Lapis fråga!! Hjälp! (naveln)
_0605 Majbarn
  1. Medlem sedan
    Oct 1999
    #1

    Lapis fråga!! Hjälp! (naveln)

    Min Kian har en liten stump kvar i naveln som inte ramlat bort med resten. Vet att nån skrev om samma sa här om dagen. Är det verkligen nödvändingt med Lapis eller ramlar den bort av sig själv.

    För att efter att min dotter fick Lapis penslat i naveln så fick hon navelbråck, vill helst inte att det ska hända igen. Hon hade bara en liiten bit som jag inte ens sett själv.

    VEt nån om Lapis behövs för att det ska trilla bort eller är det till för att det ska ramla bort fortare?
  2. 1
    Lapis fråga!! Hjälp! (naveln) Min Kian har en liten stump kvar i naveln som inte ramlat bort med resten. Vet att nån skrev om samma sa här om dagen. Är det verkligen nödvändingt med Lapis eller ramlar den bort av sig själv.

    För att efter att min dotter fick Lapis penslat i naveln så fick hon navelbråck, vill helst inte att det ska hända igen. Hon hade bara en liiten bit som jag inte ens sett själv.

    VEt nån om Lapis behövs för att det ska trilla bort eller är det till för att det ska ramla bort fortare?
  3. Kristin +2
    #2

    Och då blir min fråga....

    Vad är Lapis!!!???

    Har aldrig hört om det, och jag har aldrig penslat på något....????
  4. 2
    Och då blir min fråga.... Vad är Lapis!!!???

    Har aldrig hört om det, och jag har aldrig penslat på något....????
  5. Anonym
    #3

    Vet bara

    att det tog 18 dagar innan min son tappade sin bit o det var helt OK enligt BVC!
    Skulle anv olja men inget annat sa dom till mig.
    Skulle absolut inte riskera att få bråck utan låt du biten sitta kvar o ring BVC imorgon!
  6. 3
    Vet bara att det tog 18 dagar innan min son tappade sin bit o det var helt OK enligt BVC!
    Skulle anv olja men inget annat sa dom till mig.
    Skulle absolut inte riskera att få bråck utan låt du biten sitta kvar o ring BVC imorgon!
  7. Medlem sedan
    Oct 1999
    #4

    Det är något medel

    som BVC tanten kan pensla på om det sitter en bit kvar av navelsträngen som inte ramlat av. Kian har en liten stump kvar i naveln som inte ramlade av med resten
  8. 4
    Det är något medel som BVC tanten kan pensla på om det sitter en bit kvar av navelsträngen som inte ramlat av. Kian har en liten stump kvar i naveln som inte ramlade av med resten
  9. Medlem sedan
    Jun 2003
    #5

    Kan lapis

    orsaka bråck? Jag läste annars någonstans att 2/3 av sådana navelgranulom ramlar av av sig självt efter 3 veckor om man tvättar med koksaltlösning, övriga får man pensla med lapis. I denna länken står lite info.
    http://www.orebroll.se/upload/Prim/Kansli/BHV/Dokument/Handboken/Kap%2010.13.%20Navel.pdf
  10. 5
    Kan lapis orsaka bråck? Jag läste annars någonstans att 2/3 av sådana navelgranulom ramlar av av sig självt efter 3 veckor om man tvättar med koksaltlösning, övriga får man pensla med lapis. I denna länken står lite info.
    http://www.orebroll.se/upload/Prim/Kansli/BHV/Dokument/Handboken/Kap%2010.13.%20Navel.pdf
  11. Medlem sedan
    Oct 1999
    #6

    Tack

    vad skönt att höra någon som låtit den ramla av av sig självt. Vill verkligen inte att lilla Kian också ska få bråck. Jag var tveksam till att BVC tanten skulle pensla med dottern men då visste jag inte bättre. Nä denna gång får det ta den tid det tar!

    Tack igen!
  12. 6
    Tack vad skönt att höra någon som låtit den ramla av av sig självt. Vill verkligen inte att lilla Kian också ska få bråck. Jag var tveksam till att BVC tanten skulle pensla med dottern men då visste jag inte bättre. Nä denna gång får det ta den tid det tar!

    Tack igen!
  13. Medlem sedan
    Jun 2003
    #7

    Jo om naveln

    tex inte riktigt läker ihop av sig självt, ibland kan det fortsätta blöda, så kan man pensla på lite lapis (silvernitrat) som orsakar ett litet sår. Detta påskyndar läkningen. Min dotter fick lapis på sin navel för att det inte riktigt ville sluta blöda.
  14. 7
    Jo om naveln tex inte riktigt läker ihop av sig självt, ibland kan det fortsätta blöda, så kan man pensla på lite lapis (silvernitrat) som orsakar ett litet sår. Detta påskyndar läkningen. Min dotter fick lapis på sin navel för att det inte riktigt ville sluta blöda.
  15. Medlem sedan
    Oct 1999
    #8

    Vet inte

    om Lapis orsakade bråcket men några dagar efter hon blivit penslad fick hon bråck. Innan det var naveln alldeles fin förutom stumpen. Jag vill bara inte riskera det igen. Tack för tippset!
  16. 8
    Vet inte om Lapis orsakade bråcket men några dagar efter hon blivit penslad fick hon bråck. Innan det var naveln alldeles fin förutom stumpen. Jag vill bara inte riskera det igen. Tack för tippset!
  17. Athena m. Hjalmar
    #9

    Jag skrev om det innan

    och Hjalmars navel hade en stor bit (ca 1 cm lång) som hängde utanför och BVC-sköterskan sa att det visserligen bara var kosmetiskt viktigt att rätta till det men att det var ovanligt att det var så mycket som i det här fallet. Kanske penslar de bara om det är så stor bit? Har de inte sagt något på BVC så är det säkert inget att oroa sig över. Hjalmar har blivit penslad två gånger nu och nu syns bara en liiiiten bit, som jag hoppas ska gå bort snart eller efter en pensling till.
  18. 9
    Jag skrev om det innan och Hjalmars navel hade en stor bit (ca 1 cm lång) som hängde utanför och BVC-sköterskan sa att det visserligen bara var kosmetiskt viktigt att rätta till det men att det var ovanligt att det var så mycket som i det här fallet. Kanske penslar de bara om det är så stor bit? Har de inte sagt något på BVC så är det säkert inget att oroa sig över. Hjalmar har blivit penslad två gånger nu och nu syns bara en liiiiten bit, som jag hoppas ska gå bort snart eller efter en pensling till.
  19. Medlem sedan
    Oct 1999
    #10

    Sa hon inte om den

    skulle ramla av själv? Eller måste man pensla för att den biten ska ramla av? Kian har ca ½cm väldigt smal bit som e kvar men jag väntar hellre tills den trillar av själv.
  20. 10
    Sa hon inte om den skulle ramla av själv? Eller måste man pensla för att den biten ska ramla av? Kian har ca ½cm väldigt smal bit som e kvar men jag väntar hellre tills den trillar av själv.
  21. Athena m. Hjalmar
    #11

    Enligt sköterskan

    så skulle den inte ramla av av sig själv útan han skulle få dras med den i framtiden , det är därför de vill ta bort den direkt. Nu vet ju inte jag om det är samma sak som Kian har, men hör efter nästa gång du är på BVC. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att lapisbehandlingen är farlig om sköterskan är noggrann. Det är viktigt att man bara tar precis på det område som ska behandlas och att man tvättar noga runtom så att man säkert får bort allt som råkat komma utanför, men det vet de ju på BVC. Enligt min sköterska är detta relativt vanligt, även om det inte ofta blir så mycket som hos Hjalmar.
  22. 11
    Enligt sköterskan så skulle den inte ramla av av sig själv útan han skulle få dras med den i framtiden , det är därför de vill ta bort den direkt. Nu vet ju inte jag om det är samma sak som Kian har, men hör efter nästa gång du är på BVC. Jag tror inte att du behöver oroa dig för att lapisbehandlingen är farlig om sköterskan är noggrann. Det är viktigt att man bara tar precis på det område som ska behandlas och att man tvättar noga runtom så att man säkert får bort allt som råkat komma utanför, men det vet de ju på BVC. Enligt min sköterska är detta relativt vanligt, även om det inte ofta blir så mycket som hos Hjalmar.

Liknande trådar

  1. Fråga om naveln
    By Pipan in forum _0907 Julibarn
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-08-18, 04:35
  2. Lapis i naveln, hur ska den se ut?
    By Freja med Alma in forum _0608 Augustibarn
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-18, 20:30
  3. Lapis på naveln
    By Busiluran in forum _0602 Februaribarn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-03, 09:56
  4. Fråga om naveln
    By Karin in forum Träning
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-02-01, 10:36
  5. Fråga om naveln...
    By Karin in forum Kropp & hälsa
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 22:05
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar