Kan man vara allergisk mot...
Astma & allergi - barn
  1. C
    #1

    Kan man vara allergisk mot...

    svamp? Jag har en svägerska som hävdar att hon är allergisk mot svamp, något varken jag eller min man hört talas om. Helt ärligt så tror vi att hon inte _gillar_ svamp helt enkelt.

    Alltså, hon slipper så klart äta svamp, vi är bara nyfikna på hur vanligt det är med svampallergi.
  2. 1
    Kan man vara allergisk mot... svamp? Jag har en svägerska som hävdar att hon är allergisk mot svamp, något varken jag eller min man hört talas om. Helt ärligt så tror vi att hon inte _gillar_ svamp helt enkelt.

    Alltså, hon slipper så klart äta svamp, vi är bara nyfikna på hur vanligt det är med svampallergi.
  3. madde m 3
    #2

    jag tål inte svamp

    och det hat jag aldrig gjort
    jag tål inte morötter ärtor bönor linser röda grönsaker och frukter banan mjölk
  4. 2
    jag tål inte svamp och det hat jag aldrig gjort
    jag tål inte morötter ärtor bönor linser röda grönsaker och frukter banan mjölk
  5. Medlem sedan
    May 2000
    #3

    Det är ett ganska vanligt fenomen

    tyvärr att allergiker blir misstrodda. Innan jag fick ett allergiskt barn tänkte jag knappt på allergier, och jag kommer ihåg hur konstigt jag tyckte det var att man kunde vara allergisk eller överkänslig mot diverse ovanliga saker - som jäst, kryddor, svamp, dofter osv. Nu har jag ett barn som är just det, men det tog ett bra tag innan jag kunde ta in det att man kan verkligen vara allergisk mot i stort sett allt (rent vatten är väl ett av de få undantagen).

    Det sägs att det även finns en ganska stor grupp som tror att de är allergiska, men egentligen inte är det. Och så finns det naturligtvis de som för enkelhetens skull säger att de är allergiska, när det är något de tycker är riktigt äckligt, men de är förhoppningsvis få. Men som svar på din fråga, visst kan man vara allergisk mot svamp. Det är nog inte så vanligt, men jag har ingen statistik på det :)
  6. 3
    Det är ett ganska vanligt fenomen tyvärr att allergiker blir misstrodda. Innan jag fick ett allergiskt barn tänkte jag knappt på allergier, och jag kommer ihåg hur konstigt jag tyckte det var att man kunde vara allergisk eller överkänslig mot diverse ovanliga saker - som jäst, kryddor, svamp, dofter osv. Nu har jag ett barn som är just det, men det tog ett bra tag innan jag kunde ta in det att man kan verkligen vara allergisk mot i stort sett allt (rent vatten är väl ett av de få undantagen).

    Det sägs att det även finns en ganska stor grupp som tror att de är allergiska, men egentligen inte är det. Och så finns det naturligtvis de som för enkelhetens skull säger att de är allergiska, när det är något de tycker är riktigt äckligt, men de är förhoppningsvis få. Men som svar på din fråga, visst kan man vara allergisk mot svamp. Det är nog inte så vanligt, men jag har ingen statistik på det :)
  7. .
    #4

    japp. Jätteallergisk

    jag tror det är något med sporerna. Men jag vet inte säkert. Jag var ihop med en grabb som var jättekänslig för just svamp. Och katter och hundar, och annat som retar luftvägarna, men ingen annan mat. Ibland kände han direkt när någon öppnade en burk champinjoner och var tvungen att gå till ett annat rum. Väldigt tråkigt för honom.

    Jag tycker det är en smula respektlöst av er att ni inte tror henne. Först mår hon dåligt av svampen och sen blir hon inte ens trodd.

    (Jag menar inte att ni skulle ha gett henne svamp, bara att hon förmodligen mådde dåligt ett antal gånger innan hon förstod varför.)
  8. 4
    japp. Jätteallergisk jag tror det är något med sporerna. Men jag vet inte säkert. Jag var ihop med en grabb som var jättekänslig för just svamp. Och katter och hundar, och annat som retar luftvägarna, men ingen annan mat. Ibland kände han direkt när någon öppnade en burk champinjoner och var tvungen att gå till ett annat rum. Väldigt tråkigt för honom.

    Jag tycker det är en smula respektlöst av er att ni inte tror henne. Först mår hon dåligt av svampen och sen blir hon inte ens trodd.

    (Jag menar inte att ni skulle ha gett henne svamp, bara att hon förmodligen mådde dåligt ett antal gånger innan hon förstod varför.)
  9. Medlem sedan
    Feb 1999
    #5

    Vatten ja...

    Vet du att vår läkare misstänkte att Kajsa var allergisk mot vatten i höstas och att han faktiskt menar att man _kan_ vara det! Tur att det inte var det ;-)

  10. 5
    Vatten ja... Vet du att vår läkare misstänkte att Kajsa var allergisk mot vatten i höstas och att han faktiskt menar att man _kan_ vara det! Tur att det inte var det ;-)

  11. Medlem sedan
    May 2000
    #6

    Jag kommer ihåg det -

    först skrev jag bara vatten, men sedan lade jag till rent vatten, för jag kom att tänka på det. Men om man reagerar på vatten så är det nog snarare någonting i vattnet man inte tål - mineral, förorering, klor eller liknande, och inte vattnet i sig. Vi består ju ändå av stor del vatten :)

  12. 6
    Jag kommer ihåg det - först skrev jag bara vatten, men sedan lade jag till rent vatten, för jag kom att tänka på det. Men om man reagerar på vatten så är det nog snarare någonting i vattnet man inte tål - mineral, förorering, klor eller liknande, och inte vattnet i sig. Vi består ju ändå av stor del vatten :)

  13. smulan
    #7

    jepp! rå svamp =

    vidrig klåda i hela munnen och på läppar samt runt munnen!
    Så visst kan man vara det!
  14. 7
    jepp! rå svamp = vidrig klåda i hela munnen och på läppar samt runt munnen!
    Så visst kan man vara det!
  15. C
    #8

    Oj

    det var många saker. Inte skoj.

    Tack för svaret!
  16. 8
    Oj det var många saker. Inte skoj.

    Tack för svaret!
  17. C
    #9

    Okej...

    Ja, det är lite taskigt av oss att misstro henne, men hon ÄR liksom den typen... :-) Om hon tex blir lite bubblig i magen ev något så är hon allergisk, inte bara lite överkänslig. Det låter liksom _roligare_ om du fattar vad jag menar.

    Tack för svaret!

  18. 9
    Okej... Ja, det är lite taskigt av oss att misstro henne, men hon ÄR liksom den typen... :-) Om hon tex blir lite bubblig i magen ev något så är hon allergisk, inte bara lite överkänslig. Det låter liksom _roligare_ om du fattar vad jag menar.

    Tack för svaret!

  19. C
    #10

    Visst är det

    respektlöst av oss... Men hon är en sån där som man inte vill fråga hur hon mår, för då får man rapport om varje kråka.

    Jag kan bli lite gasig i magen om jag äter mycket lök, men jag kallar ju inte det allergi.
  20. 10
    Visst är det respektlöst av oss... Men hon är en sån där som man inte vill fråga hur hon mår, för då får man rapport om varje kråka.

    Jag kan bli lite gasig i magen om jag äter mycket lök, men jag kallar ju inte det allergi.
  21. C
    #11

    Där ser man!

    Tack för svaret!
  22. 11
    Där ser man! Tack för svaret!
  23. Alexandra*3
    #12

    Jag kan :-)

    bli allergiskt mot rent vatten! Men enligt den svenska sjukvården så existerar jag inte! Ville inte skriva dig på näsan alls, bara vinka och tala om att jag existerar.
  24. 12
    Jag kan :-) bli allergiskt mot rent vatten! Men enligt den svenska sjukvården så existerar jag inte! Ville inte skriva dig på näsan alls, bara vinka och tala om att jag existerar.

Liknande trådar

  1. Kan man vara allergisk
    By malojeli in forum Ordet är fritt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 11:15
  2. Kan man vara allergisk mot en lukt?
    By ullet in forum Ordet är fritt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-01, 18:35
  3. kan man vara "lite" allergisk mot mjölk?
    By tinros in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 11:05
  4. Kan han vara allergisk mot:
    By anna å. in forum Astma & allergi - barn
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 20:44
  5. kan Jojje vara allergisk??
    By samandra in forum _0506 Junibarn
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-22, 00:01
Kära besökare.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare (Ad blocker). Allt för föräldrar är ett annonsfinansierat community
och har därför valt att inte stödja användningen av annonsblockerare.

Avaktivera annonsblockeraren för att att få korrekt användareupplevelse.

Vänligen Allt för föräldrar