
  13. Medlem sedan
    Apr 2002
    #7

    tack :)

    själv har jag ju gått på dagis och är uppvuxen med det begreppet. Men det har inte varit så svårt att lära denna gamla hung sitta ;) Men som du ser är jag nu på en mission att även lära andra gamla hundar att det heter förskola.
  14. 7
    tack :) själv har jag ju gått på dagis och är uppvuxen med det begreppet. Men det har inte varit så svårt att lära denna gamla hung sitta ;) Men som du ser är jag nu på en mission att även lära andra gamla hundar att det heter förskola.
  15. Medlem sedan
    Apr 2004
    #8

    Aha

    Så det heter fritids fortfarande =)
  16. 8
    Aha Så det heter fritids fortfarande =)
  17. Medlem sedan
    Apr 2002
    #9

    japp.

    snacka att min blir lätt insnöad idet man pluggar... det är fredagkväll och jag vill få igång en diskussion om begreppen dagis vs Förskola :P
  18. 9
    japp. snacka att min blir lätt insnöad idet man pluggar... det är fredagkväll och jag vill få igång en diskussion om begreppen dagis vs Förskola :P
  19. Medlem sedan
    Apr 2004
    #10

    ujj

    det lät som rena grekiskan för mig. För mig betyder förskolan att hon ska ha det bra, utv på samma plan som hon hade gjort hemma eller ännu bättre men i henens egen takt. Och att hon ska få socialt umgänge. Självklart är det bra för mig som arb också =)
  20. 10
    ujj det lät som rena grekiskan för mig. För mig betyder förskolan att hon ska ha det bra, utv på samma plan som hon hade gjort hemma eller ännu bättre men i henens egen takt. Och att hon ska få socialt umgänge. Självklart är det bra för mig som arb också =)
  21. Medlem sedan
    Apr 2004
    #11

    Hihi

    men jag vill gärna fråga dig som blivande fskl vad du gör när ett barn ex om o om igen ställer sig i stolen vid matbordet när ni har frukost/lunch/mellanmål?
  22. 11
    Hihi men jag vill gärna fråga dig som blivande fskl vad du gör när ett barn ex om o om igen ställer sig i stolen vid matbordet när ni har frukost/lunch/mellanmål?
  23. Medlem sedan
    Nov 2005
    #12

    Jag övar...

    ...och säger i princip alltid förskola. Jag har nog inte tänkt på det \"historiska\" perspektivet, men jag tilltalas av tanken på den pedagogik som finns i förskolan och som jag inte tror fanns på den gamla tidens dagis. Och pedagogik hänger liksom mer ihop med förskola.

    Detta är också en anledning till att jag aldrig skulle kunna tänka mig att placera mitt barn hos \"dagmamma\" (dagbarnvårdare är väl den korrekta termen), eftersom de inte är pedagoger och inte har en läroplan att \"leva efter\".

    Nu, när min man är hemma, och sen när jag är hemma, har ju vi tid att lägga även på mer \"pedagogiska\" saker med lillan, men vi ÄR inte pedagoger. Men när man har tid kan man tänka lite mer. När vi sen jobbar och hon ska in i förskolan är jag glad att de som tar hand om henne med hjälp av lek och rolighet försöker få henne att utvecklas och stimuleras. Det som vi inte kommer att ha ork och tid till i samma utsträckning.

    Ja, nu är jag lite trött, så det blev nog inte så välformulerat. Men nåt kanske gick fram... Annars får jag återkomma i morgon :)
  24. 12
    Jag övar... ...och säger i princip alltid förskola. Jag har nog inte tänkt på det \"historiska\" perspektivet, men jag tilltalas av tanken på den pedagogik som finns i förskolan och som jag inte tror fanns på den gamla tidens dagis. Och pedagogik hänger liksom mer ihop med förskola.

    Detta är också en anledning till att jag aldrig skulle kunna tänka mig att placera mitt barn hos \"dagmamma\" (dagbarnvårdare är väl den korrekta termen), eftersom de inte är pedagoger och inte har en läroplan att \"leva efter\".

    Nu, när min man är hemma, och sen när jag är hemma, har ju vi tid att lägga även på mer \"pedagogiska\" saker med lillan, men vi ÄR inte pedagoger. Men när man har tid kan man tänka lite mer. När vi sen jobbar och hon ska in i förskolan är jag glad att de som tar hand om henne med hjälp av lek och rolighet försöker få henne att utvecklas och stimuleras. Det som vi inte kommer att ha ork och tid till i samma utsträckning.

    Ja, nu är jag lite trött, så det blev nog inte så välformulerat. Men nåt kanske gick fram... Annars får jag återkomma i morgon :)
  25. Novisen
    #13

    För mig

    känns det konstigt att säga förskola. Min son är så liten att det känns mer som att han ska gå på dagis än förskola. Jag är 70-talist och då hette det väl dagis fram till 6-år då det blev förskola? Å andra sidan så är inte dagis \"förvaring\" (för mig alltså) av barnen så länge föräldrarna jobbar, utan de får lära sig saker som är på deras nivå. Förskola känns mer strikt och \"skolaktigt\" (=alla barnen sitter i bänkar och räcker upp handen osv).

    Jag tror att en del saker är så invanda att det är svårt att bryta. Och det var ju ett tag sedan jag gick i skolan och jag har inte hängt med i utvecklingen:)
  26. 13
    För mig känns det konstigt att säga förskola. Min son är så liten att det känns mer som att han ska gå på dagis än förskola. Jag är 70-talist och då hette det väl dagis fram till 6-år då det blev förskola? Å andra sidan så är inte dagis \"förvaring\" (för mig alltså) av barnen så länge föräldrarna jobbar, utan de får lära sig saker som är på deras nivå. Förskola känns mer strikt och \"skolaktigt\" (=alla barnen sitter i bänkar och räcker upp handen osv).

    Jag tror att en del saker är så invanda att det är svårt att bryta. Och det var ju ett tag sedan jag gick i skolan och jag har inte hängt med i utvecklingen:)
  27. Medlem sedan
    Oct 2001
    #14

    Vi säger alltid förskola!

    Tyckte också det kändes konstigt när de sa redan på inskolningsmötet att här säger alla förskola, men det gick snabbt att vänja sig och nu säger vi inget annat! Tycker att det är ett mycket bättre ord, känns bättre att lämna sitt barn på förskolan än på dagis tycker jag :)
  28. 14
    Vi säger alltid förskola! Tyckte också det kändes konstigt när de sa redan på inskolningsmötet att här säger alla förskola, men det gick snabbt att vänja sig och nu säger vi inget annat! Tycker att det är ett mycket bättre ord, känns bättre att lämna sitt barn på förskolan än på dagis tycker jag :)
  29. Kat m Viggo
    #15

    Men

    kommunala dagmammor \"lever efter\" precis samma läroplan som förskolorna! I alla fall här hos oss. De är också utbildade pedagoger, många av dem har jobbat på förskolor tidigare.

    Här är dagmammorna en arbetsgrupp som jämställs med en förskola. De \"går efter\" samma läroplan, har samma styrdokument, har samma studiedagar, utbildningar, kurser, utvecklingssamtal med mera som förskolepersonalen.

    Visst kan dagmammor vara outbildade, men det kan också vara utbildad personal som jobbar på samma premisser som förskolepersonalen. Det varierar nog väldigt mellan olika kommuner och olika dagmammor.
  30. 15
    Men kommunala dagmammor \"lever efter\" precis samma läroplan som förskolorna! I alla fall här hos oss. De är också utbildade pedagoger, många av dem har jobbat på förskolor tidigare.

    Här är dagmammorna en arbetsgrupp som jämställs med en förskola. De \"går efter\" samma läroplan, har samma styrdokument, har samma studiedagar, utbildningar, kurser, utvecklingssamtal med mera som förskolepersonalen.

    Visst kan dagmammor vara outbildade, men det kan också vara utbildad personal som jobbar på samma premisser som förskolepersonalen. Det varierar nog väldigt mellan olika kommuner och olika dagmammor.
  31. Nissa
    #16

    Med barnen pratar jag om dagis...

    .. med vuxna om förskola. För barnen är samtlig personal \"fröken\", oavsett om de är barnskötare, kokerska eller förskollärare. Pratar jag med vuxna säger jag personal eller rätt yrkestitel.

    Jag gick själv inte på dagis, vi hade barnflicka och sista året innan skolan var det lekis och privat dagmamma (en granne). Jag har alltså ingen aning om hur dagisverksamheten förändrades i samband med förskolereformen. Men jag tycker mest man hör om att grupperna blir större och dessutom med färre personal... Samtidigt så var dåtidens dagis något som ofta (då) utmålades som en nödlösning, något lite \"fult\", så jämfört med det så är mina erfarenheter av dagens förskola enormt bra.
  32. 16
    Med barnen pratar jag om dagis... .. med vuxna om förskola. För barnen är samtlig personal \"fröken\", oavsett om de är barnskötare, kokerska eller förskollärare. Pratar jag med vuxna säger jag personal eller rätt yrkestitel.

    Jag gick själv inte på dagis, vi hade barnflicka och sista året innan skolan var det lekis och privat dagmamma (en granne). Jag har alltså ingen aning om hur dagisverksamheten förändrades i samband med förskolereformen. Men jag tycker mest man hör om att grupperna blir större och dessutom med färre personal... Samtidigt så var dåtidens dagis något som ofta (då) utmålades som en nödlösning, något lite \"fult\", så jämfört med det så är mina erfarenheter av dagens förskola enormt bra.
  33. Medlem sedan
    Apr 2002
    #17

    Familjedaghem...

    har ingen läroplan som de måste följa , de har allmäna råd, som _bör_ följas men de måste inte följas.
  34. 17
    Familjedaghem... har ingen läroplan som de måste följa , de har allmäna råd, som _bör_ följas men de måste inte följas.
  35. Medlem sedan
    Oct 2003
    #18

    Säger bestämt att barnet

    måste sitta ner och sätter barnet. Fortsätter det så i evigheter så finns det selen man kan köpa så de inte kan ställa sig upp *s*

    Kram Jennie
  36. 18
    Säger bestämt att barnet måste sitta ner och sätter barnet. Fortsätter det så i evigheter så finns det selen man kan köpa så de inte kan ställa sig upp *s*

    Kram Jennie
  37. Medlem sedan
    Oct 2003
    #19

    Tillägg

    Brukar väl förklara lite varför, men med så här små barn som våra, behöver man inte förklara varje gång, de kommer ändå inte lyssna ;-) Utan det bästa sätter är att visa, dvs säga sätta de ner. Men för att man inte ska tappa tålamodet för mycket, så är selen jättebra ;-)

    Kram Jennie
  38. 19
    Tillägg Brukar väl förklara lite varför, men med så här små barn som våra, behöver man inte förklara varje gång, de kommer ändå inte lyssna ;-) Utan det bästa sätter är att visa, dvs säga sätta de ner. Men för att man inte ska tappa tålamodet för mycket, så är selen jättebra ;-)

    Kram Jennie
  39. Medlem sedan
    Apr 2002
    #20

    Det lustiga är ju..

    tycker jag, att jag kan inte få Ludde att sitta i matstolen han bara skrattar åt mig. MEN när jag är på min VFU(praktik) plats, så är det en helt annan sak. Som Lärare har man en annan respekt, precis som Jenny säger, när man säger nej, bestämt och sätter dem ner igen ,så får man en helt annan respons än den man får hemma ( i alla fall jag :)
  40. 20
    Det lustiga är ju.. tycker jag, att jag kan inte få Ludde att sitta i matstolen han bara skrattar åt mig. MEN när jag är på min VFU(praktik) plats, så är det en helt annan sak. Som Lärare har man en annan respekt, precis som Jenny säger, när man säger nej, bestämt och sätter dem ner igen ,så får man en helt annan respons än den man får hemma ( i alla fall jag :)
Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Liknande trådar

  1. Kan ni hjälpa?
    By elina. in forum Arbete, ekonomi & juridik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-23, 10:14
  2. hej kan ni hjälpa mig?
    By ~Marie~ in forum Autismspektrum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 21:59
  3. Kan ni hjälpa mig?
    By -Tess- in forum Ordet är fritt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-15, 19:18
  4. kan nån hjälpa?!
    By agly in forum Hem & fritid
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-14, 23:06
  5. Kan ni hjälpa mig hjälpa min syster
    By Min syster är sjuk in forum Känsliga snack
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 07:15
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar